Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lundsberg
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2013, 09:08
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tror inte att det i kommunala skolor förekommer s.k. kamratuppfostran på samma sätt plus att det i kommunala skolor inte finns samma gamla traditioner och maktstrukturer. Internatskolor är speciella så det är svårt att jämföra dem med kommunala skolor

Visst förkommer det mobbning i andra skolor, tyvärr, och det har faktiskt också uppmärksammats rätt mycket i media. Det anmärkningsvärda med Lundsberg är ju att man inte ens verkar försökt komma tillrätta med avarterna, trots rektorsbyten och flertalet påpekanden från skolinspektionen. Tvärtom verkar ju t.ex. nollningen ha sanktionerats av ledningen.

Skrev visst nästan samma sak och samtidigt som Akvakul smile.gif

Redigerat av *Stintan*: 29-08-2013, 09:12

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Berith
          Inlägg 29-08-2013, 09:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Det här var väl övergrepp pojkar emellan? Hur gör flickorna vid såna här tillfällen? Kanske att fler elever nu vågar träda fram och anmäla sina "kamrater"?

Att detta skedde på fritiden är väl nästan självklart? Eller finns det andra tider på såna här skolor än lektionstid och fritid?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2013, 09:42
          Länk hit: #23

Medlem

Ja raster och håltimmar är ju schemalagda under skoltid så jag vet inte om såna kan räknas som fritid.

Tror inte tjejerna kommer undan nollning där sådan förekommer.

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 29-08-2013, 09:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Mobbning osv förekommer på alla skolor och kommer nog tyvärr alltid göra det i viss mängd men skillnaden på Lundsberg är att där är den sanktionerad av skolan i dig och är en del av en 100årig tradition. I kommunala skolor jobbar man i regel för att aktivt motverka detta och gör så mycket man kan(dock så kan man bara jobba med det som händer på skoltid)för att lösa dessa problem. På Lundsberg kallar man det pojkstreck osv och klappar de inblandade lite tröstande på axeln. Har inget emot privatskolor osv om nu folk vill betala så låt dem men sådant här ska inte få förekomma oavsett om det är rikeman eller svenssonbarn.

Citera
          pejori
          Inlägg 29-08-2013, 09:59
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Aqvakul @ 29-08-2013, 10:07) *
          Skillnaden mellan internat och andra skolor är att eleverna faktiskt bor här. De kan inte gå hem och få tröst om det blir jobbigt. Observera att övergreppen skedde på fritiden och är sanktionerade av skolan.

Angående vänstervriden press, så är det ju väldigt få tidningar som är "vänster". I detta fall upptäcker jag ingen större skillnad i hur SvD rapporterar jämfört med AB. Det är heller knappast något "mediadrev2 utan ett ingripande från tillsynsmyndigheten.

Ledningen på Lundsberg tycks ha levt i sin egen bubbla. Efter flera påpekande om "kamratuppfostran" godkänner rektorn "nollning" utan att själv övervaka det hela, då han farit på ripjakt i fjällen...

Sedan tror jag en orsak till att det blir "sådant rabalder" har med pengar att göra.
          Här betalar föräldrarna dyra terminsavgifter, för att slippa sina ungar.
          Samt att om Fredrik Reinfeldts unge fick stryk i en komunal skola, skulle skolan agera hårdare, än om det var en vanlig "Svenssonunge" eller en "Muhamad".

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          gunsta
          Inlägg 29-08-2013, 10:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Hasse_h @ 29-08-2013, 08:54) *
          ......
          MEN! Varför just Lundsberg? Varför tas inga krafttag i de kommunala skolorna i städernas förorter där mobbing, övergrepp och trakasserier är många elevers vardag? Varför stängs inte skolor när elever t.o.m. begår självmord pga detta? Jo, visst förekommer det artiklar om detta i media, men inte på denna nivån.

tummenupp.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-08-2013, 13:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Lantadelns gossar är väl företrädda på Lundsberg. Sen fortsätter många på lantmästarutbildningen på Alnarp...

Insparken med sexistiska inslag...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bengalow
          Inlägg 29-08-2013, 15:13
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Vad är det för mörka, stinkande behov som tillfredsställes med dylika behandlingar? Är det en slags maktfullkomlighet som skall ut i dagern? Att visa att "jag bestämmer -kryp för mig!"? Jag blir heligt förbannad, när jag läser om sådana människor. Dom har knappt kommit ur neanderthalstadiet, och inte ens torra bakom öronen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-08-2013, 17:11
          Länk hit: #29

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

På inslaget på nyheterna verkade eleverna inte anse sig ha blivit befriade ur djävulens grepp när skolan stängde i alla fall...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2013, 17:32
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Huggorm @ 29-08-2013, 18:11) *
          På inslaget på nyheterna verkade eleverna inte anse sig ha blivit befriade ur djävulens grepp när skolan stängde i alla fall...

Skulle knappast tro att det var elevernas önskan att skolan skulle stängas så det är klart läget är traumatiskt för dem.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 29-08-2013, 19:49
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Lundsberg är säkert en bra skola med bra lärare och bra undervisning. Felet är nog att utanför klassrummen saknas vuxnas vakande ögon. Eleverna bor ju på skolan. Mobbning sker ju i varenda skola ofta utan att vuxna ingriper. Att vara annorlunda eller avvika på något sätt är riskfyllt i dagens skola. Det var det nog på min tid också, men då hade lärarna makt att stoppa mobbningen utan att riskera arbetet. Lundsberg fostrar säkert fram bra elever men verkar inte ha klarat av att bryta en dålig och sjuk tradition av pennalism.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-08-2013, 21:08
          Länk hit: #32

Moderator

Om jag förstår rätt så har en friskola i Jönköping gått med på att ta emot en del elever från Lundsberg så det löser sig i alla fall för några. Hade det inte varit bättre att vänta till läsåret är över innan man stänger skolan? Fast det kanske är fel tid på året för det rolleyes.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 29-08-2013, 21:33
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Grännaskolan har lovat att ta över eleverna. Frågar mig bara om dom verkligen har resurser till det??
          För övrigt har Grännaskolan ett gott rykte.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Anki V
          Inlägg 29-08-2013, 22:14
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

.......jag vill inte ens tänka på vad tjejerna (och en del killar) kan ha blivit utsatta för under "nollningen". Misshandel är en sak och tas ofta på allvar av rättssamhället. Våldtäkt /sexuella övergrepp hamnar lite mer i "gråzonen". Det är liksom mer "skämmigt" att anmäla och på något sätt lite mer tillåtet om man t.ex. är klädd på ett visst sätt eller om man är...... lite berusad.

En annan fundering jag har är varför Gränna har så många platser över?

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Bengalow
          Inlägg 29-08-2013, 22:20
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Grennaskolan har inget gott rykte, ninnyski! Det är precis som Lundsberg, med nollningar och övergrepp på yngre elever.
          Jag satt och hörde på "Debatt" i kväll, och är förvånad över att föräldrar överhuvudtaget sänder sina barn till en sådan skola. Pennalism á la Englands 1800-tal är ju praxis! Vi har en lag som förbjuder skolaga, vilket även England införde, med EU-hot. Jan Guillou och Ian Wachtmeister diskuterade... Wachtmeisters hat mot medel-Sverige var tydligt. En sådan gammal gubbstrutt skulle inte bara släppas fram i TV. Han är en ynkedom, och hans mening tillhör 1700-talets elittänkande.
          Att bara sitta och höra på elevernas föräldrar, som jakar till "våldtäkter" med kvastskaft som uppfostring är ju bisarrt!
          Övergrepp av den slags döms ju dagligen i Haag.
          Nää, lägg ner de sista resterna av överklass-Sverige, och låt deras ungar klara sig i normal-skola. Där finns nog av mobbing för att dom skall känna sig hemma.
          Och framförallt - dra in allt vad bidrag heter till sådana centra. Vill föräldrarna bidra till fortsatt existens, så varsågoda!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2013, 22:24
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Anki V @ 29-08-2013, 23:14) *
          .......jag vill inte ens tänka på vad tjejerna (och en del killar) kan ha blivit utsatta för under "nollningen". Misshandel är en sak och tas ofta på allvar av rättssamhället. Våldtäkt /sexuella övergrepp hamnar lite mer i "gråzonen". Det är liksom mer "skämmigt" att anmäla och på något sätt lite mer tillåtet om man t.ex. är klädd på ett visst sätt eller om man är...... lite berusad.

En annan fundering jag har är varför Gränna har så många platser över?

/Anki

Det var en undran jag fick också när jag hörde det.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-08-2013, 22:26
          Länk hit: #37

Moderator

Det var väll också så att Lundsberg hade ordning och reda under lektionerna och lärde ut på det gamla beprövade sättet som gav goda studieresultat. Detta är något som uppskattas av många elever och deras föräldrar och de kanske inte alls har lust att gå i en vanlig flumskola där det inte är någon disciplin och där eleverna saknar respekt för lärarna och de andra elevernas studiemiljö.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-08-2013, 22:33
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Förnekar inte att det förekommer mobbning på andra skolor men det är just detta med traditionerna och att det i stort sett är sanktionerat av skolledningen som är värst.

Att det inte skulle ha slagits upp om mobbning på kommunala skolor håller jag inte med om . Dessutom granskar väl Skolinspektionen alla skolor , inte bara Lundsberg ?!

Nu tycker inte jag att det " bara " handlar om mobbning på Lundsberg , det är något mycket allvarligare. Hur många av de som utsätts för pennalism och blir sexuellt förnedrade törs anmäla ?

De vet också att en anmälan mot Lundsberg ofta " sopas under mattan " för ingen törs träda fram och vittna. Då blir de automatiskt uteslutna ur den " fina klicken " och riskerar hela sin framtid.

Förstår inte varför man försöker framställa de som nu inte kan fortsätta på Lundsberg som offer . De som utsatts för pennalism/misshandel eller blivit sexuellt förnedrade är de som är offren.

Skulle det ha blivit samma rabalder om man stängt en kommunal skola , har det aldrig förekommit ?

Varför har man inte framställt de som t ex fått sin skola nerbränd som offer ? Då är det inte synd om de som inte har någon skola att gå till .

Visst , Lundsberg är ett internat men visst har väl större delen av eleverna föräldrar som kan ta hand om dem på direkten ? De har säkert också råd att ordna privatundervisning för sina barn.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2013, 22:38
          Länk hit: #39

Medlem

Obegripligt att någon kan sitta och försvara dessa överklasskolor när man vet vad många ungar fått utstå genom åren och ingen vuxen tar ansvar för vad som händer.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-08-2013, 22:43
          Länk hit: #40

Moderator

CITAT (mamamaggan @ 29-08-2013, 23:33) *
          Skulle det ha blivit samma rabalder om man stängt en kommunal skola , har det aldrig förekommit ?

De stängde en kommunal skola i någon segregerad stockholmsförort, tror det var Rinkeby, för ett tag sedan. Anledningen var de otroligt dåliga resultaten och det var mängder med skriverier i pressen om den saken också men det lades upp på ett helt annat sätt.

"Fredens skola" i Göteborg är en annan friskola som fick stänga på grund av kränkningar och våld. Men den skrevs det inte många rader om i riksmedia. Kan det vara för att det inte var överklassens barn som gick där?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.734996-...ter-fyra-veckor

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 23:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon