Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lundsberg
          mamamaggan
          Inlägg 28-08-2013, 18:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Såg alldeles nyss på TV om Lundsberg. Nu var det så synd om eleverna , enligt elever och föräldrar , som måste hitta en annan skola under de 6 månader som skolan ska vara stängd.

Någon hade t o m skyllt stängningen på media !

Jag blir ganska upprörd. Ingen pratade om de elever som blivit misshandlade den här gången. Det är ju inte första gången det sker på den skolan.

Hur i hela friden kan det vara " ett misstag " att elever blev brända av styrkjärn ? Är det vanligt förekommande att man har heta strykjärn framme om man inte ska stryka kläder ?

Heta strykjärn borde väl ändå inte finnas ens i närheten av några elever vid " nollning " ?!

De som går där har ganska så rika föräldrar , det kostar ju trots allt en del , så vad har de för problem ? De borde väl inte ha så svårt att hitta en annan skola för att få lärandet tillgodosett .

Men är det det som är deras problem ?

Visst , Lundsberg är internat men det borde också gå att ordna . Finns andra elever i Sverige som måste bo på internat för att de bor " fel " t ex på en ö och inte kan pendla.

För en del är nog problemet att de inte får gå ihop med andra bättre bemedlade ungdomar samt att det inom vissa kretsar anses " fint " att ha gått där.

För mig så får " dinosaurien " Lundsberg gärna gå i graven eftersom man inte kan visa att man ändrar sig.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Rebecca
          Inlägg 28-08-2013, 19:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Jag är nog benägen att hålla med dig. Det känns som att de har haft så många chanser att bättra sig men att den här "kamratskapen" fortfarande lever kvar.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-08-2013, 21:01
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Nog har det varit en mediadrev, vilket förmodligen beror på att journalister sällan har föräldrar som sänder dem på sådana skolor

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 28-08-2013, 21:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 22:01) *
          Nog har det varit en mediadrev, vilket förmodligen beror på att journalister sällan har föräldrar som sänder dem på sådana skolor

Ett drev av tonande klusiler? g.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-08-2013, 21:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 22:01) *

Ett fjuttigt mediadrev i så fall. Det är väl utmärkt att det uppmärksammas när ingen bättring skett. Men du kanske tycker att misshälligheterna skulle tigits ihjäl?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-08-2013, 22:06
          Länk hit: #6

Moderator

Det händer grejer på alla skolor men långt ifrån allt slås upp stort i media

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-08-2013, 22:14
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 23:06) *
          Det händer grejer på alla skolor men långt ifrån allt slås upp stort i media

Visst är det så.

Men det mest fachinerande med Lundsberg är att "kamratfostran" är en kultur som hållits högt i generationer. Sen när denna fostran ifrågasätts och alla avarter belyses uppstår nåt intressant. Trots flera granskningar och flera påtryckningar mot ledningen, så står vuxendelen av skolan alltid som fågelholkar och påstår att de inte känt till pennalismen på skolan.

Rätt intressant att välutbildade vuxna människor inte klarar av att hålla koll på barnen....

Citera
          pejori
          Inlägg 28-08-2013, 22:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Nu finns risken att föräldrarna blir tvungna att uppfostra sina barn själva, istället för att lägga det på "kamraterna"
          Inte en dag för tidigt att klappa igen stället.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-08-2013, 22:28
          Länk hit: #9

Moderator

Hur är studieresultaten på Lundsberg jämfört med vanliga kommunala skolor då?

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-08-2013, 22:39
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det jäkligaste är, att föräldrarna vet om vad som försiggår, men håller klaffen, och är stolta över den "uppfostran" som ges. Det ger mig tillbakablickar på "Oliver Twist" och Fagin. Barnen får lida, för visst är det väl barn, inte bara skitungar? Och sådana skall leda Sverige i framtiden...dom hade gjort sig bra i Hitler-jugend!

Typen av skola är hämtad från England, och 17-1800-talet, där aristokratin sände bort sina barn till internatskolor redan vid 5-årsåldern. Det finns en bra bok, och kanske även film, som heter "Tom Browns skolliv", där det beskrivs på ett mycket bra sätt, vad som föregår. Vi har ju också en bra svensk film om eländet - "Hets", även om det i tilfället handlar om en lärares maktutövning.

Att man i Sverige, som betraktas som upplyst, har sådana antika inrättningar är väl bara för att högreståndsbarn skall slippa blanda sig med dräggen. Hur hade Carl Gustaf eller Carl Philip klarat sig i en normal skola? Kungen fick ju sin studentmössa trots ett C i matematik. Ingen annan kunde få det...

Lägg ner dessa skolor, eller slopa åtminstone de saftiga bidrag dom får, för att låta barnen gå där. Dom borde betraktas som vanliga friskolor - som JB-skolan t.ex.

CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 23:28) *

Tror du att det är jämförbart med vanliga skolor? Jag inbillar mig, att man bara behöver visa ett betyg från Lundsberg, så har man en given plats i arbetslivet efter skolan. Jag tror att det ligger skyhögt över medelvärdet, men kan man mer än elever från Katrineholm eller Köping för det? Jo, brännmärka folk...en specialitet på Riksinternat.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 29-08-2013, 04:30
          Länk hit: #11

Gäster

Skolan vile behålla sin värdegrund och hittade väl en lämplig rektor för jobbet.

lundsbergs-ex-rektor-valkomnar-beskedet

Har själv gåt i "vanlig" skola där lärare mobbade de som mest behövde stöd!

Elever följde lärarnas dåliga exempel och strödde salt i såren eftersom de ansågs dumma.

Två självmord före avslutad grundskola i min årskull, båda mobbade och behandlade som dumma av lärarna.

Känns helt rätt att skolinspektionen äntligen sätter ner foten och med kraft agerar.

P.S.
          Min skola hade en egen tandläkare som grundlade tandläkarskräcken den sitter i.
          Fortfarande mins jag utskällningen för att jag svimmade i tandläkarstolen.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-08-2013, 05:15
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 23:28) *

De är nog som det var på en annan liknande skola , Solbacka , dit de bemedlade skickade sina barn som de inte kunde få pli på och samtidigt var de garanterade bra betyg.

Men jag tycker nog inte att denna pennalism som förekommit , och fortfarande förekommer på Lundsberg , berättigas av bra betyg.

Det kan väl inte vara så att det inte finns " vanliga " skolor med lika bra betyg men där det inte förekommer samma misshandel som på Lundsberg ?

Tror heller inte att du behöver ha ett bra betyg från Lundsberg för att få ett bra jobb. En av de " bra " sakerna med Lundsberg , för de som gått där alltså , är dels att eleverna knyter " bra " kontakter dels att det " fina " folket gärna anställer någon som de vet har fått " rätt " uppfostran.

Tror det mera har att göra med kontakter och att veta hur man ska uppföra sig än andra djupa kunskaper för att man ska få ett bra jobb hos ens föräldrars bekanta.

Redigerat av mamamaggan: 29-08-2013, 05:16

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2013, 05:35
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det skulle inte förvåna mig om elevernas betyg är mer eller mindre köpta. Sen får de flesta säkert ändå jobb genom föräldrakontakter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-08-2013, 07:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 29-08-2013, 06:35) *
          Det skulle inte förvåna mig om elevernas betyg är mer eller mindre köpta. Sen får de flesta säkert ändå jobb genom föräldrakontakter.

"livrem och hängslen" giggle.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 29-08-2013, 07:54
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Det som hänt på Lundsberg är illa, riktigt illa. Helt rätt att stänga skolan när det visar sig att ledningen inte klarar att bryta mönstren med en 100-årig tradition av pennalism och förnedrande nollningar. Tråkigt för de elever som skött sig och nu "tvingas" över till andra troligen kommunala och kanske friskolor, hemska tanke, de måste nu ut i verkligheten och dela sin vardag med medel- och underklassens barn... jag kan dock tycka att man från skolinspektionen borde haft en plan för denna omställning innan man tog beslut om stängning.

MEN! Varför just Lundsberg? Varför tas inga krafttag i de kommunala skolorna i städernas förorter där mobbing, övergrepp och trakasserier är många elevers vardag? Varför stängs inte skolor när elever t.o.m. begår självmord pga detta? Jo, visst förekommer det artiklar om detta i media, men inte på denna nivån.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-08-2013, 07:57
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Hasse_h @ 29-08-2013, 08:54) *
          MEN! Varför just Lundsberg? Varför tas inga krafttag i de kommunala skolorna i städernas förorter där mobbing, övergrepp och trakasserier är många elevers vardag? Varför stängs inte skolor när elever t.o.m. begår självmord pga detta? Jo, visst förekommer det artiklar om detta i media, men inte på denna nivån.

Skulle man stänga alla kommunala skolor där det förekommer mobbing då finns inte många kvar sedan.

Citera
          addo
          Inlägg 29-08-2013, 08:13
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Min erfarenhet av barn med rika föräldrar är att de brukar få nästan vad de vill av sina föräldrar under ultimatum att de studerar hårt, samt att det är statushöjande inom deras kretsar att vara bra i skolan. Så jag tror inte det finns något behov att köpa betyg åt sina barn på Lundsberg.

Att det skulle vara värre på Lundsberg än i andra skolor har jag svårt att tro, i min kommunala högstadieskola hade vi flera fall av misshandel och mobbing. Min gamla lärare i matematik blev till och med misshandlad när han tillrättavisade några stökiga elever. Tyvärr så hamnade inget i tidningen förutom när rektorn hyrde in ett vaktbolag för att komma till rätta med alla falska brandlarm som någon/några elever utlöste.

Sen tycker jag inte vi ska ha annat än kommunala skolor i Sverige skolan får gärna stänga enligt mig.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 29-08-2013, 08:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-08-2013, 08:57) *
          Skulle man stänga alla kommunala skolor där det förekommer mobbing då finns inte många kvar sedan.

Precis. Det är så utbrett att ingen på hög nivå vågar/orkar/vill ta tag i det. Under tiden lider våra barn. Och de barn som inte orkar stå emot kan det gå riktigt illa för.

Vi har skolor i vår kommun som stoltserar med fina antimobbningsprogram och utmärkelser på temat. Men lik förbannat pågår trakasserierna på skolgården, glåporden haglar i luften och många elever mår dåligt. Skolledningen och politikerna lutar sig bara tillbaka och klappar varandra på ryggen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-08-2013, 08:19
          Länk hit: #19

Moderator

Det var precis detta jag menade i mitt inlägg högre upp. Det händer dåliga grejer på alla skolor, men just Lundsberg har media fått upp ögonen för och antagligen satt de bara och spejade och väntade på något att sätta på förstasidan i tidningen. Anledningen är förstås att de som går på skolan är samhällets överklass och därmed vänstervriden medias gamla arvfiende.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-08-2013, 09:07
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 29-08-2013, 09:19) *
          Det var precis detta jag menade i mitt inlägg högre upp. Det händer dåliga grejer på alla skolor, men just Lundsberg har media fått upp ögonen för och antagligen satt de bara och spejade och väntade på något att sätta på förstasidan i tidningen. Anledningen är förstås att de som går på skolan är samhällets överklass och därmed vänstervriden medias gamla arvfiende.

Skillnaden mellan internat och andra skolor är att eleverna faktiskt bor här. De kan inte gå hem och få tröst om det blir jobbigt. Observera att övergreppen skedde på fritiden och är sanktionerade av skolan.

Angående vänstervriden press, så är det ju väldigt få tidningar som är "vänster". I detta fall upptäcker jag ingen större skillnad i hur SvD rapporterar jämfört med AB. Det är heller knappast något "mediadrev2 utan ett ingripande från tillsynsmyndigheten.

Ledningen på Lundsberg tycks ha levt i sin egen bubbla. Efter flera påpekande om "kamratuppfostran" godkänner rektorn "nollning" utan att själv övervaka det hela, då han farit på ripjakt i fjällen...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 03:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon