| |
|
  |
Vad ger du hunden för mat? |
|
|
|
|
06-09-2013, 14:06
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Anma @ 06-09-2013, 13:31)  Min hund får knappt en halv VoH-korv om dagen. Jag delar korven med morakniv och hammare och lägger maten i färdiga portioner i frysen. Har mixat grönsaker också som bukfylla, hon är på hårdbantning.  Igår fick hon tjocka revben med kött som tuggben och lite mindre mat. Idag var halva bajskorven alldeles vit. Det betyder att hon tuggat i sig benen bra i alla fall, jag var orolig över att hon kanske skulle svälja alldeles för stora bitar, men hon verkar kunna det där. Fördelar jag märkt hittills: Pälsen har blivit mjukare. Andedräkten mycket bättre, luktar gott i munnen. Bajskorvarna har blivit fasta och väldigt små pluttar, lätta att plocka upp. Dessutom luktar de nästan ingenting. Andedräkten blir bättre, när hon blir av med all ev. tandsten. Mina får ben som tandborstar, fungerar jättebra.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2013, 18:01
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Jag har tre hundar och alla äter olika hundmat från Veterinären och det är torrfoder.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2013, 18:35
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (pejori @ 06-09-2013, 15:06)  Andedräkten blir bättre, när hon blir av med all ev. tandsten. Mina får ben som tandborstar, fungerar jättebra.  Fast hon har tandstenen kvar, inte så hemskt mycket, det har hon aldrig haft, men i samma mängd som innan foderbytet ... I det här fallet är det maten som gjort att hon luktar rosor i mun.
Redigerat av Anma: 06-09-2013, 18:36
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2013, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Här tror vi på så mycket blötfoder som möjligt och så lite torrfoder som möjligt .
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2013, 02:35
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 23:55)  Här tror vi på så mycket blötfoder som möjligt och så lite torrfoder som möjligt . Blötfoder är inte samma sak som färskfoder.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2013, 21:16
|

Medlem

|
Nej naturligtvis inte !men blötfoder anser jag vara mer korrekt för en hund än torrisar !Eftersom vi har en jakthund så får den hunden mycket räntor =inälvor som tex lever njurar osv .Personligen anser jag att hundar ska äta blötfoder i första hand och att ett eventuellt torrfoder bara ska vara ett kompliment .
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2013, 00:06
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 09-09-2013, 22:16)  Nej naturligtvis inte !men blötfoder anser jag vara mer korrekt för en hund än torrisar !Eftersom vi har en jakthund så får den hunden mycket räntor =inälvor som tex lever njurar osv .Personligen anser jag att hundar ska äta blötfoder i första hand och att ett eventuellt torrfoder bara ska vara ett kompliment . Så här: Torrfoder=köpes i säck. Blötfoder=burkmat. Färskfoder= malet kött med tillsatta vitaminer och blir då helfoder. Köpes fryst. Kött/ben/inälvor i rätt balans=barf.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2013, 21:40
|

Medlem

|
Jag vet hur det där fungerar med rått kött och blötfoder ,blötfoder är prossesat det är ju naturligtvis inte rått kött .Här anser vi att det är en stor fördel att ge hundar blötfoder över lag och rått kött då det är det mest naturliga för ett hundjur !Att du kan köpa torrfoder hos en veterinär gör det ju inte mer lämpligt för hunden .Det naturliga för rovdjur är rått kött och i andra hand blötmat ,att man sedan kompleterar lite då och då med torrfoder är okej men inte det ultimata .Var och en får ge sin hund den mat de vill !men jag anser att torrfoder är en bekvämlighets sak därför det är lättare att bära och förvara och har lång hållbarhetstid .Sedan ska man ju inte tro att Veterinärer tillhanda ha torrfoder för inget .Torrfoder är bekvämt för oss människor men kanske inte lika bra för våra hundar och katter .
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2013, 01:24
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 09-09-2013, 22:16)  Nej naturligtvis inte !men blötfoder anser jag vara mer korrekt för en hund än torrisar !Eftersom vi har en jakthund så får den hunden mycket räntor =inälvor som tex lever njurar osv .Personligen anser jag att hundar ska äta blötfoder i första hand och att ett eventuellt torrfoder bara ska vara ett kompliment . Var det inte du som BARF ade din hund nyligen???? Med tanke på ålder, är det många byten i foderstaten på den valpen. Inte konstigt att hon kliar sig.  Vad tog fiskallergin vägen? är hon frisk från den nu?
Redigerat av pejori: 12-09-2013, 01:26
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2013, 02:02
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Ja ett foderbyte bör väl ske succesivt under ett antal veckor och valpar bör man väl ge samma kost som den fått hos uppfödaren. Motti, undrar vilken burkmat du ger. VOV har jag hört fått bra betyg.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2013, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Motti @ 11-09-2013, 22:40)  Jag vet hur det där fungerar med rått kött och blötfoder ,blötfoder är prossesat det är ju naturligtvis inte rått kött .Här anser vi att det är en stor fördel att ge hundar blötfoder över lag och rått kött då det är det mest naturliga för ett hundjur !Att du kan köpa torrfoder hos en veterinär gör det ju inte mer lämpligt för hunden .Det naturliga för rovdjur är rått kött och i andra hand blötmat ,att man sedan kompleterar lite då och då med torrfoder är okej men inte det ultimata .Var och en får ge sin hund den mat de vill !men jag anser att torrfoder är en bekvämlighets sak därför det är lättare att bära och förvara och har lång hållbarhetstid .Sedan ska man ju inte tro att Veterinärer tillhanda ha torrfoder för inget .Torrfoder är bekvämt för oss människor men kanske inte lika bra för våra hundar och katter . Kan du upplysa mig om varför det skulle vara bättre att ge hunden burkmat än torrfoder? Och varför skulle torrfoder generellt inte vara bra för våra hundar? Är det något speciellt av ingredienserna som inte är bra eller vad får dig att säga att det inte är bra. Vet du över huvud taget vad olika slags torrfoder innehåller och vad burkmaten innehåller eller är det bara samma gamla sätt att diskutera som vanligt, du har bestämt dig för en sak och då är det bara så för att det är "kul" att diskutera och man behöver inte ha några kunskaper om det?? Håller med pejori - inte konstigt om den valpen inte mår bra, så många foderbyten som den fått göra.... för att en storvuxen hund ska växa ordentligt och rätt är det jätteviktigt att fodret är korrekt komponerat och det blir det inte om man slänger åt den lite av ditten och lite av datten!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2013, 20:00
|
Medlem
Antal inlägg: 100
Medlem nr: 76 025

|
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 23:55)  Här tror vi på så mycket blötfoder som möjligt och så lite torrfoder som möjligt . Vad är blötfoder? Jag ger Magnusson M&B, ett helsvensk rent foder som min hund mår bra på. Har även fasat in henne på Fourfriends eftersom hon ibland tycker det är lite tråkigt med samma mat dag ut och dag in. Så länge hunden är bra i hull, bajjar 1-2 g/dag, är fin i päls,ögon mm dvs mår bra så spelar det ingen roll om hunden äter billigt,dyrt,torrt eller färskt foder.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-09-2013, 23:40
|

Medlem

|
Men hur svårt är det att förstå skillnaden mellan blötfoder och torrfoder?Klart Veterinärer sponsrar torrfoder då de får vissa fördela för att göra det´!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2013, 00:21
|

Medlem

|
Vem har snackat om att köpa foder hos veterinärer?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2013, 07:54
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 12-09-2013, 09:11)  Kan du upplysa mig om varför det skulle vara bättre att ge hunden burkmat än torrfoder? Och varför skulle torrfoder generellt inte vara bra för våra hundar? Är det något speciellt av ingredienserna som inte är bra eller vad får dig att säga att det inte är bra. Vet du över huvud taget vad olika slags torrfoder innehåller och vad burkmaten innehåller eller är det bara samma gamla sätt att diskutera som vanligt, du har bestämt dig för en sak och då är det bara så för att det är "kul" att diskutera och man behöver inte ha några kunskaper om det??............... Försöker en gång till då!! Kan du svara på frågorna!! På vad sätt är burkmat bättre än torrfoder?? Vad är det som är bättre? Någon ingrediens eller vad?
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2013, 10:50
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 14-09-2013, 00:40)  Men hur svårt är det att förstå skillnaden mellan blötfoder och torrfoder?Klart Veterinärer sponsrar torrfoder då de får vissa fördela för att göra det´! Berätta gärna var skillnaden är, för oss ovetande noviser...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2013, 12:48
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 12-09-2013, 03:02)  Ja ett foderbyte bör väl ske succesivt under ett antal veckor och valpar bör man väl ge samma kost som den fått hos uppfödaren. Motti, undrar vilken burkmat du ger. VOV har jag hört fått bra betyg.  Jag bytte rakt av från pedigree torrisar till VoH färskfoder, min hund blev lite hård i magen första dagarna, men sen var det inga problem. Men det är ju individuellt hur de klarar foderbyte. Min vovve har haft lös mage en enda gång i hela sitt liv, så jag visste ju att hon skulle förmodligen tåla snabbt byte.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-09-2013, 13:45
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 14-09-2013, 13:48)  Jag bytte rakt av från pedigree torrisar till VoH färskfoder, min hund blev lite hård i magen första dagarna, men sen var det inga problem. Men det är ju individuellt hur de klarar foderbyte. Min vovve har haft lös mage en enda gång i hela sitt liv, så jag visste ju att hon skulle förmodligen tåla snabbt byte. Såklart att en del hundar klarar det men andra gör det inte och det är inget som rekommenderas för valpar åtminstone och Mottis hund är ju valp fortfarande.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2013, 16:29
|

Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958

|
Jag tillhör också kategorin "dåliga hundägare" som ger min stackars hund torrfoder. (Royal Canin.) Lite smakbitar av vår mat får han då och då, och så förstås morötter, som han älskar, men i huvudsak torrfoder. Väntar därför med spänning på Mottis förklaring på varför blötmat är bättre än torrfoder. Har dock aldrig sett Motti ge ett rakt svar på en rak fråga, så jag får väl vänta förgäves.
Redigerat av Gertie: 16-09-2013, 20:52
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2013, 21:35
|

Medlem

|
Så klart inga svar kommer.... Vann lite presentkort till en djuraffär och köpte några påsar av ett fruset barf-foder Musch. Kom i form av rätt rejäla köttbullar och jag ger dom en sån och lite mindre torrfoder. (Det blir för dyrt att ge bara det till 6 hundar och jag har ingen frys som är stor nog att lagra i) Men poppis är det - köttbullen bara surplar ner innan man ger sig i kast med torrfodret.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|