Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          LåstNytt inlägg
          > Vad ger du hunden för mat?
          Motti
          Inlägg 23-09-2013, 23:35
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja man behöver inte vara Raketforskare för att förstå samanhanget eller icke samanhanget då ! Varför ger de inte Vargarna Lodjuren Lejon Pumor och de andra köttätarna torrfoder i Kålmården ? om det nu är så himmla bra med torrfoder ? De måste ju vara idioter där och inte ha ett dugg koll på vad som är bra för sina rovdjur ? de borde ju häva till rovdjuren en säck torr foder istället för att ge dom rått kött då ! vilka inkompetenta djurskötare och Zologer ! de borde ju lyssna på Torrfodertillverkarna istället .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-09-2013, 01:15
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Varför skulle dom ge vilda djur torrfoder? Det är väl meningen att djuren på Kålmården ska få leva så naturligt som det bara går i sina inhägnader. Du kan väl tänka lite själv!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 24-09-2013, 08:05
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 24-09-2013, 00:35) *
          Ja man behöver inte vara Raketforskare för att förstå samanhanget eller icke samanhanget då ! Varför ger de inte Vargarna Lodjuren Lejon Pumor och de andra köttätarna torrfoder i Kålmården ? om det nu är så himmla bra med torrfoder ? De måste ju vara idioter där och inte ha ett dugg koll på vad som är bra för sina rovdjur ? de borde ju häva till rovdjuren en säck torr foder istället för att ge dom rått kött då ! vilka inkompetenta djurskötare och Zologer ! de borde ju lyssna på Torrfodertillverkarna istället .

Kan du inte svara på våra frågor om ditt påstående om skillnaden på hundars torrfoder och blötfoder istället för att svamla om vargar och lejon och andra vilda djur.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Anma
          Inlägg 24-09-2013, 08:53
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Burkmat (blötfoder) är miljontals mil ifrån fått kött som man utfodrar vargarna med i inhägnader...

Min vovsing har fått råfoder nu i en månad och mår prima ballerina. Hon har gått ner närmare ett kilo, har mycket mer ork och är allmänt piggare. Pälsen är mjuk och fin och blicken pigg.
          Hon mådde inte skit på torrfoder heller, men mår bättre nu, när jag nu kan jämföra.
          Kan bero på viktnedgången också att hon är piggare.

En grej hände dock. Hon fick två kycklingvingar vid samma giva i förrgår. Igår morse när jag kom hem från jobbet kom hon inte fram till dörren för att gå ut, utan låg kvar i sängen hos husse. Jag fick truga ut henne för en kiss. Sen orkade hon inte hoppa upp i sängen utan såg lidande på mig. När jag lyfte upp henne märkte jag att hon var het som en kamin. Sen låg hon och feberfrossade bredvid mig. Någon timme senare när husse vaknade låg hon och tokflåsade i värmeslag. Hon orkade inte gå för egen maskin så husse bar henne till vattenskålen. Hon drack massor och sen la han henne framför fläkten för att svalkas ner. Han övervägde att väcka mig och ta hunden till veterinär men bestämde sig för att avvakta.
          När jag vaknade framåt lunchtid var hunden som vanligt igen. Hon åt och drack och gjorde sina behov och orkade med en långpromenad också, var alltså som hon brukar.
          Min teori är att två kycklingvingar blev lite för tufft för hennes ännu så länge ovana mage att smälta så hon fick feberfrossa därför.
          Ska bli spännande att se om detta händer fler gånger. Ska däremot inte ge så mycket ben på en gång på ett bra tag.

Redigerat av Anma: 24-09-2013, 08:55

Citera
          mullkärringen
          Inlägg 25-09-2013, 20:23
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 76 025

CITAT (Anma @ 24-09-2013, 09:53) *
          Burkmat (blötfoder) är miljontals mil ifrån fått kött som man utfodrar vargarna med i inhägnader...
          Min vovsing har fått råfoder nu i en månad och mår prima ballerina. Hon har gått ner närmare ett kilo, har mycket mer ork och är allmänt piggare. Pälsen är mjuk och fin och blicken pigg.
          Hon mådde inte skit på torrfoder heller, men mår bättre nu, när jag nu kan jämföra.
          Kan bero på viktnedgången också att hon är piggare.

En grej hände dock. Hon fick två kycklingvingar vid samma giva i förrgår. Igår morse när jag kom hem från jobbet kom hon inte fram till dörren för att gå ut, utan låg kvar i sängen hos husse. Jag fick truga ut henne för en kiss. Sen orkade hon inte hoppa upp i sängen utan såg lidande på mig. När jag lyfte upp henne märkte jag att hon var het som en kamin. Sen låg hon och feberfrossade bredvid mig. Någon timme senare när husse vaknade låg hon och tokflåsade i värmeslag. Hon orkade inte gå för egen maskin så husse bar henne till vattenskålen. Hon drack massor och sen la han henne framför fläkten för att svalkas ner. Han övervägde att väcka mig och ta hunden till veterinär men bestämde sig för att avvakta.
          När jag vaknade framåt lunchtid var hunden som vanligt igen. Hon åt och drack och gjorde sina behov och orkade med en långpromenad också, var alltså som hon brukar.
          Min teori är att två kycklingvingar blev lite för tufft för hennes ännu så länge ovana mage att smälta så hon fick feberfrossa därför.
          Ska bli spännande att se om detta händer fler gånger. Ska däremot inte ge så mycket ben på en gång på ett bra tag.

Nu blir jag nyfiken igen wink.gif Vad är råfoder? Samma som BARF?

Vill höja varningens finger lite ang att ge råa ben eftersom dom har en tendens att packa ihop sig i tarmen och orsaka magont och i värsta fall stopp. Vissa hundar klarar det galant och vissa får rejäla problem.
          Kompisen som är veterinär berättade just att sen BARF blev så populärt har dom flera fall i veckan som kommer in med hundar som har stopp pga just ben mot förr då en och annan jakthund kom in efter att ha fått för mycket slaktavfall.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2013, 21:18
          Länk hit: #46

Medlem

Tror att Anma menar fryst färskfoder alltså inte BARF. Hon sa att hon gav Vom og hundemat sen en månad.

Lite förvirrande att kalla det råfoder för det är väl inget vedertaget begrepp på färskfoder och särskilt i den här tråden där någon blandar ihop begreppen lite hur som helst kan det bli ytterligare förväxlingar.

Redigerat av *Stintan*: 25-09-2013, 21:22

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 25-09-2013, 21:19
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (mullkärringen @ 25-09-2013, 21:23) *
          Nu blir jag nyfiken igen wink.gif Vad är råfoder? Samma som BARF?

Vill höja varningens finger lite ang att ge råa ben eftersom dom har en tendens att packa ihop sig i tarmen och orsaka magont och i värsta fall stopp. Vissa hundar klarar det galant och vissa får rejäla problem.
          Kompisen som är veterinär berättade just att sen BARF blev så populärt har dom flera fall i veckan som kommer in med hundar som har stopp pga just ben mot förr då en och annan jakthund kom in efter att ha fått för mycket slaktavfall.

Råfoder är min egen benämning. Hon får ungefär varannan dag barf och varannan dag färskfoder (vom og hundemat).
          Ska hålla koll på bajseriet. Ännu så länge bajsar hon regelbundet, även om mängden har minskat till ungefär en tredjedel.
          Konstigt att det inte pratas om stopp i de forum och grupper jag är medlem i och lär mig mer om barf.
          Det är bara råfodermotsåndarna som nämner sådant?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2013, 21:23
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Anma @ 25-09-2013, 22:19) *
          Råfoder är min egen benämning. Hon får ungefär varannan dag barf och varannan dag färskfoder (vom og hundemat).
          Ska hålla koll på bajseriet. Ännu så länge bajsar hon regelbundet, även om mängden har minskat till ungefär en tredjedel.
          Konstigt att det inte pratas om stopp i de forum och grupper jag är medlem i och lär mig mer om barf.

Aha va det så flirting.gif

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 25-09-2013, 21:25
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-09-2013, 22:18) *
          Tror att Anma menar fryst färskfoder alltså inte BARF. Hon sa att hon gav Vom og hundemat sen en månad.

Lite förvirrande att kalla det råfoder för det är väl inget vedertaget begrepp på färskfoder och särskilt i den här tråden där någon blandar ihop begreppen lite hur som helst kan det bli ytterligare förväxlingar.

Jag har förklarat i inlägget efter ditt vad jag menar och jag kommer i fortsättningsvis också säkerligen att kalla det råfoder så länge jag pratar om färskfoder/barf lär knappast förvirra mer än vad det redan är förvirrat, så att säga.
          Råfoder är jättebra benämning på mat som inte är tillagat. Så som barf och färskfoder. smile.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 25-09-2013, 21:30
          Länk hit: #50

Medlem

Vi skriver visst om varandra hela tiden stintan. smile.gif

Passade på att fråga nu i Barfgrupp hur många som haft hund med förstoppning som behöver veterinärvård.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-09-2013, 22:06
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Anma @ 25-09-2013, 22:30) *
          Vi skriver visst om varandra hela tiden stintan. smile.gif

Passade på att fråga nu i Barfgrupp hur många som haft hund med förstoppning som behöver veterinärvård.

giggle.gif så det kan bli.

Ska bli intressant att få höra vad du får för svar. Jag har aldrig hört det av folk jag vet barfar sina hundar.

Såg förresten att det fanns en hel del danska länkar när jag googlade på råfoder så det kanske benämns så där.

--------------------

Citera
          mullkärringen
          Inlägg 25-09-2013, 22:24
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 76 025

CITAT (Anma @ 25-09-2013, 22:19) *

Ok, då vet jag vad råfoder är wink.gif

Jag är definitivt ingen motståndare utan har kört färskfoder på tidigare hundar och tycker BARF verkar bra om man har kunskap och vet hur,vad och vilka mängder man ska ge så hunden får i sig allt den behöver.
          Det här med stopp i magen pga råa ben har jag hört förr men inte fått bekräftat förren häromdagen.

Citera
          Anma
          Inlägg 26-09-2013, 13:16
          Länk hit: #53

Medlem

Verkar som att i barf-gruppen finns bara kunnigt folk. Ingen har personligen varit med om förstoppning som behöver veterinärvård, men flera sagt att det kan hända om man ger för mycket ben på en gång, i synnerhet om det är en ovan hund.

Citera
          Motti
          Inlägg 30-09-2013, 23:56
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja BARF är ju igentligen bara rått kött !men man kan ju halv BARFA också som vi gör .Vad jag lärt mig är att man ger aldrig en hund ben som börjar på F, fågel fisk fläsk då de splittras lätt och kan sätta sig i mage och tarm . Det här med hundfoder kan man nog diskutera i all oändlighet ,men ju mer naturlig mat en hund får ju bättre är det som jag ser det .Har man jakthund som vi får de alltid räntan vid nerlagt byte och ränta är ju som bekant rå ,sedan får vår hund torrfoder också men mest av det vi äter ,jag kokar även kött som tex kycklinginnerfile men hon får också putset av det köttet vi äter som tex äelg nöt fläsk .Att bara ge en hund torrfoder anser vi ge större risk för överkänslighet för annat kött .Var och en får väl göra som de vill men i grunden är hunden ett rovdjur och jag tycker inte det är naturligt för en hund att enbart stå på torrfoder hela livet .

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 01-10-2013, 07:52
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Suck..... crying.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2013, 09:20
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Motti @ 01-10-2013, 00:56) *
          Ja BARF är ju igentligen bara rått kött !men man kan ju halv BARFA också som vi gör .Vad jag lärt mig är att man ger aldrig en hund ben som börjar på F, fågel fisk fläsk då de splittras lätt och kan sätta sig i mage och tarm . Det här med hundfoder kan man nog diskutera i all oändlighet ,men ju mer naturlig mat en hund får ju bättre är det som jag ser det .Har man jakthund som vi får de alltid räntan vid nerlagt byte och ränta är ju som bekant rå ,sedan får vår hund torrfoder också men mest av det vi äter ,jag kokar även kött som tex kycklinginnerfile men hon får också putset av det köttet vi äter som tex äelg nöt fläsk .Att bara ge en hund torrfoder anser vi ge större risk för överkänslighet för annat kött .Var och en får väl göra som de vill men i grunden är hunden ett rovdjur och jag tycker inte det är naturligt för en hund att enbart stå på torrfoder hela livet .

Det du ger din hund är ju inte ens i närheten av Barf. Tror du på fullt allvar att en jakthund behöver annan kost än andra hundar?

Varför säger du ena minuten att du ger din hund blötmat(=burkmat) andra minuten att du barfar hunden, tredje att den får mest av det ni själva äter, fjärde minuten att du ska ge den färskfoder(fabriken ligger ju i närheten) och mitt i alltihop får den torrfoder och så kokar du kött åt hunden också?

Varför svarar du inte på frågorna du får istället för att trassla till det för dig? Det är svårt att tolka oviljan att svara som något annat än okunskap.

--------------------

Citera
          Monaxe
          Inlägg 01-10-2013, 09:42
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (*Stintan* @ 01-10-2013, 10:20) *
          Det du ger din hund är ju inte ens i närheten av Barf. Tror du på fullt allvar att en jakthund behöver annan kost än andra hundar?

Varför säger du ena minuten att du ger din hund blötmat(=burkmat) andra minuten att du barfar hunden, tredje att den får mest av det ni själva äter, fjärde minuten att du ska ge den färskfoder(fabriken ligger ju i närheten) och mitt i alltihop får den torrfoder och så kokar du kött åt hunden också?

Varför svarar du inte på frågorna du får istället för att trassla till det för dig? Det är svårt att tolka oviljan att svara som något annat än okunskap.

Hon läser inte varken frågor eller svar, det är hopplöst!
          Finns ju hur många frågor som helst som är ställda till Motti i tidigare trådar, men hon fortsätter att prata om sej och sitt, utan att besvara en endaste fråga.
          SUCK.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Anma
          Inlägg 01-10-2013, 14:13
          Länk hit: #58

Medlem

Det där med F-ben gäller tillagade ben.
          Ger man färskt och tillvänjer försiktigt så kommer hunden att kunna klara det galant. Min får rå kycklingvinge och råa fläskrevben flera gånger i veckan utan problem.
          Det man bör undvika att ge är bärande ben från stora djur och märgben. Detta för att de benen är så hårda att de kan skada tänderna.

Att koka köttet är inte barf. Vid barfutfodrng är maten alltid rå. Och man ger inte enbart kött, man ger också inälvor i rätt mängd och köttiga ben. Man ska ge varierat, annars får hunden inte i sig allt den behöver.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2013, 21:06
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Anma @ 01-10-2013, 15:13) *
          Det där med F-ben gäller tillagade ben.
          Ger man färskt och tillvänjer försiktigt så kommer hunden att kunna klara det galant. Min får rå kycklingvinge och råa fläskrevben flera gånger i veckan utan problem.
          Det man bör undvika att ge är bärande ben från stora djur och märgben. Detta för att de benen är så hårda att de kan skada tänderna.

Att koka köttet är inte barf. Vid barfutfodrng är maten alltid rå. Och man ger inte enbart kött, man ger också inälvor i rätt mängd och köttiga ben. Man ska ge varierat, annars får hunden inte i sig allt den behöver.

Råa märgben har jag aldrig hört skulle vara skadligt unsure.gif

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 01-10-2013, 22:08
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 01-10-2013, 22:06) *
          Råa märgben har jag aldrig hört skulle vara skadligt unsure.gif

Nej, det är inte farligt. Dessa är tuffare att äta bara, dvs hunden måste arbeta mer. Alltså ett bra tidsfördriv och träning. Dessutom är ju märgen extremt nyttig och god

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-12-2025, 07:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon