Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Mitt pionträd - ett dilemma, Grannar klagar
          Bee
          Inlägg 05-09-2013, 18:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag har fått ett svårt dilemma. Mitt fina pionträd är nu ca 1,80 hög och förutom i år så har den kommit med flera stooora rosa blommor med mörkt i mitten. Idag skulle mms kanske säga att det är en rockii men när vi köpte den år 2000 så hette den bara pionträd.
          Nu klagar grannar på att den sticker ut en halvmeter utanför vår tomtgräns. Visst, den är felplacerad med jag varken kan eller vill flytta på den. Den trivs där den står vif förrådsväggen.
          Så frågan är, om jag faller till föga för grannarna och sågar av de två yttre grenarna, hur kommer den att klara sig? Huvudstammen är ju helt kal, det är de två yttre grenarna som fyller ut nertill.
          Hjälp! Hur skall jag göra?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Klint
          Inlägg 05-09-2013, 18:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Jaa vad ska du göra? För det första tycker jag dina grannar är dumma det borde väl kunna njuta av din Pion istället! Vår granne tog ner en tall,ris grenar och en stor rot ligger nu på vår tomt! Vid tomtgränsen men helt klart på vår tomt. Vi tänkte de tar väl bort det men det har legat i 2år nu och när det hade en grävare där och dränerade runt huset frågade vi om de inte kunde passa på att få bort bröten,jodå visst men ja det ligger kvar än!
          Hade jag varit din granne hade jag varit glad! Mitt lilla råd är låtsas som ingenting så länge kanske faller det i glömska!

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Allekulla
          Inlägg 05-09-2013, 19:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 76 041

I såna lägen, när folk är småsinta, då kan jag bli väldigt obstinat! Jag hade inte gjort något om den inte var i vägen för dem i deras livsföring. De hade fått köra hela racet med kommunen och allt innan jag vikit ner mig. Att det ska vara så svårt att glädjas med andra....

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-09-2013, 21:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jissus vilken granne -skulle in i kaklet innan jag mutilerade en trädpion för 50 outnyttjade cm ...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Bee
          Inlägg 05-09-2013, 21:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Tack för ert stöd. Betyder mycket för mig. Jag bor ju i ett mellanradhus och vi har en liten väg, gångbana, eller vad man vill kalla den. Vi kan köra fram till huset när vi har storhandlat mm. Grannen som klagat har problem när han skall backa ut med bilen. Förklarade för honom vad det är för sorts växt men vet inte om han fattade. Tror han prioriterar sin fina bil!
          Hursomhelst, nu har det gått ut mail till alla i området med påminnelse om att inget - Inget - får sticka ut på gången. Och det gör alltså min vackra pion. Och det har den gjort de senaste åren. Jösses, vad är viktigast, att hålla avståndet eller att det ser fint ut! Jag menar, en vecka om året bjuds vi på en sagolik blomprakt.
          Jag tror bestämt att jag inte gör något förrän ordföranden i samfälligheten knackar på. Dessutom, vad kan han hota med? Han har inga sanktionsmöjligheter.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-09-2013, 22:20
          Länk hit: #6

Medlem

stå på dej! du har mitt stöd, trädpion på 180 är ovanligt - här blir de max 50 cm ..

Redigerat av kerstin z5-6: 05-09-2013, 22:23

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Peztis
          Inlägg 06-09-2013, 15:41
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Tyvärr är det väl så att om du inte tar bort den så har de rätt att göra det. Du ska dock först beredas möjlighet att göra det men sedan är det fritt fram. Mer eller mindre. Finns många trådar i ämnet.

Jättetråkigt och jag hade blivit skogstokig om någon bad mig ta bort en växt!

Kan du inte gå lite halvvägs, ta bort lite...? Så att det syns att du har försökt men att du beaktar trädets livskraft? Och kanske förklara för ordföranden att det faktiskt är en dyrgrip du har? Skulle en kospegel hjälpa grannen att köra in/ut? Om du erbjuder dig att skaffa en sådan (vad det nu kostar?) och sätta upp?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          theseraphim
          Inlägg 06-09-2013, 17:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Slutändan är att i alla fall där något sticker över på grannens tomt får grannen rätt att ta bort det som sticker över. Sådana är ju reglerna och att välja o kämpa mot det kostar bara tid o pengar. Prata lite mer med grannen osv för sätter du hårt mot hårt så kommer de klippa åt dig och du kan inget göra. Förstår att det är jobbigt och detta är ju en vanlig fråga och ett bra sätt att skapa grannosämja:)

Citera
          CillaM
          Inlägg 06-09-2013, 18:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Så makalöst dåligt av din granne! Pionen vissnar ju ner dessutom varje år, iaf årets grenar och blad. Mitt råd är att du tar och flyttar den, innåt, mot ert hus.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-09-2013, 18:52
          Länk hit: #10

Medlem

Vissnar? trädpion är ju förvedad särskilt en som är 180 cm ?
          Tror inte den klarar flytt -i alla fall rekommenderas det inte på sidor som säljer dem.

Peztis förslag är ju bra.

Att den är naken" nertill är ett naturligt växtsätt och blir inte bättre av beskärning -de ska öht inte beskäras.
          Klippa lite grann hjälper nog lite , då får du ju klippa den igen och igen ..

Förklara för grannen att den betyder mkt och är värd en hel del pengar i nuvarande höjd , tusentals kronor.
          Dör den av grannens tvångsbeskärning kan de trots att de har tomträtten på sin sida tvingas betala skadestånd till dej.

Deras förfrågan om att få beskära ska dessutom vara skriftlig, och du ska i brevet erbjudas att själv utföra det.

Vet du inte med säkerhet var rågången-tomtgränsen är bör du ta redan på det snarast.

Redigerat av kerstin z5-6: 06-09-2013, 19:38

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          CillaM
          Inlägg 06-09-2013, 20:20
          Länk hit: #11

Medlem

Även höga 180 cm buskpioners grenar vissnar, likaså kan även skotten vissna men naturligtvis inte som en örtartad men problemet är inte detta utan mer rötterna som kan bli rejält stora och som kan ta skada. Men man kan faktiskt flytta även en sådan här stor och där tycker jag i så fall man kan begära fysisk hjälp av den som gnäller. Fast jag hade istället frågat några kunniga i att få hjälp. Men det är synd att det ska vara på det här viset med grannar.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-09-2013, 22:07
          Länk hit: #12

Medlem

Huvudstammen är ju helt kal, det är de två yttre grenarna som fyller ut nertill. tolkar iaf jag som att det är förvedade grenar

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          CillaM
          Inlägg 07-09-2013, 14:34
          Länk hit: #13

Medlem

Hittade den här länken via AoT http://www.finegardening.com/how-to/qa/mov...tree-peony.aspx. O vad jag vet så är rotsystemet som man bör vara försiktig med

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 01:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon