Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Substrat till orkidé, coco husc, funkar?
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 14-09-2013, 07:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag har läst massor av äldre trådar här på forumet om orkidéer och ser att det finns många frågor men också många som kan svara...
          Jag har dåligt med utrymme och är lite less på mina trista orkidékrukor som tar för mycket plats. Nu har jag fått tag på en större glasskål med hål i botten och tänkte plantera ihop tre bladrosetter tillsammans för att på så sätt spara utrymme på fönterbrädan.

Nu är frågan om det substrat jag köpte är OK att använda. Det handlar om brudorkidé och substratet heter "coco husc" och kom i en torkad och ihoppressad kloss. Nu har den legat i vatten under natten och det visar sig vara bitar och fibrer. Tanken var att det skulle vara fukt i bitarna men luft emellan, så det inte blir kompakt för rötterna. Vad tror ni som har erfarenhet, kan det här fungera? Det är inte köpt i en blomsterhandel för orkidéer utan är tänkt som bottensubstrat till grodor...
          Idag är det barkbitar, så som det brukar vara när man köper dem, men barken har fått vita kalkavlagringar och ser så trist ut. Jag har hittills vattnat genom att fylla ytterkrukan med vatten och låta det stå en liten stund, sen låta innerkrukan rinna av i diskhon innan den ställs tillbaks i den tomma ytterkrukan. Jag tänkte fortsätta göra så.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  cocos1.jpg ( 170.83k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  cocos2.jpg ( 153.81k ) Antal nedladdningar: 49
          Bifogad fil  cocos3.jpg ( 110.14k ) Antal nedladdningar: 55

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 03:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon