Daghundens husse har just skaffat valp så från och med nu ska jag passa två hundar. Jag är helt slut, har precis provpassat dem några timmar för första gången, hade bara träffat den lille en gång tidigare. Det regnade och han tyckte bara det var blött och kallt och otryggt och ville inte kissa, jag bar ut honom till stället där jag vill att han ska lära sig att kissa femtielva gånger. Han får vara i badrummet tills han är riktigt rumsren, för vi har heltäckningsmatta resp. springor mellan golvbrädorna så det får inte hända några olyckor. Så jag har suttit i och framför badrummet i flera timmar och varit stressad. Han åt lite och sov lite och var lite orolig ett tag, slickade sina tassar hela tiden och slickar mycket på den gamla. Gammelhunden är ju lugn som tur är så han tyr sig till henne och blir lugn han också. Han är smart så han kommer snart att fatta alla rutiner och så. Men hjälp, jag tycker inte det är kul. Tycker synd om valpen för den känner ju säkert av det. Nu ska jag vara så där jätterolig och intressant och hojta "braaa" och "duktig" hela tiden. Hur gör man för att orka? Visst, den är söt, men jag kan ju inte sitta och stirra på honom hela dagarna för att försöka avgöra om han behöver kissa, jag måste sköta hönsen också (och jag behöver vara med dem, det är de som lugnar och tröstar mig). Jag har aldrig haft hand om en valp, jag orkar nog inte med ansvaret riktigt, vill ju inte "förstöra" honom. Jag trodde ju att han skulle sova ett tag när han varit ute och kissat och bajsat och tröttat ut sig, och att jag skulle få lite tid att vara mig själv då, men kissar han inte kan jag ju aldrig slappna av och låta honom vara ensam en stund. Jag tar tacksamt emot tips och råd från er valperfarna, men snälla skäll inte på mig, det är tillräckligt jobbigt ändå. Jag ska försöka göra så gott jag kan.
--------------------
Det ska gå.
|