Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rastning av hundar...
          pejori
          Inlägg 05-10-2013, 20:04
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Jubbe063 @ 05-10-2013, 20:08) *
          Visst är det så. Men vad skiljer det du säger mot det jag sa? ser bara att vi tycker lika, ser inte killnaden.

Svaret var väl mer grundat på att du ansåg att "vi var kategoriska" när vi inte tycker barn ska gå ut med hundar.

Skilnaden är väl att med ordet barn, såg jag framför mig småbarn, sju åtta år samt en aldeles för stor hund,
          om man nu återgår till trådstarten.

Ser man det i ett större perspektiv så visst kan ett större barn/tonåring, rasta familjens hund om den inte är allt för stor eller krävande.

Även om nu jag inte skulle låta någon annan rasta mina hundar.

Redigerat av pejori: 05-10-2013, 20:05

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 05-10-2013, 20:27
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Även om den hunden du skickar ut barnet med är lydig och snäll så hjälper det inte om barnet och hunden möter en hund agresiv hund ,ett barn har inga krafter att sätta emot i det fallet och kan mentalt inte hantera den situationen ,och man ska absolut inte utsätta ett barn för en sådan situation någonsin .Tyvär finns det många hundagresiva hundar därför att de aldrig fått umgås med andra hundar ej heller inte lärt sig "läsa av"andra hundar de har inte fått lära sig hundens kod och hur man beter sig ihop med andra hundar .Folk skaffar så gärna hund men de faller i fostran därav alla hundar som sitter i förvar på hundstallar .

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2013, 09:39
          Länk hit: #43

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har tagit bort ett antal trollinlägg samt svar på dessa från andra medlemmar. Hoppas tråden får fortsätta som vanligt nu.
          /moderator

Citera
          silos
          Inlägg 06-10-2013, 09:43
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

När jag skriver om hundar och barn så menar jag att barn mellan 3 till cirka 10,11 år borde inte gå ut med hundarna ensamma.

Och Jubbe063 jag kan tänka mig att världen var annorlunda då du var barn!?Rätta mig om jag har fel!

CITAT (Huggorm @ 06-10-2013, 10:39) *
          Jag har tagit bort ett antal trollinlägg samt svar på dessa från andra medlemmar. Hoppas tråden får fortsätta som vanligt nu.
          /moderator

Tack Huggorm!

Citera
          gunsta
          Inlägg 06-10-2013, 10:01
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Jag kan berätta min lilla historia. Någon gång på 60-talet, var kanske 11 -12 år, var jag ute i en liten by och rastade en tik (Airedaleterrier) - tiken var en ljuvlig hund, en släkting till mig var fodervärd åt henne. Hur som så lyckades hon smita, eller om jag tappade kopplet. Hon sprang i väg och försvann - jag blev förtvivlad. Efter mycket letande i den lilla byn kom hon till rätta och inget särskilt hände. Bara det att upplevelsen blev nästan som ett trauma för mig. Minns det så tydligt fortfarande, vanmakten i att se en hund som jag hade ansvar för försvinna. Så min inställning är att barn inte ska rasta hundar (men det har jag ju redan skrivit i ett annat inlägg i denna tråd).

Redigerat av gunsta: 06-10-2013, 10:02

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 06-10-2013, 14:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (silos @ 06-10-2013, 10:43) *
          Och Jubbe063 jag kan tänka mig att världen var annorlunda då du var barn!?Rätta mig om jag har fel!

Såg ut och var då som det är nu ungefär i min hembygd. Idag ännu lugnare än det var då, idag mindre risker än det var då. inga enorma skillnader.

Citera
          silos
          Inlägg 07-10-2013, 08:55
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 06-10-2013, 15:02) *
          Såg ut och var då som det är nu ungefär i min hembygd. Idag ännu lugnare än det var då, idag mindre risker än det var då. inga enorma skillnader.

Härligt med andra ord!

Citera
          Motti
          Inlägg 08-10-2013, 23:13
          Länk hit: #48

Medlem

Vi hade bekanta som skickade ut sin 10-åring med deras tax han slet sig sprang ut framför en bil och blev påkörd .Man kan inte lita på att barn gör som du säger de rycks gärna med av stunden i den åldern och även om just det barnet med just den duktiga lydiga hunden sköter sig så finns det andra hundar som är hundaggresiva som tex Pittbulls och Staffar rottisar och andra kamphundar ,då har inte ett barn ett skit att sätta emot i en sådan konfrontation .Både hunden och barnet kan bli allvarligt skadade det ska man vara medveten om innan man skickar ut ett barn med en hund .Jag skulle aldrig skicka ut någon av mina barnbarn med vår hund ! inte ens i byn här utan en vuxen som är med .Har man som vuxen skaffat hund så är det ditt ansvar som vuxen att rasta hunden inte barnas .

Citera
          silos
          Inlägg 13-10-2013, 09:01
          Länk hit: #49

Medlem

När jag möter hundar när jag är på promenad går jag gärna på andra sidan av gatab och det för att Olle är mycket rädd för andra hundar.Han blev attakerad av en stor hunad som hade rusat ut från en affär.Den stora hunden hade tagit tag om lille Olle och skakat honom,tänk så rädd Olle måste ha blivit!?

Olle vill alltid gå intill trottoarens kant,så jag undrar om det har att göra med den skrämmande upplevelsen?

Citera
          Motti
          Inlägg 21-10-2013, 23:41
          Länk hit: #50

Medlem

Det har det säkert Silos ! en hund glömmer aldrig en oförätt .Har vänner vars valpar har blivit attacerade av vuxna hundar och de har aldrig glömt det .När en vuxen hund går till angrepp mot en valp då är det jäkligt fel på den hunden .Tyvär har vi avlat sönder många av våra hundraser så den naturliga instinkten är bortavlad totalt.Dom friskaste hundarna är faktiskt jakthundarna då de e avlats på jakt och menthalitet mer än extriört,men även extriören är viktig på en jakthund då den ska vara byggd för att orka jaga fyra fem timmar i ett sträck .

Citera
          silos
          Inlägg 22-10-2013, 19:37
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Motti @ 22-10-2013, 00:41) *
          Det har det säkert Silos ! en hund glömmer aldrig en oförätt .Har vänner vars valpar har blivit attacerade av vuxna hundar och de har aldrig glömt det .När en vuxen hund går till angrepp mot en valp då är det jäkligt fel på den hunden .Tyvär har vi avlat sönder många av våra hundraser så den naturliga instinkten är bortavlad totalt.Dom friskaste hundarna är faktiskt jakthundarna då de e avlats på jakt och menthalitet mer än extriört,men även extriören är viktig på en jakthund då den ska vara byggd för att orka jaga fyra fem timmar i ett sträck .

Så är det tror jag med!

Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 00:22
          Länk hit: #52

Medlem

Men som sagt enligt lag ska en hund rastas minst fyra gånger om dagen !och en katt ska ha tillsyn minst tre gånger om dagen .Så det är inte bara att åka iväg från sitt ansvar nu mer .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-10-2013, 14:41
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 31-10-2013, 00:22) *
          Men som sagt enligt lag ska en hund rastas minst fyra gånger om dagen !och en katt ska ha tillsyn minst tre gånger om dagen .Så det är inte bara att åka iväg från sitt ansvar nu mer .

Som djurägare borde du ha bättre koll på vad lagen säger. rtfm.gif

Vad gäller rastning säger lagen att "Du bör rasta din hund minst var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare".

Om katt säger lagen gällande tillsyn. "Minst ett par gånger per dygn ska du se till din katt."

Redigerat av *Stintan*: 31-10-2013, 14:42

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 22:25
          Länk hit: #54

Medlem

Var sjätte timma lär bli minst fyra gånger om dagen eller ? Märkligt hur du har förmågan att analysera sönder allt man skriver .

Citera
          pejori
          Inlägg 31-10-2013, 22:31
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Motti @ 31-10-2013, 22:25) *
          Var sjätte timma lär bli minst fyra gånger om dagen eller ? Märkligt hur du har förmågan att analysera sönder allt man skriver .

Nej.
          Det blir max tre gånger.
          Var sjätte timma DAGTID säger lagen så man ska inte räkna nattens timmar också... smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-10-2013, 22:43
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Motti @ 31-10-2013, 22:25) *

Ni har båda rätt i sak. Men citerar man lagen är det 6 timmars lydelsen som gäller.

Men fyra gånger per dag är inte nödvändigtvis samma som minst en rastning var sjätte timme. För rastar du hunden en gång i timmen fyller du ju kvoten av rastning på just fyra timmar och sen är det 20 timmar kvar på dygnet när man inte behöver rasta hunden om man väljer att hårddra det. Det kryphålet kan man inte nyttja när skrivningen är "var sjätte timma"

Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 22:50
          Länk hit: #57

Medlem

Hur länge man kan lämna en hund ensam beror väl på hur gammal hunden är eller ? man kan väl inte lämna en valp ensam i 6 timmar då ska man inte ha hund alls .En vuxen hund kan man lämna i nödfall fem till sex timmar ,men eftersom hundar är flockdjur ska de helst inte vara ensamma alls då de inte far väl av det rent psykiskt .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-10-2013, 22:57
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Motti @ 31-10-2013, 22:50) *
          Hur länge man kan lämna en hund ensam beror väl på hur gammal hunden är eller ? man kan väl inte lämna en valp ensam i 6 timmar då ska man inte ha hund alls .En vuxen hund kan man lämna i nödfall fem till sex timmar ,men eftersom hundar är flockdjur ska de helst inte vara ensamma alls då de inte far väl av det rent psykiskt .

Korrekt. man får använda förnuftet. skillnad på valp, ungdjur, vuxen och gammal hund. Samma som för människor.

Lagen är trubbig o anger minimimått. Man måste själv tänka med hjärnan och bedömma individens behov :-)

Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 23:02
          Länk hit: #59

Medlem

Tycker det är för jäkligt att vi ska behöva en lag för att få människor att rasta sina hundar och katter !det borde vårt sunda förnuft säga oss när vi tagit på oss ansvaret för att ha husdjur att vi ska ta hand om dom också och inte bara förvara dom .

Citera
          pejori
          Inlägg 31-10-2013, 23:05
          Länk hit: #60

Medlem

Ska inte märka ord på något vis, men lämna hund ensam 6 timmar och rasta hund var 6 timma är inte samma sak.
          Hunden behöver inte vara ensam, för att den rastas var 6:-e timma.

CITAT (Motti @ 31-10-2013, 23:02) *
          Tycker det är för jäkligt att vi ska behöva en lag för att få människor att rasta sina hundar och katter !det borde vårt sunda förnuft säga oss när vi tagit på oss ansvaret för att ha husdjur att vi ska ta hand om dom också och inte bara förvara dom .

Det håller jag med om.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 05:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon