CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:27)

Sverige
exporterade livsmedel för 58 miljarder 2012. BL.a exporten av levande djur är snabbt stigande.
Se härAnser du att de är OK att exportera men inte att importera? Varför i så fall?
Vet du om att en hel del av det som säljs som svenskt kött i våra butiker kommer från stora svenskägda gårdar i bl.a. polen och Ukraina.
Gita
Varför beklagligt? Bästa tänkbara kvalitet och inte heller kommer det från djur som stallas upp stor del av året.
Gita
Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå. Såklart att vi ska kunna exportera. Sverige ligger mycket högt på listan när det gäller djurhållning och djuskyddslagar. Långt mycket bättre än i de allra flesta andra länder. Visst kan det bli ännu bättre så jag säger inte att man ska sitta och vara nöjd som det är. Det finns flera anledningar till att gynna svenska köttproducenter och det vet du också men du kanske tycker att dom lika gärna kan lägga ner helt.
Om köttet kommer från svenskägda gårdar i Polen m.fl. länder får inte köttet märkas som svenskt. Om det däremot enbart packas i Polen är köttet fortfarande svenskt.
Nej djuren kanske inte stallas upp stor del av året men går istället på sönderbetade marker där inget finns att beta och som sen inget växer på utan ser ut som leråkrar.
Du kanske inte vet att många svenska bönder idag har sina djur i lösdrift så de kan gå ute året runt om de vill. Att man låter kalvarna gå med sina mödrar istället för att sära på dom efter ett par dagar när man inte har mjölkproduktion utan inriktar sig på köttproduktion.
Du kan lätt hitta info på youtube och nätet om hur bl.a. de brasilianska djuren har det innan din oxfilé hamnar på din tallrik.
CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:54)

Men nu får du väl förklara dig. Nötboskapens villkor i t.ex. Brasilien har väl ändå ingen som likhet med de tvångsmatade gässens.
Gita
Jo jag tycker det eftersom det i mina ögon är fråga om djurplågeri i båda fallen.