Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Angående Gåslever !
          gunsta
          Inlägg 03-11-2013, 11:22
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Gita @ 03-11-2013, 10:57) *
          Och jag äter brasiliansk oxfilé med välbehag och utan dåligt samvete.
          Något som jag inte är ensam om av åtgången i butiken att döma

Gita

Finns fler på forumet som har den 'dåliga' smaken att gilla utrikiskt kött smile.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-11-2013, 11:30
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Förr om åren köpte jag ofta billig oxfilé från Nya Zealand men det gör jag inte längre, hade en mailkompis därifrån som födde upp kalvar som sedan skulle bli köttdjur och hon berättade att de gav djuren antibiotika i förebyggande syfte för att de inte skulle bli sjuka. När jag nämnde det olämpliga i detta tog det hus i h*lvete och hon sade upp bekantskapen och menade på att de minsann var stolta farmare och att jag inte skulle sitta här uppe i Sverige och ha åsikter om hur de arbetade.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 03-11-2013, 11:33
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Köper alltid svenskt kött, helst från närområdet.

Likaså med ägg och fågel.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          hattstugan
          Inlägg 03-11-2013, 11:35
          Länk hit: #44

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Nu har ni halkat från ämnet!
          /Moderator

Citera
          Piccante
          Inlägg 03-11-2013, 12:08
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 03-11-2013, 10:57) *
          Och jag äter brasiliansk oxfilé med välbehag och utan dåligt samvete.
          Något som jag inte är ensam om av åtgången i butiken att döma

Gita

Det är väldigt beklagligt i så fall angry.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 03-11-2013, 12:27
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (gunsta @ 03-11-2013, 11:22) *
          Finns fler på forumet som har den 'dåliga' smaken att gilla utrikiskt kött smile.gif

Sverige exporterade livsmedel för 58 miljarder 2012. BL.a exporten av levande djur är snabbt stigande.
          Se här

Anser du att de är OK att exportera men inte att importera? Varför i så fall?

Vet du om att en hel del av det som säljs som svenskt kött i våra butiker kommer från stora svenskägda gårdar i bl.a. polen och Ukraina.
          Gita

CITAT (Piccante @ 03-11-2013, 12:08) *

Varför beklagligt? Bästa tänkbara kvalitet och inte heller kommer det från djur som stallas upp stor del av året.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-11-2013, 12:27
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Piccante @ 03-11-2013, 12:08) *

tummenupp.gif Ja lika beklagligt som att gynna tvångsmatande gåsleverproducenter! angry.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-11-2013, 12:42
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (hattstugan @ 03-11-2013, 11:35) *

Nu har ni halkat från ämnet!
          /Moderator

Men det var ju TS själv som styrde in på köttspåret och den produktionen är ju relevant när man talar om hur djur far illa för att människor ska kunna frossa på bekostnad av att djuren far illa.

OBS detta är ingen kritik mot moderator utan en undran varför inte en diskussion får utvecklas och halka lite?

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 03-11-2013, 12:54
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-11-2013, 12:27) *
          tummenupp.gif Ja lika beklagligt som att gynna tvångsmatande gåsleverproducenter! angry.gif

Men nu får du väl förklara dig. Nötboskapens villkor i t.ex. Brasilien har väl ändå ingen som likhet med de tvångsmatade gässens.

Gita

CITAT (*Stintan* @ 03-11-2013, 12:42) *
          Men det var ju TS själv som styrde in på köttspåret och den produktionen är ju relevant när man talar om hur djur far illa för att människor ska kunna frossa på bekostnad av att djuren far illa.

OBS detta är ingen kritik mot moderator utan en undran varför inte en diskussion får utvecklas och halka lite?

Så klart att en diskussion bör få utvecklas och att ämnet ändras allteftersom, jämför med ett samtal i verkliga livet som ju kan börja med t.ex. fransk film och sluta med hur man lämpligast rengör en toa.
          Gita

Citera
          hattstugan
          Inlägg 03-11-2013, 12:57
          Länk hit: #50

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Sorry! Fortsätt diskussionen ni!
          /Moderator

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-11-2013, 13:10
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:27) *
          Sverige exporterade livsmedel för 58 miljarder 2012. BL.a exporten av levande djur är snabbt stigande.
          Se här

Vet du om att en hel del av det som säljs som svenskt kött i våra butiker kommer från stora svenskägda gårdar i bl.a. polen och Ukraina.
          Gita

Varför beklagligt? Bästa tänkbara kvalitet och inte heller kommer det från djur som stallas upp stor del av året.
          Gita

Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå. Såklart att vi ska kunna exportera. Sverige ligger mycket högt på listan när det gäller djurhållning och djuskyddslagar. Långt mycket bättre än i de allra flesta andra länder. Visst kan det bli ännu bättre så jag säger inte att man ska sitta och vara nöjd som det är. Det finns flera anledningar till att gynna svenska köttproducenter och det vet du också men du kanske tycker att dom lika gärna kan lägga ner helt.

Om köttet kommer från svenskägda gårdar i Polen m.fl. länder får inte köttet märkas som svenskt. Om det däremot enbart packas i Polen är köttet fortfarande svenskt.

Nej djuren kanske inte stallas upp stor del av året men går istället på sönderbetade marker där inget finns att beta och som sen inget växer på utan ser ut som leråkrar.
          Du kanske inte vet att många svenska bönder idag har sina djur i lösdrift så de kan gå ute året runt om de vill. Att man låter kalvarna gå med sina mödrar istället för att sära på dom efter ett par dagar när man inte har mjölkproduktion utan inriktar sig på köttproduktion.

Du kan lätt hitta info på youtube och nätet om hur bl.a. de brasilianska djuren har det innan din oxfilé hamnar på din tallrik.

CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:54) *
          Men nu får du väl förklara dig. Nötboskapens villkor i t.ex. Brasilien har väl ändå ingen som likhet med de tvångsmatade gässens.

Gita

Jo jag tycker det eftersom det i mina ögon är fråga om djurplågeri i båda fallen.

--------------------

Citera
          gunsta
          Inlägg 03-11-2013, 14:46
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Gita @ 03-11-2013, 12:27) *
          Se här

Gita

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt - men mitt inlägg var ett stöd till ditt inlägg- d v s JAG GILLAR ATT ÄTA UTLÄNDSKT KÖTT ... i Sverige. Jag köper med förkärlek kött från USA - det närproducerade köttet som säljs i min affär brukar jag rata, inte bra kvalité anser jag. Det är inte av ekonomiska skäl jag väljer utländskt utan mer smakmässigt.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 03-11-2013, 15:31
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (gunsta @ 03-11-2013, 14:46) *
          Jag kanske uttryckte mig lite luddigt - men mitt inlägg var ett stöd till ditt inlägg- d v s JAG GILLAR ATT ÄTA UTLÄNDSKT KÖTT ... i Sverige. Jag köper med förkärlek kött från USA - det närproducerade köttet som säljs i min affär brukar jag rata, inte bra kvalité anser jag. Det är inte av ekonomiska skäl jag väljer utländskt utan mer smakmässigt.

Var och en gör som de vill...

Amerikanskt kött marknadsförs ofta med bilder av betande djur på öppna vidder. Det talas tyst om "feedlots", gräslösa fållor där djuren hålls i stora grupper under bar himmel. Där göds de med kraftfoder för att gå upp i vikt och för att köttet ska få den av kunderna eftertraktade marmoreringen.

Dessa gödstationer kritiseras dels för hur djuren har det, dels för att de påstås utfodras med så mycket kraftfoder att frätskador på magen måste förebyggas med antibiotika, som också används i tillväxtsyfte.

– I många länder, exempelvis USA, är antibiotika godkänt för rent tillväxtbefrämjande ändamål. I Sverige har det varit totalförbjudet sedan 1986 och i EU sedan 2006, säger Christina Greko vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). källa: http://www.dn.se/ekonomi/hart-kritiserat-u...rsch-i-sverige/

Citera
          Piccante
          Inlägg 03-11-2013, 16:07
          Länk hit: #54

Medlem

Är man lite intresserad av hur kött produceras så kan man ju kolla på bilder från regionen där det faktiskt föds upp...
          http://news.mongabay.com/2009/0909-amazon-...e-ranching.html
          Sen får man gärna förklara hur detta är ett "hållbart" jordbruk.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 03-11-2013, 17:57
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Börjar bli mer och mer för närproducerat kött.
          Både miljömässigt och för att jag vill ha lite bättre koll. thumbdown.gif
          Kostar mer, men hittills har det varit värt det, smakmässigt.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 08-11-2013, 00:56
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Allt kött vi äter här är närproducerat både nöt och gris !vi vet vad vi stoppar i oss min man och jag vet ni ? plus att vi har frysen full av älg rådjur och hare ,vi är uppväxta med jordbruk och jakt .Känns lite fel när en del här utgår ifrån att man inte vet vad man talar om ! då många av er här inte ens är i närheten av vår livstil eller vet hur ett jordbruk fungerar eller vad slakt är eller hur du tar hand om kött i stora stycken tex .

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-11-2013, 01:16
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Motti @ 08-11-2013, 00:56) *
          Allt kött vi äter här är närproducerat både nöt och gris !vi vet vad vi stoppar i oss min man och jag vet ni ? plus att vi har frysen full av älg rådjur och hare ,vi är uppväxta med jordbruk och jakt .Känns lite fel när en del här utgår ifrån att man inte vet vad man talar om ! då många av er här inte ens är i närheten av vår livstil eller vet hur ett jordbruk fungerar eller vad slakt är eller hur du tar hand om kött i stora stycken tex .

Är det nödvändigt att generalisera så om folk jämt?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-11-2013, 09:10
          Länk hit: #58

Medlem

Ja det känns väldigt fel att du utgår från att andra inte vet vad dom talar om!
          Trots att du faktiskt inte har en susning om vilken erfarenhet vi andra har så tjatar du om hur okunniga vi är i vart och vartannat inlägg. Hur kan du uttala dig om vad andra kan om jakt, slakt och jordbruk eller hur man tar hand om kött i stora stycken när du inte vet ett dugg om det?
          Att du har erfarenhet av det har nog ingen missat men det betyder inte att du är den enda som har det.

--------------------

Citera
          Monaxe
          Inlägg 08-11-2013, 09:19
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Fattar inte hur du kan generalisera som du gör!

Du vet inte ett skvatt om vem personerna här är, ingenting om deras bakgrund eller kunnande, ÄNDÅ tycker du att du är förmer än alla, att du kan och vet mest! Jösses... duh.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Gita
          Inlägg 08-11-2013, 10:46
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Monaxe @ 08-11-2013, 09:19) *
          Fattar inte hur du kan generalisera som du gör!

Du vet inte ett skvatt om vem personerna här är, ingenting om deras bakgrund eller kunnande, ÄNDÅ tycker du att du är förmer än alla, att du kan och vet mest! Jösses... duh.gif

Alltså, jag fattar ingenting. Du tycker uppenbarligen att det är helt OK att redogöra för din livsstil, dina värderingar m.m här och det är det naturligtvis. MEN det är precis lika OK att andra berättar om sitt liv sina värderingar m.m.
          För det kan väl ändå inte vara så att du tycker att du är lite bättre än andra?
          Gita

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 17:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon