|
|
  |
De senaste dagarnas aktivitet i forumet. |
|
|
|
18-10-2013, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Krolliljan @ 18-10-2013, 13:48)  .........Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt...... Ett påstående och en som säger emot - sen var diskussionen över....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
18-10-2013, 13:28
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Anki på Öland @ 18-10-2013, 14:17)  Ett påstående och en som säger emot - sen var diskussionen över....
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
18-10-2013, 14:40
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (Krolliljan @ 18-10-2013, 13:48)  Jag tycker att "  " fyller en viktig funktion. Jag är själv en sådan som kan bara "hålla med" ibland. Om ngn skrivit som jag tänker håller jag med. För att det ska ge " diskussionen någonting" kan det vara bra och se att det är flera som tycker likadant. Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt. Och viktigast av allt: om det ska vara en massa "regler" om om man får uttrycka sig så öppnar det inte precis upp för att fler ska skriva vad de tycker. Jag skulle gärna vilja att fler skrev vad de tycker. Krollilja! Det där uttryckte du bra
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
18-10-2013, 14:48
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Berith @ 18-10-2013, 06:30)  Det här inlägget gör mej väldigt väldigt förvånad. Menar du att du inte vet hur man skriver sånt som är helt ok, och inte bara sura, griniga, elaka inlägg? Tänk efter innan du skickar dina inlägg, förhandsgranska och läs noga. Kanske behöver du ändra både det ena och det andra, tänk efter om du själv skulle vilja höra från andra det du just nu tänker säga till oss.
Och framför allt! Tänk på att sura, griniga, elaka inlägg lockar till sej medlemmar som också oftast skriver sura, griniga, elaka inlägg. Självklart tycker jag att det är bra om sura, griniga, elaka inlägg plockas bort, men visst vore det väl mycket bättre om dom aldrig skrevs eller skickades från början? Du kan!  Klart jag kan. Nu menade jag inte mig specifikt utan skribenter i "allmänhet" inkl. dig. Sedan kan man också försöka att inte se allt som skrivs som "surt och elakt" Utan bara försöka se budskapet i inläggen. Att börja tjata om "mobbning och påhopp" så fort tre personer tycker annorlunda, är inte ok. I så fall, finns det många medlemmar som kan ta på sig "offerkoftan" och skrika om "mobbning och drev" Men dom avstår. CITAT (Anki på Öland @ 18-10-2013, 14:17)  Ett påstående och en som säger emot - sen var diskussionen över....  CITAT (Krolliljan @ 18-10-2013, 13:48)  Jag tycker att " " fyller en viktig funktion. Jag är själv en sådan som kan bara "hålla med" ibland. Om ngn skrivit som jag tänker håller jag med. För att det ska ge " diskussionen någonting" kan det vara bra och se att det är flera som tycker likadant.Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt. Och viktigast av allt: om det ska vara en massa "regler" om om man får uttrycka sig så öppnar det inte precis upp för att fler ska skriva vad de tycker. Jag skulle gärna vilja att fler skrev vad de tycker. Där håller jag med. Tänk så tjatigt det skulle bli, om alla som "håller med" skulle börja skriva identiska inlägg istället för en.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
18-10-2013, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
Hej Fanny! Jag funderar lite på vad du menar när du skriver öppen dialog. Tänker du ge någon feedback på det som skrivs i den här tråden?
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2013, 16:55
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 18-10-2013, 15:48)  Klart jag kan. Nu menade jag inte mig specifikt utan skribenter i "allmänhet" inkl. dig. Sedan kan man också försöka att inte se allt som skrivs som "surt och elakt" Utan bara försöka se budskapet i inläggen. Att börja tjata om "mobbning och påhopp" så fort tre personer tycker annorlunda, är inte ok. I så fall, finns det många medlemmar som kan ta på sig "offerkoftan" och skrika om "mobbning och drev" Men dom avstår. Där håller jag med. Tänk så tjatigt det skulle bli, om alla som "håller med" skulle börja skriva identiska inlägg istället för en.   Bra skrivet!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
18-10-2013, 18:08
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Forumvärd @ 16-10-2013, 13:51)  Hej alla, De senaste dagarna har varit minst sagt turbulenta här inne i forumets Småprat. Saker har sagts som kanske inte borde sägas och ord har skrivits som kanske inte borde skrivas. Trådarna har modererats av våra två fantastiska moderatorer som verkligen gör ett toppenjobb. Trådar har fått varningar av såväl mig som moderatorerna och flera trådar har dessutom fått stängas. Forumets trivselregler och användarvillkor har brutits vid ett flertal tillfällen, regler och villkor som är till för att följas, för att ni ska trivas här inne och för er att luta er tillbaka mot. Detta är såklart jättetråkigt, onödigt och något som absolut kan undvikas. Det handlar om att respektera att vi alla är olika, att vi uttrycker oss på olika vis och det går att undvika att kommentera, om man anser att det är olämpligt. Det går förvisso alltid att kommentera det någon annan skriver – man kan göra det på olika vis! Med jämna mellanrum kommer kritik riktat mod moderatorerna, mig som forumvärd eller renat av mot Odla.nu och forumet över lag. Det är bra, kritik behövs för att vi ska kunna förbättra vårt arbete. Med denna tråd vill jag att ni kommer med konstruktiv kritik på 1. Hur vi kan göra vårt arbete med forumet bättre. 2. Hur forumet och dess utformning kan förbättras.
Jag hoppas att vi kan arbeta tillsammans för ett bättre forum, ett forum där alla ska trivas och känna sig välkomna, oavsett bakgrund, personlighet och allt annat som skiljer oss åt – det är ju trots allt tack vare det vi skapar nyanser och kontraster såväl här som i verkliga livet. Tänk efter och fundera på hur ni vill ha det här inne, jag finns alltid tillgänglig via PM eller mail fanny@odla.nu för privata meddelande, eller genom denna tråd, för er som vill föra en öppen dialog. Jag önskar er en fin dag och hoppas på bättre stämning här inne! /Fanny, forumvärd. 1 Beivra smily missbruk,kan vara ok med en eller två smily. 2 inför trådat forum igen,så som det var i början,och åter använd trådar dvs hänvisa till sökfuntionen.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
18-10-2013, 18:55
|

Medlem

|
CITAT (tomas99 @ 18-10-2013, 19:08)  1 Beivra smily missbruk,kan vara ok med en eller två smily.
2 inför trådat forum igen,så som det var i början,och åter använd trådar dvs hänvisa till sökfuntionen. 1 Bättre med smilisar än + och - . 2 Varför det? Trådat är ju hopplöst oöverskådligt. Att dra upp gamla trådar är bara irriterande.
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2013, 18:58
|

Medlem
Antal inlägg: 173
Medlem nr: 79 103

|
CITAT (Krolliljan @ 18-10-2013, 13:48)  Jag tycker att "  " fyller en viktig funktion. Jag är själv en sådan som kan bara "hålla med" ibland. Om ngn skrivit som jag tänker håller jag med. För att det ska ge " diskussionen någonting" kan det vara bra och se att det är flera som tycker likadant. Om man bara fick yttra sig om man hade ngt nytt att tillföra doge nog diskussionen ut ganska snabbt. Och viktigast av allt: om det ska vara en massa "regler" om om man får uttrycka sig så öppnar det inte precis upp för att fler ska skriva vad de tycker. Jag skulle gärna vilja att fler skrev vad de tycker. Eftersom det tycs vara gansak eftertraktat med "tummen upp", "gilla", osv så borde det kanske ta efter facebooks koncept och införa en klickaknapp så man kan "tumma" inlägg som man gillar. Orkar inte med och se "  " när jag besöker en tråd som fått nytt svar. Jag vill LÄSA inte titta på en jävla smiley som håller tummen upp!
--------------------
Släpp hönsen loss det är vår!
|
|
|
|
|
18-10-2013, 19:19
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (mormor mona @ 18-10-2013, 19:58)  Eftersom det tycs vara gansak eftertraktat med "tummen upp", "gilla", osv så borde det kanske ta efter facebooks koncept och införa en klickaknapp så man kan "tumma" inlägg som man gillar. Orkar inte med och se "  " när jag besöker en tråd som fått nytt svar. Jag vill LÄSA inte titta på en jävla smiley som håller tummen upp!  jag tror att en del använder smileys för att förmedla känslor när vi inte ser kroppsspråket på den vi kommunicerar med. Men annars kan man ju ta efter Facebook eller Google+ och lägga in en "gilla" eller "+1" funktion efter inläggen.
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2013, 19:28
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (tomas99 @ 18-10-2013, 19:08)  1 Beivra smily missbruk,kan vara ok med en eller två smily.
2 inför trådat forum igen,så som det var i början,och åter använd trådar dvs hänvisa till sökfuntionen. Det var väl ändå inte något som skulle få ett aktivare och trevligare forum!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
18-10-2013, 19:33
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (pejori @ 18-10-2013, 15:48)  Klart jag kan. Nu menade jag inte mig specifikt utan skribenter i "allmänhet" inkl. dig. Sedan kan man också försöka att inte se allt som skrivs som "surt och elakt" Utan bara försöka se budskapet i inläggen. Att börja tjata om "mobbning och påhopp" så fort tre personer tycker annorlunda, är inte ok. I så fall, finns det många medlemmar som kan ta på sig "offerkoftan" och skrika om "mobbning och drev" Men dom avstår.  Där håller jag med. Tänk så tjatigt det skulle bli, om alla som "håller med" skulle börja skriva identiska inlägg istället för en.  Tycker du tar upp några viktiga saker i ditt inlägg. Jag undrar om det är den svenska konflikträdslan som gör det så svårt att ha meningsfulla diskussioner ibland? I många länder påstår dom att det är uppskattat att ha engagerade diskussioner för då får man testa sina argument och får stå på sig och argumentera för sin sak och måste bemöta andras åsikter. Även om diskussions går hög ibland och man vänder och vrider på alla argument för att se det ur olika vinklar så är man ändå vänner efteråt för det är inte farligt att diskutera. I Sverige verkar det som om någon slänger ur sig ett påstående och andra varken håller med eller förstår hur man kan komma fram till ett så självsäkert påstående utan att ha något konkret att backa upp det med så är det ett "drev" om man ifrågasätter??? Sen som du skriver "att se budskapet i inläggen". Jag tror det hade varit mycket mindre konflikter om alla kunde läsa både sina egna inlägg och även vad folk svarar och försöka begrunda det lite innan man svarar. Ibland känns det som om vissa svarar under någon känslomässig storm och bara för att man inte direkt håller med om en ska så är man plötsligt både det ena och det andra och anklagas för saker man inte ens uttryckt?!
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2013, 19:40
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Ja vad ska man säga när man inte ens orkar läsa alla inlägg därför att de alltid spårar ur på ett eller annat sätt ,att det ska dissikeras in till molykyler vad man "igentligen vill säga " osv osv .Kan man inte bara försöka "lyssna " utan att analysera sönder allt som skrivs här. Sedan tycker jag personligen att man ska tänka på att man hör inte skribentens röst ,man hör inte tonlägen glädjen skrattet när man skriver i ett Forum ,därför är det lätt att tycka illa om en del för man har redan bestämt sig för att den personen är ett "Pucko" .Kan ju säga som så att få här vet vilka dom andra här är eller hur de är som människor i verkliga livet !här är vi bara en text som folk kan tolka hur fan de vill !
|
|
|
|
|
18-10-2013, 19:43
|

Medlem

|
CITAT (mormor mona @ 18-10-2013, 19:58)  Eftersom det tycs vara gansak eftertraktat med "tummen upp", "gilla", osv så borde det kanske ta efter facebooks koncept och införa en klickaknapp så man kan "tumma" inlägg som man gillar. Orkar inte med och se "  " när jag besöker en tråd som fått nytt svar. Jag vill LÄSA inte titta på en jävla smiley som håller tummen upp! Finns ju ingen anledning att ta efter Facebook när vi har en  . Dessutom har vi en  vilket tyvärr inte Fb har. Vad är förresten dina övriga nick här på Odla? Man får ju enligt reglerna bara ha ett konto. Ska något tas bort så är det dubbelnick. Det där med +1 osv har jag då aldrig sett på Facebook.
Redigerat av *Stintan*: 18-10-2013, 19:45
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2013, 19:51
|

Medlem

|
CITAT (Klint @ 18-10-2013, 20:44)  Men visst är det väl lite underligt att svara när man inte orkar läsa vad man svarar på  Mycket! Tror också att det är just det som ofta bäddar för tjafs.
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2013, 19:59
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Så ni vill påstå att ni sitter här och läser igenom 15-20 långa inlägg innan n kan har en åsikt !det har jag inte tid med ,jag har annat att göra .
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|