Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Välja träd till lundplantering, 10-20 meter högt snyggt/snygga träd
          Lavin
          Inlägg 17-10-2013, 10:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

Hej,

Jag behöver hjälp att välja ett par träd som ska ersätta ett rad vackra stora lönnar som står fel.

Vid vår tomtgräns i norr växer ett gäng träd. Vi har tagit ner ett par, men har nu fyra stycken kvar. De är högre än huset, och inte helt älskade av grannarna. Vilket jag helt förstår, de är rätt massiva och skuggar. Jag vill ha en mer långsiktig lösning.

Bifogad fil  20130420_110143.jpg ( 68.47k ) Antal nedladdningar: 5

Bilden är tagen innan vi tog ner två av de smalaste lönnarna, och någon typ av barrträd längst till vänster. tallen ska vi ta vid tillfälle, och de små självsådda körsbärsträden.

I området är det dock inte så många träd kvar, och jag vill ha kvar till naturlivet. jag har tänkt låta lönnarna stå kvar en tio år till, troligen kommer en av dom få vara kvar helt, den finaste till vänster.

Så på ytan framför träden har jag tänkt att sätta tre träd på tillväxt, som kan växa sig fina tills det är dax att ta ner lönnarna.

Vi håller på och gräver för en idegranshäck i en rak linje ungefär i läget för halva stenläggningen. bakom där blir en triangel där det kan sättas träd.

jag vill ha något som fåglar, larver och annat trivs med
          Helst inte växa alltför brett, ytan är ca 12 meter djup.
          En snygg kontrast till lönnen som kommer få stå kvar.
          Marken är sandig lera, sandstrand samt gul lera längst ner med en del kalksten i botten.
          Blåsig tomt nära havet, ganska vindskyddat när den växer upp dock.

Jag har spånat på valnöt, mullbär, kejsarträd, björk, men blir det något av dom på tio år? och kommer de verkligen att trivas i ett sånt läge?

Har ni några tips på favvoträd? ok att inte alla krav kanske går att uppfylla, men iaf inte för bred krona så jag åker på samma problem igen...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon