CITAT (pejori @ 19-10-2013, 01:36)

[/b]
Håller med dig där.
Men kan man byta ideologi???
Kan man växa in i en klass, man inte är född i???
om du med ideologi menar åsikt så är det solklart att man under livets gång kan ändra sig.
t.o.m toppolitiker byter ju parti när deras första parti byter politik eller när toppolitikern får nya influenser .
konstigt hade det varit om man under livets lopp står fast vid en och samma åsikt oavsett hur världen omkring ändras.
det ser vi i varje valrörelse,partier växer och minskar.
avseende klass anser jag det vara en förlegad samhällsbeskrivning/befolkningsbeskrivning.
jag föredrar beteckningen socialgrupp som istället speglar ekonomi/utbildning.
arbetarklass t.ex i ursprunglig betydelse var ju typ lågavlönad industri/hantverkargrupp,ofta med dålig skolutbildning.
det är ju inte relevant idag då en industriarbetare oftast är högutbildad/yrkesutbildad.
de okvalificerade jobben i sverige avseende industri har ju sedan länge flyttat till låglöneländer.
beteckningen medelklass används ju fortfarande och där placeras de flesta idag oavsett deras föräldrar/tidigare generationers status.
vad man kallar de som står högre vet jag inte men jag använder socialgrupp 1.
där kan man hitta företagsledare,fackpampar,politiker,gammal välbärgad adel,kungafamilj.
det har ju inte så mycket med utbildning utan ekonomi att göra.
man kan vara välutbildad men fattig och då hamnar man likväl i soc. 3.
att flytta upp eller ner i den skalan går,lättast ner.
att passa in i en socialgrupp beror ju på utbildning,du kan vara en stillös lufs oavsett inkomst,kanske inte så lätt att smälta in i sociteten om man inte vet reglerna,det är å andra sidan lika svårt att passa in om man ramlar neråt i skalan,där kan man kanske anses som fisförnäm.
i sverige regerar som bekant Jante. Ulf