Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Reinfeldt
          pejori
          Inlägg 18-10-2013, 23:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:06) *
          Politiker har betalt för att snacka inte för att producera .

Visst är det så, Motti. tummenupp.gif
          Men dom får fortfarande betalt, via vår skattsedel så per automatik är folket, (du och jag) deras arbetsgivare. whistling.gif

Då ska vi också kunna sparka dom för att dom inte gör sitt jobb, som vi blev lovade, i valrörelsen.

Fan, nu inser jag att, jag borde blivit politiker. innocent.gif rolleyes.gif
          "Snacka" är jag bra på!!! yes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 18-10-2013, 23:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Kära Pejori smile.gif jag är 60 år och har varit med ett tag så jag vet en hel del om hur livet fungerar både politiskt och i familjelivet Min man har drivit företag i 35 år så jag har nog lite hum om vad som gäller i sista änden .Min man var i Köpenhamn i går på möte de vill flytta ännu ett svenskt företag till Polen för skatterna tar kol på en del företag här .Kan tyvär inte avslöja vilket företag men det är medelstort .Man måste ju skapa en företagaranda här i Sverige så företagen vill stanna kvar här och skapa jobb !utan företagen i Sverige så blir vi ju utarmade både som företag och anställda .Vi måste stanna upp här i Sverige och tänka till hur vi vill ha det .Annars kommer det en dag då alla svenska företag flyttar utomlands som tex till Kina eller Korea .De är på väg att gå om oss var så säker .

Citera
          pejori
          Inlägg 18-10-2013, 23:30
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:26) *
          Kära Pejori smile.gif jag är 60 år och har varit med ett tag så jag vet en hel del om hur livet fungerar både politiskt och i familjelivet Min man har drivit företag i 35 år så jag har nog lite hum om vad som gäller i sista änden .Min man var i Köpenhamn i går på möte de vill flytta ännu ett svenskt företag till Polen för skatterna tar kol på en del företag här .Kan tyvär inte avslöja vilket företag men det är medelstort .Man måste ju skapa en företagaranda här i Sverige så företagen vill stanna kvar här och skapa jobb !utan företagen i Sverige så blir vi ju utarmade både som företag och anställda .Vi måste stanna upp här i Sverige och tänka till hur vi vill ha det .Annars kommer det en dag då alla svenska företag flyttar utomlands som tex till Kina eller Korea .De är på väg att gå om oss var så säker .

Nu svarade du inte på det jag skrev Motti, men det är OK.
          Jag är jämngammal med dig, så jag hänger med, jag också... tummenupp.gif

Den "stampade jordkällaren" var utdöd, när jag föddes. blink.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-10-2013, 00:10
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (pejori @ 19-10-2013, 00:19) *
          Visst är det så, Motti. tummenupp.gif
          Men dom får fortfarande betalt, via vår skattsedel så per automatik är folket, (du och jag) deras arbetsgivare. whistling.gif

Då ska vi också kunna sparka dom för att dom inte gör sitt jobb, som vi blev lovade, i valrörelsen.

Den möjligheten hade vi senast i september 2010 och den gången var folk uppenbarligen nöjda med Reinfeldt. Nästa höst är det dags igen, vi får se hur det går då.

Citera
          Motti
          Inlägg 19-10-2013, 00:14
          Länk hit: #25

Medlem

Verkligen ! ja jordkällaren wink.gif när jag var barn så kom mina sysslingar hem till oss varje fredag för att bada i vårt badkar !de bodde fyra vuxna i två rum och kök med utedass och vedbod ! så så långt bort var det inte med stampat jordgolv wink.gif
          Visst betalar vi våra politiker med våra skatter om det var det du menade med att jag inte svarade på frågan smile.gif men det vet vi ju eller hur ! Frågan är väl vem i hela världen kan man lita på ? Alla politiker vill ju komma fram och få pension och alla tillhörigheter som följer eller hur .Att bli Politiker är det ju guld värt för då har man sitt på det torra i all framtid .Oavset vilket parti man rösta på . är man 30 år när man blir politiker så får man ju pension i all framtid om jag inte har helt fel . Japp det blir ett tufft val nästa är !och man blir aldrig för gammal för att ändra sig .

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-10-2013, 00:22
          Länk hit: #26

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 19-10-2013, 01:14) *
          är man 30 år när man blir politiker så får man ju pension i all framtid om jag inte har helt fel .

Fullt så enkelt och fördelaktigt är det inte...

Citera
          pejori
          Inlägg 19-10-2013, 00:30
          Länk hit: #27

Medlem

Verkligen ! ja jordkällaren wink.gif när jag var barn så kom mina sysslingar hem till oss varje fredag för att bada i vårt badkar !de bodde fyra vuxna i två rum och kök med utedass och vedbod ! så så långt bort var det inte med stampat jordgolv wink.gif
          Visst betalar vi våra politiker med våra skatter om det var det du menade med att jag inte svarade på frågan smile.gif men det vet vi ju eller hur ! Frågan är väl vem i hela världen kan man lita på ? Alla politiker vill ju komma fram och få pension och alla tillhörigheter som följer eller hur .Att bli Politiker är det ju guld värt för då har man sitt på det torra i all framtid .Oavset vilket parti man rösta på . är man 30 år när man blir politiker så får man ju pension i all framtid om jag inte har helt fel . Japp det blir ett tufft val nästa är !och man blir aldrig för gammal för att ändra sig .

Bara oss själva och våran övertygelse om, att det är rätt, det vi gör. dunno.gif

Redigerat av pejori: 19-10-2013, 12:18

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-10-2013, 00:32
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 19-10-2013, 01:10) *
          Den möjligheten hade vi senast i september 2006 och den gången var folk uppenbarligen nöjda med Reinfeldt. Nästa höst är det dags igen, vi får se hur det går då.

Senaste valet var iofs 2010 för vi har 4-årig mandatperiod. Fast 2010 var en repris på 2006.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 19-10-2013, 00:36
          Länk hit: #29

Medlem

Håller med dig där. tummenupp.gif
          Men kan man byta ideologi???
          Kan man växa in i en klass, man inte är född i???

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-10-2013, 08:04
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 18-10-2013, 23:27) *
          Hela tanken med längre provanställning är ju att kunna sparka folk som inte sköter sig. Jag ser inga problem med det. Och hur det skulle göra det svårare för yngre att etablera sig på arbetsmarknaden förstår jag inte.

Måste man ha 12 månader på sig för att märka om någon inte sköter sitt jobb? Provanställning innebär väl inte att man är garanterad att få ha kvar provanställningen om man missköter sig under tiden. Kan inte provanställningar avbrytas i såna fall? Jag ser förslaget enbart som en ännu större möjlighet för arbetsgivare att slippa fastanställa personal. Självklart blir det svårare för yngre att få ett fast jobb dvs etablera sig på arbetsmarknaden om man tvingas ta den ena provanställningen efter den andra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-10-2013, 08:58
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (*Stintan* @ 19-10-2013, 09:04) *
          Måste man ha 12 månader på sig för att märka om någon inte sköter sitt jobb? Provanställning innebär väl inte att man är garanterad att få ha kvar provanställningen om man missköter sig under tiden. Kan inte provanställningar avbrytas i såna fall? Jag ser förslaget enbart som en ännu större möjlighet för arbetsgivare att slippa fastanställa personal. Självklart blir det svårare för yngre att få ett fast jobb dvs etablera sig på arbetsmarknaden om man tvingas ta den ena provanställningen efter den andra.

Precis! Idag är väl 6 månaders provanställning det längsta man kan få och sedan övergår det till en fast tjänst. Med 12 månader har arbetsgivaren längre tid på sig att eventuellt tänka om och säga upp den provanställde innan den får fast tjänst.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-10-2013, 09:15
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (pejori @ 19-10-2013, 01:36) *
          [/b]
          Håller med dig där. tummenupp.gif
          Men kan man byta ideologi???
          Kan man växa in i en klass, man inte är född i???

om du med ideologi menar åsikt så är det solklart att man under livets gång kan ändra sig.
          t.o.m toppolitiker byter ju parti när deras första parti byter politik eller när toppolitikern får nya influenser .
          konstigt hade det varit om man under livets lopp står fast vid en och samma åsikt oavsett hur världen omkring ändras.
          det ser vi i varje valrörelse,partier växer och minskar.
          avseende klass anser jag det vara en förlegad samhällsbeskrivning/befolkningsbeskrivning.
          jag föredrar beteckningen socialgrupp som istället speglar ekonomi/utbildning.
          arbetarklass t.ex i ursprunglig betydelse var ju typ lågavlönad industri/hantverkargrupp,ofta med dålig skolutbildning.
          det är ju inte relevant idag då en industriarbetare oftast är högutbildad/yrkesutbildad.
          de okvalificerade jobben i sverige avseende industri har ju sedan länge flyttat till låglöneländer.
          beteckningen medelklass används ju fortfarande och där placeras de flesta idag oavsett deras föräldrar/tidigare generationers status.
          vad man kallar de som står högre vet jag inte men jag använder socialgrupp 1.
          där kan man hitta företagsledare,fackpampar,politiker,gammal välbärgad adel,kungafamilj.
          det har ju inte så mycket med utbildning utan ekonomi att göra.
          man kan vara välutbildad men fattig och då hamnar man likväl i soc. 3.
          att flytta upp eller ner i den skalan går,lättast ner.
          att passa in i en socialgrupp beror ju på utbildning,du kan vara en stillös lufs oavsett inkomst,kanske inte så lätt att smälta in i sociteten om man inte vet reglerna,det är å andra sidan lika svårt att passa in om man ramlar neråt i skalan,där kan man kanske anses som fisförnäm.
          i sverige regerar som bekant Jante. Ulf

Citera
          gnon49
          Inlägg 19-10-2013, 09:54
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tror det är farligt att luckra upp för mycket när det gäller regler inom att anställa , och även arbetsmarknaden i övrigt. Företag letar ofta kryphål i nya lagar vilket politiker verkar helt omedvetna om. Det är tufft ute i arbetslivet och facklig närvaro är nog ett måste. Blir Löfven statsminister har han en enorm fördel i sitt långa
          engangemang i fackliga frågor och säkert ett brett kontaktnät inom näringslivet. framför allt så skall det inte vara möjligt att provanställa gång på gång eller få skattmedel för att provanställa utan krav på motprestation. Sedan är det ju upp till den provanställde att visa sin potential. Men det gör man utan tvivel om man gått arbetslös en längre tid. Sölkorvarna är nog ytters få.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 19-10-2013, 11:29
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

På tal om Reinfelt och hans intelligens har jag lånat följande historia från FB rolleyes.gif

En präst, en lärare, en hockeyspelare, en student och den nuvarande statsministern Fredrik Reinfeldt befann sig i ett flygplan som höll på att störta och det fanns bara fyra fallskärmar för dem att dela på.

Läraren slet snabbt åt sig en fallskärm med orden:
          - Jag är utsedd till årets bästa lärare så min skola och mina elever behöver mig!
          Och så hoppade han.

Hockeyproffset var näst snabbast med att sno åt sig en fallskärm och hann säga:
          - Jag har blivit utsedd till bästa spelare två år i rad så mitt lag och mina fans behöver mig! innan han också hoppade ut ur planet.

Fredrik Reinfeldt var snabbt framme och tog den tredje fallskärmen, tittade på prästen och studenten och sa:
          - Jag är Sveriges intelligentaste och smartaste person och mitt land behöver mig! och hoppade sedan ut.

Prästen tittade på studenten och sa:
          - Jag är en gammal man så ta den sista fallskärmen du.
          - Ingen fara, sa pojken. Det finns en fallskärm till oss var, för Sveriges intelligentaste och smartaste person tog nyss min skolväska på ryggen och hoppade.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-10-2013, 12:17
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

Gaaammal! fast studentens roll brukar spelas av bellman o den "smarte" av en norrman. ulf

Citera
          pejori
          Inlägg 19-10-2013, 12:20
          Länk hit: #36

Medlem

Huvudsaken är väl att "budskapet går fram". innocent.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          theseraphim
          Inlägg 21-10-2013, 20:17
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (*Stintan* @ 19-10-2013, 09:04) *

6 månader är för lite av egen mening då dels är vi snälla och tänker att de jan behöva några månader för att komma in, sen behöver de några månade för att jobba in sig. Skulle nog säga att ett år behövs för att hitta "rätt". Sen så har jag märkt av att de som provjobbar mer får lättare jobb överlag då de får erfarenhet. Idag blir ingen "fast anställd" efter så kort tid utan oftast är man tillsvidare anställd. Sen kan jag tycka att företag lättare ska få avskeda dåliga anställda plus att ingångslönen för unga ska vara lägre än erfarna jobbare.
          Inte för att jag är ren M eller S men då jag kommer ihåg hur ogästvänligt det var för mindre företag under S förra styre bävar inför en ny vända med S, jag stöttar en del av deras grejer men att tro att höjda skatter botar arbetslöshet osv är ju nonsens, de ska väl börja gömma dem i statistiken igen som när man själv var arbetslös. Gick arbetslös i över ett år men då jag fick praktik så var jag inte "öppet" arbetslös och då syntes man inte i statistiken. Samma sak när jag gick på kurs tre dagar i veckan under en tio-veckors period.

Citera
          Motti
          Inlägg 22-10-2013, 00:31
          Länk hit: #38

Medlem

Försök att inte dra alla företagare över samma kam !liksom vi inte drar arbetslösa och andra över samma kam .Att skriva egen företagare är som att hålla upp ett rött skynke här för en del ,ja åtminståndet tills den dag de själva starta eget . Skrämande att se vilken uppfattning en del här ha om företagare !utan dom fanns väl inga jobb för er ? Vi kanske ska ta och skrota alla företag lägga ner dom jäklarna som suger ut folket .Men frågan är då !vart ska ni jobba sedan ?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-10-2013, 06:07
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 22-10-2013, 01:31) *
          Försök att inte dra alla företagare över samma kam !liksom vi inte drar arbetslösa och andra över samma kam .Att skriva egen företagare är som att hålla upp ett rött skynke här för en del ,ja åtminståndet tills den dag de själva starta eget . Skrämande att se vilken uppfattning en del här ha om företagare !utan dom fanns väl inga jobb för er ? Vi kanske ska ta och skrota alla företag lägga ner dom jäklarna som suger ut folket .Men frågan är då !vart ska ni jobba sedan ?

Och detta skrev du appropå vadå?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 14:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon