| |
|
  |
För att få lite perspektiv på hur vi tar hand om våra hunda |
|
|
|
|
01-11-2013, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (pejori @ 01-11-2013, 10:22)  ..........Misstänker dock ett stort mörkertal, då många omplaceras "privat" också. Har aldrig tvekat en minut att ta tillbaka en av mina uppfödda hundar - vilket dom flesta seriösa uppfödarna gör - har nog under mina dryga 30 år som uppfödare sålt runt 180 valpar och en handfull har flyttat, dom flesta tillbaka hit för att sedan omplaceras när jag kunnat utvärdera hunden så jag hittar rätt ny ägare till den. Ett par stycken har ägaren hittat ny familj till, som samtliga kontaktat mig så jag ska veta var hunden finns. Jag tror jag under alla år "tappat" 3 hundar varav den ena stals.
Redigerat av Anki på Öland: 01-11-2013, 16:18
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 16:40
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Anki på Öland @ 01-11-2013, 16:03)  Har aldrig tvekat en minut att ta tillbaka en av mina uppfödda hundar - vilket dom flesta seriösa uppfödarna gör - har nog under mina dryga 30 år som uppfödare sålt runt 180 valpar och en handfull har flyttat, dom flesta tillbaka hit för att sedan omplaceras när jag kunnat utvärdera hunden så jag hittar rätt ny ägare till den. Ett par stycken har ägaren hittat ny familj till, som samtliga kontaktat mig så jag ska veta var hunden finns. Jag tror jag under alla år "tappat" 3 hundar varav den ena stals. Det var det jag menade. Alla omplaceringar går inte via hundstallet och liknande ställen, utan uppfödare/ägare löser det själva i stor utsträckning. Tror att betydligt fler än 128 hundar byter hem/år..
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (pejori @ 01-11-2013, 16:40)  Det var det jag menade. Alla omplaceringar går inte via hundstallet och liknande ställen, utan uppfödare/ägare löser det själva i stor utsträckning. Tror att betydligt fler än 128 hundar byter hem/år.. Ja det är säker många fler omplaceringar men jag tror ändå att det stora flertalet hundar har det bra med vettiga ägare.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 17:11
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2013, 16:53)  Ja det är säker många fler omplaceringar men jag tror ändå att det stora flertalet hundar har det bra med vettiga ägare. Det tror jag också..
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 17:19
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (pejori @ 01-11-2013, 16:40)  Det var det jag menade. Alla omplaceringar går inte via hundstallet och liknande ställen, utan uppfödare/ägare löser det själva i stor utsträckning. Tror att betydligt fler än 128 hundar byter hem/år.. Så är det nog. Men vi ska nog inte placera alla omplaceringar i samma fack. En del omplaceringar är till hundens fördel, en del till nackdel, en del befogade och en del obefogade. Tror att om man vill ha en rättvis bild på hur många "misslyckanden" som sker per år måste man gallra ut dessa strikt från alla omplaceringar. För det är ju inte så att en omplacering per automatik är något negativt för hunden. För trots allt lever en hund 8-15 år eller mer och livet kan ta många krumsprång genom åren, saker händer som man inte kunnat förutse (ägaren dör, man får enormt dålig ekonomi, man drabbas av sjukdom så man inte orkar med djuret, man får allergier i familjen) likväl de negativa händelserna som man ska komma tillrätta med (folk tröttnar, de tappar intresse, de har djur som slit och släng etc etc)
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 17:25
|
Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 01-11-2013, 17:19)  Så är det nog. Men vi ska nog inte placera alla omplaceringar i samma fack. En del omplaceringar är till hundens fördel, en del till nackdel, en del befogade och en del obefogade.
Tror att om man vill ha en rättvis bild på hur många "misslyckanden" som sker per år måste man gallra ut dessa strikt från alla omplaceringar. För det är ju inte så att en omplacering per automatik är något negativt för hunden. För trots allt lever en hund 8-15 år eller mer och livet kan ta många krumsprång genom åren, saker händer som man inte kunnat förutse (ägaren dör, man får enormt dålig ekonomi, man drabbas av sjukdom så man inte orkar med djuret, man får allergier i familjen) likväl de negativa händelserna som man ska komma tillrätta med (folk tröttnar, de tappar intresse, de har djur som slit och släng etc etc) Helt rätt. Det är inte alltid av ondo. Tror många hundar har och får det bra efter omplacering..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 18:53
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
En sak jag kom att tänka på var att jag på Kennelklubbens hemsida (av alla ställen!) såg en uppmaning för pensionärer att skaffa hund. Det är säkert bra ur många synpunkter men tänk att en liten eller medelstor hund bli 15 år. Om man skaffar hunden när man är 65 år då är man 80 när hunden går ur tiden. Är verkligen alla så pigga i 80-årsåldern att man orkar med en energisk hund som behöver vara ute minst två timmar om dagen? Jag hade tveksamheter när vi skaffade hund vid 62 år. Maken såg inte problemet. Men jag gör det. Vi kan hoppas att vi är pigga när vi kommer över 70 för den här vovven är energisk och krävande.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 20:00
|

Medlem

|
CITAT (Bee @ 01-11-2013, 18:53)  En sak jag kom att tänka på var att jag på Kennelklubbens hemsida (av alla ställen!) såg en uppmaning för pensionärer att skaffa hund. Det är säkert bra ur många synpunkter men tänk att en liten eller medelstor hund bli 15 år. Om man skaffar hunden när man är 65 år då är man 80 när hunden går ur tiden. Är verkligen alla så pigga i 80-årsåldern att man orkar med en energisk hund som behöver vara ute minst två timmar om dagen? Jag hade tveksamheter när vi skaffade hund vid 62 år. Maken såg inte problemet. Men jag gör det. Vi kan hoppas att vi är pigga när vi kommer över 70 för den här vovven är energisk och krävande. Jag tycker inte att man ska avskräckas att skaffa hund bara för att man är pensionär. Alla hundar är inte så krävande. Ingen vet ju hur framtiden kommer att se ut. Jag har haft hund i hela mitt liv så jag tvekade inte en sekund att skaffa en ny hund för 7 år sen. Idag är jag 70 och inte lika rörlig men jag ser inga problem att ha hund för att jag går lite långsammare. Kan granntanterna gå ut med sina små hundar med rullator så kan nog jag det också om det skulle behövas. Den dagen jag inte själv kan gå ut med henne får jag fixa så någon annan tar promenaderna. Tror knappast jag skulle gå ut flera gånger om dagen om jag inte hade hunden. Hon håller igång mig och får mig att må bättre än jag annars skulle göra. Sen kan man ju försöka se till att man har en backup om något skulle hända. Sen finns det ju inget som säger att man inte kan ta en äldre omplacering.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 20:50
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Är man en pigg pensionär så kanske man tillför sin hund bättre livskvalitet än vad en barnfamilj gör !problemet med familjer som skaffar hund är väll att de inte får motionen de behöver och blir där med överaktiva och blir då ett stort problem då en hund som inte blir aktiverad ger sig på mattor möbler och annat för att få ur sig sin frustration .Man kan inte ha en hund instängd hela dagarna och dessutom lämna dom ensamma från 8,00 till 17,00utan någon kontakt med den yttre världen eller motion .
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 20:52
|
Medlem

|
CITAT (Bee @ 01-11-2013, 18:53)  En sak jag kom att tänka på var att jag på Kennelklubbens hemsida (av alla ställen!) såg en uppmaning för pensionärer att skaffa hund. Det är säkert bra ur många synpunkter men tänk att en liten eller medelstor hund bli 15 år. Om man skaffar hunden när man är 65 år då är man 80 när hunden går ur tiden. Är verkligen alla så pigga i 80-årsåldern att man orkar med en energisk hund som behöver vara ute minst två timmar om dagen? Jag hade tveksamheter när vi skaffade hund vid 62 år. Maken såg inte problemet. Men jag gör det. Vi kan hoppas att vi är pigga när vi kommer över 70 för den här vovven är energisk och krävande. Nu är jag pensionär och min hund var två när jag hämtade honom. Fungerar jättebra och han är sju år nu.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 20:56
|

Medlem

|
Vi glömmer gärna bort att hunden är ett flockdjur hunden är inte solitär !en hund som får vistas ensam dag efter dag efter år blir "kocko" till slut ,antingen blir det aggresiv eller så lägger den sig i ett hörne och slutar bry sig om omvärlden .
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 21:03
|
Medlem

|
Fel tråd.
Redigerat av pejori: 01-11-2013, 21:04
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 21:41
|

Medlem

|
Va !hur då fel tråd ?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 21:42
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 01-11-2013, 20:50)  Är man en pigg pensionär så kanske man tillför sin hund bättre livskvalitet än vad en barnfamilj gör !problemet med familjer som skaffar hund är väll att de inte får motionen de behöver och blir där med överaktiva och blir då ett stort problem då en hund som inte blir aktiverad ger sig på mattor möbler och annat för att få ur sig sin frustration .Man kan inte ha en hund instängd hela dagarna och dessutom lämna dom ensamma från 8,00 till 17,00utan någon kontakt med den yttre världen eller motion . Varför skulle inte hunden få motionen/aktiviteten den behöver i en barnfamilj? Det beror väl på hur man har ordnat det. Man skaffar väl inte hund om man inte har tid med den kan jag tycka. Sen finns ju faktiskt hunddagis eller dagmatte för dom som behöver det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 21:49
|

Medlem

|
Då undrar jag så här !om båda föräldrarna jobbar heltid och har två till tre barn hur i sjutton ska de får tid till att rasta hunden och uppfostra ? ska de pendla på lunchrasten åka hem tio minuter för att rasta hunden ? Fattar inte hur man kan försvara att folk som jobbar heltid och har barn skulle ha tid att ha hund !finns ju bara inte i min värld.Hundar är flockdjur och ska inte låsas in hela dagar utan männsklig kontakt eller motion ,det säger väl bara sunda förnuftet !Vi skulle aldrig skaffat hund om inte en av oss var hemma !undantaget är dom familjer där en jobbar halvtid det fixar en hund lätt men motion ska en hund ha och socialt umgänge annars blir de knäppa eller helt loja och sluta bry sig .
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 23:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Jag kanske oroar mig i överkant när det gäller vår energiska vovve och att vi blir tröttare snabbare än hon blir  men visst är hon ett halvtidsjobb
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 23:21
|

Medlem

|
CITAT (Bee @ 01-11-2013, 23:00)  Jag kanske oroar mig i överkant när det gäller vår energiska vovve och att vi blir tröttare snabbare än hon blir  men visst är hon ett halvtidsjobb  Man kan ju trötta ut dom med hjärngympa också. Sen brukar dom ju faktiskt lugna ner sig ju äldre dom blir så inte tror jag du behöver oroa dig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2013, 23:42
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Motti @ 01-11-2013, 21:49)  Då undrar jag så här !om båda föräldrarna jobbar heltid och har två till tre barn hur i sjutton ska de får tid till att rasta hunden och uppfostra ? ska de pendla på lunchrasten åka hem tio minuter för att rasta hunden ? Fattar inte hur man kan försvara att folk som jobbar heltid och har barn skulle ha tid att ha hund !finns ju bara inte i min värld.Hundar är flockdjur och ska inte låsas in hela dagar utan männsklig kontakt eller motion ,det säger väl bara sunda förnuftet !Vi skulle aldrig skaffat hund om inte en av oss var hemma !undantaget är dom familjer där en jobbar halvtid det fixar en hund lätt men motion ska en hund ha och socialt umgänge annars blir de knäppa eller helt loja och sluta bry sig . Att jobba heltid är inget hinder per automatik. Beror ju på hur man kan organisera sin vardag. Hemma hos mig jobbar vi alla mer än heltid, men hinner ändå med att aktivera hunden, motionera den, rasta den, umgås med den och träna agility :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2013, 01:07
|

Medlem

|
Det handlar inte om Agility på kvällarna !det handlar om att hunden ska bli rastad på dagen och inte lämnas ensam en hel dag !det hjälper väl inte om du motionera skiten ur din hund på kvällen om den får vara ensam hela dagarna ! Ingen skulle väl få för sig att stänga in ett barn hela dagen och åka till jobbet för att sedan gå ut och leka med barnet på kvällen och tro att det skulle väga upp ens brist som föräldrer ? Å andra sidan ska hundar behandlas som bebisar och å andra sidan ska de sitta instängda hela dagarna då ? Jag anser att skaffar man hund om man båda jobbar heltid och på det har barn ska man inte ha hund .Hundar ska ha mänsklig kontakt hela dagarna inte bara på kvällar och när det passar hundägaren .Det är min egen personliga uppfattning .Hade vi jobbat båda två heltid hade vi inte ens funderat på hund inte katt heller .
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2013, 08:53
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (Motti @ 02-11-2013, 01:07)  Jag anser att skaffar man hund om man båda jobbar heltid och på det har barn ska man inte ha hund . Nu är du nog lite väl generaliserande, du vet inte alls hur alla situationen för barnfamiljer med heltidarbetande föräldrar ser ut. En av föräldrarna jobbar kanske hemifrån... Sluta generalisera så mycket.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|