|
|
  |
Pang pang i stan som vanligt. |
|
|
|
02-11-2013, 16:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 11:06)  Det här är den väg samhället har valt och då är det bara att ta konsekvenserna också. Hur menar du då? Och vilka ska ta konsekvenserna? Jag har inte valt droger och jag vill då inte ha de konsekvenserna. (Helt OT men just känner jag en sådan glädje över tonen i denna diskussion! Det är ett hemskt och vidrigt ämne som är mycket känsligt men tonen är rätt sansad. *klapp på axeln*)
Redigerat av Peztis: 02-11-2013, 16:45
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
02-11-2013, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Hat följt händelserna i GP och enligt deras kartläggning är skjutningarna till väldigt stor utsträckning gängrelaterade och det är en ganska liten kärna av personer som är drivande. Tyvärr verkar inte polisen ha resurser för att ta itu med gängkriminalitet. Smågansters blir lätt hjältar som de yngre ser upp till då det inte verkar finnas många andra förebilder i dessa områden där man har skurit ned väldigt mycket på skolor, fritidsgårdar och det sociala. Eftersom alla inblandade gäng är lika intresserade av att bekämpa varandra då det bottnar i kontroll över drogförsäljning så finns det heller inga som tjallar. Man håller de egna om ryggen och vill hellre skjuta sina konkurrenter än tjalla mot dom när man vet att straffen för unga är ganska korta och de ändå är tillbaka snart.
Man måste börja strypa rekryteringen av nya ungdomar till gängen och satsa mer på dessa områden.
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2013, 17:49
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Peztis @ 02-11-2013, 16:44)  Hur menar du då? Och vilka ska ta konsekvenserna? Jag har inte valt droger och jag vill då inte ha de konsekvenserna. Droghandeln är bara ett symptom på ett större problem. Det handlar om samhällets oförmåga att integrera krigstraumatiserade människor. Genom att samla dem i nedgångna miljonprogramsområden där de varken lär sig språket, får några jobb eller kommer in i samhället börjar vissa med gängrelaterad brottslighet istället. De flesta av de som skjuter eller blir skjutna är så kallat "kända av polisen sedan tidigare", de åker fast, får ynkligt korta straff och skulle de hamna i fängelset är det bara en plats där de skapar nya kontaktnät. Sedan släpps de lösa igen och fortsätter som innan. Brottsligheten gör att de ständigt har gott om pengar, något som ger dem status och får nya generationer att se upp till dem och välja samma bana. Så har det blivit och eftersom vin inte kunnat hantera problemet får vi nu ta konsekvenserna. Det gamla oskuldsfulla Sverige är borta, nu har vi samma gangsterkultur som i Italien, USA eller hela mellanöstern för den delen. CITAT (Peztis @ 02-11-2013, 17:34)  Men om en del av problemet är avsaknaden av bra förebilder och hjältar, hur ska man då skapa dem? Idrottsstjärnor finns ju, det finns bra förebilder inom musikvärlden... Förebilder av det fromma slaget typ Dalai Lama lär ju knappast locka dessa ungdomar som har eller är på väg att halka snett.
Vad är det som behövs? Mer polis? Större påverkan i skolan? Fritidsgårdar med förebilder som kan prata dem till rätta? Frågan är hur bra förebilder musiker och idrottssjtärnor egentligen är. Ytterst få kan ha sådana karriärer, de absolut flesta kommer misslyckas och vem vill vara en "loser"? Det vore bättre med förebilder som vem som helst kan ta efter.
|
|
|
|
|
02-11-2013, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (jaj-51 @ 02-11-2013, 16:15)  I dag har hemnet.se sju lägenheter till salu i Backa. Några av dem ligger utanför de områden där ambulans och brandkår inväntar poliseskort innan de kör in på kvällar och nätter. Dessutom brukar det gå att pruta mycket. verkar inte allt för svårt att flytta till Göteborg om man vil. Tror inte du har så stor koll på hur bostadssituationen ser ut för unga. Du vet att det är en kontantinsats när man ska köpa bostadsrätt? Har man inte sparat sjukt mycket pengar (vilket är svårt som CSN-tagande student/arbetslös/deltidsarbetare/måste hoppa från jobb till jobb för att det inte finns tillräckligt med heltidsjobb osv) eller har föräldrar eller släktingar som kan ställa upp så kan man inte få tag på en bostadsrätt. Så enkelt är det. Då är det hyresrätt som gäller och det finns inte direkt ett överflöd av billiga sådana här.
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2013, 19:50
|

Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 02-11-2013, 19:11)  Tror inte du har så stor koll på hur bostadssituationen ser ut för unga. Du vet att det är en kontantinsats när man ska köpa bostadsrätt? Har man inte sparat sjukt mycket pengar (vilket är svårt som CSN-tagande student/arbetslös/deltidsarbetare/måste hoppa från jobb till jobb för att det inte finns tillräckligt med heltidsjobb osv) eller har föräldrar eller släktingar som kan ställa upp så kan man inte få tag på en bostadsrätt. Så enkelt är det. Då är det hyresrätt som gäller och det finns inte direkt ett överflöd av billiga sådana här. Ser man på bostadspriserna så har iaf inte de påverkats. En etta på 21kvm på Hisingen kostar som en trea i Östra Göteborg. Centrala Hisingen börjar bli hippt att flytta till och Biskopsgården- Länsmansgården är ganska dyrt med. Billiga hyreslägenheter finns bara i Backa och Svartedalen om man kollar på Boplats Gbg.
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2013, 20:28
|

Moderator

|
Billiga lägenheter, vi pratar femsiffrigt då väll?
|
|
|
|
|
02-11-2013, 21:32
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 20:28)  Billiga lägenheter, vi pratar femsiffrigt då väll? Kollar man på hemnet så är allt under 900,000 "billigt" i Göteborg. Åtminstone om man vill ha någorlunda centralt eller nära kommunikationer. Under 500,000 finns knappt någon såvida det inte är auktion hos Kronofogden.
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2013, 21:43
|

Moderator

|
Avbetalning på 900.000kr plus ränta och så månadsavgiften till föreningen. Vad kan det tänkas bli i månaden?
|
|
|
|
|
02-11-2013, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 21:43)  Avbetalning på 900.000kr plus ränta och så månadsavgiften till föreningen. Vad kan det tänkas bli i månaden? Blir det så mycket dyrare än en hyresrätt? Förhoppningsvis håller värdet över tiden och kan användas om man ev byter bostad eller köper villa.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
02-11-2013, 22:45
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 21:43)  Avbetalning på 900.000kr plus ränta och så månadsavgiften till föreningen. Vad kan det tänkas bli i månaden? Beroende på bank och kontantinsats så blir det ca 4500- 5000kr/ mån för en etta på 35 kvm som denna http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1r...lculator-widget
--------------------
|
|
|
|
|
03-11-2013, 01:27
|
Medlem
Antal inlägg: 599
Medlem nr: 24 498

|
När/där jag växte växte upp var det nästan lika illa som skånepåg beskriver, detta har verkligen format mig och jag har hemska minnen från det. Jag har egentligen inte kunnat komma fram till någon orsak sak till varför det blir så här i vissa områden, annat än att än att dessa områden verkar vara där människor alla med möjliga olika problem (tex krigsskadade föräldrar, alkolister, psykiskt sjuka, fattiga osv)klumpas i hop i stora mängder. Men samtidigt känner jag massor av så kallade maskrosbarn så jag är inte säker på om sambandet mellan en problematisk uppväxt och kriminalitet är särskillt starkt. Samtidigt vet jag flera personer som har haft det relativt bra som blivit våldsamma jäkla svin. Jag lutar nu mer åt att många människor är lagda så att de blir kriminella om chansen pressenterar sig, och det kan den göra på massor av olika sätt. Man kan alltså inte skylla på enbart brist på förebilder, inga fritidsgårdar, dåligt umgänge eller krigsskadade föräldrar. Däremot kan man försöka minska ner på alla faktorer, och framförallt se till att inte alla människor med olika problem samlas ihop i samma område för då kommer verkligen chansen att bli kriminell presentera sig där. Jag skulle verkligen vilja se att man byggde bort problemområdena och ersatte de med enstaka billiga hyresrättshus spritt så långt ifrån varandra som möjligt. Sen skulle jag självklart se massor av andra förändringar också, men att göra allt för att undvika sammanhängande områden där människor med div problem hamnar ser jag som absolut viktigast. Till Skånepåg skulle jag vilja säga att det av nån helt okänd anledning har blivit mycket bättre nu där jag växte upp, trots att inget i övrigt har förändrats. Det är fortfarande inte bra, men en markant skillnad. Så om du har tur kanske det blir bättre även där du bor, man kan ju alltid hoppas
Redigerat av addo: 03-11-2013, 01:29
|
|
|
|
|
03-11-2013, 06:28
|
Medlem
Antal inlägg: 335
Medlem nr: 75 393

|
Vill börja med att säga att jag inte är för droger, men legalisera skiten så kan dem som håller på med det få göra det och köpa sin skit beskattad och såld av staten. På detta vis försvinner dessa gängs inkomsttillfällen helt och hållet (en del håller på med utpressar verksamhet och dylikt, men inte lika lätt att göra i samma omfattning). En person som använder droger skiter i om det är olagligt. Och att fler skulle hamna i drogmissbruk tror jag inte ett dug på och det finns flera länder i världen som bevisar att det inte är så, förr tvärtom.
|
|
|
|
|
03-11-2013, 07:55
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Hög invandring, inga arbeten leder till dessa till dessa problem. Med all säkerhet kommer detta att eskalera i framtiden. Självklart är det så att dessa ungdomar skapar sig en identitet utanför det etablerade samhället om inga andra möjligheter finns. Sänk invandringen till genomsnittet i Europa. Så kanske vi skapar en grund för ha en chans att lösa problemet.
|
|
|
|
|
03-11-2013, 08:07
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Har städat lite i tråden! /Moderator
|
|
|
|
|
03-11-2013, 09:15
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Carl @ 03-11-2013, 07:55)  Hög invandring, inga arbeten leder till dessa till dessa problem. Med all säkerhet kommer detta att eskalera i framtiden. Självklart är det så att dessa ungdomar skapar sig en identitet utanför det etablerade samhället om inga andra möjligheter finns. Sänk invandringen till genomsnittet i Europa. Så kanske vi skapar en grund för ha en chans att lösa problemet. Jag tror att du har rätt, vi tar emot fler invandrare än vi kan ge ett meningsfullt liv. Samt kravlöshet och tycka-synd-om-mentalitet. Att inte kunna ställa krav på någon är lika med att se ner på denne och att visa att denne inte duger/klarar av/ håller måttet. Om man istället ställer krav, uppmuntrar dem som är duktiga samt förväntas sig något bra från olika individer så är det oftast just något bra man får. Gita
|
|
|
|
Gunilla T
|
03-11-2013, 09:24
|
Gäster

|
Vi lever numera i en global värld och det som händer i våra närsamhällen och storstädernas förorter är speglingar av växande problem i hela världen. Det gemensamma är bristen på framtidstro, vare sig man är arbetslös eller tillhör den grupp som ständigt är hänvisad till tillfälliga arbeten. Hopplösheten kan vändas till självdestruktivitet men också som en grogrund till betydligt farligare rörelser med fascistiska inslag. Nyliberalistiska tankegångar har speglat de senaste årtiondenas politik men i takt med att finanskriserna avlöser varandra kommer också insikten om att arbetslösheten kommit för att stanna. Människor är svältfödda på optimism, positiva budskap och trygghet. Nationalistiska rörelser med enkla budskap - bara vi gör oss av med de andra, vilka nu än de råkar vara - så finns det hopp om en trygg och rik framtid. För de som är intresserade av samhällsfrågor och förståelsen av vad som håller på att ske finns två nyligen utgivna böcker som vidgar perspektiven; Prekariatet - den nya farliga samhällsklassen http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5664132 Älskade fascism - http://www.svd.se/kultur/litteratur/viktig...men_8044380.svd
|
|
|
|
|
03-11-2013, 09:32
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (Piccante @ 02-11-2013, 22:45)  Beroende på bank och kontantinsats så blir det ca 4500- 5000kr/ mån för en etta på 35 kvm som denna http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1r...lculator-widgetTror fortfarande inte ni förstår riktigt - detta spelar liksom ingen roll för man har inte ens möjlighet att komma in på den marknaden!! Jag själv är ett ypperligt bra exempel. Studerat i 4,5 år i Skåne (då hade jag tur och fick ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i ett "mindre bra" område. Lycklig över det.) CSN-pengar gick till hyra och mat och till att lägga undan så man skulle klara sommaren om man inte fick ett sommarjobb. Tillbaks i Göteborg sen i början på sommarn. Sambon har som tur var haft lägenhet här tidigare som han kunde hyra ut i andrahand, som vi kunde flytta in i. Nu har jag ett års studier kvar, fortfarande riktigt skralt med pengar på sparkontot, trots att hyran här är billig. Vill gärna flytta till större än den 1,5:a jag bor i idag men det GÅR inte. Det finns inga lediga hyresrätter med rimliga hyror och tanken på någon kontantinsats till att köpa en lägenhet skrattar jag åt.
--------------------
|
|
|
|
jaj-51
|
03-11-2013, 09:55
|
Gäster

|
CITAT (Rebecca @ 03-11-2013, 09:32)  Tror fortfarande inte ni förstår riktigt - detta spelar liksom ingen roll för man har inte ens möjlighet att komma in på den marknaden!! Jag själv är ett ypperligt bra exempel. Studerat i 4,5 år i Skåne (då hade jag tur och fick ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i ett "mindre bra" område. Lycklig över det.) CSN-pengar gick till hyra och mat och till att lägga undan så man skulle klara sommaren om man inte fick ett sommarjobb. Tillbaks i Göteborg sen i början på sommarn. Sambon har som tur var haft lägenhet här tidigare som han kunde hyra ut i andrahand, som vi kunde flytta in i. Nu har jag ett års studier kvar, fortfarande riktigt skralt med pengar på sparkontot, trots att hyran här är billig. Vill gärna flytta till större än den 1,5:a jag bor i idag men det GÅR inte. Det finns inga lediga hyresrätter med rimliga hyror och tanken på någon kontantinsats till att köpa en lägenhet skrattar jag åt. Det är dyrt att bo i en storstad och försäkringarna är också mycket dyrare. På blocket.se finns idag 1285 möjligheter att hyra i Göteborg. Det privata hyresvärdarna har ofta egna kösystem och väljer sina hyresgäster.
|
|
|
|
|
03-11-2013, 09:57
|

Moderator

|
CITAT (jaj-51 @ 03-11-2013, 09:55)  Det privata hyresvärdarna har ofta egna kösystem och väljer sina hyresgäster. Och jag kan nästan garantera att de inte väljer smågangstrarna från förorten. Det finns så många som vill hyra att de väljer någon som har fast jobb och inga betalningsanmärkningar. Brottsregistret kan de ju inte kolla, annars hade de garanterat gjort det.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|