Jag har påbörjat ett trädgårdslandsprojekt, och eftersom jag är ganska ny på odling skulle det vara kul att kunna diskutera med lite mer erfarna här på forumet. Jag startade med gräsmatta och har grävt upp mitt land från scratch. Tagit bort gräsmattan, luckrat jorden (någon slags lerjord tror jag), blandat i kompost samt planteringsjord, och byggt en träram runt. Sedan har jag täckt med gräsklipp och löv, jag tycker nämligen att täckodling låter spännande och vill testa på detta. Planen är sedan att till våren, innan jag börjar så, blanda i mer jord (och gödsel) för att förbättra odlingsdjupet ytterligare, i nuläget är jorden knappt i nivå med där gräsmattan var förut så jag vill höja den lite till.
Min första fundering, jag har lagt på en fiberduk för att löven inte skulle blåsa iväg med höstvindarna. Är det bra eller dåligt att låta den ligga hela vintern? Nu verkar det som att löven inte är lika blåsbenägna så jag har tänkt tanken att fiberduken kanske inte måste ligga kvar av den anledningen. Jag har läst att täckodling kan medföra sniglar och tänkte att fiberduken kanske ger en ännu mer snigelvänlig miljö, är det så?
|