Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nyanlagt köksträdgårdsland, täckodling
          Solstormig
          Inlägg 05-01-2014, 13:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 79 300

CITAT (Ally @ 04-01-2014, 13:07) *
          Det ända växt som jag känner till som inte passar med täckodling är jordgubbar. I Lena Israelssons bok "Handbok för Köksträdgården" skriver hon: "Från tidig vår till fram tills karten bildats får marken inte täckas med organiskt material. Detta för att hindra gråmögel från att sprida sig. När karten börjar hänga ner mot marken är det däremot dags. Då täcker man mellan raderna för att hindra bären från att bli smutsiga."
          Jag har också undrat över om det verkligen inte värms under täcket! Jag har en jord termometer, jag måste testa hur tempen blir med och utan täcket på våren.
          Finns det någon som redan har testat?

Jag har täckodlat jordgubbar i många år utan mögel. Skator och sniglar är det värsta problemet här.

Har inte mätt med termometer men skillnaden är så stor så att man utan vidare känner med handen att det är kallare under täcket. Strax innan det är dags att så så brukar jag kratta isär en glipa på kanske 10-15 cm där jag ska så och läger över en täckduk. Då kommer temperaturen i jorden upp väldigt snabbt.

Jag tycker absolut inte att det är något problem att jorden värms upp lite senare på våren. Den stora vinsten är att jorden håller värmen längre på hösten.

--------------------
          Solstormig

fd Solstorm

Citera
          Minou
          Inlägg 05-01-2014, 14:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 79 260

Frö gror bättre på näringsfattig jord, Evas förslag på att använda såjord i raderna där du sår är bra (dvs smala remsor med såjord)

Bör jag göra det även i vår som blir första året, utan "aktivt täcke"?

Att täcka med löv redan på hösten är jättebra, då jobbar maskarna hela vinter under skyddet. Kala ytan fryser ju (fast kanske inte i år!)

Det var lite så jag tänkte när jag la på det, att det skadar i alla fall inte även om det blir lite bakvänt.

Jag har en jord termometer, jag måste testa hur tempen blir med och utan täcket på våren.

Är jordtermometer något att skaffa eller är det överkurs? :-)

Du svarade nog din egen fråga :-)
          5-10 cm är vad jag har hört. Max 5 cm om det är gräsklipp så att det inte blir för kompakt

Haha, ja kanske det. Jag tänkte mer att om täcket skulle vara 2 dm så skulle det behöva dröja rätt länge innan man la tillbaka det men 5-10 cm blir låter mer rimligt.

CITAT (Solstormig @ 05-01-2014, 13:39) *
          Jag har täckodlat jordgubbar i många år utan mögel. Skator och sniglar är det värsta problemet här.

Har inte mätt med termometer men skillnaden är så stor så att man utan vidare känner med handen att det är kallare under täcket. Strax innan det är dags att så så brukar jag kratta isär en glipa på kanske 10-15 cm där jag ska så och läger över en täckduk. Då kommer temperaturen i jorden upp väldigt snabbt.

Jag tycker absolut inte att det är något problem att jorden värms upp lite senare på våren. Den stora vinsten är att jorden håller värmen längre på hösten.

Menar du svart täckduk? Lägger du ut remsor i raderna du krattat fram då?

Citera
          Solstormig
          Inlägg 05-01-2014, 15:33
          Länk hit: #23

Medlem

En tunn vit täckduk som släpper igenom ljus och håller kvar fukten och som man brukar lägga över plantorna för att ge lite mer växthusklimat. Kanske heter den något annat än täckduk?

--------------------
          Solstormig

fd Solstorm

Citera
          Minou
          Inlägg 06-01-2014, 08:45
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Solstormig @ 05-01-2014, 15:33) *
          En tunn vit täckduk som släpper igenom ljus och håller kvar fukten och som man brukar lägga över plantorna för att ge lite mer växthusklimat. Kanske heter den något annat än täckduk?

Jag vet inte vad det heter exakt, när du skrev att du la den för att få upp jordens temperatur tänkte jag att svart absorberar solstrålarna bättre, därav min undran. Men då är det samma sorts duk som jag redan har liggandes i landet, då kan jag använda den :-) Men lägger du den bara över raderna eller över täcket (hela landet) också?

Citera
          Solstormig
          Inlägg 06-01-2014, 11:23
          Länk hit: #25

Medlem

Det kan bli lite hur som helst. Lägger den nog ofta dubbel, men gamla täckdukar blir det ofta hål i och det kan se lite mindre tjusigt ut. Täcker såraden och en bit vid sidorna. Där dukbitarna är stora kanske det räcker till att täcka en större bit.

Det blir ju ingen skönhetsupplevelse direkt men det är ju inte syftet heller.

--------------------
          Solstormig

fd Solstorm

Citera
          Bassam
          Inlägg 06-01-2014, 16:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är viktigt med skönhetsupplevelse, det är bättre om man satsa på båda skönhetsupplevelse och värme. så man lägga skal av barken istället.

H.Bassam

Citera
          Minou
          Inlägg 06-01-2014, 20:03
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Bassam @ 06-01-2014, 16:15) *
          Hej

Det är viktigt med skönhetsupplevelse, det är bättre om man satsa på båda skönhetsupplevelse och värme. så man lägga skal av barken istället.

H.Bassam

Eftersom det endast är tillfälligt så kommer jag använda täckduk, det är lättare att lyfta undan och för mig är det funktionen som är huvudsaken.

Citera
          Minou
          Inlägg 11-03-2014, 17:18
          Länk hit: #28

Medlem

Hur är det med radavstånd när man täckodlar? Jag sitter och försöker komma underfund med hur mycket jag får plats med i mitt land. Behövs generöst tilltagna radavstånd för att få plats med täckmaterial mellan, eller är det av mindre betydelse?

Citera
          Scout
          Inlägg 14-03-2014, 13:35
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

CITAT (Minou @ 11-03-2014, 17:18) *
          Hur är det med radavstånd när man täckodlar? Jag sitter och försöker komma underfund med hur mycket jag får plats med i mitt land. Behövs generöst tilltagna radavstånd för att få plats med täckmaterial mellan, eller är det av mindre betydelse?

Behövs inte mer radavstånd när man täckodlar än annars, snarare tvärt om. Det är väl bara att klämma in sitt gräsklipp eller liknande mellan raderna och plantorna. Med gräsklipp och liknande blir det mer näring och då kan plantorna stå tätare utan näringsbrist. Så länge de får tillräckligt med ljus såklart. Tomma ytor är slöseri med både solljus och mark, bättre att sätta växter där som kan tillgodogöra sig solljuset.

Mina radavstånd är den bredd växten blir som fullvuxen och plantavståndet enligt påsen eller tätare. Ofta är radavstånd = plantastånd hos mig. Detta gör att det sällan syns någon jord alls när allt är fullvuxet. Jag täckodlar och nån näringsbrist har jag inte märkt av.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 15-03-2014, 18:04
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Jag har täckodlat hela grönsakslandet. Det som inte vill växa så bra för mig är sockerärtor och sådd lök. Men det var likadant innan jag började täckodla, så det är nog inte täckodlingens fel.
          Jag har lagt rätt tjockt lager när jag haft blandat gräs/löv/växtrester. Bara gräs får man lägga tunt.
          Roligt är att jag haft grönsaker som kommit tillbaka på våren under täcket. Mangold jag lämnat kom fint på våren (den som inte blommade hösten innan). Persiljan brukar gå övervintra, men gör det mycket säkrare med täcke.
          Hallon trivs jättebra med täcke, och det blir dessutom mycket mindre ohyra och andra problem när jag haft täckt.

Såjorden behövs nog minst lika mycket första våren. Aktiviteten är ju högst i det färska gröna.

Ha det så kul och lycka till!
          Kom ihåg att du får bättre och bättre resultat efter några år. Första året kan vara lite sisådär.
          Hör av dig med lite resultat fram på sensommaren.

Redigerat av Eva i Västerås: 15-03-2014, 18:05

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Minou
          Inlägg 15-03-2014, 18:10
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Scout @ 14-03-2014, 13:35) *
          Behövs inte mer radavstånd när man täckodlar än annars, snarare tvärt om. Det är väl bara att klämma in sitt gräsklipp eller liknande mellan raderna och plantorna. Med gräsklipp och liknande blir det mer näring och då kan plantorna stå tätare utan näringsbrist. Så länge de får tillräckligt med ljus såklart. Tomma ytor är slöseri med både solljus och mark, bättre att sätta växter där som kan tillgodogöra sig solljuset.

Mina radavstånd är den bredd växten blir som fullvuxen och plantavståndet enligt påsen eller tätare. Ofta är radavstånd = plantastånd hos mig. Detta gör att det sällan syns någon jord alls när allt är fullvuxet. Jag täckodlar och nån näringsbrist har jag inte märkt av.

Tack för ditt svar! Det låter logiskt att plantorna kan stå tätare när det är mer näring i marken med hjälp av täcket.

Citera
          Minou
          Inlägg 15-03-2014, 18:31
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Eva i Västerås @ 15-03-2014, 18:04) *
          Jag har täckodlat hela grönsakslandet. Det som inte vill växa så bra för mig är sockerärtor och sådd lök. Men det var likadant innan jag började täckodla, så det är nog inte täckodlingens fel.
          Jag har lagt rätt tjockt lager när jag haft blandat gräs/löv/växtrester. Bara gräs får man lägga tunt.
          Roligt är att jag haft grönsaker som kommit tillbaka på våren under täcket. Mangold jag lämnat kom fint på våren (den som inte blommade hösten innan). Persiljan brukar gå övervintra, men gör det mycket säkrare med täcke.
          Hallon trivs jättebra med täcke, och det blir dessutom mycket mindre ohyra och andra problem när jag haft täckt.

Såjorden behövs nog minst lika mycket första våren. Aktiviteten är ju högst i det färska gröna.

Ha det så kul och lycka till!
          Kom ihåg att du får bättre och bättre resultat efter några år. Första året kan vara lite sisådär.
          Hör av dig med lite resultat fram på sensommaren.

Jag har bland annat tänkt odla sockerärter, får se hur det går! Lök har jag tänkt att använda sättlök till.

Jag har läst någonstans att potatis inte vill ha så näringsrik jord, går det att odla potatis under marktäcke eller blir det för mycket näring? Jag hade tänkt testa med ett fåtal plantor mest för att det är roligt att kunna smaka egen potatis, har inte utrymme för så mycket i vilket fall, men det kanske är lönlöst att testa?

Jag ska absolut återkomma med hur det går! Just nu håller jag på att bestämma vilka fröer jag ska skaffa, har tänkt mig sådd i april någon gång och innan dess tänkte jag
          - räfsa undan det som finns kvar av lövtäcket från i höstas (förvånansvärt många löv är "borta" vilket är kul att se, förhoppningsvis har jag redan många glada maskar i landet) samt ta bort ogräs
          - blanda i kopåpåse i landet i lagom tid före sådd (hur lång tid det nu är :-))
          - skaffa såjord att ha i såraderna

Jag har just sått gräslök inne i kruka, som jag har tänkt plantera ut och förhoppningsvis kunna ha som perenn i landet, i övrigt blir det bara direktsådd (förutom lök och potatis förstås).

Vilket är förresten att föredra, att lägga på täcke först och sedan peta undan för att kunna så, eller att så och sedan lägga täcke runtom? Det kanske är bra att lägga på täcket så fort jag blandat i gödningen, så att allt kan "sätta igång" så fort som möjligt? Jag tänker mig att det skulle vara mest praktiskt att göra så, att bara kunna breda ut täcket utan hänsyn till färdiga sårader/små plantor.

Just det. Bygger täckningen på jordhöjden efter hand eller skapas en jämvikt?

Citera
          calendula
          Inlägg 08-04-2014, 16:58
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 8 711

Jag har inte haft tid att odla på många år.
          Nu har jag fått lite mer tid så häromdagen hämtade jag en massa halvförmultnat gräs/hö från komposten
          som jag vräkte på rejält på mina gamla små odlingar, kanske 10 - 15 cm.
          Nu har jag läst att gräs ska man inte lägga på så mycket och det förstår jag nu, det blir väl för kompakt.
          Ska jag nu ta bort så det bara är ett tunt lager?

Med vänliga hälsningar

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 08-04-2014, 17:39
          Länk hit: #34

Medlem

Men om du har löv från i höst så har du ju redan ett första täcke, som är fint halvmultnat och ger kväve ifrån sig. Då är du ju redan igång!
          Gör inte mer än du måste, och om du inte köpt gödsel, så kan du hoppa över det och spara pengarna!
          Det är bara att fortsätta täcka ovanpå.
          Potatis mår bra i täckodling för mig, men man får lägga himla tjockt täcke på dom. Där blir täcket också kupning. Enligt böckerna ska man kunna lägga potatisen på jorden och bara täcka vartefter, men det verkar extremt tycker jag.
          Täcket bygger inte på just något alls på sikt. Jorden blir luckrare, och därmed lite högre de första åren, men förvånansvärt lite. Det man tar bort och äter går ju också bort.

Calendula
          Gammalt blandat hö o gräs blandat är helt OK. Det är det färska gräset som lägger sig som tjocka brännande kvävekakor om man tar alltför tjockt.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          calendula
          Inlägg 08-04-2014, 17:54
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 8 711

Det är förmultnat gräs som är som gödsel nästan.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 09-04-2014, 22:10
          Länk hit: #36

Medlem

Underbar bas i så fall.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Minou
          Inlägg 23-04-2014, 06:54
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Eva i Västerås @ 08-04-2014, 18:39) *
          Men om du har löv från i höst så har du ju redan ett första täcke, som är fint halvmultnat och ger kväve ifrån sig. Då är du ju redan igång!
          Gör inte mer än du måste, och om du inte köpt gödsel, så kan du hoppa över det och spara pengarna!
          Det är bara att fortsätta täcka ovanpå.
          Potatis mår bra i täckodling för mig, men man får lägga himla tjockt täcke på dom. Där blir täcket också kupning. Enligt böckerna ska man kunna lägga potatisen på jorden och bara täcka vartefter, men det verkar extremt tycker jag.
          Täcket bygger inte på just något alls på sikt. Jorden blir luckrare, och därmed lite högre de första åren, men förvånansvärt lite. Det man tar bort och äter går ju också bort.

Calendula
          Gammalt blandat hö o gräs blandat är helt OK. Det är det färska gräset som lägger sig som tjocka brännande kvävekakor om man tar alltför tjockt.

Nu hann jag vända ner kogödsel innan jag läste ditt inlägg, men jag tror ändå att det gör gott, både för näringen och strukturen på jorden. Lövtäcket från i höstas var så tunt att jag räknar det som lite försprång men inte tillräckligt för att göra jorden "bra". Tack för tipset om att täcket fungerar som kupning på potatisen.

Jag hade tänkt gå ut och så på min lediga eftermiddag igår men insåg att många av fröerna jag köpt skulle läggas i blöt i förväg så jag tog och krafsade fram fåror i täckmaterialet (gammalt hö som jag la på för ett par veckor sedan) och lade på vit markduk efter tips som jag fått tidigare i tråden. Siktar på sådd till helgen. Egentligen hade jag velat få fröna i jorden tidigare men det kom visst annat emellan.

Jag har åtminstone fått ner de första sallatsfröna på min balkong, där har jag tänkt så i omgångar för att sprida ut skörden. Mina sättpotatisar har fått groddar men gräslöken jag förkultiverar var jag tvungen att så om eftersom den första omgången knappt blev någonting och sedan stannade av (undrar om det inte är krukan som är kontaminerad av något).

Citera
          Minou
          Inlägg 06-04-2015, 12:20
          Länk hit: #38

Medlem

Inte vet jag om det är någon som fortfarande läser i den här tråden, jag glömde själv bort den trots att jag lovat att återkomma under sensommaren.

Jag kan kortfattat säga att jag fick bra resultat av i princip allt jag odlade, stora fina morötter/palsternackor/lök, mycket potatis även om jag verkligen lärde mig vikten av att kupera/täcka ordentligt och tyvärr var tvungen att slänga en hel del gröna... En hel del sockerärter, sådda i omgångar för längre skörd. Persiljerötterna blev det inte så mycket med men jag har aldrig odlat sådana tidigare och vet inte vad jag hade att förvänta mig.

Jag älskade smidigheten med täcket, bara att lägga på mer lite då och då, och varken samma behov att vattna eller rensa ogräs som grannen vars "konventionella" land ligger bredvid. Upplevde jorden som väldigt lucker och fin och det var inga problem att dra upp rotsakerna.

Nu håller jag på att göra mig redo för odlingsår nummer två i min täckodling smile.gif

Citera
          100% Trädgård
          Inlägg 28-05-2015, 10:36
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 25 326

Riktigt spännande att läsa tråden. Lycka till i år!
          Vad har du sått den här gången? Har något kommit upp än?

Tråden gav mig lite svar på problem som jag haft i år. Har odlat i mindre skala några år eftersom vi haft småbarn. Bara odlat jordgubbar, potatis och någon sallat. Innan barnen kom odlade jag massor. Nu, när barnen är lite större, har jag hittat lust att ta tag i grönsakerna igen. Det första som jag sådde har dock inte kommit upp, (dill, sallat, salladslök, morötter mm). Kan ju bero på att jag sådde i gammalt täckodlat material som är fullt av liv.
          Får strö ut såjord eller norpa sand från barnens sandlåda att så i/på.

// Helena

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 16:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon