Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pisa
          Farbror Blå
          Inlägg 11-12-2013, 20:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Carl @ 11-12-2013, 20:11) *
          Blatte sa han. Blatte för mig är ett samlingsbegrepp på alla med med mörk hudfärg. Inte i min öron rasisiskt.

Blatte definitivt inte okej att använda i seriösa sammanhang. Det är ett nedvärderande ord för människor med mörkare hudton än ens egen.

Att man ens kommer på att använda ordet, tyder ju på att man har fördomar mot just dessa folk, annars finns det ingen anledning att tala om folk på det viset.
          Om du möter en man som du berättar om, säger du antagligen inte," han var av kaukasiskt utseende" om han ser ut som du.

Jag säger inte att du menar illa på något vis, men att alls bunta ihop folk som vita, svarta, gula, tyder på att man har en etnopolitisk agenda, enligt mej.

--------------------

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 11-12-2013, 20:36
          Länk hit: #22

Medlem

För att föra tillbaka tråden till vad den ursprungligen handlade om, kan jag berätta om Polen och deras skola.

I Polen är läroplanen, alltså vad statsmakten anser att man ska lära sej i skolan, så detaljerad att på schema i lärarrumet kan det för en klass stå:
          9F
          8-9.30 Kemi 24
          9.45-10-45 Matematik 38
          ...

Vilket betyder att läraren går in i klassrummet, öppnar läroplansboken i kemi och slår upp "lektion 24 " och lär ut exakt det som står där. Urtråkigt, men väldigt praktiskt för vikariesituationer, ingenting missas.
          DÅ, mina vänner, får man samma undervisning på olika ställen

Redigerat av Farbror Blå: 11-12-2013, 20:38

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-12-2013, 20:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Carl @ 11-12-2013, 20:11) *
          Blatte sa han. Blatte för mig är ett samlingsbegrepp på alla med med mörk hudfärg. Inte i min öron rasisiskt.

Blatte, neger, nigger, guling osv är alla grovt nedvärderande rasistiska utryck och skulle du använda det offentligt så kan du tom bli anmäld. Att klumpa ihop alla på det sättet och dessutom använda ett sådant nedvärderande namn är också rasistiskt och det är bara ren fakta per definition och då kvittar det vad man har för någon uppfattning.

CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2013, 20:36) *
          För att föra tillbaka tråden till vad den ursprungligen handlade om, kan jag berätta om Polen och deras skola.

I Polen är läroplanen, alltså vad statsmakten anser att man ska lära sej i skolan, så detaljerad att på schema i lärarrumet kan det för en klass stå:
          9F
          8-9.30 Kemi 24
          9.45-10-45 Matematik 38
          ...

Vilket betyder att läraren går in i klassrummet, öppnar läroplansboken i kemi och slår upp "lektion 24 " och lär ut exakt det som står där. Urtråkigt, men väldigt praktiskt för vikariesituationer, ingenting missas.
          DÅ, mina vänner, får man samma undervisning på olika ställen

Problemet är ju att även om olika länder må ha samma läroplan på pappret så är bedömningen och betygsättningen olika dvs så är kunskapskraven olika men Pisa tar inte med det i ekvationen och det är där de fått mycket kritik(inte bara från Sverige utan rent allmänt)då man inte an göra en rättvis bedömning då.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 11-12-2013, 21:07
          Länk hit: #24

Medlem

Problemet är ju att även om olika länder må ha samma läroplan på pappret så är bedömningen och betygsättningen olika dvs så är kunskapskraven olika men Pisa tar inte med det i ekvationen och det är där de fått mycket kritik(inte bara från Sverige utan rent allmänt)då man inte an göra en rättvis bedömning då.
          [/quote]

sant, sant!

men Pisa är ju en intressant utvärdering, inte bara hur skolorna "klarar sej" gentemot andra, utan också vad statsmakterna anser är intressant att lära sej.
          Rent kategoriskt kan jag berätta, att sedan jag började som lärare, har målen i de flesta ämnen hela tiden sänkts. Matematiken lär inte längre ut tal av samma svårighetsgrad som tidigare. B-språken ( dvs det språk man väljer efter engelska) flyttats ner till att börja i årskurs 6 istället som tidigare i åk 7.
          Trots det, var vi tvungna att kasta läroböckerna för årskurs 9, eftersom eleverna kunde MINDRE efter den omstruktureringen!!

Det handlar helt enkelt om Fakta gentemot Helhet

Antingen satsar man på att lära barn fakta, årtal, matematikregler, fågelarter, kemiska formler...
          ELLER så gör man som Sverige gjort under sossarna( förlåt det politiska, men det är sant, SAP styrde under i stort sett hela 1900-talet) och betona Helheten, dvs förstår omständigheterna runt Lützen, kunna förklara varför kvardreringsreglerna är användbara, förstå fåglarnas levnadsförhållanden,....

Felet är att man tror att Helhetsförståelsen kan ske utan att man FÖRST lär sej fakta!

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-12-2013, 22:43
          Länk hit: #25

Medlem

Läste lite om Pisa och hur olika länder ser på det bl.a. Kina som placerar sig i topp på alla deltester. Svaret som någon kinesisk professor gav var att Kina är duktiga på att välja ut och förbereda rätt elever för viktiga prov.... Hur ska man tolka det?
          Dock så har man även visat att barn till välbärgade föräldrar överlag är bättre än andra barn tex så tror man att det är en av förklaringarna till Finlands höga position.

FN gör ju sina egna index och där hamnar vi mycket bättre medans Schweiz som hos Pisa hamnar på topp tio hamnar jättelångt ner så man kan ju undra hur dessa tester egentligen visar verkligheten.

Den bästa lösningen för Sveriges elever handlar inte om läroplaner osv utan se till att skjuta till ex antal miljarder varje år till mer lärare, mer skolor(så klasserna kan bli mindre), mer specialundervisning osv så tror jag att inom några år(det får ta några år) så kommer vi se bättre resultat.
          Staten har allt kunnat hjälpa mer om de velat utan att förstatliga skolan då de kan skjuta till pengar bäst de vill men valt att inte göra det, om en ny regering kommer göra någon skillnad vet vi först några år efter dess tillträde.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 12-12-2013, 00:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

gårdagens radionyheter bekräftade för mig vad jag redan visste:
          kommunerna överlag bryr sig inte om kunskapsnivån i skolan,det viktigaste är att man följer budget.

i min värld betyder det att skolan inte prioriteras= dags att förstatliga densamma.

ang att staten skall skjuta till pengar,jovisst det går men det förutsätter att staten också kan styra vart pengarna går.
          det har skjutits till pengar till olika ändamål men jag anar att när man gör det minskar kommunerna sina anslag så det blir status quo i praktiken.
          sedan är ju frågan: skall staten eller kommunen driva skolan,dvs vem har ansvaret?
          det måste ju vara så att den som ansvarar också betalar,skall staten ta över kostnader men inte kunna styra hela budgeten?vem ansvarar för att kommunen ifråga inte minskar sin budget och förlitar sig på statliga pengar?då subventionerar staten i praktiken andra kommunala poster.
          och då kommer vi åter till frågan om olika kassor.
          kommunen har ju sina ansvarsområden,staten sina.(och landstingen sina),alla finansieras av olika skatter.
          man kan inte som en del tror lägga allt i en kassa och sedan dela ut . ulf

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 12-12-2013, 00:54
          Länk hit: #27

Medlem

Ja, malarmaster!
          I min kommun tvingade ett ombud för de anställda fullmäktige att svar i den frågan.
          Tvingade dom att svara på vad som var viktigast och en företrädare svarade
          "ja, ekonomin är viktigast"
          kanske man slipper ifrån med förstatning

--------------------

Citera
          Trampendal
          Inlägg 12-12-2013, 02:19
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2013, 21:07) *
          sant, sant!

men Pisa är ju en intressant utvärdering, inte bara hur skolorna "klarar sej" gentemot andra, utan också vad statsmakterna anser är intressant att lära sej.
          Rent kategoriskt kan jag berätta, att sedan jag började som lärare, har målen i de flesta ämnen hela tiden sänkts. Matematiken lär inte längre ut tal av samma svårighetsgrad som tidigare. B-språken ( dvs det språk man väljer efter engelska) flyttats ner till att börja i årskurs 6 istället som tidigare i åk 7.
          Trots det, var vi tvungna att kasta läroböckerna för årskurs 9, eftersom eleverna kunde MINDRE efter den omstruktureringen!!

Det handlar helt enkelt om Fakta gentemot Helhet

Antingen satsar man på att lära barn fakta, årtal, matematikregler, fågelarter, kemiska formler...
          ELLER så gör man som Sverige gjort under sossarna( förlåt det politiska, men det är sant, SAP styrde under i stort sett hela 1900-talet) och betona Helheten, dvs förstår omständigheterna runt Lützen, kunna förklara varför kvardreringsreglerna är användbara, förstå fåglarnas levnadsförhållanden,....

Felet är att man tror att Helhetsförståelsen kan ske utan att man FÖRST lär sej fakta!

Jag har aldrig upplevt att skolan betonar helheten. Jag gick i skolan från -65 och framåt och vi rabblade bara fakta.
          Menar du att det skulle gällt under min skoltid?

Sen håller jag inte med om att fakta måste komma först. Tvärtom. Man angriper helheten och då vaknar (förhoppningsvis) intresset för fakta.

Redigerat av Trampendal: 12-12-2013, 02:22

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-12-2013, 08:30
          Länk hit: #29

Medlem

Att bara kunna fakta rakt upp och ner är ju inget utan helheten egentligen. Skolan skulle aldrig ha tiden att lära ut all fakta plus helheten inom tex historia för då skulle ett års ämne behöva tre år. Det måste vara en jämn balans mellan dessa två och dessutom måste man även se till att inte lägga för mycket tid på saker som Lützen osv.

Citera
          Tapio
          Inlägg 12-12-2013, 17:24
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Några insatta i ämnet har här berättat om kunskapskravens förflackning. Men hur är det med lärarnas kunskaper?
          Själv minns jag inte diskussionen, men Berglin, som brukar kommentera aktuell debatt hade en del att säga om saken då, när det begav sig. En förflackning av kunskapskraven även på lärarutbildningen. Seriestrippen nedan är från 2005. åtta år sedan alltså. Är det detta som nu visar sig i form av pisaresultaten?

//T

Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-12-2013, 19:50
          Länk hit: #31

Medlem

Frågan är väl också hur bra placering vi hade för typ femton år sedan, tjugofem pr sedan osv eftersom Pisa bara använts en kortare tid. Tycker att vi sätter för mycket fokus på Pisa.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 22:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon