|
Tack, kerstin z5-6 och EvaKlemming! Det är alltid roligt att få idéer även om jag har andra planer ...
Jag har tänkt ha guldazalea närmast eller rätt nära entrén tillsammans med blå bergvallmo och mahonia som jag älskar (vintergrön, gula lysande blommor, blå bär, delvis röda blad på hösten och så rådjurssäkert något bara kan bli)! I rabattens andra ända planerar jag för japansk gyllenlönn och även här en mahonia. Tänker mig att gyllenlönnen står sig fin mot den mörkgrå fasaden och även granen som är på uppväxt i skogsbrynet snett bakom.
Bassam - tack för synpunkter. Jag har suttit många hundratals timmar framför dator, över trädgårdsböcker och -tidningar. Jag har tagit hänsyn till ljustillgång, blomningstid och -längd, form, färg, repetition, höjd och om att de valda växterna gillar ett fuktigare läge. Det är möjligt att jag behöver minska ned antalet växter, men utan mina vänner här på forumet skulle jag göra betydligt fler misstag, det är jag övertygad om! Det är snarare så, jag behöver sätta igång och pröva mina idéer, man kan planera hur länge som helst utan att resultatet gynnas i slutändan!
Jag har även läst och hämtat inspiration från min favoritbok, 'Växtkomposition - idéer från Enköpings parker' av Ann-Christin och Dan Rosenholm. En fantastisk bok! Parkerna är förstås också värda besök, gärna under olika årstider.
På återseende!
|