Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stor perennrabatt, För trångt? Andra uppenbara misstag?
          Bassam
          Inlägg 08-12-2014, 15:49
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Du är duktig att lyssna på mina vänner, men jag tycker att du ska INTE SATSA på flera sorter för att kan ge dina växter mjöl som behöver. du ska hämta papper o penna och skriver alla namnet och skriver allt informationen för varje sort, och du kan gå till plantskola och fråga, också man kan titta på deras grannar och vad de de plantera, det är lätt att man köpa växter och plantera, men det kommer hård jobb efter detta, att behåller växter fina.

H.Bassam

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-12-2014, 08:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Wow vilka fina kanter! De är verkligen bra att ha mot inväxande gräs och elände.Ser ut att bli jättevacker perenn rabatt ,förstår att du längtar till våren!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 21-02-2015, 20:04
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem nr: 76 562

Wow vilken maffig rabatt. Närmast dörren skulle jag plantera ett lite högre bollformat träd som tex. klotkörsbär. Det ger höjd och struktur och så kan du plantera lägre perenner under det plus komplettera med en lite mindre boll lite längre bort i rabatten. Men det är jag det. Lycka till.

--------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.

Citera
          Pernilla i villa
          Inlägg 22-02-2015, 18:10
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 24 189

Tack, kerstin z5-6 och EvaKlemming! Det är alltid roligt att få idéer även om jag har andra planer ...

Jag har tänkt ha guldazalea närmast eller rätt nära entrén tillsammans med blå bergvallmo och mahonia som jag älskar (vintergrön, gula lysande blommor, blå bär, delvis röda blad på hösten och så rådjurssäkert något bara kan bli)! I rabattens andra ända planerar jag för japansk gyllenlönn och även här en mahonia. Tänker mig att gyllenlönnen står sig fin mot den mörkgrå fasaden och även granen som är på uppväxt i skogsbrynet snett bakom.

Bassam - tack för synpunkter. Jag har suttit många hundratals timmar framför dator, över trädgårdsböcker och -tidningar. Jag har tagit hänsyn till ljustillgång, blomningstid och -längd, form, färg, repetition, höjd och om att de valda växterna gillar ett fuktigare läge. Det är möjligt att jag behöver minska ned antalet växter, men utan mina vänner här på forumet skulle jag göra betydligt fler misstag, det är jag övertygad om! Det är snarare så, jag behöver sätta igång och pröva mina idéer, man kan planera hur länge som helst utan att resultatet gynnas i slutändan!

Jag har även läst och hämtat inspiration från min favoritbok, 'Växtkomposition - idéer från Enköpings parker' av Ann-Christin och Dan Rosenholm. En fantastisk bok! Parkerna är förstås också värda besök, gärna under olika årstider.

På återseende!

Citera
          Klint
          Inlägg 25-02-2015, 16:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Åh,vad roligt att få se! Ja det är ett gedigt arbete ni gjort.Det kommer bli kanon,det roligaste har ni kvar!!

Om du vill kan du kolla hur det blev hos oss här
          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=118167&st=20

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 05:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon