|
|
  |
Falska polisbilar, vad tycker ni om dem?, Nyfiken |
|
|
|
05-03-2014, 08:21
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Skruttis @ 05-03-2014, 07:14)  Om jag inte missförstått så är det tydliggen inte självklart att de åker fast för att bilen ser ut som en polisbil. Då gäller det bilar som har lite nyare utseende än den på din bild. Samt att de stavat rätt....  I det här fallet tycker i a f inte jag att det är så svårt att bena ut. Äkta polisbil = inköpt av polisen samt körs av legitimerade poliser Falsk polisbil = hemmasnickrad som körs av privatpersoner Nej det är skillnad på falsk och inte riktig. om du spelar monopol så har du inte riktiga pengar, men du spelar ju inte med falska pengar för det.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
05-03-2014, 09:57
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Varför märka ord?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-03-2014, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
Antagligen grälsjuk.
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
|
05-03-2014, 11:07
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Den enda privatägda polisbil jag känner till står ofta parkerad vid en bensinmack. Jag ser den aldrig rulla runt. Först trodde jag att de verkar ha problem med stölder ofta på den macken, men när jag förstod att mackägaren är samma som bilägaren, så tänkte jag att det var smart. Mindre vetande stöldbenägna kanske undviker att stjäla från just den macken.
Jag kanske skulle vara mindre öppen för individuella idéer om de hade stoppat mig och utgett sig för att vara poliser. Men så har aldrig skett.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
05-03-2014, 12:05
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Så här svarar polisen:
"Det är fullt lagligt att utrusta en vanlig personbil som en polisbil, med vissa undantag.
Du får enligt lagen lov att ha en bil som är exempelvis målad blå och vit med texten "polis" på, men du får inte använda dig av polisens logotype.
Du får ha monterat ett fullt fungerande blåljussystem, men du får inte ha larmanordning. Enligt lagen innebär larmanordning att man har både fungerande blåljus och siren. Om du bara har det ena, alltså bara blåljus eller bara siren, klassas det inte som larmanordning och är därför lagligt att ha monterat och fungerande - men du får inte köra med det påslaget på allmän väg.
Du får inte ha stoppljus monterade på fordonet. Enligt lagen är det endast polisfordon och tullfordon som får ha stoppljus monterat.
Att köra runt i en polismålad bil är inte föregivande av allmän ställning, eftersom det inte är myndighetsutövande att köra runt i en polisbil. Om du däremot stoppar en personbil och påstår dig vara polis, etc, klassas det som föregivande av allmän ställning. "
Att bilen i E-tuna blev beslagtagen var att dom använde ljuset på allmän väg, samt att dom Hade polisens logotype.
Redigerat av pejori: 05-03-2014, 12:07
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-03-2014, 12:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (Skruttis @ 05-03-2014, 07:02)  Hoppsan, här var det taggigt värre! Visste inte att det fanns referenstvång på forumet numera.  Halaj! Jo, men kerstinbern har helt rätt. Du kommer här med ett påstående, utan något att backa upp det med öht. Så om kerstinbern ska kunna svara dig måste h*n först lägga en halvtimme för att verifiera ditt påstående. Och för att kunna bilda sig en uppfattning om saken. För om ett påstående inte är sant är det ju meningslöst att lägga krut på att diskutera den. Nu visar det sig att påståendet är typ något som din brors jobbarkompis moster har dragit fram ur arslet. Ett sådant påstående är inte vatten värt utan något som backar upp det. //T
|
|
|
|
|
05-03-2014, 12:53
|

Medlem

|
CITAT (Tapio @ 05-03-2014, 12:20)  Halaj!
Jo, men kerstinbern har helt rätt. Du kommer här med ett påstående, utan något att backa upp det med öht. Så om kerstinbern ska kunna svara dig måste h*n först lägga en halvtimme för att verifiera ditt påstående. Och för att kunna bilda sig en uppfattning om saken. För om ett påstående inte är sant är det ju meningslöst att lägga krut på att diskutera den.
Nu visar det sig att påståendet är typ något som din brors jobbarkompis moster har dragit fram ur arslet. Ett sådant påstående är inte vatten värt utan något som backar upp det.
//T Mera taggtråd! Hen behöver inte alls lägga någon tid på att svara. Det är helt frivilligt. Har man inte hört om det förut så kanske man inte är intresserad heller. Men nu måste du visa referens på att det skulle tagit just en halvtimme för att ta reda på vad jag pratade om. Sedan är du ju själv helt ute och svamlar om något släktskaps illaluktande påstående. Var har du referensen till det? Du kan ju börja med att tala om vem min bror är. Lycka till, det lär du behöva. Inte något som backar upp påståendet? Tror du inte att Anders Cartér, gruppchef polisen söderort, vet vad han pratar om, eller? Skärp dig!
--------------------
|
|
|
|
|
05-03-2014, 13:06
|

Medlem

|
CITAT (Skruttis @ 05-03-2014, 12:53)  Inte något som backar upp påståendet? Halaj! Ehh, missförstår du mig med flit? Det var du som inte backade upp ditt påstående i ditt första inlägg! //T
|
|
|
|
|
05-03-2014, 14:00
|

Medlem

|
CITAT (Tapio @ 05-03-2014, 13:06)  Halaj!
Ehh, missförstår du mig med flit?
Det var du som inte backade upp ditt påstående i ditt första inlägg!
//T Nähä då, det behövs inte. Det här verkar spåra ur ändå. Det var din syftning där på slutet som villade bort mig. Hur går det med dina referenser förresten?
--------------------
|
|
|
|
|
05-03-2014, 14:58
|

Medlem

|
Halaj!
Kan väl säga att jag allmänt är rätt lack på folk som gör påståenden om både det ena och det andra utan att ha några som helst belägg för dem.
Vargfrågan är ett typexempel. Påståenden haglar fram och tillbaka De är samtliga framdragna ur arslet. Det värsta är att motståndarsidan tar inte ens reda på om påståendena är sanna eller inte. Istället drar de själva fram nya påståenden ur sina arslen. Och så håller det på, sida upp och sida ner.
Men vem din bror är är inte relevant nånstans.
//T
|
|
|
|
|
05-03-2014, 15:05
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Falska polisbilar kan ha en bra effekt också, de flest lättar på gasen när de ser en polisbil och på så sätt kan även falska polisbilar ha en lugnande effekt på trafiken.
|
|
|
|
|
05-03-2014, 16:39
|

Medlem

|
CITAT (Tapio @ 05-03-2014, 14:58)  Halaj!
Kan väl säga att jag allmänt är rätt lack på folk som gör påståenden om både det ena och det andra utan att ha några som helst belägg för dem.
Vargfrågan är ett typexempel. Påståenden haglar fram och tillbaka De är samtliga framdragna ur arslet. Det värsta är att motståndarsidan tar inte ens reda på om påståendena är sanna eller inte. Istället drar de själva fram nya påståenden ur sina arslen. Och så håller det på, sida upp och sida ner.
Men vem din bror är är inte relevant nånstans.
//T Om du nu är så less på folk som gör påståenden utan belägg så ska du väl inte själv göra likadant. Jag kompletterade med länkar när det protesterades. Du ställde två påstående ang mitt inlägg 12:53 och har inga som helst referenser med. Inte ens när jag efterfrågar dem så svarar du vad du fått det ifrån. Det var du som blandade in en bror i det hela, inte jag. Eftersom jag tolkar det som om du anser att mitt påstående var helt löst utan grund - eller vad i hela friden du menade med ditt rumpsnack - så tycker jag det i allra högsta grad är relevant både vem min bror, hans jobbarkompis samt dennes moster är. Annars kan vi ju inte veta vem källan är från början, eller hur? För tydligen tror du att länkarna jag postade tidigare bara är fejk, eller? Vargdiskussionen bryr jag mig inte det minsta om.
--------------------
|
|
|
|
|
05-03-2014, 16:47
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (malcolm @ 05-03-2014, 15:05)  Falska polisbilar kan ha en bra effekt också, de flest lättar på gasen när de ser en polisbil och på så sätt kan även falska polisbilar ha en lugnande effekt på trafiken. Jo, precis som vi lättar på gasen vid fartkameror så gör vi säkert det även då vi tror oss se en polisbil. Det är inte helt fel att sänka tempot i trafiken ibland. Jag kom på att jag själv ser flera "falska" polisbilar varje dag (inte bara den vid macken). Det är de bilar som barnen leker med. Men de uppfyller lagen, även om barnen låtsas vara poliser så saknas larmutrustning.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
05-03-2014, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (tomas99 @ 05-03-2014, 08:21)  Nej det är skillnad på falsk och inte riktig. om du spelar monopol så har du inte riktiga pengar, men du spelar ju inte med falska pengar för det. Exakt! Om man tex lackerar om en gammal 740 i polisstil bara för att latja...okej så länge de inte börjar blinka blåljus bakom bilar eller typ låtsas göra fartkontroll. Dock att tex göra en exakt kopia av en modern V70 som är 100% lik en aktuell modell är lite mer gråzon då folk inte kan på något sätt urskilja om det är en riktig polisbil. Dock så är det nig lika bra att stänga till kryphålet nu när det basunerats ut i riksmedia innan någon får för sig att göra en riktig kopia. Dock så tycker jag att om du har en gammal Amazon lackad som polisbil orginal så är det bara retro:)
|
|
|
|
|
05-03-2014, 21:37
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Att "måla kärran" är väl helt ok tycker jag. Tycker dom att dom blir häftiga av det, så låt gå för det. Precis som fler säger, har det en hastighetssänkande effekt på trafiken. Så länge dom inte "leker poliser" är det väl inte hela världen.. Sedan kan det bli problem om någon hysterisk tant (läs jag) attackerar dom i tron att det är en "riktig lagväktare".
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-03-2014, 22:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Läste någonstans att för några år sedan så skulle det spelas in någon deckarfilm i ett mindre samhälle. Till detta ingick ett antal civila bilar som skulle agera polisbilar dvs lackade och utrustade som polisbilar dock inte en bilmodell polisen använder. Uppenbarligen så minskade buskörning osv markant de veckorna de var där eftersom "polisen" börjat punktmarkera staden:)
|
|
|
|
|
06-03-2014, 09:08
|

Medlem

|
Härmed vill jag tacka de personer som kommit med sina åsikter eller tillfört något annat vettigt till den här tråden. Då personers vara eller icke-vara på forumet inte är något jag tänker diskutera och att det känns som om det här spårar ur, så lämnar i a f jag ämnet/tråden därhän. Hej och godnatt!
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2014, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
 Helt otrolig hur ni hackar på Skruttis i den här tråden  Var är nu moderatorerna? När man sakligt kritiserar moderering blir det snabba reaktioner men inte när någon blir orättvist påhoppad. Jag trodde vi skulle försöka vara trevliga här?
Den här bilen tycker jag är gullig, den kör omkring här i trakten. (Det är en kompis som har tagit bilden) Men att privatbilar liknar moderna polisbilar är hemskt. Man bör inte kunna förväxla dem.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
06-03-2014, 12:46
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Har städat en del i tråden! /Moderator
|
|
|
|
|
06-03-2014, 16:21
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Myosotis @ 06-03-2014, 10:17) 
Den här bilen tycker jag är gullig, den kör omkring här i trakten. (Det är en kompis som har tagit bilden) Men att privatbilar liknar moderna polisbilar är hemskt. Man bör inte kunna förväxla dem. Det skulle faktiskt kunna vara en äkta gammal polisamazon det där, det såg ju ut ungefär sådär på den tiden
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|