Jag har blivit väldigt sugen på att ha lite vatten i trädgården, men inte någon damm och inte något som plaskar och plumsar, utan något mer stillsamt. Det här med vatten som stilla rinner nerför valfri sten/stenarrangemang tror jag vore något. Problemet är att jag har exakt noll kunskaper om vatten i trädgården...
Jag har förstått att man gräver ner en balja och ovanpå den lägger något galler så vattnet kan rinna tillbaka ner i baljan. Men vad är det för pump man ska titta efter? Finns det solcellsdrivna pumpar eller måste man ha ström? Hur sköter man om det när det väl är klart, är det bara att fylla på mer vatten om nivån börjar minska (och hur gör man det enkelt för sig att kolla det)? Hur ser man till att det inte kan komma ner skräp eller annat som sätter igen pumpen? Demonterar man allt på vintern? Kan man ha något annat än grus ovanpå gallret eller blir det en massa skräp i vattnet då?
Som ni märker, jag kan absolut ingenting om det här, inte ens vilka affärer som har de pumpar jag ska titta efter. Tacksam för alla råd, och för eventuella inspirationsbilder om ni vill visa hur det ser ut hos er.