Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Äppelträd för liten trädgård
          CarolinaM
          Inlägg 13-04-2004, 10:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 3 003

Jag ska sätta äppleträd i min lilla trädgård. Vill inte ha A2-stam utan funderar på ett pelaräppleträd eller något med M6-stam. Är det någon som har erfarenhet av pelaräpple (Bolero, Flamenco eller Polka)? Ger de så dålig frukt som jag har hört och hur mycket ger de?

Jag funderar även på var jag kanfå tag i träd med M6-stam. Har sett spindelträd på Österlen och undrar vilken stam de är ympade på...

Tips tages tacksamt emot.

Carolina

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-04-2004, 16:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag åt en del pelarapelfrukt i höstas och jag tyckte att samma sort smakade mycket olika beroende på var trädet stod.

Du behöver inte endast satsa på pelaraplar utan kan precis som du tänkt satsa på svagväxande grundstammar och välja vilka sorter du vill som passar din klimatzon. M6 är vanlig för spaljéer. Andra svagväxande är de ryska varianterna B491 och B396. Jag har viss teoretisk kunskap om skillnaderna och observerar mina egna olika svagväxande som nu står på 3:e året.

Om du bor i södra Sverige kan du kontakta några på www.eplanta.com om att få köpa grundstammar. Kiviks odlare kan säkert också hjälpa till, liksom SLU i Alnarp. Erlandssons på Ekofrukt i Hallstahammar är en annan variant. Håkan Svensson på Nordiska genbanken i Julita är en annan, men han håller till i Sörmland. Jo... och så den här underbare (som alla som sysslar med grundstammar är)... Erik i Småland, Ursut tror jag orten heter. Han är plommonodlare och gör även andra grundstammar - fråga på www.svepom.com i diskussionsforumet så får du tag i honom.

--------------------

Citera
          CallEva på Öland
          Inlägg 13-04-2004, 16:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 2 406

Erik; Eric Håkansson. når du på Tel. 0477/210 12
          Mail; erik.hakansson@minpost.nu

Calle från Ön som pratade med Erik i morse

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-04-2004, 16:52
          Länk hit: #4

Medlem

Härligt Calle - jag hade tappat bort det. Ring honom Carolina - han hjälper säkert till!

--------------------

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 13-04-2004, 17:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Jag råkar ha alla tre pelaräppelträden, (Bolero, Flamenco och Polka), även Ingrid-Marie och Gravenstein. På de två sistnämnda är det så klart Ingrid-Marie som kan klippas kort och hållas, det andra växer helt okontrollerat och jag försöker göra träd av det.
          Det har debatterats en del om hur ett pelaräppelträd ser ut efter ett tag och likaså hur äpplena är. Jag känner inte igen mig i den debatten, har bättre erfarenhet än så. Äpplena blir fina men inte många. Man ser till att hålla max 10-20 äpplen på träden för att de skall bli stora och fina.

Pelaräpple – Bolero – Vackra vita blommor, Gulgröna, frisk kraftig smak, zon I – III.
          Pelaräpple – Flamenco – Vackra vita blommor, Gröna, frisk smak, zon I – IV.
          Pelaräpple – Polka – Vackra vita blommor, Rödgröna, frisk smak, zon I – IV.

Jag tycker de fått ett sämre rykte än vad de förkänar, några är helt emot av någon anledning, därav blir man lite putt.

Söker man lämpligt äpple till "Min goda & billiga äppelkaka" kan man inte hitta något bättre, åh vad jag blev sugen .. tongue.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-04-2004, 18:19
          Länk hit: #6

Medlem

Jag tycker jag hör allt oftare att pelaräpplen är bättre än sitt rykte, så kanske håller ryktet på att ändras? De flesta pomologer och fruktkännare har inte smakat så många av pelaräpplena under många säsonger, och tveksamheten har säkert därför varit stor. jag tror också att det har betydelse att inga har barndomsminnen av dessa äpplen. Kanske dröjer det en generation innan drömmarna om barndomsäpplet uppstår.

Jag tycker pelaraplar är roliga träd och brukar rekommendera dem som avslut på frukthäckar istället för stödpålar. En trädgård som jag beskär i har tio pelaraplar längs vägen där det förr stod pelarpopplar, och trots att aplarna är mindre så ståtar de mycket väl både i blom och med frukt.

Själv har jag en pelarapel (prydnadstyp) för dess skönhets skull - Red Paradise minns jag att namnet var och sorten + grundstammen var så hemlig och patentsökt att de som gör den inte vill säga vad det är. Trädet är litet, blir max 2 meter högt och kanske 20 brett, och har fantastiskt vackra rosa blommor och mörkröda små äpplen som fåglarna gillar.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 01:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon