|
|
  |
Växter ni inte gillar... |
|
|
|
14-04-2004, 06:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Och jag håller med Nilla. Bergenia på rätt plats är jättefina, dessutom under lång tid. Detta med tid märker jag är utmärkande för vad jag tycker om. Det som prunkar överdådigt men kort... Alltså tycker jag inte om Pioner!  Regnar det och jäklas när de blommar går den sommaren åt fanders. Likadant med rosor, har bara remonterande. Annars är mitt verkliga hatobjekt Berberis!!!  Helst skulle jag gräva bort allihop (har 3 jättelånga häckar + "prydnads...") men för det skulle jag behöva leja och det har jag inte råd med.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
14-04-2004, 06:58
|

Medlem
Antal inlägg: 514
Medlem nr: 2 315

|
CITAT (Copycat @ 14-04-2004, 07:52) Finns det någon som har en bild på höstflox?  Annars tror jag ta mej tusan, att jag t.o.m. har försökt att få tag på såpnejlika till rabatten.  :rolleyes: :P Jag kan snart stoltsera med traktens "finaste" ogräsrabatt.  Kolla här på Odla.nu Flox - där står det en del om flox och fina bilder finns också.
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|
|
|
|
Copycat
|
14-04-2004, 07:03
|
Gäster

|
Ingmet ! Luktar såpnejlikan MYCKET? En sötaktig doft som sprider sig kring husknuten?  Om du svarar ja på den frågan så får jag skämmas ihjäl.  OM det är såpnejlika jag har jagat, så tycker jag i alla fall att den doftar underbart.
|
|
|
|
|
14-04-2004, 07:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 603
Medlem nr: 2 852

|
CITAT (birgitek @ 14-04-2004, 07:26) Libbsticka kommer inte i min trädgård.Hade en i min förra trädgård och den tog över allt, omöjlig att få bort. Tio års hopplös kamp som libbstickan till slut vann. Birgit Ek Har en libbsticka därför att den håller häxor och annat oknytt borta. Det verkar funka... Glömde bort tagetes som inte heller den är någon älsklingväxt. /sollan
--------------------
/sollan
|
|
|
|
|
14-04-2004, 07:13
|

Medlem
Antal inlägg: 514
Medlem nr: 2 315

|
Kära CopyCat! Din doftbeskrivning låter som när kaprifolen sätter igång och doftar. Nja.. jag måste nog luta mig lätt framåt för att känna den gudomliga doften, den luktar milt, kanske aningen sött, men väldigt behagligt. Du behöver absolut inte skämmas, jag gör inte det som också planterat min såpnejlika av egen fri vilja. Tyvärr har jag lärt mig nu långt efteråt att jag skulle planterat i en hink, vilket gör att jag har väldigt  många såpnejlikor. Håller nu på att rensa vilket är ett digert jobb  . Men jag kommer garanterat att spara en rugge eller fler och sätta i en hinkar. På försommaren då såpisarna utvecklar bladverket ser de aningen konstiga ut, jag trodde jag fått någon slags ohyra eller att någon insekt boat och snörpt ihop bladen. Nu har jag insett att det är så den ser ut.. - tänkte att det kanske var ytterligare ett kännetecken. Kan stoltsera med ytterligare "ett misstag"  , har planterat parkslide, vackert men sprider sig otroligt. Den har tack o lov inte fått fart än, så den ska grävas upp och placeras i hink.
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|
|
|
|
Copycat
|
14-04-2004, 07:16
|
Gäster

|
PETUNIOR ! Petunior är varken vackra eller luktar gott, dom är kladdiga och ranglar iväg,visst heter dom väl Petunior? Eller......jo det är Pensé som är fin.
|
|
|
|
|
14-04-2004, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 148
Medlem nr: 2 542

|
OREGANO! Fy alltså, det enda förskonande med den är att den drar till sig olika söta insekter som fjärilar och bin.
Ett annat hatobjekt är den där stora balsaminen som sprätter i väg sina frön. Dels sprider de sig som jag-vet- inte-vad och dels så är de en hälsofara med sina ivägsprättande frön. En planta fick in en fullträff i ansiktet på mig förra året. AJ! säger jag bara. Sen är de inte särskilt attraktiva heller.
Pelargoner är en växt som jag har lite svårt för, inte pga utseendet men pga lukten, de gör att jag nyser, tyvärr för de är hemskt vackra.
|
|
|
|
|
14-04-2004, 09:31
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Cilla @ 14-04-2004, 02:14) Skulle era hatväxter kunna passa och bli fina och funktionella någonstans? Säkert på mitt berg!
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
14-04-2004, 10:44
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Rosenspirea,vet ej varför men den tycker jag inte om.Jag räknar inte upp kirskål,knölklocka,kvickrot och dyl.det är ogräs i mina ögon,tyvärr har jag lite av varje.Såpnejlika har jag i en stor kruka på"kommunens"som jag får disponera över.Begonior gillar jag inte heller,annars har väl alla blommor sin charm. Renate
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
14-04-2004, 11:26
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
lammöron och hostor är vidriga tycker jag. och tagetes går tvärbort. tycker också att ölandstok och rosenspirea är ett trista ogräs som fantasilösa växtkännare trycker ner i varenda offentlig rabatt.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
14-04-2004, 11:27
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Näst efter fästingen kommer nog grannen .. Aha växter! Jag ogillar alla riktigt giftiga växter. Det första några här planterade var Spikklubba och Änglatrumpet tills de fick veta att dom var ganska så giftiga, då åkte de bort pga småbarnen. Därför anser jag att de som har Ricin många gånger är omdömeslösa mot sin omgivning. Det finns ingen anledning att ha just den växten, eller de andra två. Det finns så många andra mycket bättre, mera spännande och vackrare alternativ.
|
|
|
|
|
14-04-2004, 11:57
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Vad inte så ondsinta mot Såpnejlikan, jag jagar henne och myntorna runt rabatterna hela sommarhalvåret! Men doften ursäktar allt och prova skölja håret i vatten som rötter fått dra i, bättre än regnvatten!! Hortensior är otäcka, ser ut som badmössorna tanterna hade på det glada sjuttiotalet, brrrrr.... Copycat, libbstickan doftar mest selleriaktigt tycker jag, ingår säkert i varje hedelig buljongtärning. Trevlig krydda i köttsoppa och gulasch. Prova såpnejlika, hink funkar inte de kryper över kanten precis som myntorna, men odla som solitär mitt i gräsmattan så är det lätt att hålla den på plats. Missminner jag mig om jag tror att du hade snårvindor? Den där rosa sorten som far fram överallt? Skulle du kunna tänka dig att dela med dig? Jag kanske har något annat som du vill ha... såpnejlikor?!!  Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
14-04-2004, 12:40
|

Medlem
Antal inlägg: 172
Medlem nr: 886

|
Jag tycker inte om ölandstok, spireor i alla dess former, rododendron. Överhuvudtaget "stela" växter har jag svårt för. Knölklockan gör mig galen  . Bland inneväxter är mina "ogillingar" begonior, kryssantemum och höst/vårglöd.
--------------------
BELLE
|
|
|
|
|
14-04-2004, 13:41
|
Medlem
Antal inlägg: 717
Medlem nr: 2 955

|
Bergenian hade jag utrotat (nästan) i en bergskreva och planterade backtimjan där istället som blev mer naturligt. Den var ett hatobjekt som jag slet bort så fort våra "bergeniaömmande" grannar flyttade! Men en liten, liten en tittade fram i en skreva och såg så söt ut så den får nog vara kvar tills den blir stor och skräpig då får vi se... Annars har jag lite svårt för tagetes. Kan det vara för att det var det enda vi fick plantera varje vår i skolan? Torvan
|
|
|
|
|
14-04-2004, 14:35
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Copycat! Hur obegripligt det än verka månne, så skulle jag fakriskt VILJA HA snårvinda, har du lust att posta ett gäng? Vad är du intresserad av för växter, finns perenner, pelargoner, röd-storbladig epiphyllum, jul-/november pch påskkaktusar och en del frö bland annat. Snälla Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
14-04-2004, 14:44
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag har såpnejllika lite överallt (men så har jag inga välordnade rabatter heller) och när den kommer in där jag inte vill ha den gräver jag upp och sätter den på helt omöjliga ställen - under en gran, i ett syrénparti och i stel moränjord. Ofta klarar den sig. Har ni sett hur den lyser på nätterna?
Mycket klokt har sagts här, och det får mig att tänka på att i stort sett alla växter kan vara felplacerade och därmed bli fula och oönskade. Jag ogillar rhododendron när den stelt står mitt i gräsmattan och stånkar i solen, men älskar den när den kramar om träd i halvskuggan och väller fram med sina blommor mellan stammarna. Ogillar mina pioner när de regnar sönder, men älskar dem när de orkar sträcka sig upp mot solen och önskar då att jag hade en platt gräsmatta som de kunde stoltsera i. Snårvindan är härlig längs järnvägsrälsarna, men mindre kul i rabatterna...
En annan sak som jag tycker spelar roll är det sociala sammahang man möter växterna i. Min goa 75-åriga väninna har fladdriga petunior överallt och aldrig är de så vackra för mig som hos henne. Några av mina tidiga fruktträdsplanteringar står i trädgårdar där de som bor där inte tycker om dem, och de är därför hur avskräckande fula som helst...
--------------------
|
|
|
|
|
14-04-2004, 14:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|