Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Hortensior hade jag svårt för innan jag såg dem på vintern. Att de sparar en och annan blomma att vaja lite skirt i vintervinden måste vara för att skänka glädje till människorna...
Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441
Oj vad många växter jag älskar som ni har räknat upp ... pion... hortensia ... rhododendron ... hosta... ojojoj, däremot gillar jag INTE ölandstok, thujor, cypresser, alla räliga ogräsen, tagetes.. blä...
Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483
..jag har nog konstig smak då...för bergenian är jättefin på mitt berg och såpnejlika jagade jag i flera år innan jag fick av en granne och jag har ett "knölklockeparti" och oreganon får bo i mina rabatter (mums...) Men jag har väldigt svårt för dahlior, rosa flox, tagetes och petunior... Fast jag önskar mig dahlian Bishop of Llandaff och har sått en purpurfärgad tagetes och bara måste ha gula petunior varje år så jag är nog lite inkonsekvent...
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Jag tycker tagetes är fint i grönsaksodlingarna när den håller kålfjärilen borta. Dessutom lär den gynna mykhorriza, som är en livsviktig svamp för träden. Jag tror bestämt att jag ska testa genom att plantera tagetes under ett av mina nysådda träd! (Mykhorriza kan man se som vita småkorvar i jorden.)
Kryddtagetes - det har blivit ett måste hos mig. Supergod som krydda och blommar hela sommaren med små blommor i gult eller orange. Högst upp på kryddspiralen måste den vara, och någonstans ska där också stå en orange blombuske. www.juniper.se/kryddspiral