Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Träd från frön i krukor, Amatör dokumenterar inomhusodling av träd
          tamlin
          Inlägg 11-04-2014, 00:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 79 734

Jag har alltid tyckt att det är roligt med växter, såväl i skogen som krukväxter, så för att försöka kombinera båda två så bestämde jag mig för att försöka odla några klassiska svenska träd i krukor. Kanske t.o.m. försöka göra bonsai av dem!

Just nu har jag följande levande trädsorter i krukor hemma, alla har nyligen grott eller håller på att gro förutom två ekar som grodde sent i höstas.
          • Ek
          • Bok
          • Lönn
          • Tall
          • Hästkastanj
          • Hassel

Utvecklingen följer jag regelbundnet med bilder allteftersom de gror och växer, och bilderna lägger jag upp på min blogg:

trees.tamlin.se

Eftersom jag som sagt är amatör så begår jag troligen flera misstag som lär få er mer erfarna att skruva på er, det får ni tyvärr stå ut med. Förslag, tips och konstruktiv kritik är varmt välkommet!

Här är ett par smakprov:

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 11-04-2014, 00:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Hej och välkommen! Mycket intressant. De båda första var jag rätt säker på, men den tredje kunde vara vad som helst. (Såg sen på bloggen vad det var.) Har du samma jord till alla? Kanske såjord först men sedan olika efter behov?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-04-2014, 06:45
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Kul med fler som krukodlar träd, jag har också några stående här

Citera
          addo
          Inlägg 11-04-2014, 07:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Trevligt smile.gif Jag har en ask på tillväxt som ska planteras permanent om några år när jag är klar med den delen av trädgården.

Citera
          tamlin
          Inlägg 11-04-2014, 09:36
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (RibesRubusVitis @ 11-04-2014, 01:32) *
          Hej och välkommen! Mycket intressant. De båda första var jag rätt säker på, men den tredje kunde vara vad som helst. (Såg sen på bloggen vad det var.) Har du samma jord till alla? Kanske såjord först men sedan olika efter behov?

Hej! Tack. smile.gif

Ja jag använder än så länge vanlig ekologisk såjord från ICA till alla träd (och andra plantor), jag har tyvärr ingen bra koll på vilka träd som mår bäst i vilken sorts jord. Tips mottages som sagt gärna, det är tyvärr inte jättelätt att hitta odlingsguider för vilda träd.

Den tredje plantan ovan, dvs boken, är rätt imponerande. På bara fyra dagar gick den från att bryta igenom jorden till att se ut så som den gör på bilden!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-04-2014, 10:18
          Länk hit: #6

Moderator

Grejen med bok är att de där feta nötterna innehåller mängder med energi och då får de en sån där kraftig start. Man kan jämföra med björk, de har också nötter men de är pyttesmå och då går det trögare i starten. I gengäld kan förstås trädet producera många fler små nötter är stora.

Ett problem med att odla inomhus är att luften är så torr. De sorter du valt borde klara detta rätt bra, men jag har tidigare provat med al och de plantorna torkade bort för mig oavsett hur mycket jag vattnade.

Någon som vågar gissa vad som har grott hos mig? Art blir väll svårt men familj borde gå att gissa. Det är ett träd som huvudsakligen växer i appalacherna, en bergskedja i östra USA
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  tree.jpg ( 56.91k ) Antal nedladdningar: 25

Citera
          tamlin
          Inlägg 11-04-2014, 10:50
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Huggorm @ 11-04-2014, 11:18) *
          Ett problem med att odla inomhus är att luften är så torr. De sorter du valt borde klara detta rätt bra, men jag har tidigare provat med al och de plantorna torkade bort för mig oavsett hur mycket jag vattnade.

Jag har en stor inglasad balkong, och bor i Malmö där luften är fuktig, så jag har märkt att de krukor jag har på balkongen tar lång tid på sig att torka ut, såvida det inte är gassande solsken. Tanken är väl att träden ska få bo där stor del av tiden, speciellt på vintern eftersom jag läst att de flesta träd inte mår bra i längden om de inte får ordentlig kyla på vintern.

Det enda jag oroar mig för är att jag haft problem med skadedjur på balkongen förr om sommaren, både bladlöss och spinn, men träden är kanske mer motståndskraftiga.

CITAT (Huggorm @ 11-04-2014, 11:18) *
          Någon som vågar gissa vad som har grott hos mig? Art blir väll svårt men familj borde gå att gissa. Det är ett träd som huvudsakligen växer i appalacherna, en bergskedja i östra USA

Ingen aning! smile.gif
          Men apropå amerikanska träd så har jag följande lilla krabat också. Det är en avkomma från ett fint träd som växer här på vår innergård som jag länge velat ta ett skott eller så från, för att det är så fint. Var ute och letade frön häromdagen och hittade denna som ser ut att alldeles nyss a grott.

Redigerat av tamlin: 11-04-2014, 10:58

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-04-2014, 11:17
          Länk hit: #8

Moderator

Den var intressant, har du någon aning om vad det är för träd?

Citera
          tamlin
          Inlägg 11-04-2014, 11:30
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Huggorm @ 11-04-2014, 12:17) *
          Den var intressant, har du någon aning om vad det är för träd?

Ja, men jag tänkte att någon kanske skulle vilja gissa så jag utelämnade det. smile.gif

Robinia!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-04-2014, 11:41
          Länk hit: #10

Moderator

Häftigt att robinia kan sätta mogna frö i Sverige. Jag har odlat en del robinia tidigare men då från importerat frö. Väldigt trevliga växer, men extremt ljuskrävande. De vill gärna stå på det ljusaste stället du har för att inte sträcka sig mot ljuset och bli höga och välta

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 11-04-2014, 12:07
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Robinia har vi på kolonin och ett par har frösått sig själva utanför moderplantan. Och fröna gror villigt hemma i fönstret.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon