Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inte normalt jag, Är förbannad
          *Stintan*
          Inlägg 15-04-2014, 18:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 18:56) *
          Den som svälter har inte 50.000kr+ att betala människosmugglarna så de kommer aldrig till Sverige.

Tror du det var gratis att ta sig över atlanten?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tapio
          Inlägg 15-04-2014, 18:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jag tolkar nedanstående inlägg som att både pejori och Stintan är helt överens med huggorm om att de asylsökande inte har flytt hit hals over huvud, med fara för sitt liv, utan helt krasst av ekonomiska orsaker. Intressant…

//T

CITAT (pejori @ 15-04-2014, 18:31) *
          Å Fan, hur kom dom på den dåliga idén.
          Vem vill ha det bättre ekonomiskt????
          Alla vill väl svälta. Eller var det svälten som fick svenskarna att utvandra???

CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 19:11) *
          Tror du det var gratis att ta sig över atlanten?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-04-2014, 18:44
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Tapio @ 15-04-2014, 19:39) *
          Halaj!

Jag tolkar nedanstående inlägg som att både pejori och Stintan är helt överens med huggorm om att de asylsökande inte har flytt hit hals over huvud, med fara för sitt liv, utan helt krasst av ekonomiska orsaker. Intressant…

//T
          Det är omöjligt att fly hals över huvud till Sverige, det kräver lång planering. De som flyr hals över huvud kommer knappast längre än till flyktingläger i grannländerna. Sedan kan de i lugn och ro leja flyktingsmugglare där, om de har tillräckligt mycket pengar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-04-2014, 18:58
          Länk hit: #24

Medlem

Jag vet inte hur folk tar sig till Sverige men alla kan väl inte varaa insmugglade. Sen handlar väl inte tråden om hur dom tar sig hit och för vilka eventuella pengar utan om hur och på vilket sätt en del blir utkastade ur Sverige.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-04-2014, 19:12
          Länk hit: #25

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 19:58) *
          Jag vet inte hur folk tar sig till Sverige men alla kan väl inte varaa insmugglade. Sen handlar väl inte tråden om hur dom tar sig hit och för vilka eventuella pengar utan om hur och på vilket sätt en del blir utkastade ur Sverige.
          Alla är inte insmugglade, vi tar även emot en liten mängd kvotflyktingar. Men alla som kommer själv är insmugglade, det finns inget annat sätt att ta sig hit nu för tiden.

Jag har fortfarande inte sett någon länk eller annan referens till omständigheterna i fallet som denna tråd handlar om. Det vore intressant att få veta exakt vad det handlar om.

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-04-2014, 19:50
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Väljer vi om alliansen för en tredje period så lär vi inte få några ekonomiska flyktingar, hotet undanröjt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-04-2014, 19:55
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag tror inte heller att vi kan ta emot hur många som helst , men det måste finnas någon rim och reson i utvisningsbesluten .Nu gör det inte det om så hade varit hade inte vanliga personer reagerat så starkt på den tillsynes slumpmässiga och felaktiga utvisningspolitik som sker nu.

Ett exempel , den elev jag talar om kom hit med sin sjuka mamma och tre syskon .En äldre bror, den pojke jag haft i skolan samt lillebror 4 år gammal. Mamman mest på sjukhus så familjen får en väldigt fin foster-Stödfamilj.Bägge skolpliktiga pojkar en 15 år en 17 vid ankomst passerar alla svenska kurser på mindre än ett år.Skriver vid test enbart MVG på antagning och andra test inför gymnasiet. De äldste väljer fordons trots rek om NV programmet , med motiv-"jag måste skaffa lastbilskörkort om vi blir utvisade måste jag försörja mamma och lillebror". Går ut med MVG i alla ämnen från fordons naturligtvis. Läst in extrakurser där han även har MVG.

Min elev är ett språkgeni, talar efter 2 år i sverige felfri svenska med Lövångersdialekt, kan även tala danska , tyska engelska och franska förutom sitt eget språk och ryska.. Får stipendium vid studenten.Mamman har långsamt blivit bättre , nästan bra. Min elev och hans bror får arbete direkt efter studenten bägge två och utvisas med mor och lillebror i oktober samma år min elev stod på den lövade vagnen.I fjol alltså
          Rättvist? nej så fan det är det.!

En förlust för Sverige -ja absolut särskilt för poliskåren, då det var var min elevs tanke att gå polishögskolan.

Redigerat av kerstin z5-6: 15-04-2014, 19:58

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          pejori
          Inlägg 15-04-2014, 21:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2014, 20:55) *
          Jag tror inte heller att vi kan ta emot hur många som helst , men det måste finnas någon rim och reson i utvisningsbesluten .Nu gör det inte det om så hade varit hade inte vanliga personer reagerat så starkt på den tillsynes slumpmässiga och felaktiga utvisningspolitik som sker nu.

Ett exempel , den elev jag talar om kom hit med sin sjuka mamma och tre syskon .En äldre bror, den pojke jag haft i skolan samt lillebror 4 år gammal. Mamman mest på sjukhus så familjen får en väldigt fin foster-Stödfamilj.Bägge skolpliktiga pojkar en 15 år en 17 vid ankomst passerar alla svenska kurser på mindre än ett år.Skriver vid test enbart MVG på antagning och andra test inför gymnasiet. De äldste väljer fordons trots rek om NV programmet , med motiv-"jag måste skaffa lastbilskörkort om vi blir utvisade måste jag försörja mamma och lillebror". Går ut med MVG i alla ämnen från fordons naturligtvis. Läst in extrakurser där han även har MVG.

Min elev är ett språkgeni, talar efter 2 år i sverige felfri svenska med Lövångersdialekt, kan även tala danska , tyska engelska och franska förutom sitt eget språk och ryska.. Får stipendium vid studenten.Mamman har långsamt blivit bättre , nästan bra. Min elev och hans bror får arbete direkt efter studenten bägge två och utvisas med mor och lillebror i oktober samma år min elev stod på den lövade vagnen.I fjol alltså
          Rättvist? nej så fan det är det.!

En förlust för Sverige -ja absolut särskilt för poliskåren, då det var var min elevs tanke att gå polishögskolan.

-cry-.gif Det är inte rättvist någonstans. Ibland undrar jag, om lägger alla ärenden i en korg och drar en "lycklig vinnare" som får stanna oavsett. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-04-2014, 21:42
          Länk hit: #29

Moderator

CITAT (pejori @ 15-04-2014, 22:27) *
          -cry-.gif Det är inte rättvist någonstans. Ibland undrar jag, om lägger alla ärenden i en korg och drar en "lycklig vinnare" som får stanna oavsett. dunno.gif
          Nej, det finns en del ganska konkreta kriterier som måste uppfyllas och gör man inte det så får man resa hem igen. Sedan håller jag med om att det i vissa fall är vansinne att sända hem asylsökare.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 15-04-2014, 21:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 20:12) *
          Alla är inte insmugglade, vi tar även emot en liten mängd kvotflyktingar. Men alla som kommer själv är insmugglade, det finns inget annat sätt att ta sig hit nu för tiden.

Jag har fortfarande inte sett någon länk eller annan referens till omständigheterna i fallet som denna tråd handlar om. Det vore intressant att få veta exakt vad det handlar om.

Du behöver inte smugglas in utan bara passera gränsen helt enkelt. Dock så är det skillnad på invandrare och flyktingar så inte begreppen rörs ihop. Sen så återstår fakta att Sverige konstant kränker de rättigheter vi själva skrivit på. Man ska inte glömma att tex efter andra irakkriget(ej Iran/Irak inräknat) så återvändeväldigt många frivilligt för precis som alla så är hemma bäst. Hade vi haft laglöshet, krig o övergrepp i Sverige så tror jag knappast att alla svenskar bott kvar utan flytt till något land där de tagits emot på ett bra sätt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-04-2014, 21:50
          Länk hit: #31

Moderator

CITAT (theseraphim @ 15-04-2014, 22:46) *
          Du behöver inte smugglas in utan bara passera gränsen helt enkelt. Dock så är det skillnad på invandrare och flyktingar så inte begreppen rörs ihop.
          De som kommer med båt över medelhavet i sådana fall, men de skall söka asyl i det första land de kommer till vilket vanligtvis blir Malta eller Italien. Europa gör vad det kan för att hålla gränserna stängda. Gränsen mellan Turkiet och Grekland håller väll på att byggas ut med mur till och med för att hindra asylsökare från att passera.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 15-04-2014, 23:04
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Märkligt!

Jag trodde i min 76-åriga oskuld att trädgårdsfolk var humanistiskt lagda.
          SD fasoner skymtar även här. Fy fan.
          Vinner den främlingsfientliga kontinenten valet så förlorar vi arbetskraft och kunskap. Tänk på att kunskapsstatusen är högre hos de som invandrar än den vi har i Sverige. (Avseende skolan). Dessutom är det före utvandringen förmöget folk med höga utbildning som har råd att söka sig hit.

Synnerligen tråkigt att de startar pizzerior och städföretag mm. I stället för att användas efter kunskap.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-04-2014, 23:45
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

CITAT (Överbölingen @ 16-04-2014, 00:04) *
          Märkligt!

Vinner den främlingsfientliga kontinenten valet så förlorar vi arbetskraft och kunskap. Tänk på att kunskapsstatusen är högre hos de som invandrar än den vi har i Sverige. (Avseende skolan). Dessutom är det före utvandringen förmöget folk med höga utbildning som har råd att söka sig hit.

Synnerligen tråkigt att de startar pizzerior och städföretag mm. I stället för att användas efter kunskap.

Tyvärr är även min oskuld på den fronten naggad i kanten.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-04-2014, 07:49
          Länk hit: #34

Moderator

CITAT (Överbölingen @ 16-04-2014, 00:04) *
          Märkligt!

Nu får du hålla dig inom rimlighetens gränser. Att se på frågan nyktert och med eftertanke är inte det samma som främlingsfientlighet. Och angående att förlora arbetskraft så gör vi det redan nu - tiotusentals av våra egna ungdomar får söka sig till våra grannländer för att kunna försörja sig eftersom det inte finns något behov för dem i Sverige.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2014, 08:58
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har haft lite lust att ge mig in i debatten men avstår. Debattklimatet här är så märkligt för även om man har vettiga åsikter och argument så blir man stämplad som rasist, främlingsfientlig och/eller SD-anhängare så fort man inte anser att alla flyktingar som kommer hit är oskyldiga offer som givetvis skall få stanna. Ståplats nästa.

Redigerat av Gossen Ruda: 16-04-2014, 08:59

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-04-2014, 09:37
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Huggorm @ 16-04-2014, 08:49) *
          Nu får du hålla dig inom rimlighetens gränser. Att se på frågan nyktert och med eftertanke är inte det samma som främlingsfientlighet. Och angående att förlora arbetskraft så gör vi det redan nu - tiotusentals av våra egna ungdomar får söka sig till våra grannländer för att kunna försörja sig eftersom det inte finns något behov för dem i Sverige.

Jösses... Du får nog skylla dig själv när du uttrycker dig främlingsfientligt.

CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2014, 09:58) *
          Jag har haft lite lust att ge mig in i debatten men avstår. Debattklimatet här är så märkligt för även om man har vettiga åsikter och argument så blir man stämplad som rasist, främlingsfientlig och/eller SD-anhängare så fort man inte anser att alla flyktingar som kommer hit är oskyldiga offer som givetvis skall få stanna. Ståplats nästa.

Det är väl ingen som ansett att alla ska få stanna!?

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-04-2014, 10:29
          Länk hit: #37

Medlem

Sd anhängare är överlag mästare på att framställa sig offer eller att svenska folket är utsatta för något de själva inte kan beskriva, hela deras partiprogram även idag är fullt av liknelser om folk och ras som även stod med i tex Mein Kampf. SD är ett främlingsfientligt parti oavsett hur många lager klarlack de försöker lägga på och en stor del av deras senaste framgångar bottnar i att de sakta intergrerat direkt nynazistika småpartier i sitt eget parti.
          Själv avskyr jag alla dessa brunskjortor över allt annat och anser de inte värdiga att få verka demokratiskt men det är min åsikt dock så måste man få diskutera imigrationsfrågor öppet då alla partier alltid haft olika visioner om detta. Dock jan man konstatera att Sverige likt resten av västvärlden inte klarar sig utan invandring helt enkelt även om alla svenskar skulle få förtur på jobb. Jag tror man räknade för några år sedan på att invandringssiffran inom EU måste öka med runt 7-8% om tio år för att ekonomin ska fungera. Se på Sverige historiskt så vore vi ett stenåldersland utan all den arbetskraftsinvandring som byggt detta land. Dock så vill gärna SD utelämna sådana detaljer av någon anledning:)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 16-04-2014, 17:40
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Invandring är en sak, de får söka tillstånd enligt gängse regelverk.

Men när det gäller flyktingar så ska man naturligtvis ge alla som kommer hit för egen maskin en saklig och rättsäker prövning. Den bör vara ytterst restrektiv så att bara de mest skyddsbehövande får asyl. Och i andra änden bör Sverige istället utöka antalet kvotflyktingar i motsvarande grad. Detta för att i dagsläget är det inte de mest utsatta som får en fristad, dessa blir kvar i misär i något tältläger. De har inte fysik, ekonomi eller hälsa för att kunna fly längre sträcka för egen maskin.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 16-04-2014, 18:30
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Huggorm @ 14-04-2014, 20:34) *
          Saken är den att vi kan bara ta hand om en begränsad mängd flyktingar, och därför måste vi välja ut de som har de största behoven. Sverige är ett litet land i civilisationens utkant, vi kan inte ta hand om samtliga ute i världen som har det svårt.

Jag håller med dig Huggorm. Man måste ju vara realistisk också.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-04-2014, 20:58
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (skogstroll @ 16-04-2014, 19:30) *
          Jag håller med dig Huggorm. Man måste ju vara realistisk också.

Problemet ligger ju i att vissa länder knapp bidrar alls dels genom att sätta upp stängsel osv och när de väl måste ta hand om dem så smusslar de iväg dem till andra länder. Borde väl vara något för EU att styra upp, låt tex invånarantal avgöra mängden man MÅSTE ta emot, sedan närheten till konfliktzonerna bör vara avgörande men givetvis ska flyktingvården till stor del finansieras av EU så att det inte blir en börda för länderna ekonomiskt plus att de inte ska kunna hävda just det. Jag ser hellre att vi lägger mer pengar på omvårdnad än nya Gripenplan och ubåtar som mest görs för att värna försvarsindustrin... Som är 100%privatägd och delvis ägd av utländska aktörer.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 09:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon