Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kattungevak ;)
          Motti
          Inlägg 28-04-2014, 21:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja jag längta så efter en liten kisse skrutt smile.gif har haft katter sedan jag var 3 år så ska jag vara ärlig så är jag nog mer kattmänniska än hund människa wink.gif Ja vårtyngsta barnbarn Leo 4 år har ju döpt han redan till Phoenix efter Tv programet Gladiatorerna wink.gif så det får väl bli Fenix eller Felix OM det nu är en han wink.gif vi är inte säkra på det smile.gifFår se nu hur hunden och den lille kommer att lära känna varandra ?Tea är uppvuxen med katt om hon nu kommer ihåg det ,men vi får se till att göra mötet bra för båda ,det brukar ju fungera till sist !

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-04-2014, 21:24
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

CITAT (Motti @ 26-04-2014, 00:42) *
          Vem här kan påstå att avel gynnar djuren ? skulle vilja påstå att all avel gynnar människan och hennes påfund efter att avla det ultimata ! Ville helst inte gå in på nära diskutioner i detta ämne då det bara blir bråk här .då åsikterna går isär totalt .

Vi kan ha olika åsikter ja , men den genetiska koden är odiskutabel till dagen datum.Den fungerar efter ett visst system, vare sig man vill eller inte. Ibland slumpmässigt ,ibland inte.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Motti
          Inlägg 28-04-2014, 21:26
          Länk hit: #23

Medlem

Den genetiska koden håller vi just nu på att avla bort !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-04-2014, 23:03
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 28-04-2014, 22:26) *

giggle.gif Försök med den du.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 29-04-2014, 09:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Omöjligt. Skulle den avlas bort skulle inte djuren finnas mer. Alla levande varelser kan bara finnas om de har en genetisk kod.

CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2014, 22:24) *
          Vi kan ha olika åsikter ja , men den genetiska koden är odiskutabel till dagen datum.Den fungerar efter ett visst system, vare sig man vill eller inte. Ibland slumpmässigt ,ibland inte.

Precis :-)

Citera
          vanforum
          Inlägg 29-04-2014, 14:13
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 79 736

Vad roligt! Hoppas att de är friska och krya smile.gif

Redigerat av vanforum: 29-04-2014, 14:14

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-04-2014, 18:40
          Länk hit: #27

Medlem

Hur menar du nu?

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2014, 23:48
          Länk hit: #28

Medlem

Jo efter som vi avlar på vissa utsenden och karaktärer i stället för att tänka på vad kattens naturliga betende ska vara .Många raskatter i dag har få av de gammla generna kvar som tex jakt och överlevndsinstinkt .Och det är inte jag som hittat på det !det är i dag vetenskapligt bevisat att så är fallet ! Avlar du på skönhet och extriör så faller det naturliga betendet bort ,den genen som gör att katten kan överleva i naturen bla ,

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-05-2014, 00:41
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Motti @ 03-05-2014, 00:48) *
          Jo efter som vi avlar på vissa utsenden och karaktärer i stället för att tänka på vad kattens naturliga betende ska vara .Många raskatter i dag har få av de gammla generna kvar som tex jakt och överlevndsinstinkt .Och det är inte jag som hittat på det !det är i dag vetenskapligt bevisat att så är fallet ! Avlar du på skönhet och extriör så faller det naturliga betendet bort ,den genen som gör att katten kan överleva i naturen bla ,

Och vad har detta med genetisk kod att göra, genetisk kod tex är ett nedärvnings schema oom man så vill som har med att tex brunögdhet har en dominant gen och blåögdhet har en ressesiv dvs vikande gen.
          Vilket innebär att en brunögd och en blåögd människa som får 4 barn har en statistisk chans att få 3 barn med bruna ögonoch ett med blå ögon ?(det kan vara lite mer komplicerat men dock)
          Så vad menar du med att genetisk kod avlas bort??-det går inte.
          I alla fall är det fel vokabulär.
          Du menar nåt helt annat.-tror jag.

Redigerat av kerstin z5-6: 03-05-2014, 00:43

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 03-05-2014, 11:55
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Motti @ 03-05-2014, 00:48) *

Om det är egenskapen att överleva i naturen vi ska ha får vi nog återgå till att fånga in vilkatter från deras naturliga habitat. Och det är ju som bekant förbjudet och oetiskt. Tamkatten har liksom lämnat sitt vilda arv redan för flera tusen år sedan. Samma med hunden :-)

Och utöver det, vad är vitsen att ha katter med de vilda generna? De är farliga, osociala mot människor och föga keliga. Samma med hundar, ingen vill ha en "varg" förutom några få galenpannor som håller på med varghybrider.

Citera
          pejori
          Inlägg 03-05-2014, 13:34
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (kerstin z5-6 @ 03-05-2014, 01:41) *
          Och vad har detta med genetisk kod att göra, genetisk kod tex är ett nedärvnings schema oom man så vill som har med att tex brunögdhet har en dominant gen och blåögdhet har en ressesiv dvs vikande gen.
          Vilket innebär att en brunögd och en blåögd människa som får 4 barn har en statistisk chans att få 3 barn med bruna ögonoch ett med blå ögon ?(det kan vara lite mer komplicerat men dock)
          Så vad menar du med att genetisk kod avlas bort??-det går inte.
          I alla fall är det fel vokabulär.
          Du menar nåt helt annat.-tror jag.

Jag tror Motti blandat ihop begreppen lite.
          Hon säger gener och menar instinkter.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 03-05-2014, 22:47
          Länk hit: #32

Medlem

I generna ärver man instinkterna bland annat liksom färg lusten att para sig att jaga och att överleva liksom att dölja sjukdom och svaghet ! så jag blandar inte ihop något .Synd att jag inte kan hänvisa till den filmen de visade på TV 4 fakta om dom brittiska zologerna som forskade i katten och dess ursprung .Det här är ju inget som jag själv hittat på utan det är ren fakta och forskas i än .Måste ju vara fler än jag som set det tv programet och jag måste säga att jag litar på dom forskarna och vad de sa .

Citera
          Piccante
          Inlägg 03-05-2014, 23:08
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Man vet ju att domesticerade djur tappar lite av sin förmåga att söka föda och jaga eftersom den inte direkt stimuleras då maten serveras åt dom och man har inte alltid selekterat avelsdjur för de egenskaperna heller. Kor som ingår i avelsprogram får extra poäng om de har lätta kalvningar men hundraser som avlats hårt på exteriör kan ha svårt att både föda normalt och gå. Kanske borde tänka om inom husdjursaveln och börja avla mer på egenskaper som är nödvändiga för överlevnad och inte utseende. Men som Jubbe säger vissa egenskaper ska nog inte förstärkas heller då hundar kan bli potentiellt farliga med för mkt jaktinstinkt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 03-05-2014, 23:25
          Länk hit: #34

Medlem

Det här med för mycket jaktinstinkt är nog ingen jägare som håller med om att det är möjligt överhuvudtaget !det beror på ägaren till hunden hur den utvecklar sin jaktinstinkt ,man tränar en jakthund till att jaga succesivt finns inga farliga jakthundar i så fall är det ägaren som ska stå ansvarig !är uppvuxen i jaktkullturen och med jakt och jakthundar:) om det finns en aggresiv jakthund så beror det på ägaren inte på hunden ,det är som Pittbulls en dålig ägare får en farlig hund osv. Nu mer bor jakthundar inne med familjen mot för då de ofta stod i hundgårdar eller kedjade vid en hundkoja och inte fick någon social träning alls ,nutidens jägare har fattat att hunden är en "jaktkamrat"och ska leva med familjen för att få den rätta sociala träningen i "flock" .Tyvär finns det fortfarande jägare som tror att jakthunden blir bortlaffsad och inte jagar om den får bo inomhus vilket ju är helt galet eftersom hundar är flockdjur och inte mår bra av att sitta i en hundgård år efter år ,då kan du få en aggresiv hund som dessutom springer bort varje jakt och som du får leta efter ,en jakthund som inte har det bra hemma är ju inte speciellt ivrig med att komma tillbaks .Alla hundraser kan bli aggresiva i fel händer !

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 04-05-2014, 00:10
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Motti @ 03-05-2014, 23:47) *
          I generna ärver man instinkterna bland annat liksom färg lusten att para sig att jaga och att överleva liksom att dölja sjukdom och svaghet ! så jag blandar inte ihop något .Synd att jag inte kan hänvisa till den filmen de visade på TV 4 fakta om dom brittiska zologerna som forskade i katten och dess ursprung .Det här är ju inget som jag själv hittat på utan det är ren fakta och forskas i än .Måste ju vara fler än jag som set det tv programet och jag måste säga att jag litar på dom forskarna och vad de sa .

Visst, men ordvalet "genetisk kod" gjorde nog att ingen förstod vad du menade. Skillnad på att avla på att förstärka vissa gener samt selektera bort andra jämfört att ta bort genetisk kod :-)

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-05-2014, 08:08
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Piccante @ 04-05-2014, 00:08) *
          ....... men hundraser som avlats hårt på exteriör kan ha svårt att både föda normalt och gå. Kanske borde tänka om inom husdjursaveln och börja avla mer på egenskaper som är nödvändiga för överlevnad och inte utseende...........

Det är faktiskt något som SKK och seriösa uppfödare jobbat med i minst 10 år - att få ner inavelskoefficienten och att få bort oönskade utseenden som ger hunden problem t.ex. andningsproblem och svåra förlossningar som resulterar i kejsarsnitt. Det är också en av orsakerna till att det i Sverige inte är tillåtet med artificiell insemination hur som helst. Just för att inte avla bort den naturliga instinkten att fortplanta sig. Domare på Svenska utställningar har numera instruktioner om vad dom inte ska premiera i dessa raser som har problem - t.ex. alltför korta nosar, hängande ögonhud etc. Tyvärr så har inte alla länder i världen samma progressiva syn på saken och vissa utländska domare, importerade hundar ect. gör nog att det går långsammare än önskat inom vissa raser men det går hela tiden framåt. Om man ser några riktigt extrema hundar idag härstammar dom oftast från något annat land.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          pejori
          Inlägg 04-05-2014, 09:02
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 03-05-2014, 23:47) *

Läs på, läs om, läs RÄTT!!!!!
          Instinkt är nedärvda beteendemönster, som går att avlas bort.
          Gener är en del av vårt DNA, och går inte att avlas bort.

Jo du blandar ihop ärtsoppa och pannkaka.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-05-2014, 15:25
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Inte var det bara ärtor i den soppan biggrin.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-05-2014, 23:42
          Länk hit: #39

Medlem

Linje avel? kanske men det går bara bra ett fåtal generationer.
          Människor som gifter sig med kusiner löper även de större risk för att något går snett

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Motti
          Inlägg 05-05-2014, 19:20
          Länk hit: #40

Medlem

Instinkten vidhåller jag ligger i generna !i så fall varför gifter vi inte in oss i våra släkten tex jo för risken för avarter är stor !samma med djur .Enligt vad jag lärt mig så ligger även instinkter i den genetiska korden varför har vi människor annars utvecklats till dom vi är i dag ? annars skulle vi väl fortfarande på i grottor och jaga och fiska ,gener tunnas ut i all avel vissa förmågor försvinner .Katter som är hårt avlade har inte de forna instinkterna för de har avlats bort i jakten på Nya kul katter som vi har hittat på !Jag älskar katter men när man avlar bort medfödda instinkter genom genmanipulation utan att tänka på det forna arvet då blir jag vask wink.gifSå jag håller nog på de uråldriga raserna och huskatten !

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 19:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon