Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Cilla
          Inlägg 14-08-2004, 00:33
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej!

Det är inte bara AOT som ger de här råden om att beskära träd direkt vid plantering - så har de flesta trädarbetare gjort i många år. Sedan kom forskning och erfarenheter som visade att grenar och blad inte är en belastning för trädet när de ska etablera sina rötter - tvärtom. Det är ju i grenverket de lagrar sina reserver. Klaus Vollbrecht som skrivit Nya beskärningsboken har varit en av dem som samlade erfarenheter av beskärning av nysatta träd från olika delar av världen och inte minst Sverige.

Nu diskuteras det ständigt om när man ska beskära nyplanterat. De flesta trädarbetare gör det inte, men är öppna för att se signaler som gör att man ska beskära. Det samlas också erfarenheter om de olika trädarterna, och i vilka miljöer man ser att de mår bra av att beskäras direkt. Diskussionen är mer nyanserad än förr, men grundtipset är fortfarande att man inte ska orsaka träden grenförlust och sårytor när deras viktigaste uppgift är att etablera sig på platsen.

Det gjordes en lustig askplantering längs hela E20 mellan Stockholm och Söderförorterna, jag tror det är minst en mil med askar på sidorna och i mittrefugen på motorvägen. Konstigt trädval tycker jag, ask är inte kända för att gilla salt mm, men ändå - kul är det med vågade tester. Askarna tog sig inte alls efter plantering, utvecklade knappt några blad. Och så skar man in dem kraftigt. (Jag kan tänka mig att en hel del diskussioner uppstod mellan beställare och plangteringsfirman!) Beskärnignen var inte av uppbyggnadskaraktär utan för att minska gren- och bladmassan. Vissa dog, men andra satte fart. Nu är det väl ca 25% som mår direkt illa eller har dött, och resten börjar se hyfsade ut. de hade stått 1 eller 2 växtsäsonger i backen när man skar in, tror jag.
          I vinter ska jag ge mig ut och försöka stanna någonstans på vägen här för att se varför vissa gillade inskärningen och andra inte, och höra med planteringsfírman vilka slutsatser de dragit.

Ja det blir långt detta, men det är inte ett enkelt ämne.

Jag skär inte i några av mina nysatta. Så här mår de:

Aureum solfjäderslönnen: Klarat att hålla sig frisk och att behålla alla blad, men inte att växa. Hade mycket lite finrötter vid planteringen, jag är glad att det klarat sig. Bladkanterna har fått en hårstråfin, röd kant. Trädet är litet men jag gläds mycket åt det!

Äkta valnöten Juglans regia: Vilken krabat, växte med många bladpar sedan det kom i backen. Ser ut att vara en snabbväxande individ, och bladen doftar himmelskt. Sträcker sig ut och upp och ger intryck av att vara ett stort träd redan, litet som det ändå är... Kanske satsar det stort för att det vet att somligt kommer att frysa ned i vinter?

Maackia amurensisen: Står still på sin plats men har trots en torka inte tappat bladen. Lätt angripet av något som ätit på några blad, annars friskt. Jag gillar inte jorden omrking växtbädden, ska fixa med den i vår och göra större växtbädd.

Glanskörsbäret: Törstat flera gånger, jag har haft droppbevattning. degt växte 10-20 cm och slutade som tur är någon gång i mitten på juli.

Näverhäggen: Toppen dog, jag band upp ett konkurrensskott som det verkar ha accepterat som topp. Växer så det knakar, vill ha vatten det med.

Ullungrönnen Sorbus dodong: Toppen dog och det verkar inte ha gillat mitt val av uppbundet efterledsskott som topp, så jag får rätta mig efter det. Växer så det knakar (som tur har det slutat nu, det måste hinna med att förvedas också!). I vår måste jag skära bort en och annan gren som skaver i varandra.

Kopparlönnen Acer griseum: Min började också växa sent och har inte riktigt slutat än. Inte särskilt törstigt träd heller. Bladen är mer regelbundna i storlek nu än tidigare, men det ser ändå ut som ett barn med alltför stora armar lite här o var. Toppen var intorkad redan vid köpet men det accepterade mitt nya val av topp. Hela trädet är stöttat med lång blompinne.

Strimlönnen Acer tegmentosum: Gillade att komma i backen, vecklade ut sina enorma blad och skjöt upp några nya från nya sidogrenar. kräver en hel del vatten nu när det är torrt. Här får jag vidga växtbädden i vår, trädet kräver snabb plats för rötterna verkar det som. Detta träd är det enda som grannarna märker är nytt - det är högt och bladen är uppseendeväckande.

Gingkon, den lilla från frö: Fick stå i kruka som blev helplaskig hela första delen av sommaren, Stod och stånkade men nu sprätter den iväg med 5 nya blad i toppen. Ska tas in till vintern, när det är några år ska det tåla kylan bättre.

Hängdaggviden Salix acutifolia: Både växt och torkat lite i grentopparna. Svårt att se om den törstar eller bara hänger naturligt. Mycket vackert med sin dagglila stam, grenar och ljust sirliga bladverk.

Purpurapel Royalty: Fick stå i kruka ett bra tag, stackarn, några blad gulnade. Väl i backen blev det hur lyckligt som helst, men ett rådjur smaskade i sig alla blad på nedersta grenarna (hade väl inte hört att man ska göra det ett par år efter nyplantering....), men de lever än så länge. Trädet verkar mycket starkt.

Purpurapel Profusion: Blommade vid plantering, har långa slankiga grenar som man gärna vill korta in. Väste ingenting, men har inte slokat eller tappat bladen heller.

Rosenapeln: Tappade inga blommor vid planteringen, slog ut knopparna. Växt ett par cm, tyckte det blev lite torrt i augusti men mår väl.

Körsbärskornell cornus más: Växer som en buske, ska få bli flerstammigt. Växer så det knakar men fick en rejäl torkchock. Repade sig efter ett par timmar eftger vattning, stark liten krabat.

Balsampoppeln Cacamahaka: Fick vänta till slutet av juli med att få ljus under en stor lönn som jag inte ville skära i tidigare pga risk för blödning. När den fick ljus reste den bladen och upphörde att släppa grenarna nedertill.

Tja och så var det några till men nu har väl till och med du somnat... tongue.gif

--------------------

Citera
          AgnesC
          Inlägg 16-08-2004, 10:54
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 2 841

Jag har två silvereucalyptus som nu är tre år. De var bara ett par dm höga när jag köpte dem, på plantskolan sa man att de var att betrakta som ettåringar. Grävde i alla fall upp dem på hösten, de hade växt till c:a 1 m.
          satte dem i krukor och ställde ljust och frostfritt. Ett av tre dog i mitten av vintern, det andra började torka och jag trodde det var heldött, men det började mot vårkanten att skjuta nya skott från roten, medan det tredje klarade sig fint. Nu är de rejält stora, står utplanterade i solig rabatt med fuktighetshållande jord. Får komma in när det blir frostrisk, jag låter dem få rejält med vatten hela vintern, tror det var för att jag vattnade för lite det inte gick så bra första året. I naturen växer de ju där det är blött.
          Tycker mycket om träden, brukar gnugga bladen mellan fingrarna när jag vattnar på vintern och drömma att jag är någonstans där det är varmt och soligt!

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-08-2004, 11:58
          Länk hit: #103

Medlem

Roligt att höra Agnes. Det går alltså. Mina två har kommit ned i solig rabatt och ska få komma in till hösten. Doften är härlig!

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 16-08-2004, 16:59
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Cilla @ 12-06-2004, 22:18)
          Blodbjörken Betula Pendula Purpurea. Gröna ungblad och djupt mörkröda glänsande äldre blad.
          blodbjörk, Betula Pubescens Rubra, som lär klara zon 6.

Vet du eller någon annan var den finns att köpa. Skrev in namnen men jag får inga träffar.
          Vi såg denna björk i Finland och tyckte den var vacker. Damen på trädgårdsfirma så att den kom från Uleåborg men jag vet inte vilken zon de har i Finland.
          Om ni får några träffar så vill jag gärna veta tack /Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-08-2004, 20:07
          Länk hit: #105

Medlem

Jag vet inte varifrån man bäst kan beställa i ditt område. Blodbjörken är inte ett träd som vanligen finns inne.

Den dag jag har funnit en plats för den hos mig tänker jag ringa Zetas, Nordplant och Ulriksdals slottsträdgård (Rappne), om jag inte stöter på något annat ställe som har den.

Berätta gärna var du finner den, vilken storlek och till vilket pris!

--------------------

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 16-08-2004, 20:22
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

jag såg en fin blodbjörk på en plantskola i östersund, det är den enda björken jagnågonsin funnigt vacker gillar normalt inte björkar äckliga vit gråd dassiga stammar som skräpar, skräpande hängen små blad smala grenar glesa kronor, men blodbjörken vad riktigt vacker

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-08-2004, 20:36
          Länk hit: #107

Medlem

smile.gif Det är tur att smaken är olika, särskilt eftersom björkar ofta är de enda som sparas på villatomter. Många arter och smaker behövs!

Jag gillar de flesta träd och även de vanligaste som vårt- och glasbjörk. Men jag studsar verkligen till över de här udda björtsorterna. Blodbjörken är lika gracil som de grönbladiga, men den mörka rödfärgen gör dem dramatiska.

Hade de du såg också illgröna ungblad?

--------------------

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 16-08-2004, 23:18
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Angående Eucalyptus gunnii så har jag lyckats övervintrat en som är planterad utomhus med löv runt "fötterna" som enda täckning. Den såg ganska maläten ut efter vintern men har tagit sig bra igen och är nu ca 1 1/2 m hög. Men vintern var ju ganska snäll i år så en elakare vinter klarar den nog inte och jag tror knappast att den skulle gå att övervintra på friland i Stockholmstrakten (möjligen på en innergård mitt i stan i så fall).

Annars har jag blandade erfarenheter av övervintring av E. gunnii. Övervintring i växthus i ca 10-15 grader har fungerat utmärkt medan ett exemplar som jag placerade i en sval källare med hyfsat mycket ljus plötsligt torkade och dog mitt i vintern. Misstänker dock att det fick för lite vatten - det är ju lätt hänt att kontrollen och vattningen av undanställda växter i källaren blir något eftersatt. Min erfarenhet är att E. gunnii inte tål alltför kraftig uttorkning. Har den väl börjat sloka av vattenbrist så är det svårt att få den att ta sig igen.

Anders

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-08-2004, 12:31
          Länk hit: #109

Medlem

Bra att veta, och härligt att du kunnat övervintra en ute hos dig! Mina kommer absolut få åka in senare i höst.

Konstigt hur dessa säljs i handeln, inte alls som de härliga småträd de kan bli utan mer som ettåriga blomster.

--------------------

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 17-08-2004, 12:52
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Eucalyptus debeuzvillei skulle kunna gå några vintras här. Det bästa är att de växer så fort, så de kan få frysa ner någon vinter för att sedan vara lika stor som förut. Fryser den ner varje år lär den som de heter på engelska perish inom några år. Debeuzvillei borde testas mer i skåne tycker jag, den skulle kunna klara sig bra där, innan någon hemsk vinter på 30 minus kommer.
          De äldre minns kanske vinter 42 då bl.a Sjöholmen upmätte -34, någon/några mil öster om Landskrona. Inklusive vinden måste det varit ett rent hellvete. Det gäller att ha en vindskydad trädgård i Skåne smile.gif wub.gif annars är man illa ute! sad.gif

Jag ska testa eucalyptus nästa år.Jag väntar mig ingen större framgång, men blir desto gladare om det överlever smile.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-08-2004, 13:30
          Länk hit: #111

Medlem

Jag har testat Eucalyptusfrö som jag plockat i San Fransisco, det gick inget vidare. Roliga triangulära fröhattar förresten, doftar härligt de med.

I Californien har man ju problem med de här träden och fäller dem fulla muggar. Den flagnande, oljiga barken dödar all annan växtlighet nedanför. Trädet är så vanligt att människorna inte ens uppskattar doften.

--------------------

Citera
          Elihe
          Inlägg 18-08-2004, 13:32
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

CITAT (Cilla @ 14-08-2004, 01:33)
          Aureum solfjäderslönnen: Klarat att hålla sig frisk och att behålla alla blad, men inte att växa. Hade mycket lite finrötter vid planteringen, jag är glad att det klarat sig. Bladkanterna har fått en hårstråfin, röd kant. Trädet är litet men jag gläds mycket åt det!

Hej!
          Låter som det inte går på räls med träd även för en erfaren odlare som du , Cilla. Min Solfjäderslönn har fått svarta kanter på bladen, inte röda men den står skuggigt.
          Kopparlönnen har inte en ordentlig topp, en av toppgrenarna dog i vintras men den är kvar . Har inte funderat på om någon annan ska få bli topp- min växer mest som en buske så det verkar lite krångligt att veta vad man tar som topp.Vågar man klippa bort den döda grenen nu eller ska man vänta?
          Ginkgon har fått blad o ser fin ut förrutom ett litet sår på stammen som jag inte vet hur det har kommit till, stammen är skyddad av nät. Dock ser det ut som om det läker men vuxit har det inte.
          Har inte vattnat mina i träd extra sen regnen kom i juli. Vi har fått mycket vatten här -första omgången över 100 mm.
          För övrigt somnade jag inte alls- jag tycker det är roligt att läsa det du skriver!!!
          MVH tongue.gif tongue.gif smile.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 18-08-2004, 16:25
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem nr: 580

Jag undrar också vad jag skall göra med Kopparlönnen. Den är ca 1 m hög till den "samlade toppen" men två ca 70cm långa skott skjuter rakt upp på ena sidan. Skall jag beskära eller bara låta den vara?

Försöker få in bild i mitt album nu...

--------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 18-08-2004, 21:01
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Andreas, vet du var Eucalyptus debeuzvillei kommer ifrån i Australien? Förmodar att det är en alpin art eller...? Hittar inte mycket info om den på nätet och har inte hört talas om den tidigare, men det lär ju finnas mellan 400 och 700 arter av Eucalyptus så det är ju inte konstigt om man missar någon! smile.gif

Anders

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-08-2004, 21:11
          Länk hit: #115

Medlem

Wow Ann, vilken sprutt på din kopparlönn! Grattis!
          Jag skulle inte ha beskurit alls. Det som idag ser ut som toppar kommer att utveckla sidogrenar och bli en del av trädet. Ofta försöker man få dem atgt växa lite så här som flerförgrenade från låg bas så att det ska bli mer koppar att titta på i marknivå...

Elihe - ujanimej om du viste hur många små trädspolingar som dött hos mig... Så blir det när man experimenterar. Men lite orättvis var jag nog mot min solfjäderslönn ändå, för den har faktiskt utvecklat några blad i topparna såg jag efter det jag skrev.

Den döda toppen på kopparlönnen kan du skära bort nu om du inte har nytta av den för att styra upp en ny topp. Man behöver inte styra den så att den får rak stam med en topp om man inte vill. Jag gör det ofta med träd ett tag, men släpper dem sedan fria.

--------------------

Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 19-08-2004, 21:16
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem nr: 580

Tack Cilla, jag skall låta den vara. Såg du alla bambupinnarna runt om den lilla stammen? De fungerar som rådjursskydd mot fejning. Tack och lov verkar djuren inte vara intresserad av att äta bladen.

--------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-08-2004, 21:34
          Länk hit: #117

Medlem

Hej Ann,
          Ja, jag såg dem men lade inte märke till dem. I min trädgård är det en herrans massa pinnar kring de unga träden, men jag använder armeringsjärn eftersom det är det jag har mycket av... Bambu är snyggare!

Rådjuren har inte heller brytt sig om min kopparlönns bladverk. I år har bambi här föredragit blodfärgade blad, särskilt mina purpuraplar och ett litet pelarträd med röda ungblad.

--------------------

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 21-08-2004, 12:53
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Debeuzevillei kommer från snowy mountains i sydöstra australien. Det är en alpin art och kräver ingen värme för att växa på bra. I england har den klarat -18 utan några som helst skador på bladen, så den borde testas mer här.Växer fort gör de ju också så det gör inte så hemskt mycket ifall de fryser ner lite smile.gif

Citera
          Elihe
          Inlägg 01-09-2004, 14:36
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

Hej igen!
          Ni alla trädälskare! De här småträden man köper- modell liten pinne ca 50 cm höga, behöver de bindas upp mot stöd? Det känns inte som om det skulle behövas.Var får man tag i Prunus Maackia modell mindre? Här i Linköping finns de bara som beställnngsvara o då är de jättedyra.
          MVH
          huh.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-09-2004, 19:32
          Länk hit: #120

Medlem

Hej!
          Om det är ett vindstilla läge brukar man inte behöva stöd på småträden. Stöden är till för att rötterna ska hållas still när trädet vajar till dess att rötterna fått eget fäste. Man ser om det behövs stöd, då rör det sig lite i marken när man rör trädet som en vindpust.

Mycket böjliga träd som står hyfsat vindskyddat brukar inte heller behöva stöd. Jag satte en 3 meter hög hängdaggvide i försomras och det har jag inget stöd på alls. När det blåser böjer sig grenverket men rötterna är stilla.

Var du kan beställa Maackian billigt vet jag inte.

--------------------

Citera

12 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 18:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon