Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Elihe
          Inlägg 03-09-2004, 08:07
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

Hej Cilla!
          Tack för svaret! Då behöver jag inte vara orolig för min Ginkgo o Kopparlönnen som står utan stöd.
          Fick fakstiskt tag på mindre Prunus Maackie-beställningsvara visserligen på den enda plantskolan som jag hitintills inte besökt. I buskform!? kostar den ca 85:-.
          Sen kommer det ett mullbärsträd o ett persikoträd förhoppningsvis hem till mig nu i september! Ska bli spännande!
          mvh

biggrin.gif biggrin.gif rolleyes.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-09-2004, 14:39
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Wow, Maackia i buskform för 85 kr låter som reaparadiset - grattis!

Mullbär och persika låter också härligt. Vilka sorter har du beställt eller tänkt dig?

Jag satte en okänd sort av minipersikoträd på ett mycket varmt ställe hos mig. Det spann iväg och buskade sig rejält. Överlever det vintern kan jag hoppas på att det glömmer att det är en mini...

--------------------

Citera
          Elihe
          Inlägg 04-09-2004, 12:05
          Länk hit: #123

Medlem

Tyckte också det lät billigt! Men kanske fick jag priset före affärens påslag, vi får se-eller så är det mini-varianten.
          Persika-frost och Mulle mullbär heter dessa raringar som hag hämtade idag! O nu undrar jag vad jag gör av dem , det är inga träd utam embryon mer ej förvedade små sticklingar!! Ska de stå i kruka över vintern eller kan jag plantera ner dem på plats. ca 30 cm höga. Och vad har man för jord som inte är gödslad -kam man ta kompost? Har en hög som legat utan täckning så näringen är nog borta.
          MVH wink.gif wink.gif huh.gif smile.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-09-2004, 20:48
          Länk hit: #124

Medlem

Ja det är inte lätt att avgöra alltid hur man ska göra med de små som man får sent på säsongen. Du har inte växthus antar jag, annars är det ju en variant.

Persika och Mullbär tillhör ju inte de mest härdiga träden, men de blir ju som alla andra träd härdigare när de är större. Om du har ett svalt ställe att sätta in dem på under vintern är det kanske det mest riskfria. Men då har du ju tillvänjningen på våren förstås, men släpande in och ut... Andra alternativet är att vinterskydda utomhus. Jag avskyr jobbet med vinterskyddning utöver att skydda rötter med löv mm så jag har mer erfarenhet vid att vinterförvara inomhus.

Ska du ha dem ute är det nog bra att blanda din kompost med lite befintlig jord från backen också.

--------------------

Citera
          Elihe
          Inlägg 06-09-2004, 09:01
          Länk hit: #125

Medlem

Hej Cilla!
          Kan man vinterförvara Mulle o Persikan i garage som håller ca 4-5 grader? Endast litet fönster- ger inget ljus att tala om. Något växthus har jag inte, tyvärr. Det ligger på framtiden. Annars får jag chansa o gräva ned krukan i rabatt o täcka ordentligt.
          Det var verkligen förståligt att de var billiga men å andra sidan kan jag vara glad o stolt om jag lyckas.
          Hoppas nu inte Maackian är av samma kaliber om det priset stämde som jag fick.
          MVH
          wink.gif biggrin.gif rolleyes.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-09-2004, 23:08
          Länk hit: #126

Medlem

Mullbär vet jag inte hur de fungerar men persika sätter igång knopputveckling och -sprickning i första hand av ljus. Att ha persika solfritt till dess att våren erbjuder värme som knoppsprickningen tål borde vara en fördel, inte tvärtom.

Jag skulle tro att det är bra att ha båda ute till dess att de helt fällt bladen och först därefter ta in dem, för att vara säker på att de går in i vintervila. Frost på grenarna är ju inte faran men att tjälen går djupt i krukan, och kanske ännu farligare när vårvintern värmer trädet men inte krukjorden.

Sedan är det den eviga frågan om hur mycket man ska vintervattna. Jag har inte sett systemet i de misslyckade och lyckade vinterförvaringar jag gjort hittills. Men senare i höst träffar jag arborister och odlare som vanligt och ska passa på att rådfråga igen.

Ring ett par plantskolor och se hur de råder dig. Kanske får du samma svar!

--------------------

Citera
          Lupa
          Inlägg 18-09-2004, 17:11
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 4 504

Angående Cillas utmärkta information om Ginkon så undrar jag om jag kunde få lite hjälp med min. Jag har den fortfarande i sovrumsfönstret, eftersom jag ännu inte tagit mod till mig att plantera ut den. Den verkar dock inte må bra av den behandlingen.

Helst skulle jag vilja ha den kvar i fönstret. Den blir inte över- eller undervattnad. Den duschas med jämna mellanrum. Tyvärr verkar den dock inte vilja bilda något ordentligt rotsystem. Åtminstone har det inte blivit något större sådant mellan de två omplanteringarna jag utsatt den för. Den står i vanlig blomjord med lite lekakulor. Den får inget näringstillskott, eftersom jag inte vill ha upp den i storlek.

Några tips om hur jag skall göra för att få den att må bättre?

--------------------
          Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-09-2004, 17:27
          Länk hit: #128

Medlem

Hej Lupa,

Här får vi vara fler som spånar... Hur efterliknar man klimatet i Kina i ett sovrumsfönster?

Ofta har man nytta av att veta hur klimatet är där växterna finns vilda. Om ginkons klimat vet jag inte mycket, men de är vana vid säsonger där ena är kallare än den andra. De fäller också bladen på hösten (bladen är egentligen barr men det är så svårt att begripa).

Att få värme underifrån är det snart sagt bara suckulenter och kaktusar som gillar. Att ställa växter mer svalt på hösten och vintern brukar få dem att må bättre.

Jag fick min egen lilla planta som liten frögrodd och kommer att vänta att ha den ute om vintern till dess den pinnat på sig och har blivit lite större. Innan jag tar in den tälte jag att den skulle få fälla sina blad så att den verkligen vilar. Sedan blir det kallt ljust innerum till våren. Det dröjde ända till sent i juli eller var det augusti innan den orkade börja växa, så kanske är de känsliga för att bli omplanterade.

I ditt ställe skuklle jag prövat att ställa den svalare och så ljust som möjligt och att inte omplantera. Och att sedan låta den komma ut i friska luften i vår.

--------------------

Citera
          Lupa
          Inlägg 18-09-2004, 17:37
          Länk hit: #129

Medlem

Jag har min lilla Ginko ute på balkongen om sommaren. Nu står den dock i sovrumsfönstret, men jag tillhör en av de där som gillar kylan. Detta innebär att det är som mest 15-18 grader varmt där lillen står. Det är dessutom ett västerfönster på hög höjd (höghus), vilket gör att den har det ljust. Äsch, jag vet inte varför han inte mår bra.
          Första året hade han jättefina barr och fällde dem som han skulle på hösten, men sedan har det som sagt gått utför. sad.gif

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-09-2004, 17:42
          Länk hit: #130

Medlem

Det låter som ett toppliv för Ginkon. Får den gula strimmor på bladen är det pga mycket ljus (sättet att klara sig från brännskador). Är problemet att den inte växer är det svårare att tolka varför. Kanske behöver den gå in i djupare vintervila för att samla krafter inför nästa vår. I sådana fall borde den ut i balkongkylan ett tag till.

Spinn antar jag att du redan kollat, om problemet är barr som gulnar eller faller.

--------------------

Citera
          Lupa
          Inlägg 18-09-2004, 17:54
          Länk hit: #131

Medlem

Spinn - check
          För mycket ljus - check
          Mer kyla - hmmm.... borde kanske kollas upp?

Ginkon får nya barr på våren, som lite senare på säsongen bara vissnar och dör. Barren hinner aldrig gulna, utan de bara vissnar bort. Trädet har dock hittills överlevt och kommit igen nästa vår.

--------------------

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 18-09-2004, 22:22
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

jag vet hur ni ska få det mer likt Kina, plantera dne i trädgården eller slö sönder ett fönster tongue.gif

Citera
          Lupa
          Inlägg 19-09-2004, 10:17
          Länk hit: #133

Medlem

Åhh, att jag inte tänkt på det alternativet! Tack. tongue.gif

--------------------

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 19-09-2004, 12:18
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Några kommentarer och mullbärsträdet "Mulle": Det är en annan art än de mullbär som av tradition odlats i Sverige tidigare. Morus acidosa (eller ibland M. australis) är det latinska namnet - brukar kallas koreanskt mullbär på svenska. Koreanskt mullbär ska vara betydligt härdigare än svart mullbär och troligen också härdigare än vitt mullbär (eventuellt hyfsat härdigt ända upp i zon 3-4). Jag har haft ett koreanskt mullbär i tre år nu och det verkar väldigt lättodlat. Det växer otroligt snabbt (tillväxt på 1/2-1 meter om året) om det trivs och det sätter frukt redan som helt liten planta (till skillnad från t ex svart mullbär). Bären är dock inte lika stora som på svart mullbär och inte fullt lika goda, men helt ok ändå tycker jag. Förra året testade jag att sätta ut en liten planta (ca 20-30 cm hög) i trädgården i zon 4 och den klarade sig bra genom vintern utan något speciellt skydd, men verkar inte växa lika snabbt där som här i zon 1. Kan tillägga att det verkar vara väldigt lätt att rota skott av koreanskt mullbär, i alla fall om man tar halvförvedade sticklingar i juli-augusti.

Anders

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-09-2004, 13:03
          Länk hit: #135

Medlem

Det finns hopp om Mullbärsträden även i zon 3-4. I veckan såg jag en plantering av Mulle, som borde ha varit Morus acidosa. Tyvärr spanade jag in alldeles för många träd den dagen för jag har glömt var allén stod! Återkommer när jag kört samma runda igen och minns bättre. Fina små plantor var det iallafall.

Sedan blir de så här vackra om de har goda förutsättningar

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-09-2004, 13:08
          Länk hit: #136

Medlem

Hej Lupa,
          Om du läser in dig på Ginkon och kommer på varför din inte orkar utveckla och behålla barren vore det intressant att veta vad du kommer fram till.

Tittade in på din hemsida om trädgårdsplanerna. Din kommun behöver dig - föreslå dem att du får plantera i området där du bor!

(Jag växte upp där och lider av all asfalt som jag nu tycker tagit över.)

--------------------

Citera
          Lupa
          Inlägg 20-09-2004, 19:43
          Länk hit: #137

Medlem

Jag skall ta mig tid och försöka få ihop något användbart så att min gulle-Ginko börjar trivas igen. Det finns inte särskilt mycket om skötseln om trädet som krukväxt och sådant som står är bara för vildväxande. Jag får sätta ihop något eget.
          Jag har ingen förhoppning när det gäller att få min kommun att göra något angående trädgårdsodling. *suck* Man kanske bara skulle ta och plantera saker på oväntade ställen ändå. ;c)

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-09-2004, 07:23
          Länk hit: #138

Medlem

Japp, gör det. På hösten är en början att trycka ned så många äppel- och päronkärnor du kan i markerna (svenska fryukter, helst sådana som växt i närområdet). Bra i kanterna av skogsbuskage, i glömda områden där det inte är planterat redan osv.

Allmänna odlingar som använder krasse och ringblomma kan med fördel användas för att nu plocka av fröer. På våren sätter man dem på andra glömda ställen.

Fågelfröpåsarnas solrosor inte att förglömma på våren förstås. Sätter man många och tidigt just när tjälen gått ur backen kan man får riktigt härdiga plantor som inte behöver så mycket vatten.

Har man en riktigt trist betong- eller stenmiljö där man bor kan man köpa tre plantor som man delar och får bra resultat av: Murreva, småbladig kotula och gråtimjan. Dessa klarar att växa i springor och sprider sig bra. En planta i butiken som delas i fem kan man få ett par, tre kvadratmeters spridning på per säsong.

Murrevan Cymbalaria Muralis blommar hela sommaren till höst med små vackra blåvita eller lilavita blommor. Revar sig lätt och snabbt och passar i stentrappor där den revar sig i stenvecket där man inte går. Delar man en planta sätter man delarna där det är djupast jord. Sedan klättrar de själva.

Kotula, cotula minor, är en annan gullig växt som klarar sig i stenmiljöer. Cotula minor klarar att välla över ett betongparti. En planta borde räcka till ganska många hål i betongväggar! Kotula finns också som silverbladig och rödbladig, men just den här med små blad tål mest torka.

Gråtimjan och många andra timjansorter är också bra. Hos mig har den gråblå, luddiga, klarat att sprida sig bäst över torra marker och stenar. Jag tror den heter Thymus pseudolanuginosus. Här en annan bra bild.

Tja, och när du är färdig med trottoarerna där i Solna ser det väl ut så här! ;-)

--------------------

Citera
          Elihe
          Inlägg 24-09-2004, 18:27
          Länk hit: #139

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 19-09-2004, 13:18)
          Några kommentarer och mullbärsträdet "Mulle": Det är en annan art än de mullbär som av tradition odlats i Sverige tidigare. Morus acidosa (eller ibland M. australis) är det latinska namnet - brukar kallas koreanskt mullbär på svenska. Koreanskt mullbär ska vara betydligt härdigare än svart mullbär och troligen också härdigare än vitt mullbär (eventuellt hyfsat härdigt ända upp i zon 3-4). Jag har haft ett koreanskt mullbär i tre år nu och det verkar väldigt lättodlat. Det växer otroligt snabbt (tillväxt på 1/2-1 meter om året) om det trivs och det sätter frukt redan som helt liten planta (till skillnad från t ex svart mullbär). Bären är dock inte lika stora som på svart mullbär och inte fullt lika goda, men helt ok ändå tycker jag. Förra året testade jag att sätta ut en liten planta (ca 20-30 cm hög) i trädgården i zon 4 och den klarade sig bra genom vintern utan något speciellt skydd, men verkar inte växa lika snabbt där som här i zon 1. Kan tillägga att det verkar vara väldigt lätt att rota skott av koreanskt mullbär, i alla fall om man tar halvförvedade sticklingar i juli-augusti.

Anders

Tror du jag kan sätta ut det på friland redan i höst? Verkar lättare att få det att överleva ute idet fria med ev täckning. Har fått hem min Prunus Maackii nu -den är ca 1m hög med en stam med grenar långt ner på stammeno den kostade 150:- inte 85. Men det är prisvärt tycker jag!
          MVH sleep.gif smile.gif laugh.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Cilla
          Inlägg 24-09-2004, 18:42
          Länk hit: #140

Medlem

Det var prisvärt helt klart. Varifrån köpte du Maackian?

Jag skulle planterat ut Mullen så snart som möjligt. Det är onekligen enklare att ha träd ute!

--------------------

Citera

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 21:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon