Certifierad Trygg e-handel
✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
      ✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Elihe
          Inlägg 26-09-2004, 11:47
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

Hej!
          beställde den från Stadspartner i Linköping. de i sin tur har beställt den från någon som jag inte har en aning om. Det går inte att utläsa av etiketten, där står bara Eg växtpass-sverige-Statens jordbruksverk-L1301-Prunus Maackii. Men den är fin tycker jag. Nu ska jag gräva ner lille Mulle i jorden. Persikan får jag försöka övervintra inne, den håller visserligen på att förveda sig så det kanske skulle gå, Jag får "grunna" lite på det.
          Solen lyser o det är skönt ute. Kopparlönnen växer fortfarande-undrar hur det ska gå??
          MVh
          sleep.gif biggrin.gif rolleyes.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 27-09-2004, 09:16
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Japp!
          Kopparlönn har jag.
          Strimmlönn har jag haft. Insåg att den skulle bli för stor för min radhustomt så jag lämnade tillbaka den, men på det nya stället hade den fått plats.

Nu funderar jag på om jag skulle kunna ha en gleditsia nånstans..

Träd är buskul!

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-09-2004, 11:29
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Eva,

Den här tråden har blivit en tråd för lite allmänna trädplaner och projekt. Kul att så många skriver och berättar!

Har du flyttat med träd från ditt förra ställe till ett nytt? Tog du kopperlönnen med eller stod den på nya stället? Hur stor är den? Berätta!

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 07-11-2004, 21:59
          Länk hit: #144

Medlem

Har ni förlustat er på några träd på rean? Jag försöker att titta bort från trädavdelningarna nu, har en hel del nya som kommer att kräva omvårdnad i vår...

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-11-2004, 22:14
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ja, 75%, en del buskar, stam-vinbär och päronträd; Augustipäron.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 08-11-2004, 13:51
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem nr: 580

Rean ja, en pärlrönn (som jag fortfarande inte vet var jag skall plantera den) samt en gulbrokig kornell (som är planterad). Har dock fått pippi på rönnar så en rönnlund skall det nog bli med även en Ullungrönn och en Birgittarönn.

Har flera vanliga rönnar på tomten, men dessa fäller bruna torra löv allt för tidigt och verkar vara känsliga mot uttorkning (som jag misstänker är problemet). Är de mer förädlade rönnarna lika känsliga?

--------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero

Citera
          Elihe
          Inlägg 08-11-2004, 22:50
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

En liten Acer palmatum dissectum, en rododendron o en liten trådcypress-dvärg, har det blivit på rean. Har också köpt en ormhassel som inte är planterad ännu eftersom höstförkylningen har slagit knock på mig. Funderar på en Stormhattslönn- är det någon som har erfarenhet av denna- just nu 70% rabatt o det blir ju en del eftersom lönnarna är så dyra.
          MVH
          biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif

--------------------
          Bettan

Citera
          mulle
          Inlägg 23-08-2006, 07:57
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Den här två år gamla tråden är alldeles för intressant och informationsrik för att få falla i glömska så jag tar mig friheten att lyfta upp den så att nya också får läsa om forumisternas alla spännande träd!
          Mulle

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 27-08-2006, 13:16
          Länk hit: #149

Gäster

alldeles riktigt

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-08-2006, 12:36
          Länk hit: #150

Medlem

Ja en här tråden med alla fina inlägg tycker jag också om!

Av mina träd som planterades när vi startade tråden har de flesta överlevt, men några har också dukat under. De två som dött var felplaceringar, chansningar. Jag vill förtäta på ett ställe och försöker sätta träd där som ska ersätta de äldre så småningom, men behöver vattna dem så mycket att det närapå blir ett hopplöst projekt. Balsampoppeln Cakamahaca liksom gulbarkiga häggen Prunus maackii gick hädan redan förra året, och dem kommer jag att ersätta fat med annan tåligare balsampoppelsort och annan placering av häggen.

Några av de andra behöver fortfarande vatten, inte bara för att det i sommar varit extremt torrt utan för att de som alla andra nyplanterade behöver vattnas och pysslas med de första tre åren. Och för att några av dem växer ganska tätt med andra träds rötter.

Hur mår era träd som placerades för ett par år sedan?

--------------------

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 29-08-2006, 19:30
          Länk hit: #151

Gäster

Cilla hur snygg var Acer Shirasawanum 'Aureum' i våras?
          Jag häpnade över min, det var min första vår med denna skönhet, helt fantastisk.

Och så näsduksträdets blad, helt fantastiska.
          Min rödbruna Catalpa har blommat i år men inte vuxit, troligen för torrt.
          Kejsarträdet har ENORMT stora blad i år 60x60cm.

Citera
          Dzad
          Inlägg 29-08-2006, 21:47
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Jag har ullungrönn och strimlönn... fast bare en liten planta av den senare. Jag beskar den för några veckor sen... O den har fått lite bruna blad här o där. Är det p.g.a. beskärningen el. p.g.a. brist/för mycket vatten?

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-08-2006, 12:16
          Länk hit: #153

Medlem

Thomas, spännande träd du har. Min japanska 'Aureum' var också mycket vacker i våras, men den står på ett ställe som inte verkar hålla fukt så den har haft mycket låg tillväxt. Den är fortfarande liten så jag funderar på att flytta den. Kan iallafall rekommenderas, färgen och formen på bladen är så himmelskt vacker.

Min kopparlönn Acer griseum har växt till sig ordentligt. Den är ju svagväxande, men OJ vad glad man blir när stammen tjocknar och flagnar i ett kopparbrons-skimmer. Höstfägringen på denna är bland det vackraste jag har i trädgården.

Glanskörsbäret Prunus serrula vill ha mängder med vatten, men trots att grenverket på min inte utvecklats särskilt bra så har stammen tjocknat och glänser i rött.

Dzad - strimlönnar finns flera av men min erfarenhet av min Acer Tegmentosum och några andra exemplar är att de behöver mycket vatten. Dessutom vill de ju inte ha kalkrik jord. I år har jag beskurit en och annan gren på min, men ytterst lite. Min var hög vid inköpet, ca 3 meter, och den orkar inte riktigt bära toppen rakt. Nu vilar toppen mot en pinne, men jag funderar på att ta bort den och låta den bli ett krökt träd.

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 30-08-2006, 13:46
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Vi har haft trädgården i tre år nu, detta har jag planterat:

Min ginkgo (1,5m) har behövt ett nytt toppskott. Jag har spjälat upp en ny gren som redan är ganska stabil efter ett år, ska jag låta stödet vara kvar?

Glanskörsen (2m) har tagit sig fint, den har många nya grenar och mycket blad, funderar på att börja ta bort smågrenarna nere så man ser stammen.

Strimlönnen A.davidii (2m) har växt 30cm i år
          Näsduksträdet har äntligen kommit 20cm, det har fått ett nytt toppskott.
          Tulpanträdet har växt 1 meter på två år!
          Solfjäderslönnen, A.schirasawanum Aureum, har bara växt några cm.
          Skenkamelian S. pseudocamelia (30cm) har kommit 5 cm, medan koreana har växt 20cm, men den är större (1,2m)
          Buskmagnolian (köpte en ny i våras efter hunden mejat den förra) har tom nyss blommat med en blomma! (2m)
          Junimagnolian liksom M.wilsonii har stått still, planterades i våras.
          Ullungrönnen har växt 40cm, hoppas på rätt höstfärg i år.
          Kopparlönnen har växt från 70cm till 1,5m på tre år.
          Hängblodboken F.sylvatica Purpurea pendula har jämt löss, den är spjälad för att växa högre.
          Hängkatsuran har klarat den torra sommaren i förbättrad sandjord bra, den kanske snart behåller sina blad så de inte torkar in... borde nog ha fuktigare.
          Acer palmatum Dissectum Garnet har fått "virus" eller trivs inte i för blött. Den har långsamt dött, ömsom sett ut som torkskador, ömsom vissen. Får se om det blir en ny i torrare jord.
          Acer palmatum Osakazuki ser underbar ut, är gulgrön med röd kant, snart lyser den!
          Pinus parviflora Negischii håller på att leta plats tongue.gif

Och 1 st Cornus kousa är inbokad.

På våra 900kvm finns dessutom 9 gamla äppleträd, 1 björk, syréner, fläder, lindportal och 1 stor taxus.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-08-2006, 14:22
          Länk hit: #155

Medlem

Snart måste du börja fota Xelma, detta blir ett fint trädgårdsarboretum!

>Min ginkgo (1,5m) har behövt ett nytt toppskott. Jag har spjälat upp en >ny gren som redan är ganska stabil efter ett år, ska jag låta stödet vara >kvar?

Om trdet accepterat detta som toppskott, dvs börjat satsa mest på det jämfört med sidogrenarna, så skulle jag ta bort det. Ginkgo växer med bågformade grenar och topp och toppen behöver inte stå upprätt.

>Glanskörsen (2m) har tagit sig fint, den har många nya grenar och mycket >blad, funderar på att börja ta bort smågrenarna nere så man ser >stammen.

Jag tog bort några i år jag med, det är ju stammen som är fin. Flerstammig försöker jag göra dem, 2-5 stammar brukar de klara. Men det gäller att inte välja alltför trånga grenvinklar, då riskerar det att spricka när det blir större.

>Strimlönnen A.davidii (2m) har växt 30cm i år

Detta är min favoritstrimlönn, men jag planterar härdigare varianter här. Fota gärna när du kan och vill!

>Solfjäderslönnen, A.schirasawanum Aureum, har bara växt några cm.

Jag tror att denna är mycket näringskrävande. Där den har lite torrt och magert växer den långsamt som en kaktus... Så är det hos mig också.

>Ullungrönnen har växt 40cm, hoppas på rätt höstfärg i år.

Kul! Ja med detta års sol borde hösten bli färggrannare än någonsin.

>Kopparlönnen har växt från 70cm till 1,5m på tre år.

Och har stammen blivit grövre också? Denna ska ju vara långsamväxande och ha sluthöjd på ca 5 meter. Jag tycker min växer på rätt bra den med.

>Och 1 st Cornus kousa är inbokad.

Det blir fint. För ett yvigare hörn i trädgården kanske du kan titta på Cornus más också, härliga doftande gula mimosablommor på bar kvist lika tidigt som snödropparna.

>På våra 900kvm finns dessutom 9 gamla äppleträd, 1 björk, syréner, >fläder, lindportal och 1 stor taxus.

Och när kommer trädgårdstidningarna dit och fotar så att vi får inspireras? ;-)

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 30-08-2006, 17:07
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Jag fotar hela tiden, dock är det så rörigt fortfarande med helrenovering av huset från 1930, så det ser så skräpigt ut... Närbilderna blir bäst rolleyes.gif Men jag ska ta lite ändå. Nästa års stora projekt är dammen, den rabatten har jag inte gjort något med och den syns överallt ifrån... Fullt med gullris, såpnejlika mm som ska ersättas av vita blommor.

Ginkgons toppskott har inte börjat få sidogrenar än och det har inte växt i år.

Glanskörsen har 4-5 grenar som är ca 2cm tjocka, det är de ännu mindre jag tar bort. Jag har spänt ut 2 st grenar för de låg an mot de andra.

Solfjäderslönnen står i torvpartiet med hästgödsel, borde ha det bra, men det ska kanske bo in sig ytterligare ett år.

Kopparlönnen flagar vackert i år. Stammen har nog ökat till 4 cm. Min står på norrsidan i sandjord.

Jag får kolla in Cornus mas wink.gif Om det stora ihåliga äppelträdet skulle bli dåligt blir det plats för en Catalpa "purpurea", jag har glömt det rätta namnet. Men det är bara om jag måste ta ner det

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-08-2006, 18:47
          Länk hit: #157

Medlem

Kikade in på din hemsida och trädgårdsbilderna. Dem har jag nog sett förut - vilka fina former! Härlig trädgård som säkert kommer att bli utställningsgård när du får bort byggstöket!

--------------------

Citera
          Ingo
          Inlägg 31-08-2006, 16:21
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Nää! Nu läste jag i den här tråden i alla fall! Jag som skulle försöka hålla mig ifrån det...och så gjorde jag det ändå! Jag blir så fruktansvärt avundsjuk på alla roliga träd. sad.gif

Själv kan jag bara skryta unsure.gif med att:
          Äppelträd 1, uråldrigt paraplybeskuret Transparente Blanche, bär trots kräftangreppen så mycket frukt på vattenskotten att vi inte hinner plocka...
          (Blir alltså fallfrukt, värdelös eftersom TB är så stötkänslig.)
          Äppelträd 2, uråldrigt, okänd sort, totalmassakrerat av tidigare beskärningar och massivt kräftsjukt - nu försiktigt gallrat två somrar av mig - faktiskt blommade litet och fick ett par kart...
          Äppelträd 3, uråldrigt, okänd sort, massakrerat av tidigare ägare (i ett försök att göra ett miniträd som inte skulle skymma kvällsolen på verandan?) och likaledes kräftsjukt trots allt blommade litet...
          Häggen - listigt planterad (eller självsådd) 40 cm från entregången, kapad på 30 cm höjd av tidigare ägare, uppvuxen till bred buske som blockerade gången - har jag nu orkat gallra ur och stamma upp så att den kan bli ett normalt 2 - 3-stammigt träd...kanske...

Herregud, vad jag längtar efter maackia, robinia, strimlönn, glanskörsbär och allt det där! Nu hinner jag inte med p g a småbarn och husrenovering...men vänta bara tills jag blir pensionär, då ska ni få se på annat... tongue.gif

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Cilla
          Inlägg 31-08-2006, 18:04
          Länk hit: #159

Medlem

Hej Ingo, brett leende här.
          GRATTIS till blom och kart på dina äppelträd! Strunta i kräftan, du får som du säger frukt ändå och kan få det under många år. Och om du inte hinner beskära på några år så brukar stympade träd besvara med en mängd blom och frukt.

Och vet du att Transparente Blanche är perfekta nog att klafsa ned i gräsmattan efter en vecka på marken? Kanske kul för barnen. Bra för träden, bra för gräsmattan och mikrolivet i jorden. Moset brukar vara neddraget i jorden efter bara en vecka.

--------------------

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 31-08-2006, 20:08
          Länk hit: #160

Gäster

INGO
          Vi satte först träden och renoverar sedan huset, galet säger många men det kan ju ta en stund innan de växer, och sen när jag blir penssionär skall jag njuta av mina träd och renovera huset en gång till.
          Har nog en 20träd och 70-80 olika buskar.
          Dessutom är träd billiga i jämförelse med ny TV eller badrumsrenovering.

Citera

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-10-2026, 15:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon