CITAT (Bengalow @ 05-05-2014, 14:34)

Vad menar du egentligen med "räfsningshysteri", kerstin? Är man manisk om man tar fram räfsan och tar undan de bruna vinterbladen? Eller har du en granne, som du inte gillar, som räfsar? Om man bor i zon 5-6 som du, så är det väl naturligt att räfsa väck barr och annat skit ur gräsmattan, för att den skall vara en del av den trädgård man anlagt. Har man en stor "naturträdgård" eller en mindre typ "villa, så är väl förutsättningarna olika. Rensar du inte ogräs heller?
Att du inte är en perfektionist betyder ju inte, att alla andra, som ser sin trädgård som välskött, är maniska/hysteriska. Låt mig sköta min trädgård på mitt sätt, utan att bli kallad hysterisk. Det säger mer om dig själv, när du använder sådana uttryck, än om andra...Nu väntar räfsan. Mossan skall väck!!!
Säg mig - vad är nackdelen med att räfsa gräsmattan?
Har inte en enda tall på tomten

Avskyr onödigt jobb som enbart är för syns skull
Har inga grannar synligt

Har 7000 kvm trädgårdsodlad mark ingen naturträdgård"
Har jättefin grön snabbväxande(tyvärr gräsmatta som gödslats naturligt utan stroller, nu med nyss uppkommna scilla och krokus lite överallt.
Tar man bort löven i stället för att låta dem klippas sönder av första gräsklippningen ,tar man ju bort näring från gräsmattan, spider ev mossa och utför helt onödigt jobb.
Är perfektionisk när det gäller ogräs, växtsammansättningar , färger ,former på blad och växter.
Gräs blir väl mest kor glada över:)
N ej man är inte hysterisk om man gillar att räfsa, men jag förstår det bara inte , inte heller alla plåstrade händer på jobbet och onda axlar Måndagen efter första soliga vårhelg:)
Redigerat av kerstin z5-6: 05-05-2014, 17:46