Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Räfsningshysterin? av gräsmattan på våren?
          gunsta
          Inlägg 05-05-2014, 15:44
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Vi har inte använt räfsan särskilt mycket i år. Som du skriver Kerstin, grusgången lite 'puts' bara - men annars inte mycket. Och just i skrivande stund tittar jag på en helt oräfsad del av tomten - vad ser jag? jo massor av gullvivor - snyggt smile.gif.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 05-05-2014, 17:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Så klart man prioriterar gullvivorna smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-05-2014, 17:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

CITAT (Bengalow @ 05-05-2014, 14:34) *
          Vad menar du egentligen med "räfsningshysteri", kerstin? Är man manisk om man tar fram räfsan och tar undan de bruna vinterbladen? Eller har du en granne, som du inte gillar, som räfsar? Om man bor i zon 5-6 som du, så är det väl naturligt att räfsa väck barr och annat skit ur gräsmattan, för att den skall vara en del av den trädgård man anlagt. Har man en stor "naturträdgård" eller en mindre typ "villa, så är väl förutsättningarna olika. Rensar du inte ogräs heller?
          Att du inte är en perfektionist betyder ju inte, att alla andra, som ser sin trädgård som välskött, är maniska/hysteriska. Låt mig sköta min trädgård på mitt sätt, utan att bli kallad hysterisk. Det säger mer om dig själv, när du använder sådana uttryck, än om andra...Nu väntar räfsan. Mossan skall väck!!!
          Säg mig - vad är nackdelen med att räfsa gräsmattan?

Har inte en enda tall på tomten smile.gif
          Avskyr onödigt jobb som enbart är för syns skull
          Har inga grannar synligt smile.gif
          Har 7000 kvm trädgårdsodlad mark ingen naturträdgård"
          Har jättefin grön snabbväxande(tyvärr gräsmatta som gödslats naturligt utan stroller, nu med nyss uppkommna scilla och krokus lite överallt.

Tar man bort löven i stället för att låta dem klippas sönder av första gräsklippningen ,tar man ju bort näring från gräsmattan, spider ev mossa och utför helt onödigt jobb.

Är perfektionisk när det gäller ogräs, växtsammansättningar , färger ,former på blad och växter.
          Gräs blir väl mest kor glada över:)
          N ej man är inte hysterisk om man gillar att räfsa, men jag förstår det bara inte , inte heller alla plåstrade händer på jobbet och onda axlar Måndagen efter första soliga vårhelg:)

Redigerat av kerstin z5-6: 05-05-2014, 17:46

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 05-05-2014, 20:54
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Tycker det är helt onödigt att räfsa gräsmattan - bortsett från grenar kottar och liknande och kanske högar av löv om det blir sådana (fast man kan sprida ut löven i högarna istället för att ta bort dom). Kör man sönder löven med gräsklipparen så multnar dom väldigt fort och blir fin gödning till gräsmattan. Det är inte bra att sprida konstgödsel i onödan. Lätt att det blir för mycket och överskottet rinner ner i bäckar och sjöar och bidrar till övergödningen. Sedan är det ju naturligtvis så att man har olika ideal. Själv tycker jag det är fint med blommor i gräsmattan (utom tistlar och maskrosor kanske) och mossa är ju mjukt och skönt att gå på. Gödslar man mycket missgynnas blommorna och gräset tar över och växer som sjutton, och gräsmattan blir ju mer arbetskrävande att sköta då.

Citera
          Bassam
          Inlägg 05-05-2014, 23:28
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är bättre om du räfsa på grund av att löv och andra ramlat delar från växter ofta innehåller sjukdom. sjukdom och insekter övervintra sig som ägg, mycel. eller insekter på bladen och fruk och olika skadad delar.

H.Bassam

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-05-2014, 23:45
          Länk hit: #26

Medlem

nej inte i Sverige, har inte räfsat på 20 år, och har aldrig sett angepp av sjuka på mitt gräs .. det fick gärna dö av men det gör det inte.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-05-2014, 06:10
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Låt varje människa bestämma själv över sin gräsmatta. En del gräsmattor kräver att man räfsar upp skräp, andra inte så det finns stora skillnader. Sen läste jag en trädgårdsmyt, att mossan sprids när man räfsar. Sanningen är nog den att det finns mossa i alla gräsmattor så någon spridning förekommer knappast. Däremot får gräset bättre förutsättningar om mossan bekämpas.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 06-05-2014, 07:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 71 323

Håller mitt räfsande på ett absolut minimum, av de skäl du listar, Kerstin. smile.gif Nu har vi en gigantisk hästkastanj på tomten och jag har lärt mig på det hårda sättet att de rackarns kastanjerna borrar sig ner i gräsmattan om de får hållas. Sen måste man peta loss dem en och en och då lämnar de miljarder av hål efter sig.
          Känns som miljarder iaf.

--------------------
          "Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire

Zon 3

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-05-2014, 14:33
          Länk hit: #29

Medlem

Detta var en diskussionstråd -jag tänker inte kräva någon lag emot räfsning crazy.gif
          Om alla alltid tycker likadant blir det ju dåligt med diskussionsunderlaget.

Jasså hästkantanj gör så..har försökt få den att klara mitt klimat men de vill inte här.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Nenna på Aspö
          Inlägg 06-05-2014, 15:17
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 78 927

Hösträfsat har jag gjort i mina dagar, men de löv som blir kvar till våren brukar daggmaskarna ta hand om. Visserligen skulle jag kunna räfsa mossa, men eftersom jag har max en månad till av grön gräsmatta känns det inte livsavgörande. Det kommer aldrig att bli en grön golfgreen med mina få cm sandjord överberggrunden så jag tar helre bort gräset där det blir för eländigt. För en del är en slät, grön gräsmatta viktigt, det är klart man lägger ner mer energi på den då. Personligen älskar jag trädgårdsveronikor (som dessvärre inte växer här), tusenskönor, violer, gräslök och sparvnävor i pytteformat i gräsmattan. Smaken är, som bekant, delad.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-05-2014, 15:48
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Jag gillar gräsmatta som är liv i med olika blommor så jag är inte så jätte extrem med att räfsa på vår och höst utan det mesta ligger kvar och brukar försvinna av sig självt, dock tar jag tillvara på klippet som näring till andra växter så det blir ändå att man räfsar regelbundet på sommaren.

Citera
          fvd
          Inlägg 06-05-2014, 17:50
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag klipper med en liten svävare och låter gräset ligga kvar och gödsla. Däremot ser jag till att hålla den mossfri då jag inte tycker "att mosa är skönt att gå på".

--------------------
          Zon 1

Citera
          addo
          Inlägg 07-05-2014, 08:53
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Blir det stora drivor av löv så ligger det kvar så länge att det kväver gräset, drivorna brukar jag därför fördela ut i ett tunnare lager med krattan. Kottar och kvistar får också ligga kvar jag har inte märkt att det skulle påverka gräset negativt, däremot är det självklart inte så bekvämt att gå på om man är lagd åt att gå barfota.

Citera
          Skruttensmamma
          Inlägg 08-05-2014, 21:44
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 77 923

Här räfsas inte. I och för sig har vi ganska lite löv, och de vi har kommer mest från vår flikiga björk -sånna löv försvinner ganska snabbt ner i gräsmattan.

Efter den milda vintern har vi gott om mossa i gräsmattan. Så i år undrade min man om vi inte skulle göra något åt det nu på våren.Då frågade jag honom av vilken anledning han ville bli av med mossan, för om det bara var för att man ska göra så, så får det hellre vara. Jag lägger hellre min energi på något annat.

Angående hur mossa sprids så är det nog ingen myt att räfsning sprider mossa. Mossa har inga rötter utan de kan spridas med hjälp av små avbrutna mossbitar.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-05-2014, 22:05
          Länk hit: #35

Medlem

Jag har också varit av den uppfattningen, att det sprids med små avbrutna bitar och att sk mossrivare ofta gör mossa etter värre, har inga biologiskt hållbara bevis dock, bara något jag tror.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          fvd
          Inlägg 09-05-2014, 04:47
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag kör vertikalskärare vilket gör att det lättare för gräsmattan att tillgodogöra sig näring och vatten .

--------------------
          Zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-05-2014, 07:23
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Mossa finns i de flesta gräsmattor så man kan inte sprida den mer genom att använda mossrivare. Visst kan mossbitar slå "rot" och börja växa men i det hela minskar man mossmängden rejält. Det är dock viktigt att man rensar bort all uppriven mossa, det räcker inte med att köra mossrivaren ett varv.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 09-05-2014, 11:22
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 71 323

CITAT (kerstin z5-6 @ 06-05-2014, 15:33) *
          Jasså hästkantanj gör så..har försökt få den att klara mitt klimat men de vill inte här.

Det är ett riktigt elände att bli av med faktiskt. Fast de är praktfulla, det medges. Vad synd att de inte funkar hos dig om vill ha en.

Vår är gammal och enorm och står i ganska oskyddat och blåsigt läge, snarare zon 4 än 3. Du får gärna ett antal kastanjer om du har lust att pröva igen. Hojta bara till isf. smile.gif

--------------------
          "Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire

Zon 3

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-05-2014, 20:39
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Hela frågan som kerstin ställde är ju fel - finns det räfsningshysteri? Dom flesta av oss räfsar gräsmattan 1 gång per år - mellan vinter och vår. Kerstin och andra skiter i det. Är skillnaden hysteri?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-05-2014, 21:04
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Bengalow @ 09-05-2014, 21:39) *
          Hela frågan som kerstin ställde är ju fel - finns det räfsningshysteri? Dom flesta av oss räfsar gräsmattan 1 gång per år - mellan vinter och vår. Kerstin och andra skiter i det. Är skillnaden hysteri?

Har ingen aning varför du hakar upp dej på det.? Eller tål du inte att bli motsagd?
          Dessutom var mitt inlägg skrivet med en viss ironi och humor vilket verkar ha gått dej totalt förbi.
          Dessutom finns inga fel" frågor i ett trädgårdsforum , fast min inlägg var ju mer ett påstående än enbart en fråga.

Redigerat av kerstin z5-6: 09-05-2014, 21:36

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 08:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon