Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Virus igen på Odla.nu?
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-06-2014, 00:08
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

CITAT (Rebecca @ 08-06-2014, 00:39) *
          Ni som har problem med reklamen borde köra AdBlock.

Ja det med! men det avhjälper inte problemet om man har det redan

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-06-2014, 08:34
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2014, 00:20) *
          Jag kan bara uttala mig om <Pc ja.men jag upprepar det är din webläsare och det är inte ett egentligt riktigt"
          virus så era Norton, virusprogram osv kommer inte att bry sig så mycket om det, om de ens reagerar på det.

Det har inget med vilken sajt du råkar vara på och en vanlig källa att få detta på är Facebook, bilder tex av växter vad som helst ..

Jag har haft det själv och slipper nu och tro mej det blir värre. Det är malwere och en otäck form av adwere ooch adwere cookies.
          Reklam. Det behöver inte alls installeras .Det ger ingen som helst varning om att detta görs heller-det installeras av sig själv.

Anledningen till att det "aktiveras" mer" hos Odla är dold, har ingen aning om varför.
          Men det är absolut inte grundorsaken.

Jag förstår att Staffan inte kan ge direkta tips om speciella malwereprogram som ev är bättre än andra-inte jag heller. Men förslagen jag gett förut har hjälp mej .Med just mitt problem, samt nerladdning av ny webläsare förstås.
          Vilket innebär nya bokmärken (om de inte importeras )av tex odla o annat du ofta besöker.

Slutligen tror Staffans förslag är minst lika bra som mitt -har dock inte testat detta.Vet bara att både jag och min son fick samma sak kring samma tid, han kunde inte ens ladda ner sitt nya spel pga detta.
          Efter borttagning av malwere samt nyinstallation av webbläsare funkar allt ok-På PC märk väl.
          Super anti spywere

Är förvisso ett äldre program men tillför inte mera strunt, lätt att avinstallera om man ogillar det och hittade det mesta hos mej- och det är gratis
          De länkar jag tidigare postat är säkert ännu mer uppdaterade vad gäller program.

Du ger bra råd. Men överallt står det hur man rensar extensions etc på webläsaren. Men sådana inställningar finns inte i appar bara i program. Och de flesta antimailware som adblock etc fungerar inte med passiv surfning utan kräver aktiv uppkoppling.

Fungerar inte med passiv uppkoppling eller hur det nu kallas på svenska.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2014, 11:37
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har mycket svårt att tro på förklaringarna här. Det finns för mycket "varför". Varför drabbades flera användare av detta på just Odla? Möjligen också via AoT, jag är inte där. Jag fick det samtidigt på mina två datorer. Jag har inte laddat ner några program eller ens surfat omkring. Jag är i stort sett bara inne på 4 olika forum och Twitter. Avinstallationstipsen fungerar inte pga att inget hittas. Varför? Varför? Varför? Fast just nu är det lugnt, kanske beroende på att jag håller mig härifrån.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-06-2014, 11:56
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag har kört AdBlock nu i över ett år för jag tyckte nya odla var så rörigt med all reklam. Har klarat mig från alla virus och konstigheter som andra drabbas av. Adobe Flash player har väl haft en del säkerhetshål under åren och mkt skit har spridits via reklam och pop-up fönster men jag har klarat mig då inget sådant visas om jag själv inte har aktiverat det.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-06-2014, 11:56
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2014, 00:20) *
          Jag kan bara uttala mig om <Pc ja.men jag upprepar det är din webläsare och det är inte ett egentligt riktigt"
          virus så era Norton, virusprogram osv kommer inte att bry sig så mycket om det, om de ens reagerar på det.

Det har inget med vilken sajt du råkar vara på och en vanlig källa att få detta på är Facebook, bilder tex av växter vad som helst ..

Jag har haft det själv och slipper nu och tro mej det blir värre. Det är malwere och en otäck form av adwere ooch adwere cookies.
          Reklam. Det behöver inte alls installeras .Det ger ingen som helst varning om att detta görs heller-det installeras av sig själv.

Anledningen till att det "aktiveras" mer" hos Odla är dold, har ingen aning om varför.
          Men det är absolut inte grundorsaken.

Jag förstår att Staffan inte kan ge direkta tips om speciella malwereprogram som ev är bättre än andra-inte jag heller. Men förslagen jag gett förut har hjälp mej .Med just mitt problem, samt nerladdning av ny webläsare förstås.
          Vilket innebär nya bokmärken (om de inte importeras )av tex odla o annat du ofta besöker.

Slutligen tror Staffans förslag är minst lika bra som mitt -har dock inte testat detta.Vet bara att både jag och min son fick samma sak kring samma tid, han kunde inte ens ladda ner sitt nya spel pga detta.
          Efter borttagning av malwere samt nyinstallation av webbläsare funkar allt ok-På PC märk väl.
          Super anti spywere

Är förvisso ett äldre program men tillför inte mera strunt, lätt att avinstallera om man ogillar det och hittade det mesta hos mej- och det är gratis
          De länkar jag tidigare postat är säkert ännu mer uppdaterade vad gäller program.

Har man full komplett version av Norton så har man ett skydd mot malware, så även mitt program. Och man måste ladda ner det för att få det (oftast när man klickar på en länk, får man pop-up fönster ska man klicka bort det med datorns egna ). Och när jag klickade på en tråd så var det första gången jag fick upp det och också hittade 40 hot samtidigt med skanningen därefter. Detta händer enbart på odla.nu när jag klickar på trådar, och på detta sett kan man få ''reklam virus''. Vet annars inte vart jag skulle ha laddat ner det, då jag är väldigt noga och inte laddar ner en massa skit eller klickar på länkar jag är osäker på (annars varnar mitt program). Har dock inte haft det mer sen igår och hittar inget nytt hot efter senaste körningen. Jag är fullt medveten om vad det är och hur man får det på sin läsare, men det kommer fortfarande inte ifrån att det är enbart här som det hände.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-06-2014, 12:03
          Länk hit: #46

Medlem

Har aldrig varit med om att man laddar ner/får malaware som inte visar sig direkt av virusprogram eller som reklam, pop-up men på en annan sida visa sig som varning och reklam, pop-up. Därför förstår jag inte att det ''bara visar'' sig på odla.nu eller AOT.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 08-06-2014, 13:12
          Länk hit: #47

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har varit i kontakt med Staffan om att det funkar bra utan att vara inloggad men så fort jag försökt läsa trådar som inloggad hoppar det upp konstiga saker!
          Någon annan som testat?
          Igår kunde jag inte öppna några trådar alls som inloggad!
          Nu funkar det tydligen!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-06-2014, 19:34
          Länk hit: #48

Medlem

Tycker det är konstigt att det är vissa som fått problem nu på just odla.nu och inte innan ?, jag själv är på mina samma gamla besökta sidor som jag brukar utan att haft problem. Samma nämnare är odla.nu eller har vi alla som är drabbade råkat ladda ner det från en annan sida som vi alla besökt ?

Citera
          Staffan Odla.nu
          Inlägg 08-06-2014, 19:54
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 76 473

Hej
          Som ni vet har jag hela helgen haft högsta prio på detta ärende vilket nu gett resultat. Först vill jag tacka er användare som gett information som lett fram till att jag hittat källan till problemet. Det visade sig vara någon av våra tredjepartsannonser som innehållit det jag kallar "skräpkod" som ibland skickat vidare en del av er till en spelsajt, i mitt fall Tera Online, och någonstans i världen sitter det någon och tjänar pengar på våra ofrivilliga klick. Detta är ett vanligt och relativt harmlöst sätt att utnyttja forum och andra välbesökta sajter.

Anledningen till att jag först kom fram till slutsatsen att det låg i användarens dator (vilket det fortfarande kan göra) beror på att servrarna som skickar vidare användaren är de samma i trojaner lokalt som på webbservern. Sökningar på Google ger fler träffar för den lokala trojanen.

Såvitt jag kan se ska detta inte ha orsakat någon vidare skada för användaren men jag står fast vid rekommendationen att alltid har uppdaterat antivirusprogram, brandvägg och malwareskydd. Det kan vara smutsigt där ute...

Det som händer nu är att jag imorgonbitti tuggar mig igenom mängder av loggar för att peka ut den exakta annonsen, sedan kommer annonserna aktiveras pånytt. Om ni mot förmodan skulle stöta på något nu under kvällen så råder jag er att tömma er webbläsare på cookies och filer, annars kan fulfilerna laddas där igenom.

Tack för ert tålamod och en fortsatt underbar söndagskväll!
          /Staffan

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-06-2014, 20:09
          Länk hit: #50

Medlem

Tack själv för ditt arbete tummenupp.gif är skönt att du/ni odla.nu har hittat problemet även om det mest var ett irritations problem.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2014, 20:16
          Länk hit: #51

Medlem

Blev precis omdirigerad till Travian-spel. Den enda annonsen nu är bannern högst upp.

Redigerat av Gossen Ruda: 08-06-2014, 20:17

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-06-2014, 22:34
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

CITAT (Staffan Odla.nu @ 08-06-2014, 20:54) *
          Hej
          Som ni vet har jag hela helgen haft högsta prio på detta ärende vilket nu gett resultat. Först vill jag tacka er användare som gett information som lett fram till att jag hittat källan till problemet. Det visade sig vara någon av våra tredjepartsannonser som innehållit det jag kallar "skräpkod" som ibland skickat vidare en del av er till en spelsajt, i mitt fall Tera Online, och någonstans i världen sitter det någon och tjänar pengar på våra ofrivilliga klick. Detta är ett vanligt och relativt harmlöst sätt att utnyttja forum och andra välbesökta sajter.

Anledningen till att jag först kom fram till slutsatsen att det låg i användarens dator (vilket det fortfarande kan göra) beror på att servrarna som skickar vidare användaren är de samma i trojaner lokalt som på webbservern. Sökningar på Google ger fler träffar för den lokala trojanen.

Såvitt jag kan se ska detta inte ha orsakat någon vidare skada för användaren men jag står fast vid rekommendationen att alltid har uppdaterat antivirusprogram, brandvägg och malwareskydd. Det kan vara smutsigt där ute...

Det som händer nu är att jag imorgonbitti tuggar mig igenom mängder av loggar för att peka ut den exakta annonsen, sedan kommer annonserna aktiveras pånytt. Om ni mot förmodan skulle stöta på något nu under kvällen så råder jag er att tömma er webbläsare på cookies och filer, annars kan fulfilerna laddas där igenom.

Tack för ert tålamod och en fortsatt underbar söndagskväll!
          /Staffan

Bra jobbat wink.gif har dock inte haft problem med fulfiler på länge men hittar dem ofta..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-06-2014, 08:05
          Länk hit: #53

Medlem

Felet har uppenbarligen hittats eftersom det är helt lugnt härinne nu.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 19-06-2014, 16:24
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Läser en tråd i småprat " och får jag upp det här.
          http://www.vedumsgras.se/vedums-gras-start...=färdigt%20gräs

Jag har blockerat alla reklamsidor jag kan, men denna dyker upp, hela tiden.

Redigerat av pejori: 19-06-2014, 16:27

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Staffan Odla.nu
          Inlägg 19-06-2014, 17:22
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 76 473

CITAT (pejori @ 19-06-2014, 17:24) *
          Läser en tråd i småprat " och får jag upp det här.
          http://www.vedumsgras.se/vedums-gras-start...=färdigt%20gräs

Jag har blockerat alla reklamsidor jag kan, men denna dyker upp, hela tiden.

Vilken tråd och sida gäller detta? Gärna länk.

Citera
          pejori
          Inlägg 21-06-2014, 22:06
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Staffan Odla.nu @ 19-06-2014, 18:22) *
          Vilken tråd och sida gäller detta? Gärna länk.

Det var tråden om Carema .

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 08:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon