Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Behöver vi svenska bönder och tänker du på vad du äter?
          *Stintan*
          Inlägg 04-06-2014, 17:09
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Jubbe063 @ 04-06-2014, 11:38) *
          En rätt stor del av kakan går till diverse kontroller, tillsyn, avgifter och rapporteringar jämfört med många andra länder. För du tror väl inte att veterinärbesiktningar, livsmedelskontroller, miljöuppföljningar, djurskyddsinspektioner etc är gratis?

Nej naturligtvis inte men jag vet också att butikernas påslag ofta inte står i proportion till de verkliga kostnaderna. Inte heller är det väl rimligt att bonden ska behöva stå för alla dom kostnaderna. Det ska inte behöva betraktas som en lyx som bara höginkomsttagare kan unna sig bara för att det är svenskt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2014, 19:31
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har raderat en del inlägg som inte höll sig till ämnet. Håll er till att diskutera det som tråden handlar om och låt bli att ge er på varandras personer.
          /moderator

Citera
          Reinar-pellut
          Inlägg 27-06-2014, 07:20
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 80 334

Brukar mest handla sydamerikanskt kött och planerar fortsätta med det. För högt pris, inget ris. Den enes död, den andres bröd så att säga.

/Reinar-Pellut, frilansande filosof

Redigerat av Reinar-pellut: 27-06-2014, 07:20

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-06-2014, 07:48
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Reinar-pellut @ 27-06-2014, 08:20) *
          Brukar mest handla sydamerikanskt kött och planerar fortsätta med det. För högt pris, inget ris. Den enes död, den andres bröd så att säga.

/Reinar-Pellut, frilansande filosof

Så du tycker det är bättre att regnskogar skövlas så att GMO-grödor kan odlas och besprutas med Roundup och sen ska korna beta på besprutade marker och käka besprutad soja. Smaklig måltid! Allvarligt...tycker du verkligen att vi kan skrota det svenska jordbruket, låta det öppna landskapet växa igen, inte bry oss om den biologiska mångfalden och importera all mat? Vet du hur korna i sydamerika behandlas?

Filosof betyder "kärlek till visdom" men var är visdomen i dina ord?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 27-06-2014, 09:30
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (*Stintan* @ 27-06-2014, 08:48) *
          Så du tycker det är bättre att regnskogar skövlas så att GMO-grödor kan odlas och besprutas med Roundup och sen ska korna beta på besprutade marker och käka besprutad soja. Smaklig måltid! Allvarligt...tycker du verkligen att vi kan skrota det svenska jordbruket, låta det öppna landskapet växa igen, inte bry oss om den biologiska mångfalden och importera all mat? Vet du hur korna i sydamerika behandlas?

Om du tänker på hans jobb, så får man förstå att han köper det billigaste han har råd med.
          Ibland är den enda tanken att överleva.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 27-06-2014, 09:47
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Lev och låt leva. Alla gör vi våra val utifrån olika förutsättningar.

Citera
          Reinar-pellut
          Inlägg 27-06-2014, 14:11
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 80 334

När man närmar sig inlägg från ett sånt synsätt att ens attityder tenderar att man som hastigast låter gröten falla över fatet uppstår vanligen vissa felaktigheter i tolknigen av inlägget. Nej, jag tycker givetvis inte att regnskogar skall skövlas, och inte heller förespråkar jag resterande rappakalja. Det du beskriver är en chimärisk bild av vad jag författade, troligen pga av inadvertens, som så ofta drabbar oss alla. Ha en fortsatt trevlig dag!

/Reinar-Pellut, frilansande filosof och livsnjutare och sedermera även filantrop

Citera
          hanola
          Inlägg 27-06-2014, 19:09
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 76 404

Håller helt med att vi måste värna om svenska bönder men usch de har det verkligen inte lätt!

Är uppväxt på en gård med mjölkkor och då (för ca 20) år sedan var det en vanlig syn att mjölbilen körde runt i gårdarna. Idag är det bara EN! mjölkgård kvar i våran kommun.

Det är dock ett j****a slit för det lilla man får. Gillar livet i sig men man kan ju verkligen inte göra annat när man har en gård. Då jobbar du där 24h om dygnet och får inte mycket över (om du inte har en GIGANTISK verksamhet kanske)

Fick möjligheten att fortsätta driva min fars gård då han hastigt gick bort för ca 4 år sedan men efter mycket om och men så resonerade jag och min man att så blev det inte.

Hade önskat att de svenska bönderna kunde få lite mer för det slit de gör!

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 01-07-2014, 13:40
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (hanola @ 27-06-2014, 20:09) *
          Håller helt med att vi måste värna om svenska bönder men usch de har det verkligen inte lätt!

Är uppväxt på en gård med mjölkkor och då (för ca 20) år sedan var det en vanlig syn att mjölbilen körde runt i gårdarna. Idag är det bara EN! mjölkgård kvar i våran kommun.

Det är dock ett j****a slit för det lilla man får. Gillar livet i sig men man kan ju verkligen inte göra annat när man har en gård. Då jobbar du där 24h om dygnet och får inte mycket över (om du inte har en GIGANTISK verksamhet kanske)

Fick möjligheten att fortsätta driva min fars gård då han hastigt gick bort för ca 4 år sedan men efter mycket om och men så resonerade jag och min man att så blev det inte.

Hade önskat att de svenska bönderna kunde få lite mer för det slit de gör!

Hanola du har ju så rätt så rätt. Jag var bondmora i drygt 20 år och vet vad det innebär. Job 7 dagar i veckan från tidigt morgon till sent på kvällen. Vi hade sen också rum för tourister, bondgårdssemester.
          Jag försökte att övertala mitt ena barn att hon inte skall fortsätta men hon gör det än idag.

Vi hade mjölkkor och hon har det också, det betyder aldrig ledigt

Elisabeth

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 06:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon