Hade stora problem förra året med älgar i trädgården, en tjur och en ko med två kalvar. Nu har tjuren kommit tillbaka i år, större och kraftigare än förra året. Den kan komma promenerande på vägen mitt på blanka eftermiddagen, viker in i trädgården och ställer sig och mumsar på våra träd. Har testat att gapa, ryta och skrika, har provat skenattacker, kastat pinnar och träbitar på den, inget biter. Den blänger bara surt och gör klart det den håller på med och går sedan lugnt vidare efter att ha beskurit träden. Som tur är blir det ett dåligt äppelår i år så den kommer knappast att kunna äta sig full på äpplen.
Men en stor älgtjur är inte det roligaste att ha i trädgården. Jag måste hitta på nåt som kan skrämma bort den, helst permanent, annars åtminstone för stunden.
Har funderat på utomhushögtalare och spela en ylande varg i denna, älgen står ju på vargens matsedel så det borde väl finnas nåt genetiskt spår av rädsla för vargylande även om den aldrig skulle kunna stöta på en varg där vi bor? Skulle det kunna funka?
Eller en vuvuzela, kraftiga ljudstötar i en sådan kan ju få människor både lomhörda och irriterade, hur skulle en älg reagera på det tro?
Har också sett på nätet om folk som byggt fågelskrämmor och dränkt dem i nån starkt luktande parfym, älgarna har ju känsliga luktsinnen så kanske de blir störda? Någon som tror på att det skulle funka? Kommer ju iofs bli ganska jobbigt att själv vistas i en parfymindränkt trädgård så jag är lite tveksam.
Någon som har andra tips och har provat dessa i praktiken? Skjuta den går bort, likaså dyra elektroniska ultraljudsskrämmor, tror inte på dessa.
|