Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite kul från Göteborg "Zon 2", Araucaria araucana - brödgran (apträd) Phyllostachys aurea
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-09-2014, 10:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Dom ställen jag sett Olivträd, har varit i krukor i de mest centrala delarna av Göteborg och då ute och det i Simrishamn och så en del på friland i Köpenhamn. Ja runt -10c/-13c är väl vad dom anses tåla även i Sverige. Har haft sorter som anses vara härdigare men som inte har uppvisat det åtminstone inte i svenskt klimat.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 01-10-2014, 09:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Är du säker på att olivträdet i Simrishamn står ute året runt, och utan skydd Alexander? Är det Apotekarens trädgård du menar så vill jag minnas från något TV-program att man har planterat smalbladig silverbuske eller om det var silverpäron där istället för oliv - båda påminner mycket om olivträd. Har dock inte varit där själv så jag vet inte säkert. För några år sedan testade man att plantera ett olivträd i Slottsträdgården i Malmö men just den vintern blev det extremt kallt (tror det var 2009-2010) så det gick åt pipan. Annars gissar jag att innergårdar i centrala delarna av Malmö har Sveriges bästa klimat (Slottsträdgården är mer utsatt så där är klimatet nog inte fullt lika bra som inne bland husen). Simrishamn har säker också mycket gynnsamt klimat. När det blåser östliga kalla vindar är det ofta mildast på skånska östkusten eftersom havet värmer. Men Visby innanför ringmuren har också ett gynnsamt klimat. Håller med om det jegi skriver plus att det omgivande havet som nästan alltid är öppet hela vintern gör att temperaturextremerna dämpas. Skåne är mer utsatt om det kommer kyla från norr-nordost, även om det händer mer sällan att den riktigt kalla luften når Skåne eftersom det ligger längre söder- och västerut än Gotland.

På tal om olivträd så har jag sett såna på friland i Zürich i Schweiz och där verkar dom överleva, om än inte stortrivas. Vintrarna där kan vara rätt kalla och det kan bli ner mot -15 grader under kortare perioder. Vintern är ungefär lika kall som i Skåne - men kortare och vår och sommar varmare (i synnerhet våren).

Redigerat av Anders zon 1: 01-10-2014, 09:38

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-10-2014, 15:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Ja resesällskapet har varit där ofta och sett olivträdet under alla möjliga årstider som också bor på Österlen smile.gif så att den är på friland vet jag och att den växt där längre än ett par vintrar men hur exakt länge vet jag inte :/. Att ha sådan i kruka och ta in går nog inte i vanligt boningsrum. Och det är inte apotekarnas trädgård utan en annan privat trädgård nära hamnen. Att se skillnad på silverpil och silverbuske och oliv kan jag smile.gif smile.gif

Samma är det med olivträd exempelvis i Rumänien, vintrarna är korta men kan bli kalla och svåra men där växer olivträd och annat exotiskt utan problem och ger mycket blom och skörd. Somrarna där är oftast varmaste i hela Europa.

Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 02-10-2014, 13:13
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 79 276

ja sitter där stora mogna oliver i trädet är det inget snack om saken iallafall smile.gif

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 03-10-2014, 09:51
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Häftigt med oliv på friland i Sverige! smile.gif Får hoppas att kommande vintrar blir snälla.

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-10-2014, 17:36
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Oliver kommer från medelhavet så de kan tålamod mot kyla på -15 om de är stora.

Obs
          som jag skrev alltid försäkerskull om kan man värma rötter genom att lägga löv på marken med lägga vinterväv, vi gör detta med alla växter som kommer från varma länder som tillexempel ( Fikon, citron kaktus ), vi ska försöka ge dem miljö som sina hemland.

H:Bassam

Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 10-11-2014, 08:54
          Länk hit: #27

Medlem

Tittade runt lite på Google gatubild i Bergen och hittade detta stora Apträd..

https://www.google.se/maps/@60.3846271,5.32...w!2e0?hl=sv

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-11-2014, 09:01
          Länk hit: #28

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jo, det är vanligt med apträd på norska vestlandet. Just den där ser ut att ha klarat de kalla vintrarna för några år sedan bra också, annars tror jag det var ett och annat av dom som fick problem då.

Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 26-01-2015, 20:20
          Länk hit: #29

Medlem

Fick tag i en fin Araucaria på ca 185cm, det blir utplantering till våren smile.gif inte för det är tjäle men det är lika bra att ta det säkra före det osäkra, skall ju ev bli kallare i februari enligt spåtanterna och alla olyckskorpar.

https://plus.google.com/photos/113822929618...CM_E1ovIloHF8QE

Redigerat av Bockstensmannen: 26-01-2015, 20:30

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 08:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon