Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Känner mig orolig för framtiden
          malarmaster
          Inlägg 29-09-2014, 19:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (jaj-51 @ 29-09-2014, 19:45) *
          Nja vi har väl en flytande växelkurs?
          En euro kostade över 10,80kr 2009, 2012 var den under 8,20Kr!
          https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18998/eur-sek

förklarar nog en del om hur Sverige och "borg" lyckades sköta finanserna med galans.
          Kanske tur att vi inte var med i EUR samarbetet!
          visst har vi en växelkurs men vi har också förbundit oss till eu och kan därmed inte devalvera.
          kronan har klarat sig bra mot euron och det tack vare alliansens ekonomiska politik.
          Det är t.om så att den svenska kronan är lite för stark då exportföretagen har svårt att kunna exportera till vettiga priser. Dagskursen för en euro är 10,33 och den brukar ligga runt tian,med lite upp o lite ner.
          Nej,projektet med eurosamarbetet kom igång lite för fort,vissa länder skulle inte varit med som t.ex Grekland som ställde till med rabalder i europa.
          Det krävs för att ett sådant samarbete skall funka att ekonomierna i deltagande länder är någotsånär lika.
          Men vi kommer dit,även Sverige så småningom. Ulf

Citera
          jaj-51
          Inlägg 30-09-2014, 07:23
          Länk hit: #22

Gäster

Vi har ingen fast växelkurs mot EUR.

Växelkursen är idag på morgonen är under 9.20Kr

VÄXELKUR EUR SEK

Det går att ändra grafens tidsintervall välj 10 åren så framgår det klart att vi inte har en fast växelkurs mot EUR.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 30-09-2014, 08:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (jaj-51 @ 30-09-2014, 08:23) *
          Vi har ingen fast växelkurs mot EUR.

Växelkursen är idag på morgonen är under 9.20Kr
          VÄXELKUR EUR SEK

Det går att ändra grafens tidsintervall välj 10 åren så framgår det klart att vi inte har en fast växelkurs mot EUR.

jag har inte sagt vi har någon fast växelkurs mot euron.
          Sedan -92 har vi flytande växelkurs mot omvärlden,innan dess hade vi fast och det orsakade stora problem.
          Har du en flytande växelkurs är det marknaden som bestämmer värdet.
          Däremot är vi EU-medlemmar och har därmed vissa direktiv och regler att följa på den ekonomiska sidan.
          Vi är inte med i eurosamarbetet men till viss del ändå beroende av den ekonomiska politiken i EU.
          Svensk ränta bör t.ex inte avvika för mycket från EU:s ,likaså vissa finansskatter som måste ligga någotsånär i fas.
          Den svenska delen sköts av riksbanken,men givetvis är den påverkad av EU-utvecklingen.
          Politikerna kan inte nämnvärt påverka kronans värde annat än genom att föra en stabil ekonomisk politik,skulle Sverige t.ex köra stora underskott i statskassan och behöva låna så påverkar det negativt.
          Alliansen lyckades med balansgången,nu får vi se om s är lika skickliga. Ulf

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 30-09-2014, 13:37
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Malarmastare du vill väl alltid får rätt....

Rädd är jag för hur det går nu med nya regeringen. Hur många nya skatter får vi?

Jag är pensionär och alla vet väl i dagens läge att vi betalar högre skatt än varje arbetstagare. Lärarna skall får 10 000 Kronor mer i månaden och oss pensionärer lovade man 50 Kronor crazy.gif

Jag har i hela mitt liv jobbat mycket och sparat och snålat Köpte bostadsrätt med skattade pengar, renoverade med skattade pengar osv. Skall jag skatta för det nu för att lärarna skall får 10.000 mera i månaden?

Skall jag redan ny köpa mig ett rep eller söka mig en plats under nån bro???????

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 21:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon