Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 49 670
Mitt Tranparente Blanche har mått bra och gett mycket frukt. I våras slog dock bladen bara ut delvis på vissa grenar. Ofta i mitten med en "buske" av blad och blommor längst ut. Eftersom jag ville låta frukterna mogna har jag inte gjort något ännu. Så nu är frågan: ska jag beskära bort de "kala" delarna av grenarna? I så fall nu eller i vår? Eller kan bladen slå ut nästa år där? Till saken hör att vi bor i zon 5-6. Kan vara frostskador.
Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009
De grenarna är i stort sett döda ändå så bara kapa bort dom. Egentligen är det lite sent på året nu, optimal tid är juli-september, men förmodligen går det bra ändå. Annars kan du vänta till vårvintern, kanske första halvan av april.
Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009
Ja exakt, trädet kan ha invintrat så mycket att det inte hinner täppa till såret och då står det öppet för svampangrepp under både resten av hösten och hela våren. Men jag vet inte hur stor risken är i realiteten.
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723
Hej
Man kan beskära på vinter , men risken står om vatten stannar på såren lång tid så blir såren lätt attackerar av Svampen. så behöver man beskära under mild torr dag.