Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera okända rosfrö
          nissenissen
          Inlägg 12-11-2014, 20:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 8 239

Hej på er, alla glada!

Nu är det såhär då....att min kära syster beställde hem ett gäng fröer till mig i somras från någon Kines-sida på nätet.
          Har precis flyttat till hus, så möjligheterna är ju oooääääändliga nu, och det var väl lite så hon tänkte antar jag, då det var fröer för en hel trädgård i detta paket.
          Bland annat då en hel hög olika sorters ros-fröer, som jag tyckte verkar väldigt spännande.

Det står inga namn på påsarna, utan bara vilken färg de har. Light Purple, Green, o.s.v.
          Ja och så finns det en bild på också då, annars hade jag inte fattat ens att det är rosor.
          Så hur ska jag gå tillväga med dessa nu då, för att inte totalt misslyckas med detta?
          Både jag och sambon älskar rosor, men har aldrig odlat upp några själva.

Eftersom jag inte riktigt vet vilken typ av rosor detta är, så får jag väl be om lite mer generella råd om hur jag ska gå tillväga.
          Vissa säger att de behöver en köldperiod först, t.ex ett par månader i kylskåp?
          Jag läste här att vissa planterar ut dem i kruka över vintern? Bara i vanlig jord och ställa krukan på altanen, och hoppas de börjar gro framåt våren då eller?
          Kan man rentav springa ut och peta ner dem i valfri rabatt bara, och hoppas något händer framåt våren?
          Och hur har vi det med sådjupet förresten?
          Klarar sig en ros bättre över vintern utomhus, om den växt upp utomhus från början? Ifall man isåfall ska låta bli att driva upp dem inomhus och sen plantera ut dem permanent menar jag.
          Jag bor förresten i Blekinge smile.gif

Har ganska många av varje frö, så jag hade tänkt prova lite av varje, men behöver som sagt lite grundläggande tips som kan hjälpa mig att lyckas biggrin.gif

OT: Har även en annan oidentifierade påse med stora bjässar till frön. Någon som vet vad dessa är? (bild 2) smile.gif

Redigerat av nissenissen: 12-11-2014, 20:40

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 06:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon