Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädgårdsnybörjare
          CSJ
          Inlägg 26-12-2014, 16:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 81 077

Hej!
          Detta är mitt första inlägg i forumet, så jag hoppas allt blir rätt nu. smile.gif

I höstas flyttade jag och min familj till en lägenhet med trädgård. Superkul, tycker jag som aldrig förr i mitt vuxna liv haft en trädgård utan fått vara nöjd med att pyssla med växter inomhus.
          Planerna för denna trädgård håller på att utvecklas, dock med stor osäkerhet då jag inte har en aning om hur man gör med uteväxter. Fick boken Hjälp, vi har fått en trädgård av Erik Sidenbladh i julklapp, och jag önskar nu att våren kommer på en gång. Men innan det har jag några funderingar jag behöver reda ut, för att kunna få en schyst trädgård, och jag hoppas att ni här kan hjälpa mig lite. smile.gif

För det första; jag har två rosenbuskar i trädgården. De står dåligt till, så jag skulle vilja flytta dem. Dåligt på så sätt att de står på rad en liten bit ut från häcken och gör att ett hörn av trädgården blir helt avskilt och oanvändbart. Jag har lite funderat på att försöka gräva upp dem och sätta i krukor istället, så jag kan flytta runt dem om jag skulle känna för det, men är det en bra idé? Känns ju onödigt att döda dem... Jag vet inte vad det är för sorts rosor, men det är som rätt små buskar (ca 50-70 cm höga, nu med hängande långa grenar) med små rosa rosor som har blommat från det att vi flyttade in i slutet på oktober till nu. Jag tänker mig att det borde funka att beskära dem och flytta, men är det säkrare att isåfall sätta dem i marken istället för kruka?

För det andra; vid rosorna finns också två växter som jag inte vet vad det är. Utan att veta något om utomhusväxter så ser de ut som att jag vill kalla dem för prydnadsenar, då de till formen ser ut som enar. Rätt små, ca 50 cm höga. Jag gillar inte dessa och vill ha bort dem. Tycker varken de passar i den trädgårdsprofil jag vill ha, eller att de står bra. Nu står de mellan/bredvid/under rosorna och ser helt vilsna och överflödiga ut. Är det att bara gräva upp, fylla igen och så gräs istället? Eller behöver man göra något särskilt för att döda dem?

För det tredje; i ena hörnet av trädgårdet (det bakom rosorna) växer i häcken järnek. Den blev beskuren strax innan vi flyttade in, innan fyllde den nästan hörnet men nu är det mest ganska grova grenar inne i häcken som går runt trädgårdet. Jag har ingen aning om vad häcken är av för sort, jag vill kalla den standardhäck. Men denna järnek är inte heller något jag gillar, utan vill ha bort. Hur lyckas jag med det utan att förstöra häcken? Häcken är i övrigt inte "ren" heller, utan har lite lönn och annat i sig, men de varken stör mig lika mycket då de bladen iallafall har samma mörkhet som häcken, plus att de inte är alls lika stora och jag därmed tänker att de är lättare att rensa bort.

Och slutligen, för det fjärde; intill husväggen har trädgården ett litet område med plattor. Tillräckligt stort för att ha bord och sånt på, men behöver man egentligen ha plattor? Jag är lite sugen på att ta bort dem och så gräs istället, för att få bort avgränsningen. Men är risken stor att förstöra gräsmattan (som just nu är mer mossa än gräs) om bord och stolar på sommaren står på den?

Jag ber om ursäkt för den långa posten, hoppas någon iallafall kan svara på någon av mina frågor!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon