Hej!
Köpte en dracaena marginata på IKEA för några månader sedan. Men för några veckor sedan märkte jag att bladen blev gula och föll av. Vi har den i hallen så tänkte att den kanske inte har fått nog med sol och satte en ledlampa i närheten bara som fick stå på några timmar per dag.
Men den blev bara sämmre och sämmre, trodde jag hade övervattnat den för stammen närmast bladen blev liksom "rutten" och lite svart.
Har varit noga med att låta jorden torka ut mellan vattningarna och har en liten som klarat sig jättebra.
Så reste vi bort en vecka och svärföräldrarna var här och tog hand om växter och katter. Men när vi kom hem var den verkligen HELT förstörd!
Det är en samplantering med samma växt i tre storlekar, kolla länk nedan:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/76804023/Och de mindre är ändå rätt okej, även om bladen börjar ramla av.
Så såg jag idag när jag klippte bort de översta att katterna använt den stora som klösbräda
Frågan är om den går att rädda? Jag kan alltid sätta nått rör eller så på stammen för att katterna inte ska vara på den.
Jag har kört vattenspruta på den en gång och strött på vitpeppar i små mängder då katterna mumsade på bladen, de har inte tuggat på bladen sen dess men ja, stammen är helt uppkläst istället :/
Nerklippt:
bild_3.JPG ( 227.31k )
Antal nedladdningar: 72Delarna jag klippt bort:
bild_1.JPG ( 215.34k )
Antal nedladdningar: 66Klösmärken:
bild_2.JPG ( 243.32k )
Antal nedladdningar: 52Mindre planta som börjar bli svart vid bladen:
bild_4.JPG ( 177.68k )
Antal nedladdningar: 79