|
Så nu small det igen! |
|
|
|
15-02-2015, 13:35
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Obehagligt! Känns inte bra! Kommer vi någonsin att kunna lita på varandra och leva ihop! Cirka 300 svenskal muslimer har åkt ner och mördar med IS. Dom som överlever kommer tillbaka! Med mord i sinnet!
Att cirka 300 har åkt ner innebär säkert att 3000 har funderat på att åka. Säkert 10 gånger fler som sympatiserar med IS 30000 i antal. Man blir mörkrädd!
|
|
|
|
|
15-02-2015, 18:21
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Det är bara en bit av kakan du beskriver. Att en människa som Lars Wilks får gå fri, fattar jag inte. Han har polisskydd dygnet runt, så även när han reser runt och provocerar till sådant som skedde i Köpenhamn. När han intervjuades, så verkade han närmast stolt över att få vara huvudperson igen. Att han, och hans provokationer är orsak till 3 människors död, ruskar han av sig för ett högre ändamål. Någon skrev i tidningen, att "-Tystar man Lars Wilks, så är det dödsstöten för yttrandefriheten!" Sådant skitsnack! Det bär bara fram, att han tycker att han blir martyr och "hjälte". Jag skulle beskriva honom som ett fall för den gamla lagparagrafen 5:5... Sätt honom i karantän någonstans, utan kontakt med yttervärlden, eller skicka honom till Mellanöstern. Min tumme pekar, som Neros, nedåt, då det gäller "konstnären". Har han inte också livslön från Kulturdepartementet som sådan?
|
|
|
|
|
15-02-2015, 18:33
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Bengalow @ 15-02-2015, 18:21)  Det är bara en bit av kakan du beskriver. Att en människa som Lars Wilks får gå fri, fattar jag inte. Han har polisskydd dygnet runt, så även när han reser runt och provocerar till sådant som skedde i Köpenhamn. När han intervjuades, så verkade han närmast stolt över att få vara huvudperson igen. Att han, och hans provokationer är orsak till 3 människors död, ruskar han av sig för ett högre ändamål. Någon skrev i tidningen, att "-Tystar man Lars Wilks, så är det dödsstöten för yttrandefriheten!" Sådant skitsnack! Det bär bara fram, att han tycker att han blir martyr och "hjälte". Jag skulle beskriva honom som ett fall för den gamla lagparagrafen 5:5... Sätt honom i karantän någonstans, utan kontakt med yttervärlden, eller skicka honom till Mellanöstern. Min tumme pekar, som Neros, nedåt, då det gäller "konstnären". Har han inte också livslön från Kulturdepartementet som sådan? Vad syftar du på med paragraf 5:5? Och hur står den sig mot grundlagen om yttrandefrihet? Personligen kan jag inte se att det som skett är Vilks fel, det är den ännu inte namngivna islamistens. En vuxen människa måste kunna stå emot simpla provokationer.
|
|
|
|
|
15-02-2015, 18:45
|
Medlem

|
Jag förstod att du skulle vara snabb att svara, huggorm. Det framgår av ditt nick. Slå på Wikipedia så får du reda på det också - du är rent för ung för att veta. I skolan försöker man hejda mobbing, varför försöker man inte det i vuxenvärlden? "Alla" vet ju att det skulle sluta så här, och framför allt Lars Vilks själv. Jag försvarar inte våld, pacifist som jag är, och han fick väl ett rättmätigt öde - dåren. Men är Lars Vilks vuxen? Försvarar han yttrandefriheten? Om du tittar på en film som heter "Biodlaren" av Theo Angelopoulos(på Youtube) så har du kanske ett svar där. Man kan reta bin till dom svarar igen...men varför måste man reta dom?
|
|
|
|
|
15-02-2015, 20:24
|

Moderator

|
Hur får den mördade juden plats i ditt resonemang då?
|
|
|
|
|
15-02-2015, 20:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
Ack vad fort man glömmer paris,bengalow. Yttrandefrihet gäller bara om man inte kritiserar islam? man får inte provocera? Gäller det lika från islams håll,inte kritisera andra religioner,kristna,judar,hinduer eller buddister. Alla främmande religioner är nämligen måltavla från islamister. Du resonerar som vanligt naivt,Bengalow. Oavsett vem som skriver något,målar något,skulpterar något skall inte denne hotas av dödsstraff från någon religiös fanatiker. Det är en avf grundvalarna i vårt samhälle. Som du resonerar så var de franske tecknarna lovligt byte. De provocerade nämligen. Jag trodde det var syftet med ironi och satir oavsett vem det riktas mot. Jag kommer att försvara vår demokrati där yttrandefrihet är en bärande ide,jag kommer däremot inte att försvara de terrorister som i sin fanatiska religions namn dödar oskyldiga. Ulf
|
|
|
|
|
15-02-2015, 21:16
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Bengalow @ 15-02-2015, 18:21)  Det är bara en bit av kakan du beskriver. Att en människa som Lars Wilks får gå fri, fattar jag inte. Han har polisskydd dygnet runt, så även när han reser runt och provocerar till sådant som skedde i Köpenhamn. När han intervjuades, så verkade han närmast stolt över att få vara huvudperson igen. Att han, och hans provokationer är orsak till 3 människors död, ruskar han av sig för ett högre ändamål. Någon skrev i tidningen, att "-Tystar man Lars Wilks, så är det dödsstöten för yttrandefriheten!" Sådant skitsnack! Det bär bara fram, att han tycker att han blir martyr och "hjälte". Jag skulle beskriva honom som ett fall för den gamla lagparagrafen 5:5... Sätt honom i karantän någonstans, utan kontakt med yttervärlden, eller skicka honom till Mellanöstern. Min tumme pekar, som Neros, nedåt, då det gäller "konstnären". Har han inte också livslön från Kulturdepartementet som sådan? Alltså, det är beklämmande, sorgligt med människor som resonerar som du. I tider när demokratins viktigaste grundpelare på allvar är hotad borde vi alla ge stöd till dem som verkligen står upp för yttrandefriheten, vår rätt att tänka fritt och fritt ge uttryck för våra tankar. Du får mig att må illa och jag tycker faktiskt att du borde skämmas!Att försöka sig på att bemöta din smörja är ju tyvärr meningslöst. Gita
|
|
|
|
|
15-02-2015, 22:13
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
15-02-2015, 22:58
|
Medlem

|
Nää, vet ni vad! Om man vill tolka saker fel, så gör man det, speciellt Gitas kommentarer, som jag struntar i totalt i - hon kan inte ens balansera sig själv. Om jag säger så här: Vi lever i 2000-talet. Lars Vilks har en hjärna som borde berätta för honom, att man inte skall provocera, men han gör det ändå! I Vilket syfte? Inte för yttrandefriheten och demokratin i alla fall, utan för att komma i centrum själv. Jag struntar totalt i religion, och det gör "konstignären" också, men varför kan han inte ge tusan i att blanda sig? Jo för han ser att religionen är ett område där han kan röra om i grytan, och så får han publicitet. För tusan...jag pratar om Lars Vilks beteende, och endast det! Nu har han orsakat 3 människors död genom detta - stoppa galningen innan fler dör! Hade han gett fan i att göra en rondellhund av Muhammed, så hade ingen dött igår. Så enkelt är det. Fanns det någon anledning att göra en hund av en, för andra högt uppskattad människa? Jo, om man vill väcka uppmärksamhet. Det har tydligen blivit lite långtråkigt för honom - det var länge sedan han var rubrikernas man. Nu är han i smöret igen - till priset av2 oskyldiga offer, plus en religiös galning. Spärra in honom
|
|
|
|
|
16-02-2015, 07:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
varför blandar du in lars Vilks? han är ju bara en symbol i dagsläget. Huruvida gärningsmannen var ute efter just Vilks vet vi ju inte utan bara ute efter att störa utställningen. Att han sen går vidare till en synagoga ser jag som att attentaten var riktade mot de som är hatobjekt just nu. Att du inte gillar vilks är en sak men gärningsmannen är en symbol för sista tidens terrorister som ger sig på judar och yttrandefrihet. Paris likadant,två attentat,mot en satirtidning och en judisk affär. Jag ser inte heller varför man av rädsla skall hålla käft gentemot dessa fanatiker,tvärtom. de måste fram i ljuset och drivas bort/låsas in. Jag som fri medborgare skall inte behöva vara rädd för att bli skjuten för att jag bär kippa eller skriver en kritisk insändare mot en viss religion. Det lär bli värre om det nu kommer återvändare från is,hjärntvättade och krigsskadade. Skall man låta de gå fritt i samhället? sahlinskan vill gulla med dem,ge dem arbete och ny,fin lägenhet. I min värld har de förverkat sitt ev. medborgarskap och bör inte släppas in alternativt dömas för terrorism och spärras in på livstid. Den senaste vägen verkar de flesta länder idag överväga och faktiskt har många redan fängslats i europa. Sverige är inte isolerat,vi kommer också att drabbas av dessa terrorgrupper. Judehatet är stort bland muslimer. Malmö har jätteproblem som inte tagits itu med av sittande kommunledning. Man har tvärtom vägrat se problemen då s i vanlig ordning stöder palestinierna på bekostnad av de svenska judarna. liknande problem dyker nu upp i Stockholm och Göteborg. Du menar att vi skall ligga lågt? Tvärtom,gör klart för muslimer att deras religion får de utöva i sina moskeer och hemma men den får inte påverka övrigt samhälle,lagar,yttrandefrihet m.m Passar det inte så åk hem!! Ulf
|
|
|
|
|
16-02-2015, 08:11
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Bengalow! Visst kan man tycka som du! En teckning oavsett form ska inte medföra att man tar till övervåld för man känner sig kränkt! Tänk dig att om alla personer grupper eller samfund som på något sätt känner sig kränkt av media. Skulle ta till vapen! Då skulle fri ordet dö! En omöjlig situation!
Vi i väst kan inte införa någon typ av Muslim filter i media för att inte riskera att bli sprängda i luften eller mördade! Var går gränsen vad man skriva utan bli skjuten! Ska jag bli skjuten? om vad jag skrivit på odla skulle komma till muslimernas kännedom? Så kan vi inte ha det!
Vi skrev samtidigt malarmaster! läste inte ditt inläggg!
Redigerat av Carl: 16-02-2015, 08:09
|
|
|
|
|
16-02-2015, 10:38
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Tack Huggorm, Malarmaster och Carl för era inlägg, ni säger vad jag vill ha sagt men ni kanske formulerar er något mer balanserat än jag gjorde. Men jag mår illa , blir nästintill kräkfärdig av att läsa den ointelligenta, otäcka smörja som Bengalow levererar. Gita
|
|
|
|
|
16-02-2015, 10:43
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (malarmaster @ 16-02-2015, 07:49)  Sverige är inte isolerat,vi kommer också att drabbas av dessa terrorgrupper. Ulf Norge har redan drabbats hårt. En högerextrem terrorist vars dåd var t.o.m. värre än IS:s. Man kan helt enkelt inte stoppa alla galningar hur man än bevakar och avlyssnar. Terror är terror oavsett vilka som bakom.
|
|
|
|
|
16-02-2015, 13:05
|
Medlem

|
1. Jag måste påpeka, när nu Lars Vilks anses vara "yttrandefrihetens" försvarare, att förnedring av folk och symboler inte ingår i dessa friheter. Det är åtalbart. Det han håller på med är inget försvar för någonting, mer än publicitetshunger.
2. När jag får svar på mina inlägg, så verkar det som om jag skrivit, att mördare har sin rätt till hämnd! Fel, fel, fel! "-Där inte huvudet räcker till, tar musklerna vid" När fan läser Bibeln, så tolkar han det på sitt sätt. Parallellen med era svar finns i den sanningen.
Jag hade kunnat skriva om er med samma adjektiv; "ointelligent, beklämmande, sorglig" osv, men eftersom ni inte tycks kunna läsa, så är det bortkastad tid. Jag försvarar inte illdåd, men det finns alltid två sidor av saken, och när man handlar på ett visst sätt, så får man räkna med konsekvenser. Det borde L.V. ha gjort om han är den store hjälte, som han/ni anser. Att han skall ha livvakter dygnet runt är fullkomligt absurt, och pekar bara på en barnslig, felriktad stolthet: "-Här kommer jag!" Han skulle intervjuas i TV på morgonen idag, men han kunde inte komma, för han "befann sig på hemlig ort", och intervjun fick sändas i telefonen...vissa barn utvecklas inte, dom blir bara större. Hybris kallade redan dom gamla grekerna sådana manér.
|
|
|
|
|
16-02-2015, 14:46
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Fördömer de bestialiska dåden i Köpenhamn och lider med alla oskyldiga som på olika sätt drabbats!! Min förhoppning är att dåden är en enskild galnings verk och inget mer organiserat. Oavsett vilket kan vi aldrig ge avkall på yttrandefriheten.
(Som en bieffekt fick Lars Vilks ånyo mycket publicitet. Själv vill han framhålla att han slåss för yttrandefriheten. Personligen lutar jag mer åt att det handlar om en önskan om att få uppmärksamhet och kanske också en viss animositet mot islam. En man som inte accepterar äganderätten, olagligt ockuperat en del av ett naturreservat, kan inte med full trovärdighet försvara en annan av de grundläggande rättigheterna.)
Terrorhoten är mycket oroande. Frågan är hur vi ska hantera det? Varför väljer unga invandrare våld och kriminalitet? Varför är hatet mot Israel, USA och det västerländska samhället så starkt. Varför är man så besvikna? Ska vi sträcka ut en hand eller peka med hela fingret? På något sätt måste vi försöka göra båda delarna. Vi måste våga möte det främmande, visa respekt för annorlunda åsikter, men samtidigt inte göra avkall på det mest grundläggande i ett modernst demokratiskt samhälle, som yttrandefrihet, alla människors lika värde och konfliktlösning utan våld.
Redigerat av Aqvakul: 16-02-2015, 14:48
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
16-02-2015, 17:31
|
Medlem
Antal inlägg: 315
Medlem nr: 14 997

|
Sticks and stones may break my bones but words will never hurt me
...nä just det, tycker man att någon säger något dumt går det bra att hålla för öronen. Gör inte ens ont. Hjälper däremot inte mot kulsprutor - tyvärr. Vilket åter visar hur helt out of proportion, out of mind, out of vad som helst det är att reagera med fysiskt våld på saker som satir, kritik, motargument. Det är måhända inte artigt eller vänligt att retas med andra oavsett ämne men det är baske mig inte brottsligt eller dödsstraff på't heller.
Självdistans är inte den minst viktiga mänskliga egenskapen
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
16-02-2015, 17:48
|

Moderator

|
CITAT (Aqvakul @ 16-02-2015, 14:46)  Terrorhoten är mycket oroande. Frågan är hur vi ska hantera det? Varför väljer unga invandrare våld och kriminalitet? Varför är hatet mot Israel, USA och det västerländska samhället så starkt. Varför är man så besvikna? Ska vi sträcka ut en hand eller peka med hela fingret? På något sätt måste vi försöka göra båda delarna. Vi måste våga möte det främmande, visa respekt för annorlunda åsikter, men samtidigt inte göra avkall på det mest grundläggande i ett modernst demokratiskt samhälle, som yttrandefrihet, alla människors lika värde och konfliktlösning utan våld. Jag tror det handlar om att de inte kan komma in i det svenska samhället, det blir en kulturkrock. För att verkligen bli en accepterad del av det svenska måste de släppa delar av sitt hemlands kultur och det vill många inte. Så istället hamnar de i utanförskap, blir bittra och skyller alla sina misslyckanden och tillkortakommanden på det svenska samhället. Så för att minska radikaliseringen måste integrationen förbättras. Men hur det skall gå till vet jag inte, i mina ögon är det omöjligt att integrera så många som det kommer nu. En annan faktor är att det i vissa moskéer predikas hat mot västerlandet. Saudiarabien finansierar moskébyggen bland annat i Göteborg och hävdar att de inte kräver något i gengäld. Men det är just från den staden flest ungdomar reser på jihad till Syrien och jag tror inte det är någon tillfällighet. Den som följt internationella nyheter ett tag vet att saudiska hatpredikanter rest runt i olika delar av världen och predikat wahabism. Till exempel har Indonesien varit ganska lugnt men de senaste åren har det blivit allt mera jihad och sharia där, och mitt i alltihop finns ditresta saudiska imamer. Det sägs också att det var Saudiarabien som skapade IS, men att de sedan miste kontrollen. Jag tror att sådan påverkan kan vara en orsak till att ungdomar i Sverige blir jihadkrigare när de av olika orsaker är i ett mottagligt tillstånd. En svensk i samma situation hade kanske börjat med narkotika i stället. CITAT (sparvuggla @ 16-02-2015, 10:43)  Norge har redan drabbats hårt. En högerextrem terrorist vars dåd var t.o.m. värre än IS:s. Man kan helt enkelt inte stoppa alla galningar hur man än bevakar och avlyssnar. Terror är terror oavsett vilka som bakom. Men Breivik var en isolerad företeelse medan islamismen sprider sig som en löpeld. Hundratals personer bara i Sverige är så besatta att de rest till Syrien för att göra Jihad. Hur många med samma övertygelse finns kvar i landet och vill kriga här istället? Och processen fortgår, hur många har blivit islamister om ett år? Om tio år?
|
|
|
|
|
17-02-2015, 16:47
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
17-02-2015, 17:01
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Bengalow @ 16-02-2015, 13:05)  [...]1. Jag måste påpeka, när nu Lars Vilks anses vara "yttrandefrihetens" försvarare, att förnedring av folk och symboler inte ingår i dessa friheter. Det är åtalbart. [...]
[...] Jag försvarar inte illdåd, men det finns alltid två sidor av saken, och när man handlar på ett visst sätt, så får man räkna med konsekvenser. Det borde L.V. ha gjort om han är den store hjälte, som han/ni anser. Att han skall ha livvakter dygnet runt är fullkomligt absurt, och pekar bara på en barnslig, felriktad stolthet: "-Här kommer jag!" Han skulle intervjuas i TV på morgonen idag, men han kunde inte komma, för han "befann sig på hemlig ort", och intervjun fick sändas i telefonen...[...] Nu får man ju tycka vad man vill huruvida han är "yttrandefrihetens försvarare". Men eftersom Buddhismen, Judendomen, Kristendomen och alla andra religiösa inriktningar får finna sig i att utnyttjas i kommersiella sammanhang, utsättas för kritik, får tåla sarkasmer och ingå i karikatyrer eller ingå i någon konstnärs verk så borde samma gälla Islam. Lika ska behandlas lika. Går inte att sätta Islam på en pedistal och ha särskilda regler för just den religionen. Och visst får man räkna med att ens handlingar får konsekvenser. Men gränsen går där man befinner sig på rätt sida av lag och rätt. Dvs ingen ska behöva utstå hot eller utsättas för brott bara för att man har gjort en karikatyr, avbildning, uttryckt sig kritiskt eller liknande. Lars Vilks är inte någon hjälte, men väl en person med rätt att göra vad han vill när det gäller att ge uttryck för sina åsikter eller konstnärliga ambitioner. Går det bra att avbilda Jesus som transvestit som en viss annan känd svensk kvinlig konstnär gjort så ska det gå lika bra att göra en Rondellhund som Vilks gjort.
|
|
|
|
|
17-02-2015, 17:09
|

Moderator

|
CITAT (Aqvakul @ 17-02-2015, 16:47)  Det hade varit intressant om de specade vilka de "fascistiska kretsarna" var. Mig veterligen är Mussolini död sedan länge.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|