CITAT (La Strega @ 17-04-2004, 16:27)
det jag sådde nu satte jag ju i torvkrukor, är de bra eller är de bättre me plastkrukor? (ska ju snart så mer så?)
och hur mycke ska man vattna igentligen? har duschat me sprayflaska 1-2ggr om dan nu...?
och ska jag plantera om småplantorna? när? har ju satt flera frön i varje kruka (5cm krukor).
tack för att ni är så hjälpsamma!
Hur man sår och vad man gillar bäst är lite olika från person till person här på forumet. Själv bredsår jag ofta i en plastbytta i fin såjord med perlit i, sedan skolar jag ut plantorna i separata krukor när de fått karaktärsblad.
Vänta tills dina småplantor fått karaktärsblad innan du börjar separera dem
Basilika brukar jag dock direktså i krukor 8-10cm jag har krukväxtjord i botten, lägger på ett lager såjord, vattnar och strör ut fröna sedan sätter jag plast över. När basilikan grott gallrar jag. Hur många skott jag spar i krukan beror lite på sort men jag brukar ha runt 3-7 plantor per kruka.
Hur mycket man vattnar beror på hur mycket växten dricker och hur mycket som avdunstar. Man får känna efter lite med fingrarna, jorden ska vara fuktig, ej dyngsur eller jättetorr.