Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är nybörjare! Hjälp!
          La Strega
          Inlägg 17-04-2004, 13:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

Är nybörjare både inom odling (förutom en hel del misslyckade försök å några halvbra=P ) och här på sidan (tack å lov att ja hittade hit!).

Ialf...den 11/4 alltså för 6dagar sen sådde jag paprika, basilika, tomat, gräslök och solroser i små torvkrukor som ja stallde i ett litet plastdrivhus bredvid ett fönster. nu har jag 5cm höga solroser, basilika å tomatplantor men de andra har inte visat livstäcken!? har tagit bort plasttaket eftersom det är för lågt. efter lite surfande nu har ja kommit fram till att jag både är för tidig å sen å de e för varmt för en del å ja vet inte allt....
          vad gör jag nu??
          har oxå läst att man ska toppa å tjuva å allt va de heter..men vilka plantor å när å hur?

har även beställt massa roliga fröer från impecta (bla fikon, chili passionsfrukt, massa olika örter mm men ja får väl återkomma om de när ja fått fröerna)
          ush har en känsla av att jag blev lite överambisiös..skulle nog ha börjat med en eller två plantor...hmm...aja...med er hjälp (?) ska jag nog klara detta =)

Mvh Martina

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Ina
          Inlägg 17-04-2004, 13:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Det som har grott kan du ställa ut ur ditt miniväxthus. Det som inte har grott än skall stå kvar i växthuset!

Om man vill säja något allmänt om det här med att så och att sköta om småplantor, så är det vanligaste att det skall vara varmt när man vill ha fröna att gro, men när dom väl har gjort det och man har små plantor så skall man ställa dom lite svalare och ljust.

Toppa och tjuva behöver du nog inte tänka på än på ett tag. Det är ju tomaterna av det som du räknat upp som skall tjuvas, fast det beror lite på vad det är för sort också. Basilikan kanske skall toppas senare, jag är inte helt säker... huh.gif Solrosor skall man inte göra något sådant med, inte heller paprika elle gräslök.

Välkommen hit!! laugh.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-04-2004, 15:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Paprika och gräslök tar längre tid på sig att gro än 6 dagar det kan ta flera veckor och ibland kan det ta 1 mån eller lite längre för paprikafrön att gro, vissa sorter är lite trögare än andra. Det är kanske något sent att så paprika men har du dem i krukor kan du ju ta in dem på hösten ifall frukterna inte skulle hinna mogna.

Toppa basilika gör jag men jag väntar tills de kommit upp till en liten buske och börjar då skörda genom att nypa av topparna = toppning.

Toppa tomater ska man inte göra, högväxande tomater tjuvas ofta medans busktomater inte tjuvas. Vilken/vilka sorter har du sått?

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Ullet
          Inlägg 17-04-2004, 15:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Hejsan! biggrin.gif

Ett bekant ansikte minsann! laugh.gif För du är väl samma La Strega jag tänker på från fn?

Tips!
          Ta bort plasttaket men lägg plast över de sådder som inte kommit ännu. Då kan du både ha de stora plantorna o de som inte kommit än på samma ställe. Glöm inte vädra ibland så det inte ruttnar eller möglar under plasten.
          De du inte vill ska fara så fort i vädret ställer du ljust men ngt svalare ca 15-18 grader så blir de knubbiga o fina istället för långa o rangliga.

Tomaterna är de som du ska tjuva om det inte är ampel eller busktomater men det är en bit bort. När tomaterna fått ett par blad (förutom hjärtbladen dvs dom första) ska dom sättas om i större krukor. Tjuvas gör du när det börjar växa bladpar i bladvecken på plantan men dit är det en lång stund.

jag har satt örter i krukor, i botten har jag vanlig jord och sedan ett tunt lager m såjord, då hoppas jag att när de blivit lagom stora kommer ned med sina rötter i den vanliga jorden o då får jag fina krukodlade örter, men du kanske ska ha dom på friland?

Det är roligt att bli biten av trädgårdstomten! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

*vinkar från Norrland*

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          La Strega
          Inlägg 17-04-2004, 15:27
          Länk hit: #5

Medlem

Tack så mycke för all hjälp!
          *ska plocka den de som kommit upp å ställa på en bricka nånstans*=)

men paprikan å chilin som ja e lite sen me...kan man inte ha de inne som krukväxter elle nåt sen över vintern? eller är de ettåriga? så blir de kanske bättre me skörd nästa år om ja får dem å överleva =)

en del ska till balkonglådor å krukor sen å en del ska ut i trädgården!

Ullet: fn?

det jag sådde nu satte jag ju i torvkrukor, är de bra eller är de bättre me plastkrukor? (ska ju snart så mer så?)
          och hur mycke ska man vattna igentligen? har duschat me sprayflaska 1-2ggr om dan nu...?

och ska jag plantera om småplantorna? när? har ju satt flera frön i varje kruka (5cm krukor).

tack för att ni är så hjälpsamma!

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Ullet
          Inlägg 17-04-2004, 15:33
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Okej, tog fel på person... Vet nämligen en m samma nick på ett annat forum o tog förgivet att det var hon, sorry.. wub.gif

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-04-2004, 15:38
          Länk hit: #7

Medlem

Paprika och Chili kan man övervintra, gärna ljust och svalt. Håller man dem vid liv och ohyran i shack så brukar de kunna överleva i flera år. Få du dem att överleva så sätter de skörd snabbare nästa år

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-04-2004, 16:13
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (La Strega @ 17-04-2004, 16:27)
          det jag sådde nu satte jag ju i torvkrukor, är de bra eller är de bättre me plastkrukor? (ska ju snart så mer så?)
          och hur mycke ska man vattna igentligen? har duschat me sprayflaska 1-2ggr om dan nu...?

och ska jag plantera om småplantorna? när? har ju satt flera frön i varje kruka (5cm krukor).

tack för att ni är så hjälpsamma!

Hur man sår och vad man gillar bäst är lite olika från person till person här på forumet. Själv bredsår jag ofta i en plastbytta i fin såjord med perlit i, sedan skolar jag ut plantorna i separata krukor när de fått karaktärsblad.
          Vänta tills dina småplantor fått karaktärsblad innan du börjar separera dem

Basilika brukar jag dock direktså i krukor 8-10cm jag har krukväxtjord i botten, lägger på ett lager såjord, vattnar och strör ut fröna sedan sätter jag plast över. När basilikan grott gallrar jag. Hur många skott jag spar i krukan beror lite på sort men jag brukar ha runt 3-7 plantor per kruka.

Hur mycket man vattnar beror på hur mycket växten dricker och hur mycket som avdunstar. Man får känna efter lite med fingrarna, jorden ska vara fuktig, ej dyngsur eller jättetorr.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          La Strega
          Inlägg 18-04-2004, 17:45
          Länk hit: #9

Medlem

*tackar å bugar igen* =)

så basilikan behöver jag inte sära på då? bara å sätta ner torvkrukan i en större kruka sen? (uppfatta de som finessen me torv att de bara va å sätta ner?)
          men tomat å sånt ska väl va en i varje sen? solrosen?

när jag får mina nya fröer funderar ja på å hälla jord i hela lådan, så rader å sen sätta i små torvkrukor när de ska delas....smartare? å sen ner med torvkrukorna i jorden/större krukor...?

mina paprikor börja komma upp idag! *Glad* =)

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          La Strega
          Inlägg 18-04-2004, 18:27
          Länk hit: #10

Medlem

Var å tittade till mina småttingar å vattnade...solroserna har lagt sig ner!? har ja gjort nåt fel? de är ca 7cm redan..

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2025, 18:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon