Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nordiska trädgårdar, Hur lägger ni upp besöket?
          EvaKlemming
          Inlägg 21-03-2015, 21:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem nr: 76 562

I år är det andra året jag ska gå på mässan. Förra året gick jag hela lördagen utan att våga slå till på någonting. Visste inte riktigt vad som var seriöst eller säkert. Men fick sedan höra att tex. Blomqvist är bra. Kommer ihåg att väldigt många köpte deras vita körsbär förra året. Kanske slår till på ett par ympkvistar till mitt gamla trista Cox Pomona träd som inte längre bär egen frukt. Inga prydnader i år tror jag, eller kläder. Fokus på växterna. Kanske en magnolia eller en pion, det fanns många sorter förra året. Sedan tittade jag länge på korgmakarna fastän jag inte köpte det året kanske jag borde göra det i år. Hur har ni tänkt? Har ni med er egna korgar eller kassar för det ni köper? Med vänliga hälsningar Eva.

--------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-03-2015, 07:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ska inte gå iår men har varit där typ 20ggr förut. Brukar ha med mig dramatenpirran brukar köpa sättpotatis hos Larsviken och sånt vill man inte bära. Annars så har nog jag mest kollat in de olika sällskapen som säljer sånt man inte hittar så lätt i butikerna + nått trevligt i klädväg har ju slinkit ner i pirran hos gardengirl.

Dricka och nått att äta har jag också ofta tagit med mig, det är för långa köer till matställena på mässan.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          addo
          Inlägg 23-03-2015, 15:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Vill du va säker på att få rätt färg på dina lökar så undvik dom stora europeiska lökförsäljarna.
          Sen finn det några andra växtförsäljare som säljer växter med tveksam härdighet men det är ju lätt att undvika om man håller sig till växter man läst på om innan.
          Du behöver inte oroa dig för att något skulle vara oseriöst eller osäkekert, det värsta som kan hända är att du råkar få en växt som inte riktigt klarar ditt klimat eller fel färg på dina lökar du köpt smile.gif

Min taktik är alltid att läsa på diverse forum om alla möjliga ovanliga växter som är svåra att få tag på i handeln, sen går jag runt hos alla sällskap och special affärer och köper alla guldkorn jag stöter på smile.gif

Citera
          Odjuret
          Inlägg 23-03-2015, 18:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 14 238

Vilken dag är bäst att gå på?

--------------------

Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 23-03-2015, 18:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem nr: 76 562

Tack för bra råd. Jag tar med mig en shoppingvagn och ska inte vara så orolig denna gång. Den bästa dagen vet jag inte riktigt. Första och sista kanske. Första dagen för att då borde ju allt finnas mycket av även åtråvärda växter och sista för att då slumpas nog bort växter och tillbehör av försäljare. Jag gick på lördagen förra året och kommer nog gå på lördag i år igen. Då är det fullt av besökare och det är också ganska kul att titta på andra växtintresserade.

--------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.

Citera
          ingmet
          Inlägg 29-03-2015, 13:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Om jag går på denna mässa så väljer dagen som det är sämst väder på - så det blev idag söndag.

Kom hem med två stora chiliplantor á 50kr styck. Köpte dem inte hos Chilisäljarna utan hos en kille/man som gjorde reklam för en bok med otroligt vackra målade bilder. Han hade några plantor under sitt bokbord som han dragit upp själv. Kändes personligt och kul att få fortsätta driva upp dom. Fick hans mailadress så jag kunde berätta hur det gick.. Som sagt lite mer personlig försäljning än den otroliga kommersen som mässan erbjuder.

Jag saknade de stora fantastiska planteringarna som funnits tidigare. Brukade sätta mig under björkar & blommande magnoliaträd och njuta av alla blommor i sin fulla prakt, dvs få en visuell upplevelse av vad som snart blir verklighet hemma i trädgården.

Var dock glad att det bara var en utställning med jacuzzi. På det hela taget är det mycket pryttlar, inredningsgrejer, böcker&tidningar, godis&korv och kläder.. Men det är väl vad marknaden/publiken vill ha? Eller?
          Själv skulle jag vilja ha mer trädgård...mer planteringar..men det kostar väl mer än vad det smakar..

Återvänder säkert nästa år om utevädret är lika trist som idag.. Är det soligt så håller jag mig nog hemma i min egen trädgård.

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Micke grön
          Inlägg 29-03-2015, 13:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 81 367

Har aldrig varit på mässan, men håller med dig ingmet inredningsgrejer och sådant hör mer hemma på typ en bomässa. Men sen vill dem väl fylla mässlokalen också och det är väl kanske problemet. Jacuzzi i all ära och visst du kan ställa dem i trädgården men det kan du göra med din bil också osv.

Är det inträde? För man vill ju inte betala för att se allt om trädgårdar och komma in och få se massa jacuzzis och annat som inte hör trädgården till, enligt mitt tycke.

Citera
          ingmet
          Inlägg 29-03-2015, 17:12
          Länk hit: #8

Medlem

Själva Mässan tjänar nog en hacka... Vuxen kostar 160kr om man betalar manuellt via entrékassan.

Väljer man förköp via webben så slipper man köerna i entrén samt får lite billigare..en tia el två billigare.
          Är man Coop medlem fick man i år 30kr rabatt på ordinarie pris, dvs 130kr. Möjligt att det finns flera företag/organisationer/föreningar som ger rabatt..värt att kolla.

Är man är medlem i Trädgårdsförening fick man i år gå in med ifylld kupong från Hemträdgården för 100kr. En sån hade jag och då tycker jag det är helt ok pris.

Bilparkering kostar 110 för ett dygn... Vill man vara där kortare än ca 2 timmar kommer man undan med 75-90kr..så alla petar nog i för ett dygn. Jag kommer ofta med en bil fylld med andra trädgårdsnördar så vi kan dela p-avgiften. Annars kan man åka kollektivtrafik..pendeln stannar nära.

Om man vill fika o/e äta en lättare lunch blir man skinnad...märks att det är monopol på fiken. Rekommenderar faktiskt korvgubbarna utanför - be om stämpel på handen för att kunna gå ut&in.
          Jag brukar gå på hundmässan i december - har alltid med matsäck o fika i termos till mig och barnen. Mysigt, nyttigare och billigare.

Redigerat av ingmet: 29-03-2015, 17:16

--------------------

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 29-03-2015, 17:42
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

Var på mässan regelbundet i flera år. Men åker aldrig dit mer. Så mycket prylar och skräp så man blir alldeles häpen! det mesta är jättedyrt och väldigt mycket har inte med trädgård att göra överhuvudtaget.
          nej jag åker hellre till mindre mässor som är mycket trevligare.
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          addo
          Inlägg 29-03-2015, 22:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Jag tyckte det var helt ok i år, precis som det brukar vara. Jag kom därifrån med maj- och skogsnyckel, ett härdigt sileshår, Linéa och hjortron. Inget som är direkt standard sortiment i handeln smile.gif

Citera
          Micke grön
          Inlägg 30-03-2015, 22:27
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 81 367

Tack för ditt utförliga svar ingmet. Runt 100 kronor kan vara överkommligt tycker jag väl endå om man nu får valuta för det genom att hitta annorlunda växter och annat. Vore kul att åka ditt i alla fall en gång.

Citera
          ingmet
          Inlägg 31-03-2015, 20:16
          Länk hit: #12

Medlem

"Marknaden" talar väl sitt tydliga språk..många besökare är det.. Smaken är ju som baken.
          Kan konstatera att Inredning är mer än superhett...dessutom i kombo med trädgård(spryttlar).

Själv är jag inte så modemedveten..jag sitter hellre å luktar på mina blommor :-)...

blomma.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon