Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ringblomma, hur förebygger man vita skadedjur/belägg på ringblommor?
          orkideh89
          Inlägg 25-03-2015, 20:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 78 165

Hej!
          Jag vill odla ringblomma för den är så lätt att odla och ge en färgaklick med sin gula/orange färg i trädgården. Och så billig när man odlar egna från föregående årens kapslar/fröer. Men ....

För två år sedan fick jag massvis med vita beläggningar på blommorna/bladen, någon sorts ohyra tror jag. jag var rädd att den skulle sprida sig till alla mina andra blommor. Jag kasserade samtliga, för de var liksom sjuka.

Nu har jag en jätte tomt och behöver påfyllnad av blommor och ringblomma hade varit bra som är lättodlad och lättskött. Men hur kan jag förebygga att ringblomman inte får sådana ohyra/vit mjölaktiga beläggning?

Orkideh!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-03-2015, 20:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Gissar det var mjöldagg som är ett svampangrepp, de trivs ofta extra bra under torra och varma somrar. Detta är inget du kan skydda dig mot, svampsporerna finns i luften. Det finns många olika mjöldaggsarter och ofta går de bara på ett eller ett fåtal växtslag så man måste inte riva upp och kasta växterna det är inte troligt det sprids vidare till allt annat du har i trädgården. Kommer det mjöldagg på annat i trädgården är det troligtvis en annan mjöldaggsart som går just på det växtslaget. Det enda man kan göra är att inte överdriva gödningen + se till så de får vatten ordentligt speciellt när det är varmt och torrt.

Vissa år är mjöldaggsår och andra år märker man dem inte.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Micke grön
          Inlägg 25-03-2015, 21:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 81 367

Bra tips du fått redan, i övrigt när det gäller ohyra så är det mångfald som är det bästa vapnet. Det är så det funkar i naturen. Naturliga predatorer skapar balans.
          Så ju fler olika växter du har desto bättre skydd mot ohyra.

Att odla organiskt är en klar fördel.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon