Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kischkål, Kischkål
          Nina H
          Inlägg 20-04-2004, 08:39
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 1 008

Grävning, grävning och åter grävning är det bästa sättet att få bukt med kärs. Och jodå, det går! Och det är NU man skall vara ute och göra't.
          Jag har alltid tyckt att kärsen har ett väldigt välorganiserat underjordiskt system som skulle göra varje motståndsman/kvinna avundsjuk. Nu har jag kommit på hur det fungerar.
          Man gräver och gräver och gräver och lägger nöjt den ena rottråden till den andra i lövkorgen. Och vad händer när man reser sig och går. Jo, då skickar kärsen upp nästa lager rötter som legat ett steg längre ner i jorden och bidat sin tid.
          SÅ - gräv djupt och ni skall hitta även det undre rotsystemet. Jag fick upp massor i helgen. Jag får också ont i ryggen - den bästa boten mot det är en låg plastpall (jag tog den som ungarna hade i badrummet när de var små), och ett ogräsjärn. Sedan kan man byta ställning ibland och stå på knä ett tag. Fick inte ett dugg ont i ryggen.
          Gräv på, kamrater - kärsen skall besegras!

Citera
          andersen
          Inlägg 20-04-2004, 11:16
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Copycat @ 20-04-2004, 07:24)
          Andersen ! Jag tycker bara att vissa saker upprepar sig lite väl ofta. Och att gräva upp kirskål verkar vara ett evighetsgöra, där roten går av kommer MINST två nya skott. Det resulterar i ännu mer Kirskål. Det enda som verkar hjälpa ÄR Roundup eller marktäcka. Sen om det inte är det allra bästa för miljön, sorry. Det finns säkert bra chatforum för dom som värnar om miljön och skulle bli jätteglada om dom fick veta allt om det du informerar oss om. Ta inte illa upp, men det blir lite tjatigt i längden att i var och varenda inlägg behöva få det nertryckt i halsen att man skall klassas som "miljöbov". Roundup och "billighetsaffären" är ett uttjatat ämne, tycker i alla fall jag.

Copycat. Jag tycker inte att du ska tala om för mej vad jag ska skriva eller inte. forumet heter ju småprat, då får väll jag skriva om dom ämnen som ligger mej värmt om hjärtat eller ska du bestämma det?

Jag vill inte bli ovän med dej eller någon annan, men ett forums uppgift är väll att man har olika uppfattningar om saker och ting, det är väll det som driver ett forum framåt eller?

Sedan är det ju så att jag kan ha fel i saker och ting lika väll som andra kan det och då är väll det bra med ett levande forum, om vi hadde ett forum där alla tycker samma sak så tror jag att forumet skulle dö sot döden.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Copycat
          Inlägg 20-04-2004, 11:21
          Länk hit: #43

Gäster

OK. Och vi andra som vill bli av med våran förbenade Kirskål kan väl starta ett annat inlägg, som bara behandlar HUR vi skall bli av med den . Inte hur andra tycker att vi INTE ska göra. Det låter bra tycker jag.

Citera
          kristerh
          Inlägg 22-04-2004, 10:47
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Roundup är ett utmärkt "utrotningsmedel" man får dock vara försiktig så att det inte kommer åt något som inte skall utrotas.
          Jättebra att få bort div slyn med dessutom.
          krister.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Posse
          Inlägg 22-04-2004, 11:06
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

På en bondgård såg jag för några år sedan en slags kärra där man visst kunde montera gasolflaska och -brännare, och bränna bort ogräs med. Används aldrig sådana metoder i trädgårdar? unsure.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 22-04-2004, 11:16
          Länk hit: #46

Medlem

Nja Posse kirskålen har jobbiga rötter men det är klart om man bränner bladen hela tiden så dör dom, jag hadde stora problem åxå med kirskål men jag grävde bort dom, jag är en stor vän av höstgrävning och då får man bort mycke av kirskålen, och på våren hackar man bort blad som kommer upp så är det borta på ett par säsonger.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Isis
          Inlägg 22-04-2004, 11:20
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 3 180

Först vill jag vill tacka alla som givit mej olika svar på kirskål och Roundup och hur jag ska bära mej åt för att bli av med det en gång för alla.
          MEN oj oj oj! Min fråga om Roundup har verkligen väckt "den björn som sover". ohmy.gif
          Det var inte mitt syfte direkt utan bara få lite feedback på hur pass bra Roundup är just emot kirskål.

Med risk för att stöta mej med olika Roundup motståndare huh.gif så har faktiskt jag och min sambo tänkt att använda Roundup just mot kirskålen så vi blir av med det.tongue.gif
          Tanken är att nu när vinbärsbuskarna är bort så ska det bli en vacker gräsmatta på baksidan:) med en härlig uteplats/berså, + att nästa år så ska vi fixa till det så att våran son kan ha sina leksaker där, dvs gunga, sandlåda mm. smile.gif
          Å då vill vi verkligen ha bort kirskålen så att vi kan så en gräsmatta.

Jag är fullt medveten om att Roundup inte är så vänligt ur miljöaspekt men jag betvivlar på att om det vore så pass miljöförstörligt så skulle det inte säljas överhuvudtaget i handeln. sleep.gif

Ha nu en underbar sommar med mycket "skit" under naglarna så lovar jag att jag ska ha de. laugh.gif

Kramar Caroline alias Isis

--------------------
          Isis - zon 3/4

"Om du vill göra en sång lite mera gnolig, kan du lägga till några tiddelipom." (-Nalle Puh)

"Om du vattnar den och den dör, då är det en planta.
          Om du drar upp den och den kommer tillbaka så är det ogräs."
          (-Gallagher)

"De som sår med tårar skall skörda med jubel." (-Bibeln)

Citera
          andersen
          Inlägg 22-04-2004, 12:06
          Länk hit: #48

Medlem

Isis Ja vi tar det lungt och fint med inläggen ang Roudup.

Nu är det så här att jag har barn och jag skulle alldrig utsätta mitt barn för något som är enligt "mitt" sätt och se är en stor risk, du skriver att det skall finnas sand låda och man vet ju hur barn är dvs dom vill stoppa sand i munnen det kan finnas en risk där, och då tycker jag att det finns bättre allternativ för er köp markväv eller svart plast och täck över och ett lass med jord så sedan gräsmatta.

Bara för att ett ämne får säljas i handeln så är det ej ofarligt vi har många varor som dödar i handeln tex tobak och alkohol som tar tusentals liv varje år.

Tillsist en kram till dej åxå.

Mvh Andersen

--------------------

Citera
          myskmadra
          Inlägg 22-04-2004, 12:33
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

CITAT (andersen @ 22-04-2004, 12:16)
          Nja Posse kirskålen har jobbiga rötter men det är klart om man bränner bladen hela tiden så dör dom, jag hadde stora problem åxå med kirskål men jag grävde bort dom, jag är en stor vän av höstgrävning och då får man bort mycke av kirskålen, och på våren hackar man bort blad som kommer upp så är det borta på ett par säsonger.

Nu undrar jag . Räcker det med att hacka bort småbladen ytligt på våren?
          Hälsningar från en som just upptäckt kirskål i sin lilla radhusträdgård.
          Jag anar att de kommer in från kommunens mark som gränsar till tomten. Där tänker jag lägga tidningar/ svart plast med löv på ( jag har läst på i Lena Israelssons bok om köksväxtodling). Sen funderar jag på att sätta igång med pallkrageodling ovanpå. wink.gif wink.gif rolleyes.gif
          Alternativt plantera solrosor och ringblommor för att hejda kirskålens framfart.
          Vad tror ni kirskålens alla bekämpare och fiender om detta? Det måste ju löna sig att förebygga eländet även om det ska ske utanför mina domäner!
          Vad kan detta kallas "odlingsintrång på kommunens mark" biggrin.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          andersen
          Inlägg 22-04-2004, 12:47
          Länk hit: #50

Medlem

myskmadra Ja det räcker att så fort du ser bladen slå sönder dom, det var någon som skrev att det fungerar åxå att köra över med gräsklipparen.

Att plantera solros eller annat hjälper inte.

Ang kommunens mark ett tips om det ligger lite undanskymt köp en billig pressening hos Clas olsson kostar inte många kronor och lägg löv ovan på så borde ingen bli störd av det.

--------------------

Citera
          Elihe
          Inlägg 22-04-2004, 16:48
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

Kirskål i all ära men är det någon som kan tipsa om hur man får bort åkerfräken o knölklocka? Köpte mitt lilla hus för snart två år sedan o upptäckte att förre ägaren odlade knölklocka som prydnadsväxt!! O nog är den fin men inte i min trädgård. Åkerfräken kommer nog från Kommunens mark bredvid vid min tomt. Jag har grävt o grävt o grävt men inget hjälper.
          Har ingen lust att lägga svart plast överallt!!!
          wub.gif Elihe

--------------------
          Bettan

Citera
          Unn
          Inlägg 22-04-2004, 17:07
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Isis @ 22-04-2004, 12:20)
          Tanken är att nu när vinbärsbuskarna är bort så ska det bli en vacker gräsmatta på baksidan:) med en härlig uteplats/berså, + att nästa år så ska vi fixa till det så att våran son kan ha sina leksaker där, dvs gunga, sandlåda mm. smile.gif
          Å då vill vi verkligen ha bort kirskålen så att vi kan så en gräsmatta.

Hej Isis (vackert och poetiskt användarnamn förresten:- ). Om du ska göra gräsmatta där kirskålen växer behöver du nog inte bekymra dig så värst...Kärsen packar ju ihop och retirerar om man bearbetar ovanjordiska delar flitigt, här hemma har vi motat bort den med gräsmatteklippning c:a var 10:e dag. Jag tror att gräsfröet etablerar isg fortare och är tåligare än kärsen när det gäller anläggning av gräsmatta. Kanske måste man ta bort de värsta av rötterna dock...men så är det väl alltid när man ska så gräsmatta? Gift känns ju inte så kul när man har småbarn, tycker iaf
          Unn

Citera
          Fenja
          Inlägg 22-04-2004, 17:16
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Låt mig gissa att Isis har gjort ordet NÄSTA (i meningen med nästa år) både kursivt och understruket för att alla rester av Roundup försvinner på ett år?!!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Elihe
          Inlägg 22-04-2004, 17:18
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 2 392

kirskål lär ju inte tåla ständig nedklippning så där du sår gräsmattan försvinner den nog
          blink.gif elihe

--------------------
          Bettan

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-04-2004, 17:52
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har haft så mycket kirskål att jag börjar känna min motståndare. Visst överlever den inte i en gräsmatta men bara under förutsättning att den bara finns där. Har den kontakt med oklippta bestånd utanför blir man inte av med den hur mycket man än klipper. Det kan finnas levande rötter flera meter ut i gräsmattan och som hela tiden växer vidare. Dom får viss näring från sina oklippta vänner och tar resten från gräsmattejorden. En del skickas säkert tillbaka till det oklippta beståndet som tack. Det är ofta pga detta som man ibland misslyckas med Roundupbesprutning.

Som jag ser det är enda chansen att skära av förbindelsen. Det gör man med hjälp av en spade. Tryck ner den runt om gräsmattan så kapas alla rötter. Man kan även gräva ner en plastkant men jag har dåliga erfarenheter av det. Ofta hittar rötterna på hur dom skall komma runt hindret. Det är bättre att upprepa spadknepet nån gång per år.

Åkerfräken är en besvärligare motståndare. Rötterna går hur djupt som helst. Roundup hjälper men är inte effektivt med vanlig besprutning. Jag skall testa en annan metod i år, får se hur det går. Knölkocka saknar jag erfarenheter av.

Så en sista? gång. Man skall givetvis inte använda gift i en trädgård. Däremot anser jag att går det bra med bekämpningsmedel. Roundup är ett sådant. Den som inte fattar skillnaden rekommenderar jag ett närmare studium av div litteratur eller möjligen vederhäftiga sidor på nätet, Kemikalieinspektionen t.ex.

Har man småbarn att vara rädd om är det vettigare att kolla vilka växter som finns i närområdet. Flera vanliga trädgårdsväxter är kraftigt giftiga. Katter och fåglar kan även sprida sjukdomar.

Och så kan alla Rounduphatare vänligen hålla inne med kritiken om ni inte har nåt nytt att komma med.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          andersen
          Inlägg 22-04-2004, 18:30
          Länk hit: #56

Medlem

Åke Det som du kallar bekämpningsmedel är väll åxå ett gift, annars så vet jag inte varför det finns döskallar på förpackningen!

Media talar om för oss varje dag att det finns giftrester i grundvattnet från jordbruket om du inte tror på mej så kan du läsa den här länken länk läs sista stycket.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_5892002.asp

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-04-2004, 18:46
          Länk hit: #57

Gäster

Andersen ! Mig veteligen, så har väl allt som är farligt att FÖRTÄRA en dödskalle? Den betyder bl.a. att man skall ha medlet utom räckhåll för barn t.ex. Myrmedlet man får från Anticimex har också en dödskalle. Är det också farligt miljögift?

Citera
          andersen
          Inlägg 22-04-2004, 19:02
          Länk hit: #58

Medlem

Copycat,Nej så är det inte på tal om förtäring så finns det inga döskallar på spritflaskor och då ska man komma ihåg att spriten dödar många!

Ang myrmedel så vet jag inte vad anticimex andvänder jag tror att dom har något bio preparat så att dom ej kan få "barn" men jag är lite osäker där.

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-04-2004, 19:07
          Länk hit: #59

Gäster

Men Andersen ! Nu var det väl inte myrornas barnaavlande vi pratade om väl? Jag pratade om dödskallarna. OK. Jag får väl förtydliga då. Det som har dödskallar på sig dödar RELATIVT fort, cigaretter och alkohol dödar något saktare, därför tycker inte jag att det behövs någon dödskalle för dessa. Alla är så välinformerade ändå om dessa gifter, det behövs säkert ingen moralpredikan om det också.

Citera
          andersen
          Inlägg 22-04-2004, 19:08
          Länk hit: #60

Medlem

Copycat jag gick in till grannen och tittade på en pyrex inseksspray och det är bekämpningsmedel som i klass3 och på den finns ingen döskalle därimot varnings text.

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 17:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon