Äntligen är det dags att lägga lite energi på baksidan av trädgården. Den har sett eländig ut sedan vi dränerade. Vidden av eländet blev påtagligare när vi renoverade köket och slog upp en öppning för en altandörr. Den ledde nästan rakt ut i skräphörnan. Jag flyttade komposten i höstas så nu kan vi riva det gistna planket och göra något mysigt av platsen. Det är österläge och sol från morgon till eftermiddag (till kl 14 på altantrappen, till ca 15.30 mitt på.) Närmast garaget är det skugga för det mesta.
Det jag är ute efter är:
1) En insynsskyddad plats. Grannen är positivt inställd till ett plank/staket. Jag tänker föreslå ett icke bygglovspliktigt staket med 50% genomsiktlighet, 180-190 cm högt, av stående ribbor med 45mm bredd. Vi vill ha baksidan åt vårt håll så det blir lätt att komplettera med spaljéer på strategiska ställen. På denna plats vill jag kunna dricka morgonkaffe o läsa tidningen, gärna i halvliggande läge. Jag vill kunna fika och luncha vid riktigt bord. Kvällshäng och grillning har vi på framsidan. Men vintertid är det för mkt insyn där, och då vore det skönt att vara här. Dessutom vore det underbart med en hängmatta i skuggan heta sommareftermiddagar.
2) Få en vackrare vy från matbordet (från altandörren).
3) Få bort känslan av den stora nivåskillnaden mellan inne och ute (75 cm).
Bilder och mått kommer i nytt inlägg. Ytterst tacksam för tips, skäll, tröst och inspiration av alla de slag!
--------------------
drömmer om lummighet zon1, Kalmar
|