Min granne (5 km bort) har en hel del gamla fruktträd på sin gård. Ett dussin rejäla äppelträd. Jag har tittat rätt noga på dem och jag hittar ingen kräfta. En del grenar som torkat och några som knäckts. De har inte beskurits eller skötts på länge (30 år kanske). Gården har inga nära grannar med äppelträd.
För några år (ca 6) sen planterade de ett nytt Åkerö bland de gamla träden. Tyvärr planterades trädet i en tydlig grop, och under flera år blev det utsatt för hare och rådjur. Det ser ganska ledset ut. När jag kikade närmare på det så såg jag kräfta på flera ställen -- inte på huvudstammen men dock på flera grenar. Var kräftan kommer ifrån kan man ju fundera på. Kanske kan det spridas så långt att det är nån granne långt bort och att de gamla träden står emot bättre än det unga skadade?
Sammanfattning:
- Ett gäng mycket gamla men friska äppelträd - Ett ungt ganska risigt och kräftsjukt träd
Fråga:
- Jag tycker han ska ta bort det sjuka trädet och leta upp en (eller flera) bättre platser och plantera nya och se till att de får en bättre uppväxt: Vad tycker ni?
|