Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Färg/impregnering till drivbänk, Val av behandling för att undvika gifter
          Pål
          Inlägg 18-04-2004, 10:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 3 319

Håller på att bygga drivbänk för odling av grönsaker. Antingen målar jag väggarna eller så använder jag tryckimpregnerat. Är det nåt speciellt man ska tänka på så att man inte får gift i sin föda?.. Speciellt lämpliga färger? Tryckimpregnerat ger ju inte så hälsosamma gaser i från sig när man eldar, men hur är det i det här fallet? Kan det fälla?

Mer än tacksam för svar!

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-04-2004, 15:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Oavsett vad Du väljer - byggplast, färg tryckimpregnerat så finns det inget som heter 100% giftfritt. Allt läcker men det är alltså på ppm-nivå - parts per million plus att Du vattnar Dina land så det sköljs ut. Om det läckte farliga gifter så skulle det inte finnas i affärerna överhuvudtaget.
          Glöm inte att Du odlar inte i de närmaste fem - 10 centimetrarna i en drivbänk ändå.......

Hälsar ingrid

Citera
          Pål
          Inlägg 18-04-2004, 22:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 3 319

Tack Ingrid!
          Nu känner jag mig lugn. Och bänken är i det närmaste klar. Grop är grävd, så nu saknas bara några hundra liter fin jord och lite slutmontering, så kanske detta kan bli en sommar att minnas för de goda salladerna...

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-04-2004, 22:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hej igen,

Men det är en befogd fråga faktiskt. T ex telefonstolpar å gamla järnvägsslipers innehåle r bra mkt mera gojs än den nya miljövänliga tryckimpregneringen. Det är alltså koppar å en gnutta arsenik som den innehåller nuförtiden - tryckimpregnerat virke.
          Är man orolig är det bättre å avstå, för sinnesfriden. Själv odlar jag allt i tryckimpregnerade odlignsbänkar och de håller bra och det blir bra skördar. Och så kör ju all hästdynga sitt till med :-) obs skall du köpa så köp dynga på påse eller be å få i närmsta stall - det är kalasgrejer och gratis dessutom.

Lycka till med de nya bäddarna!

Hälsar ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon