CITAT (pepparmynta @ 24-04-2004, 16:04)
Vad jag vet så tar salt med tiden knäcken på växter.

Jovisst är det så, men salterna lakas ju oxå ur jorden med bevattning och regn....resonerar väl konstgödselvänner

?
Vi bor med egen brunn mitt i skånsk jordbruksbygd och analyser av vårt dricksvatten visar skyhöga värden av nitrat....

Tycker det känns hur äckligt som helst att använda detta, t.om. i matlagning...Blir så ledsen ibland där jag står i min lilla "så-gott-det-går-ekologiska plätt på jorden" och ser monstertraktorerna så här års ösa ut mera konstgjorda produkter (gödsel och bekämpningsmedel) än man någonsin trodde var möjligt, en halvmeter utanför våra tomtgränser....Har aldrig haft sådan avsmak mot stordriftsodlade grönsaker som jag har nu när jag ser det på nära håll!
Samtidigt förstår man ju det där med olönsamheten i jordbruket och papperskrånglet och kostnaderna om man ville driva ett ekologiskt jordbruk....och det är bra att någon överhuvudtaget vill hävda jorden i dessa dagar (så inget ont mot just er, kära traktordrängar)!
Men att förstöra dricksvatten på kuppen....känns ju som om det bits en del i svansen, eller hur? Å då har jag inte vågat lämna dricksvattensprov till någon bred kemisk analys än....finns det glykosofat i saxån torde det finnas i vårt dricksvatten med , 100 meter därifrån, for sure.....Vad ska man säga om det? "Skål" Kanske?!
Å nu blev ju inte det här så mkt om djurhållningsetik och gödsel ...sorry.... behövde bara avreagera mig en smula. Har tagit in barn och husdjur inomhus då och då på sistone, när kemikalierna osat som värst i konkurrens om nyutslagen björk och poppel...
Hushållskompost är ju en jättebra idé för dig La Strega, kan du ju ha fullständig koll på det gödslet som blir - helt veganskt oxå!
Unn