Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Djurvänligt gödsel?, *nybörjaren är vegan oxå*
          La Strega
          Inlägg 18-04-2004, 18:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

Vill inte köpa ko/hönsgödsel i affärerna eftersom man då stödjer ägg/mjölk industrin (jag är vegan). Känner folk som har hästar, kan man använda det? eller fårskit? =)

Finns det växtnäring å sånt som inte är baserat på djur eller deras restprodukter?

Eller är gödsling nödvändigt överhuvudtaget?

mycke å tänka på....=)

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-04-2004, 18:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp du kan ta hästskit från ridstall, får och liknande, låt det ligga och brinna och använd det sedan.

Och ja det finns gödning som inte är djurbaserat det heter konstgödning och är framställt på konstgjord väg i fabriker. Tyvärr brukar inte daggmaskar och mikroorganismer uppskatta konstgödning men växterna bryr sig inte.

Man kan även framställa egen växtnäring ex. man kan använda sitt eget urin (guldvatten) man kan göra nässelvatten, man kan göra vallörtsnäring, man kan även gödsla sin trädgård med gräsklipp, man kan använda gröngödsling och liknande.
          Man kan även skaffa sig en hushållskompost, kompostjord förser marken med en massa nyttigheter.

http://www.odla.nu/metoder/grongods.shtml
          http://www.odla.nu/metoder/nasselva.shtml
          http://www.odla.nu/metoder/vallort.shtml

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Tesa
          Inlägg 19-04-2004, 11:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

....trodde inte det var OK att nyttja djur överhuvudtaget om man var vegan????

...undrar jag som är mjölkbonde.... (respekterar dock at du är vegan, detta är bara en fundering..)

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 19-04-2004, 14:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Gödsling är nödvändigt :-)
          Väldigt fina tips Du fick av Åsa där....

Hälsar Ingrid

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-04-2004, 20:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Om man nu inte vill stödja köttindustrin så bör man tänka på att många hästar hamnar så småningom i korv bl.a. Får föds också till stor del upp för att bli mat. Livet blir väldigt komplicerat om man ställer upp en massa konstlade regler.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bettson
          Inlägg 19-04-2004, 21:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2004, 21:58)
          Om man nu inte vill stödja köttindustrin så bör man tänka på att många hästar hamnar så småningom i korv bl.a. Får föds också till stor del upp för att bli mat. Livet blir väldigt komplicerat om man ställer upp en massa konstlade regler.

Alla har vi olika utgångspunkter. Det är väl jättebra om en vegan börjar odla istället för att bara köpa maten i affären.

Ju mer man lär sig desto viktigare inser man att naturens kretslopp är.
          Alla är vi medlemmar i naturens kretslopp, även djuren. Därför tycker inte jag det är fel att de ingår i vår försörjning.

Jag delar inte La Stregas ideologi men jag respekterar ståndpunkten.
          Eftersom jag jobbat som djurskötare och själv vet vilken omsorg som jag lagt ner på djuren så har jag en annan syn på saken.

Välkommen hit La Strega, kul att ha dig här. Åsa gav dig jättebra länkar och det finns så mycket mera att lära. Hoppas du lyckas med dina odlingar.

Bettson

Citera
          Unn
          Inlägg 19-04-2004, 22:58
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (La Strega @ 18-04-2004, 19:12)
          Vill inte köpa ko/hönsgödsel i affärerna eftersom man då stödjer ägg/mjölk industrin (jag är vegan).

Det kanske beror på vilka etiska utgångspunkter du har i din veganism, men det finns ju kravmärkt naturgödsel också. Utan att ha forskat djupare i saken ska ju detta gödsel ha producerats av djur som får leva ett rätt trevligt liv.

Unn / fiskätande halvvegetarian smile.gif

Citera
          magiana
          Inlägg 20-04-2004, 08:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem nr: 2 970

CITAT
          Alla är vi medlemmar i naturens kretslopp, även djuren. Därför tycker inte jag det är fel att de ingår i vår försörjning.

Japp, så är det! Det kommer alltid att finnas djur och bajsar gör de definitivt. Det vore slöseri att inte använda det och låta det återgå i kretsloppet i vår odling (=> mat till oss).

Hästar används främst som våra arbetskamrater och inte som köttdjur, så jag tycker det är helt ok att använda deras gödsel även om man är vegan. Jag har också upplevt att många djur tycker att det är roligt att få arbeta för människor (ridas, köras etc.). Min hund t.ex. hjälper mig gärna med att dra hem hästskit från stallet 500 meter bort.

Det jag har läst om konstgödsel är att det dödar mikrolivet (=djur) i jorden. Det gör växterna beroende av konstgödslet. Eftersom jorden dödas blir växterna mer mottagliga för sjukdomar. Dessutom innehåller det inte så många näringsämnen som naturgödsel gör. För att framställa konstgödsel går det också åt åtskilligt med fossilt bränse! Därför är konstgödsel bannlyst hos mig.

Citera
          Tesa
          Inlägg 20-04-2004, 11:46
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

....ja, jag ser ju mina kossor som mina vänninor......jag pratar om allt möjligt med dom... och dom skvallrar aaaaldrig vidare..... wub.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-04-2004, 20:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nu får jag väl ekologiodlarna på mig men att konstgödning skulle döda jorden betvivlar jag, det är inget gift. Låter mest som skrämseltaktik från deras sida. Visst blir det mer mikroliv med djurskit men frågan är om det är nödvändigt. Man kan odla växter i ren sand eller stenull bara det finns gödning och vatten i rätt mängd.

Dagens konstgödning är en ganska fullvärdig produkt. Och till skillnad från naturgödseln står det en innehållsförteckning på påsen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          magiana
          Inlägg 20-04-2004, 21:25
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT
          men att konstgödning skulle döda jorden betvivlar jag, det är inget gift.

Jag är inte expert på det här, men konstgödning lär innehålla små mängder salt och det ska vara det som i långa loppet skadar/dödar jorden.

Sen är det ju det här med användningen av fossilt bränsle i tillverkningen... Det är väl gift om något?

Ekologiskt odlade grönsaker smakar dessutom mycket bättre än "vanliga" grönsaker men det finns ju inga mätinstrument som kan mäta varför det är så. Där är det gommen som talar.

Om jag inte misstar mig så har ekologiska grönsaker också bättre lagringstålighet än "vanliga" grönsaker.

Citera
          La Strega
          Inlägg 24-04-2004, 11:33
          Länk hit: #12

Medlem

Orkar inte starta en diskution om hur djuren har det å allt det där. vill bara ha hjälp med hur jag ska gödsla utan att det blir lidande. jag vet att inte alla djur far illa men går jag å köper gödsel i affären så vet man ju inte!?
          har funderat på att köpa ekologisk kogödsel, ska kolla upp det lite närmare...
          nässelvatten lät ju enkelt å bra...går det att ha till alla växter?

inga andra veganer här? hur gör ni?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-04-2004, 13:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Nässelvatten går att ha till alla växter men jag rekommenderar inte användning inomhus, nässelvatten stinker (men lukten försvinner efter ett par timmar när man vattnat ut det).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          pepparmynta
          Inlägg 24-04-2004, 15:04
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 290
          Medlem nr: 2 814

CITAT (magiana @ 20-04-2004, 22:25)
          CITAT
          men att konstgödning skulle döda jorden betvivlar jag, det är inget gift.

Jag är inte expert på det här, men konstgödning lär innehålla små mängder salt och det ska vara det som i långa loppet skadar/dödar jorden.

På Zetas Hemsida: Zetas under rubriken Auktuellt och erbjudanden kan man bl.a läsa detta:

``ledningstalsanalys: få reda på nitrathalten i din jord. Salthalten kan vara hög om du t.ex använder dig av konstgödsel eller uringödsling.

Ex. på naturgödsel är urin (nitratrikt), chrysan (baserat på benmjöl, därför kalkrikt), kogödsel, aska (kaliumrikt- ger stadga åt växterna, älskas av fruktträd/buskar samt pioner) och äggskal (kalkrikt - krossade skal kan tex. blandas i jorden vid plantering av Julrosor.)´´

Vad jag vet så tar salt med tiden knäcken på växter. sad.gif

--------------------
          Pepparmynta
          Omnia mea mecum porto -"Allt som är mitt bär jag med mig"

Citera
          Unn
          Inlägg 24-04-2004, 19:36
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (pepparmynta @ 24-04-2004, 16:04)
          Vad jag vet så tar salt med tiden knäcken på växter. sad.gif

Jovisst är det så, men salterna lakas ju oxå ur jorden med bevattning och regn....resonerar väl konstgödselvänner wink.gif ?
          Vi bor med egen brunn mitt i skånsk jordbruksbygd och analyser av vårt dricksvatten visar skyhöga värden av nitrat.... sad.gif Tycker det känns hur äckligt som helst att använda detta, t.om. i matlagning...Blir så ledsen ibland där jag står i min lilla "så-gott-det-går-ekologiska plätt på jorden" och ser monstertraktorerna så här års ösa ut mera konstgjorda produkter (gödsel och bekämpningsmedel) än man någonsin trodde var möjligt, en halvmeter utanför våra tomtgränser....Har aldrig haft sådan avsmak mot stordriftsodlade grönsaker som jag har nu när jag ser det på nära håll!
          Samtidigt förstår man ju det där med olönsamheten i jordbruket och papperskrånglet och kostnaderna om man ville driva ett ekologiskt jordbruk....och det är bra att någon överhuvudtaget vill hävda jorden i dessa dagar (så inget ont mot just er, kära traktordrängar)!
          Men att förstöra dricksvatten på kuppen....känns ju som om det bits en del i svansen, eller hur? Å då har jag inte vågat lämna dricksvattensprov till någon bred kemisk analys än....finns det glykosofat i saxån torde det finnas i vårt dricksvatten med , 100 meter därifrån, for sure.....Vad ska man säga om det? "Skål" Kanske?!
          Å nu blev ju inte det här så mkt om djurhållningsetik och gödsel ...sorry.... behövde bara avreagera mig en smula. Har tagit in barn och husdjur inomhus då och då på sistone, när kemikalierna osat som värst i konkurrens om nyutslagen björk och poppel...
          Hushållskompost är ju en jättebra idé för dig La Strega, kan du ju ha fullständig koll på det gödslet som blir - helt veganskt oxå!
          Unn

Citera
          La Strega
          Inlägg 25-04-2004, 11:06
          Länk hit: #16

Medlem

Jo vi har faktiskt bestämt oss för att fixa en kompost igen =)
          men jag behöver ju nåt nu liksom...ska gräva nya rabatter å måste ju nästan mylla ner nåt där...? eller går det med bara matjord?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          magiana
          Inlägg 26-04-2004, 17:46
          Länk hit: #17

Medlem

Lägg gräsklipp i rabatterna! Klipp ofta och lägg på tjockt.

Citera
          La Strega
          Inlägg 26-04-2004, 18:30
          Länk hit: #18

Medlem

finns ju inte gräs å klippa än =(
          men jag hittade ju algomingödslet testar det å håller tummarna=)

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          andersh
          Inlägg 05-05-2004, 10:16
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 2 668

Det är absolut inget fel med konstgödsel t ex ett fullgödselmedel NPK. För strukturen och mullhalten i jorden kan man komplettera konstgödsel med t ex mull eller torv som blandas in väl i jorden. Aska är ett annat jordförbättringsmedel.
          Har man plats kan man låta en del av trädgårdslandet vara gröngödselvall med t ex klöver. Denna kan sedan nästa år bli till ett näringsrikt trädgårdsland för grönsakerna.

Citera
          silas
          Inlägg 03-06-2004, 16:14
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 1 536

använd algomin. det är dyrt, men bra. gjort på alger

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 09:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon