Jag frågade här om såna tidigare och omdömet var klart, bra idé men klent utförande. Nu har det blivit lite mörkt här sen grannhuset brandskadades. På kvällen är de enda ljus jag kan se på denna sidan av sjön när inte brorsan och svägerskan är i sitt hus en mobilmast en bit in i skogen och så ett hus över en halvkm bort. Så jag tänkte lysa upp lite och köpte ett gäng lampor på Biltema, de var billigast. Faktiskt otroligt billigt, hur kan man sälja en komplett lykta för under tian? Jag köpte 10 sådana och en sats med 4 lite annorlunda och större.
Märkte snart en nackdel, de fungerade bra som regnmätare också. Men jag tror jag har fixat det. De billigaste fick en bit packtejp över toppen så de är täta. De andra var inte så bra att använda packtejp på så jag la en sträng silikon över skarven runt fotoelementet. Mycket enkel uppbyggnad. Ett litet kretskort med lysdioden fastlödd på. Anslutning för acken och fotoelementet och så en liten fyrbent krets för styrning och ett litet motstånd. Lyskraften när det är mörkt är förhållandevis bra. De små har jag satt parvis på stolparna till mina grindar i stängslet runt tomten. De lyser upp passagen fint, särskilt som grindarna delvis står parvis. Det skall bli intressant att se hur länge de håller.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|