Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > I Sverige är vi rädda för sanningssägare, Intressant läsning för den som vill (eller förarga sig över)
          Huggorm
          Inlägg 02-06-2015, 13:45
          Länk hit: #21

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Vad är det för fel på realism?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-06-2015, 14:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hellre söka lösningar än söka problem...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-06-2015, 15:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 02-06-2015, 14:43) *
          Vad är det för fel på lite optimism och framtidstro? rolleyes.gif

"Hellre söka lösningar än söka problem..."

000.gif Annars kan man ju lika gärna lägga sig ner och dö.....

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Carl
          Inlägg 02-06-2015, 15:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Mina armar är redan uppkavlade! Sveriges armar är redan uppkavlade! De som kommer bli drabbade när notan ska betalas är de i Sverige som redan har de svårt! De som inte har en extra sjukförsäkring! Fattig pensionärer! De utlänningar som redan finns i Sverige! Har svårt att tänka mig att en regering kommer att höja skatten med 50miljader per år för finansiera kostnaden! Det kommer bli ett A samhälle och ett B samhälle!
          Vi har ju inte lyckas lösa problemet för dom som redan finns här! Fast åren går!

Citera
          Gita
          Inlägg 02-06-2015, 16:20
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Bengalow @ 02-06-2015, 11:15) *
          När du nu var inne på Aftonbladet och bläddrade, Gita, lade du inte märke till Karin Petterssons svar på Anna Dahlbergs "krönika"? Läs och lär!!

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle20893731.ab

Jodå, Pettersson sluggar på bra, men tyvärr verkar hon missat hela poängen. Hon gör eller snarare väljer att göra en liten personfråga av något som är mycket större och mycket viktigare, nämligen frågan om mångfald istället för enfald i samhällsdebatten.
          gita

Citera
          Gita
          Inlägg 02-06-2015, 16:26
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2015, 11:45) *
          Cykloper ser bara det de vill se. tongue.gif

Precis, och jag har också läst repliken i fråga.
          Till skillnad mot herr Cyklop så läser jag gärna alla delar av en debatt även de skribenter som inte delar mina värderingar. I det här fallet tycker jag att Pettersson inte förstår vad det handlar om, frågan är mycket större än den lilla personfråga hon försöker göra den till.
          Gita

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-06-2015, 16:29
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

CITAT (Gita @ 02-06-2015, 17:20) *
          Hon gör eller snarare väljer att göra en liten personfråga av något som är mycket större och mycket viktigare, nämligen frågan om mångfald istället för enfald i samhällsdebatten.
          gita

Hur menar du nu? Jag följer inte med i dina tankebanor? Var det inte du, som påpekade, hur rätt hon hade, med stöd av de "ifrågasatta" personerna? Hur får du det till mångfald? Hon själv och en och annan, med "insikt". Hur många andra finns det inte, som också vet, och som hon inte åberopat. Och kanske är mer vedertagna kunskapskällor.
          Jag vill kalla hela artikeln för ett bråttomarbete på kvällskvisten, precis innan läggdags...när käkarna låser sig, och hjärnan slutat fungera.

Citera
          Gita
          Inlägg 02-06-2015, 17:07
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Bengalow @ 02-06-2015, 17:29) *
          Hur menar du nu? Jag följer inte med i dina tankebanor? Var det inte du, som påpekade, hur rätt hon hade, med stöd av de "ifrågasatta" personerna? Hur får du det till mångfald? Hon själv och en och annan, med "insikt". Hur många andra finns det inte, som också vet, och som hon inte åberopat. Och kanske är mer vedertagna kunskapskällor.
          Jag vill kalla hela artikeln för ett bråttomarbete på kvällskvisten, precis innan läggdags...när käkarna låser sig, och hjärnan slutat fungera.

Se min fetmarkering, var hittade du att jag uttryckt mig så.? Frågan i sig är mycket större än de namngivna personerna , eller hur? Om du läser min andra tråd om Zeliha Dagli kanske du förstår bättre.
          Även den s.k Knausgårddebatten handlar i grunden om samma sak. Vi vågar helt enkelt inte tala klarspråk!
          Gita

Redigerat av Gita: 02-06-2015, 17:07

Citera
          Carl
          Inlägg 02-06-2015, 17:12
          Länk hit: #29

Medlem

Mina tankar går till mina barnbarn! Hur ska dom klara sig! Mina barn är alla civ.ing dom kommer att klara sig! Men mina barnbarn det är för tidigt att säga!

Redigerat av Carl: 02-06-2015, 17:13

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-06-2015, 17:29
          Länk hit: #30

Medlem

Att inte våga ta klarspråk, Gita? Vad menar du med det? Vilka vi?

Du hänvisade till Anna Dahlbergs artikel, om att vi inte vågar tala klarspråk. Normalt sett, så håller man med en människa, om man hänvisar till dennas uttalande. Gör du inte det? I annat fall, varför hänvisar du då till den?

Att bara dra in Knausgård i vår debatt är det lägsta man kan göra. Tar man honom som exempel, ja då är ordväxlingen död. Det går inte att säga emot karl'n. Har du hört om att hälla vatten på en gås? Han är nästan lika obehaglig som Carl Bildt.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-06-2015, 17:39
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Carl @ 02-06-2015, 18:12) *
          Mina tankar går till mina barnbarn! Hur ska dom klara sig! Mina barn är alla civ.ing dom kommer att klara sig! Men mina barnbarn det är för tidigt att säga!

Varför skulle inte dom klara sig, Carl? Jag tror att varenda generation före oss, har haft samma tankar. Nåja, de välbärgade har aldrig behövt fundera, men de flesta, som släpper taget om sina barn/barnbarn har haft mörka tankar. I vilket avseende tror du att det går illa för dem? Personliga eller rent av kriminella? För hård konkurrens av invandrare? Utbildning? I vilket fall är det väl dina barn, som i första hand skall oroa sig. Luta dig tillbaka och se tiden an...njut av ditt eget liv, så länge du har det! Se på mig! Jag flackar jorden runt och upplever kulturer, som vi aldrig skulle klara i Sverige. Inget vatten, ingen elektricitet, gatan är avloppsbrunn, man halkar i koskiten, maten för dagen är likadan varje dag - ris eller liknande. Skitigt och lortigt så att man nästan äcklas. Men man överlever. Skulle då inte dina barnbarn klara sig?

Citera
          Gita
          Inlägg 03-06-2015, 12:21
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Bengalow @ 02-06-2015, 18:29) *
          Att inte våga ta klarspråk, Gita? Vad menar du med det? Vilka vi?

Du hänvisade till Anna Dahlbergs artikel, om att vi inte vågar tala klarspråk. Normalt sett, så håller man med en människa, om man hänvisar till dennas uttalande. Gör du inte det? I annat fall, varför hänvisar du då till den?

Att bara dra in Knausgård i vår debatt är det lägsta man kan göra. Tar man honom som exempel, ja då är ordväxlingen död. Det går inte att säga emot karl'n. Har du hört om att hälla vatten på en gås? Han är nästan lika obehaglig som Carl Bildt.

Jo jag håller verkligen med Dahlberg i sak, det farligaste man kan göra är att sopa under mattan och inte våga tala om vissa företeelser som t.ex flyktingpolitiken, där man riskerar att klassas som rasist om man tänker utanför påbjuden box. Denna rädsla är en stor anledning till SD:s framgångar.
          Du och Pettersson försöker minska ner hela "klarspråksdebatten" till en personfråga, pga av ett fåtal namn som togs upp som exempel .
          Om Knausgård och Carl Bildt kan man tycka vad man vill (jag uppskattar båda mycket) men man kan inte förneka att båda sticker ut och vågar stå för en egen åsikt.
          Läs gärna detta också (Dahlbergs replik.) http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlbe...ebattmarodorer/

Gita

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-06-2015, 12:54
          Länk hit: #33

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ännu en mycket bra och träffsäker text.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-06-2015, 13:31
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men folk har ju i flera år efterlyst en öppnare debatt om invandringen och migrationen. Att politiker från både höger och vänster skulle våga ta tag i frågan. Tror inte någon förstår varför det varit så tyst tills ganska nyligen. Men det är fullt begripligt att Sd har vunnit väldigt mycket på det. Man skulle kunna tro att politikerna är både döva och blinda.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Carl
          Inlägg 03-06-2015, 13:46
          Länk hit: #35

Medlem

Så är det! När dom nu äntligen börjar gripa IS rekryterar! Så blir det nog liv i luckan när samarbetet med vissa Imaner uppdagas!

Citera
          Gita
          Inlägg 03-06-2015, 14:08
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Carl @ 03-06-2015, 14:46) *
          Så är det! När dom nu äntligen börjar gripa IS rekryterar! Så blir det nog liv i luckan när samarbetet med vissa Imaner uppdagas!

Faktisk tror jag att en förändring är å G. Ett fåtal talar ju faktiskt klarspråk trots dyngan Karin Pettersson och en del andra slungar över dem.
          Jag tycker att Karin Pettersson skjutit sig rejält i foten och jag har lite svårt att förstå vad hon egentligen vill.
          Vem ligger bakom, vilken/vems agenda är det hon för fram?
          Gita

Citera
          malarmaster
          Inlägg 04-06-2015, 05:45
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

Att tala om migrationsproblemet är fortfarande inte PK trots att en uppluckring skett.
          Den interna debatten i vissa partier är hård. S nämde inte ens migrationen på sin nyliga kongress trots att det är ett synnerligen akut problem.mest öppet har c varit men mött stark kritik från vänstersidan.
          Anna Dahlberg har rätt i sak,det redovisas inget om migrationens kostnader eller vinster.
          Migrationsverkets siffror är lätta att ta fram men värre är det med kommunernas.Det är trots allt de som tar den största kostnaden. kommunala pengar som hade behövts bättre i den kommunala verksamheten.
          Jag har tidigare förespråkat att eftersom staten sköter migrationspolitiken skall staten också ta hela kostnaden fram till att en självförsörjning sker.
          jag ser både i min kommun men också i grannkommunerna vad det kostar. tillkommer gör också landstingens kostnader för sjukvård m.m.'
          en öppen debatt om de totala kostnaderna efterlyses,först då kan man ta ställning till om den förda politiken är rimlig.
          Jag ifrågasätter också varför flyktingen får permanent uppehållstillstånd direkt.
          Man behandlar flyktingarna som invandrare som skall bosätta sig här för evigt,i min värld skall istället flyktingen återvända hem när så är möjligt.
          konsekvensen är annars en hejdlös befolkningstillväxt som vi inte klarar av.

vänstersidan vill inte ha en debatt om migrationspolitik,fri invandring är deras agenda vilket vi fått med flyktinginvandringen.

gårdagens nyheter talade om kompetensregn över Sverige,flyktingar med högre utbildningar kommer hit och deras kunskaper bör givetvis tas tillvara då det råder brist i Sverige på just kompetens.
          Men det kostar också att anpassa dem till Sverige så i vad motto det blir någon vinst i slutändan lär väl kanske redovisas någon gång. ett enormt underbetyg är det dock till det svenska utbildningsväsendet som inte kan förse Sverige med inhemsk kompetens. Kanhända det är motivationen på de inhemska eleverna som brister?
          Eller lärarkompetensen? Ulf

Citera
          malarmaster
          Inlägg 04-06-2015, 05:53
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (*Stintan* @ 03-06-2015, 14:31) *
          Men folk har ju i flera år efterlyst en öppnare debatt om invandringen och migrationen. Att politiker från både höger och vänster skulle våga ta tag i frågan. Tror inte någon förstår varför det varit så tyst tills ganska nyligen. Men det är fullt begripligt att Sd har vunnit väldigt mycket på det. Man skulle kunna tro att politikerna är både döva och blinda.

det enda parti som diskuterat invandringsfrågor är SD,övriga partier har varit tysta fram till nu efter senaste valet.
          Anledning är att om någon politiker yttrat sig i frågan kommer genast anklagelser om rasism m.m.
          Så är det fortfarande,skillnaden är att nu ifrågasätter väljarna tystnaden,de vill veta vad partierna vill i framtiden.
          Och ju längre partierna drar på frågan desto mer växer SD.
          Först när någon toppolitiker vågar gå ut och öppet tala om åtgärder och media också öppet redovisar framlagda fakta kommer debattklimatet att ändras.
          Kanske är tiden mogen? Ulf

Citera
          Carl
          Inlägg 04-06-2015, 07:27
          Länk hit: #39

Medlem

Det kunskapsregn som SVT redovisade igår på TV verkar vara en mycket grov överskattning!
          Vad sanningen är vet jag inte! Refererar till artikel nedan som jag vet inte PK
          http://www.friatider.se/svt-jublar-over-tv...rer-fran-syrien

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-06-2015, 08:19
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Alla politiker väntade för länge med att prata invandringspolitik. Och SD tackade för det.

I vår stadsdel fick SD vid förra valet omkring 25%. Är skrämmande men med allt som händer förstår jag det.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 06:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon